Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - LG RD-JT92 *

1220 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 November 2004 - 23:58

Unregistered41695046
  • Unregistered41695046
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
http://www.projektor...rdjt92.php?cs=s

Postad 10 November 2004 - 00:11

KavajTorsten
  • KavajTorsten
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Okej, cool!

Nu: Lite foton tack!

Ångrar du dig?

Tog lite foton på bilden men tyckte inte det gav något intryck alls av hur det såg ut egentligen. Sen ser inte lägenhet så representativ ut pga balkongbygge :lol:

Lite surt utan duk, hade tänkt vänta med att skaffa det men det får bli mesamma. Aragorn och gänget såg lite sjösjuka ut med den gröntonade väggen. Vad som är COOLT är 16:9. ******** i gatan vad bred bilden blir, fyller upp halva vardagsrumsväggen. Tror att jag kommer att vara väldigt nöjd med denna projje då jag fått ordning på min setup. Skönt också att inte regnbågar blev ett issue, man blir ju lite nojjig av att hänga på detta forum :D

Är väldigt nyfiken på hur ni andra ska hänga upp era. Ska fota min lösning så snart jag fått den på plats.

:D haha! Du ser....det är inte bara att ljustera av lite grönt i projjens färgschema!

Jag hoppas på att få min i morrn. Tyvärr så får den nog stå på soffbordet ett tag till jag har vägg-konsolslösning klar samt duk uppskruvning. Det blir nog till helgas....Fredells skall ha ett sju****s sortiment på konsoler och byggrejer mm så det blir nog ut dit och improvisera lite.

CC säljer inte några sådana grejer inte.

Lite synd också att jag inte kan köra HDMI/DVI på direkten då Samsung-spelaren jag skall ha inte släpps förrn i mitten på December (hoppas jag). Preliminärt skall jag köra S-video eller komposit:wacko: på min gamla DVD-spelare.... ;)

Så några häftiga foton kan jag nog inte precis fresta med på ett tag.....

Postad 10 November 2004 - 12:18

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

• 846 inlägg
  • 0

Okej, cool!

Nu: Lite foton tack!

Ångrar du dig?

Tog lite foton på bilden men tyckte inte det gav något intryck alls av hur det såg ut egentligen. Sen ser inte lägenhet så representativ ut pga balkongbygge :D

Lite surt utan duk, hade tänkt vänta med att skaffa det men det får bli mesamma. Aragorn och gänget såg lite sjösjuka ut med den gröntonade väggen. Vad som är COOLT är 16:9. ******** i gatan vad bred bilden blir, fyller upp halva vardagsrumsväggen. Tror att jag kommer att vara väldigt nöjd med denna projje då jag fått ordning på min setup. Skönt också att inte regnbågar blev ett issue, man blir ju lite nojjig av att hänga på detta forum :D

Är väldigt nyfiken på hur ni andra ska hänga upp era. Ska fota min lösning så snart jag fått den på plats.

För min del börjar det luta allt mer åt en lens shiftare (Panasonic AE700) , och tyvärr enbart pga att jag inte kan klura ut hur jag ska sätta upp LGn. Sätter jag den i taket måste jag ha ett stativ på MINST 30 cm vilket kommer se för jävligt ut. Sätter jag den på bakväggen blir avståndet för långt ;) .

Fattar inte att det ska vara så svårt/dyrt att konstruera DLPer med lensshift, åtminstone vertical lenshift eftersom många avser att sätta projektorn i taket. Speciellt med LGns offset kan man ju börja undra hur dom tänkt att man ska montera den, suck! Jag är aningens bitter ja... :lol:

ikeaboy=> Är tacksam för bilder på din konstruktion!

Postad 10 November 2004 - 12:37

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Mmm, det är verkligen CRAP att projektorerna inte har ordentlig zoom, eller att de finns i long-throw och short-throw varianter....
Jag var sugen på LG:n efter mässan, men eftersom jag får placera den på en 2,5 meters pinne från taket så är den inte så intressant längre. ;)

Redigerat av KarlXII, 10 November 2004 - 12:38.

Postad 10 November 2004 - 12:52

KavajTorsten
  • KavajTorsten
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Mmm, det är verkligen CRAP att projektorerna inte har ordentlig zoom, eller att de finns i long-throw och short-throw varianter....
Jag var sugen på LG:n efter mässan, men eftersom jag får placera den på en 2,5 meters pinne från taket så är den inte så intressant längre.  ;)

Vadå skall du ha den under mattan eller?

