Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygge av dämptavlor

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 September 2004 - 15:32

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Jag har påbörjat detta projekt i denna tråd men nu är den ju i byggfasen så då tänkte jag fortsätta här. På sida två finns det bilder på hur jag skapat ramen.

Jag har nu fäst en akustikplatta i ramen med dubbelhäftande tejp. Jag glömde av att da en bild på det men här är en bild på en akustikplatta.
Postad bild

Jag ska klä den med ljusgrått linnetyg. Men sen kan jag inte bestämma mig om det ska vara tyg runt hela eller om jag ska lägga på en björklist längs kanterna (altså de 50mm på djupet av tavlan). Linnetyget är som vanligt 150cm brett vilket gör att jag kan göra bitar om 75x75cm. Men då måste jag häfta dem på utsidan av ramen för de kommer inte räcka runt och då måste jag lägga på ett till tygstycke ala tapetserarteknik när man skjuter fast tyget, fäster en pappremsa o viker över tyget o skjuter fast på baksidan. Det blir snyggt och ni har säkert sätt det på många soffor och liknande på bakstycket.

Alternativet för mig är att använda björklister runt om som sagt men jag får inte tag på några. Jag funderar då på om man kanske kan tillverka egna lister av en stavlimmad björkskiva. Jag tänkte såga den på längden på en bänkcirkelsåg eller vad det heter så den blir 50mm bred. Sen såga ut 2st lister a 5mm tjocka. Tror ni att det kommer att funka?

Och framför allt, hur unviker man brännmärken på trät när man sågar med cirkelsåg? Ska man såga snabbt eller är det klingan som är slö?

Redigerat av Unregisteredd974c2c9, 17 September 2004 - 15:28.

Postad 13 September 2004 - 10:15

Totte_S
  • Totte_S
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Slö klinga :P Du ska såga "lagom" fort :( för fort så så hinner inte tänderna med, det blir för varmt och bränt, för sakta, blir för varmt och bränt, men i björk brukar det inte vara några problem om klingan är skarp, Ek däremot :P
Åk till en lämplig firma som sågar åt dig om du inte har bra prylar själv. Du vill väl att det skall bli snyggt?

Postad 13 September 2004 - 12:06

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Det borde iofs inte vara några problem att hitta björklist om du bor i, eller nära en större stad eller en sjysst brädgård. I göteborg finns Abi Trä som har ALLT i listväg. Jag har personligen köpt kvartslist i björk hos dem.

Postad 15 September 2004 - 22:42

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Lagom fort, hmm, får nog göra några test först. :P
Jag har tillgång till en snickeriverkstad och där finns cirkelsåg på bord. Altså klingan sticker upp ur bordet och är höj o sänkbar.

Jag letar nordost om Stockholm. Woody i Danderyd och Åkersberga har enbart stavlimmad björk, Granngården och Byggmax i Täby har bara furu.

Jag har börjat spänna linnetyget och mitt i arbetet tog klammrarna till den eldrivna pistolen slut och handjagaren som fanns till hands var trög som få. Jag får ta med mig min egna häftpistol nästa gång jag ska dit som reserv ifall de inte fått in nya klammrar till den eldrivna. Eller så kanske mina klammrar passar den eldrivna, aja hur som helst lite mobilkamerafoton.

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Postad 17 September 2004 - 15:27

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Jag funderar på om man kan fejka en list genom o limma på lite björkfanér. Jag antar att det behövs epoxylim för att limma fast fanér på tyg. Men till den betydande frågan, vart får jag tag på björkfanér nordost om Stockholm (Danderyd, Täby, Åkersberga o däromkring).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.