Kan i alla fall meddela att LG projjarna finns hos CC nu, och jag skall dit i eftermiddag för att hämta min :lol:

Postad 10 November 2004 - 13:18

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Jag har snedtak, från 3,3 meter till 7 meter i vardagsrummet. ;)
Därför känns det ANINGEN lättare att montera projektorn på väggen.

Postad 10 November 2004 - 14:13

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

• 846 inlägg
  • 0
Kavajtorsten => Du vet vilka regler som gäller ;) + bilder bitte!

KarlXII => Bor du i en katedral, bilder bitte!

Postad 10 November 2004 - 15:02

KavajTorsten
  • KavajTorsten
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Kavajtorsten => Du vet vilka regler som gäller ;) + bilder bitte!

KarlXII => Bor du i en katedral, bilder bitte!

Hehe...exakt bor du i en krypta? :D

Jag har själv 3 meter i tak, men jag har tur för avståndet stämmer bra med vad LG'n klarar. Håller med om att 1.2:1 är ett alldeles för dåligt värde på zoomen......men det kommer väl en modell efter denna också? Jag tror LG måste ha sparat detta för att ha något att förbättra på en i övrigt fulländad projektor. :lol:

Postad 10 November 2004 - 15:42

Unregisteredd3b609c4
  • Unregisteredd3b609c4
  • Forumräv

• 846 inlägg
  • 0
KavajTorsten visst förstod jag dig rätt att du ska sätta projektorn mot bakväggen? Hur långt avstånd har du då?

Själv har jag ~5m till bakvägg och enligt vad jag får ut av projektionstabellen går det icke att klämma in bilden på en 203cm duk. Har jag fel får någon gärna göra mig glad och säga annorlunda.

Redigerat av Unregisteredd3b609c4, 10 November 2004 - 16:03.

Postad 10 November 2004 - 15:42

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Pja, har ingen bra överskådlig bild nu när det är klart och diverse väggar är uppe men den här visar ganska bra hur illa det är. ;)

Duken hänger på en avsats mot övre plan som börjar mitt över dörrpartiet till höger i bild. Min nuvarande projektor sitter på väggen till vänster strax under takstolarna där.

Postad 10 November 2004 - 16:22

ronkan
  • ronkan
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
ingen som bor i näreheten av Gävle som har eller kommer få hem en snart som man kan komma på en demo på?

Postad 10 November 2004 - 18:07

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Jimmy från CC ringde nyss och berättade att han skulle skicka projen med duk i morron. GÖTT :lol: . Måste oxo säga att jag tycker att det var mycket trevligt när han ringde upp mig. Det är KUNDKONTAKT det. ;)
Jag kan nästa inte vänta :D :D

Postad 10 November 2004 - 19:47

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Var själv förbi CC vid 16:00 och då hade dom inte fått in LG'n ännu. Imorgon skall dock den stora dagen vara hoppas jag. Har även beställt en 106" duk (234cm bred). Kommer att bli fett som fan.

Hej !

Jag hämtar in LG + 234cm duk imorgon (torsdag 11/11). Jag fick ett meddelande idag att den fanns att hämta, men jag hann tyvärr inte in till stan innan 18:00 ;).
Jag har även beställt ett takstativ och komponentkabel från CC. Jag hoppas inte att det ska behöva vålla något bekymmer då jag har en normal takhöjd på 240cm. Projektorn kan jag placera på ett avstånd mellan 0 -- 420cm från duken (måste dock hitta "takreglarna" som sitter med 60/70cm mellanrum. Är det någon som uppfattar detta som något att grubbla på :lol:???

Det blir en 10 meters komponentkabel som ska dras mellan min Sony DVD-recorder och projektorns "D-sub"-kontakt. Det gäller dock att se till att det är hon-kontakter i ena ändan...är det rätt uppfattat? Finns denna typ av kontakt på CC-kablage...och/eller ska en skarvkontakt köpas också (och är detta något som de har)?

Hur som helst så hoppas jag på en smärtfri montering och injustering...så att bilden blir så bra som jag nu drömmer om. Jag har en hög DVD-filmer som jag har väntat med att se tills projektorn kom :D. Det bara måste blir BRA!!!

mvh Mats N

Postad 10 November 2004 - 20:42

Jemej
  • Jemej
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är själv helt grön på det här med projektorer men har äntligen fått
sambon att gå med på ett köp ;)

Det var faktiskt efter mässan som "vi" bestämde oss för att köpa en
LG..

Har en fråga ang det här med progressiv signal..

Har funderat på att byta ut min Pioneer 646a mot en 575 iom att den
har både komponent ut och DivX.. Jag läste att den skickar ut 576P
på progressive pal men efter vad jag har förstått så tar inte denna
proj det ?

Hoppas att frågan inte är för dum men som sagt .. Jag är helt nybörjare på
det här..

Mvh Jimmy

Postad 10 November 2004 - 22:54

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Lutar också åt att köpa denna!
Mitt rum är 3,25m från vägg till vägg. Takhöjd 2.20. Tänkte takmontera denna.
Vet någon exakt vilken maxbild man kan få på detta avstånd?

Tacksam för svar ;)

Postad 11 November 2004 - 01:11

ikeaboy
  • ikeaboy
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Kolla manualen för uppgift om bildstorlek vid olika distans

Manual

Där står också vilka signaler som funkar. Komponent funkar 576p och 576i enligt tabellen på sid 25.

Postad 11 November 2004 - 08:54

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Testad på Bigscreen:

http://www.bigscreen.se/

Tja, verkar enligt dom vara rätt identisk med Infocus 4805.

Postad 11 November 2004 - 09:40

Unregisteredc0be16a0
  • Unregisteredc0be16a0
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Om man vågar lita på testet så ska den ju vara dålig på Video/S-video och komponent.
DVI skall ju tydligen vara överlägset.
Frågan är då om en InFocus ScreenPlay 4805 är ett bättre väl om man tänkt köra komponent eller vill använda den till tv-tittning via video.

Tycker att det är synd att inte testen görs med HTPC via VGA + DVI pixelmatchat.
Om Christer Bengtsson på Bigscreen läser detta så skulle det ju vara fint om ett sånt test kunde göras oxo :)

Postad 11 November 2004 - 10:11

ikeaboy
  • ikeaboy
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Skumt att han får så dålig bild via vga-ingången. Jag har hittills bara testat med datorn kopplad via vga och den bilden såg inte ut som beskrivningen i recensionen. Eller så har jag väldigt låga krav och kommer att bli helt chockad av bildkvaliteten om jag testar dvi :) :D

Kan man använda nån sorts dvi-adapter på en analog kabel som komponent?

Postad 11 November 2004 - 11:02

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

Testad på Bigscreen:

http://www.bigscreen.se/

Tja, verkar enligt dom vara rätt identisk med Infocus 4805.

Nja... inte direkt. Vid DVI ja med liten fördel för den optiska skärpan på LG - men inte vid komponent. Där ligger 4805 långt före i bildbahandling då komponent via VGA på LG ser ut som S-video fast utan eftersläpningar...

Bild från HTPC är fortfarande inget vi kör pga av tids- och pengabrist, men i min av bättre ekonomi i framtiden kanske vi kan köpa in en sådan enhet med. Det beror på hur många av er som kan tänka er betala en mindre summa per månad för att läsa våra tester :) Den tjänsten är under utveckling ännu...

Postad 11 November 2004 - 13:24

KavajTorsten
  • KavajTorsten
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tjenare Bigscreen och tack för testet på LG'n!

Jag blev lite överrumplad när den helt plötsligt dök upp för jag har varit inne varje dag och kollat efter nya recensioner på bigscreen, men då har det stått att nästa projj till rakning har varit en NEC.

Igår var jag och hämtade min LG i alla fall och i morse kollade jag på bigscreen och döm av min förvåning när jag fick denna glada överraskning :D . Jag trodde att ae700:an och Z3 skulle komma före och att denna recension kanske skulle bli efter jul eller så, men ibland har man tur. ;) .

Jag kopplade in min med S-video så länge för jag har planer på att köpa en ny DVD-spelare. Efter ditt test lär det ju bli en med DVI....Vet du så där på rak hand en billig (min budget är helt klart begränsad) spelare med DVI där man får mycket bild för pengen? Kanske Denon DVD-1910?? Kan det vara nåt? Hade tänkt köpa Samsungs HD945, men Jimmy på CC avrådde mig starkt från denna spelare. Skrattsalvorna lär ha ekat i mässhallen när dom kopplade upp denna spelare.... :) så jag får nog tänka om.

Har du eller någon annan nåt tips?

Mvh - KavajTorsten

Postad 11 November 2004 - 14:01

Unregisteredc0be16a0
  • Unregisteredc0be16a0
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Bigscreen:
En HTPC är ju i princip en vanlig PC.. helst med ett grafikkort som ger ut bra bild. (man brukar väl rek ATI Radeon).
Så det behöver ju absolut inte vara nån dedikerad HTPC maskin för en massa pengar.
Jag själv kör med en AMD duron 700mhz med ett Radeon 9600 gfxkort.

Är ju just själva pixelmatcningen som är intressant.

Postad 11 November 2004 - 14:33

ronkan
  • ronkan
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
tyckte det va ett ganska kasst test.... va det inte en projektor som skulle testas? eller va det svenska språket som skulle få sig en omgång...

Postad 11 November 2004 - 14:43

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Är ju just själva pixelmatcningen som är intressant.

Då kan ju t ex en extern scaler göra ett bättre jobb!!

mvh

/Pär

Postad 11 November 2004 - 14:56

KavajTorsten
  • KavajTorsten
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

tyckte det va ett ganska kasst test.... va det inte en projektor som skulle testas? eller va det svenska språket som skulle få sig en omgång...

Det var väl ett alldeles utmärkt test för pengarna som du betalade för det. :)

Slutsatsen framgick ju klart och tydligt eller du kanske missade den?

Postad 11 November 2004 - 15:24

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0

Om du inte har nåt konstruktivare att komma med kan du väl lika gärna hålla tyst??!! Apropå det svenska språket så ser det snarare ut som om du är i större behov av en lektion i det än att läsa projektortester...

Redigerat av greveriff, 11 November 2004 - 15:25.

Postad 11 November 2004 - 15:45

KavajTorsten
  • KavajTorsten
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hehe.....Exakt! :D Det var därför han tog åt sig! Jag skulle vilja se den killen bygga upp en testsida så som Christer har gjort med Bigscreen! :)

Postad 11 November 2004 - 15:52

Unregisteredc0be16a0
  • Unregisteredc0be16a0
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Perra1:
"Då kan ju t ex en extern scaler göra ett bättre jobb!!"

Kan du utveckla ?
Jag har fått den uppfattningen att en HTPC gör jobbet minst lika bra om inte bättre, samt billigare.
Sen om man vill så kan man ju köra massa olika bildfilter och liknande men då krävs processorkraft.

Postad 11 November 2004 - 17:05

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Hmmm har inte fått min LG än men har en kabelfråga. Eftersom jag inte har hållit på med detta tidigare så fattar jag inte en sak. Kan jag mata projen med Scart(RGB) från DVD:n med denna kabeln från Kjell o co (37833) eller är det helt fel. Har bara Scart RGB och s-video på min dvd just nu. Är inte det bästa signalen mellan dessa. Eller är det s-video som INTE fick bra kritik av Stor Bilden :D . Funderar på nytt dvd köp men måste ha Pengar oxo :)

edit: Har kollat men inte sett det. Vad matades projen med på mässan på CC?

Redigerat av Unregistered9c62f4d9, 11 November 2004 - 19:24.

Postad 11 November 2004 - 18:56

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

:D Jag tänker inte ens kommentera detta mer än "hört talas om versaler?" *s*, men tack ni som stöder min verksamhet som varit gratis i 2½ år... ;)

Ett tillägg: jag kommer testa LGn igen ikväll med PROGRESSIV komponentsignal, för mitt i all stress (ja jag har ett annnat jobb som ger lön) så glömde jag faktiskt det... *pinamt*. LG håller med om S-video- och interlace-komponent-bilden, men säger att progressiv komponent skall vara minst lika bra som bilden på InFocus ScreenPlay 4805. Jag kikar på detta ikväll och uppdaterar ngn gång under natten med resultatet... :)

Postad 11 November 2004 - 19:25

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Hmmm har inte fått min LG än men har en kabelfråga. Eftersom jag inte har hållit på med detta tidigare så fattar jag inte en sak. Kan jag mata projen med Scart(RGB) från DVD:n med denna kabeln från Kjell o co (37833) eller är det helt fel. Har bara Scart RGB och s-video på min dvd just nu. Är inte det bästa signalen mellan dessa. Eller är det s-video som INTE fick bra kritik av Stor Bilden  :D . Funderar på nytt dvd köp men måste ha Pengar oxo  :)

edit: Har kollat men inte sett det. Vad matades projen med på mässan på CC?

Snälla kan nån kolla om det går med denna kabeln?

Postad 11 November 2004 - 19:44

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
glöm det

Redigerat av Unregistered569494e8, 12 November 2004 - 12:55.

Postad 12 November 2004 - 08:21

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Hej !

Glad ihågen gick jag in på forumet idag för att avrapportera montering och den första testen av min nya LG. Det första jag gjorde var att läsa testen på BigScreen, och blev lite deppig. Inte över testen som sådan, men att jag uppenbarligen är värdelös att ha en åsikt om bra och dålig bild :D. Jag har ingen DVD-spelare som har DVI, utan en DVD-recorder som levererar komponent - progressivt.

Ett stycke LG + 234cm Draperduk + 10m komponentkabel + takfäste hämtades mitt på dagen hos CC. Draperduken var ett riktigt as i storlek...men jag fick t.o.m in den i min Impreza-kombi (med stängd baklucka) :D.

Väl hemma på så monterades först duken med två vinkeljärn som rekommenderades på CC. Duken takmonterades "svävande" framför min gamla bakprojektor-TV cirka 60cm från bakväggen. Det var egentligen inga problem att montera duken...mer än att den var ganska otympligt att "brotta" på plats.

Efter att duken väl var på plats så måttade jag upp cirka 4 meters avstånd för en plats att montera projektorn på. Takfästet (SMS Aero 80) var väldigt smidig att jobba med för en novis som jag. Det enda problemet var att skruvarna som medföljde var en aning för långa, men inte värre än att det kan lösas med lite extrabrickor.

Nu var jag sugen på att få fram en bild...komponentkabeln drogs genom rummet kopplat till min Sony DVD-recorder. Jag slog på DVD-recordern...väntade ett tag...slog på projektorn...och en bild dök upp. "No signal" med texten upp och ner ;). In i setup:en för DVD-recoredern, väljer video och alternativet component...och detta alternativ är frånslaget och går inte att få igång. Fram med manualen igen, men ingen lösning på problemet. F-n också...ut med komponentkablarna ur DVD-recordern och in i min Pinnacle Showcenter och pang...där har vi en bild som redan ojusterad ser helt ok ut. Steg ett blir att vända bilden rätt då ju projektorn är takmonterad, och det går galant. Hmm, varför fungerar inte DVD-recordern...fram med manuelan igen och voila där finns en finstilt notering på sida 89 att "component" inte kan levereras om linjeutgång 1 är ställd på RGB. Jag switchar om linje 1 till video och nu kan den helt plötsligt leverera bild via komponentutgången (hela denna del känns väldigt ologisk för mig). Bilden som levereras är kalasfin (min uppfattning) och är i formatet komponent-progressiv (mitt antagande då progressiv stod i autoläge på DVD-recordern). Utan att göra något mer så avnjuts ett Star Trek avsnitt med ett fånigt flin ;).

Min uppfattning är att jag har fått ett rejält bildlyft mot min gamla bakprojektor-TV. Jag uppfattade bilden som väldigt bra, men har inget att direkt jämföra den emot. LG:n är helt "ojusterad" och lampläget var ställt i normalt som är ljusare än hög :D (vilket ju också BigScreen noterade). En sak som gör mig lite extra glad är att jag nu använder en billig 10m komponentkabel och att jag bör uppleva ett rejält bildlyft den dag jag går över till DVI. Det är dock något som lär dröja ett tag för mig för jag är som sagt väldigt nöjd med bilden.

Projektorn i sig ser väldigt tjusig ut och pryder sin plats i taket som en liten kristallkrona :D.

mvh Mats N

Redigerat av Manor, 12 November 2004 - 08:23.

Postad 12 November 2004 - 08:41

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0

Hej !

Glad ihågen gick jag in på forumet idag för att avrapportera montering och den första testen av min nya LG. Det första jag gjorde var att läsa testen på BigScreen, och blev lite deppig. Inte över testen som sådan, men att jag uppenbarligen är värdelös att ha en åsikt om bra och dålig bild :P. Jag har ingen DVD-spelare som har DVI, utan en DVD-recorder som levererar komponent - progressivt.

Ett stycke LG + 234cm Draperduk + 10m komponentkabel + takfäste hämtades mitt på dagen hos CC. Draperduken var ett riktigt as i storlek...men jag fick t.o.m in den i min Impreza-kombi (med stängd baklucka) :D.

Väl hemma på så monterades först duken med två vinkeljärn som rekommenderades på CC. Duken takmonterades "svävande" framför min gamla bakprojektor-TV cirka 60cm från bakväggen. Det var egentligen inga problem att montera duken...mer än att den var ganska otympligt att "brotta" på plats.

Efter att duken väl var på plats så måttade jag upp cirka 4 meters avstånd för en plats att montera projektorn på. Takfästet (SMS Aero 80) var väldigt smidig att jobba med för en novis som jag. Det enda problemet var att skruvarna som medföljde var en aning för långa, men inte värre än att det kan lösas med lite extrabrickor.

Nu var jag sugen på att få fram en bild...komponentkabeln drogs genom rummet kopplat till min Sony DVD-recorder. Jag slog på DVD-recordern...väntade ett tag...slog på projektorn...och en bild dök upp. "No signal" med texten upp och ner :D. In i setup:en för DVD-recoredern, väljer video och alternativet component...och detta alternativ är frånslaget och går inte att få igång. Fram med manualen igen, men ingen lösning på problemet. F-n också...ut med komponentkablarna ur DVD-recordern och in i min Pinnacle Showcenter och pang...där har vi en bild som redan ojusterad ser helt ok ut. Steg ett blir att vända bilden rätt då ju projektorn är takmonterad, och det går galant. Hmm, varför fungerar inte DVD-recordern...fram med manuelan igen och voila där finns en finstilt notering på sida 89 att "component" inte kan levereras om linjeutgång 1 är ställd på RGB. Jag switchar om linje 1 till video och nu kan den helt plötsligt leverera bild via komponentutgången (hela denna del känns väldigt ologisk för mig). Bilden som levereras är kalasfin (min uppfattning) och är i formatet komponent-progressiv (mitt antagande då progressiv stod i autoläge på DVD-recordern). Utan att göra något mer så avnjuts ett Star Trek avsnitt med ett fånigt flin ;).

Min uppfattning är att jag har fått ett rejält bildlyft mot min gamla bakprojektor-TV. Jag uppfattade bilden som väldigt bra, men har inget att direkt jämföra den emot. LG:n är helt "ojusterad" och lampläget var ställt i normalt som är ljusare än hög :D (vilket ju också BigScreen noterade). En sak som gör mig lite extra glad är att jag nu använder en billig 10m komponentkabel och att jag bör uppleva ett rejält bildlyft den dag jag går över till DVI. Det är dock något som lär dröja ett tag för mig för jag är som sagt väldigt nöjd med bilden.

Projektorn i sig ser väldigt tjusig ut och pryder sin plats i taket som en liten kristallkrona :D.

mvh Mats N

Låter mycket trevligt det där!! ;)
Men nu får du allt ta och lyfta fläsket ( :D ) och ta lite bilder!!! :D

Postad 12 November 2004 - 11:19

Unregistered084c72af
  • Unregistered084c72af
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Ökar fläktljudet vid takmontering av projektorn? Man brukar ibland höra att fläkten varvar upp när man flippar bilden upp-och-ner i menyn...

Kan man på något sätt jämföra fläktljudet med något annat som man har en referens till - en Playstation 2, Xbox?

Är fläktljudet klart hörbart när det är tyst i rummet i övrigt?

Har fläkten konstant varvtal eller varierar den i ljudstyrka?

Kan man höra färghjulet (ofta ett högfrekvent vinande)?

Postad 12 November 2004 - 12:52

Unregistered6bf64893
  • Unregistered6bf64893
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
NU är testet uppdaterat REJÄLT! OJOJOJOJ vilken skillnad det blev med progressiv komponent OCH vitbalans genom servicemenyn... hehe... kolla själva här:
Uppdaterat test av LG-JT92 ;) ;) :D

Redigerat av Unregistered6bf64893, 12 November 2004 - 12:53.

Postad 12 November 2004 - 13:49

KavajTorsten
  • KavajTorsten
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Kanon Bigscreen! ;)

Postad 12 November 2004 - 14:27

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Uuhuuuu var lite närvis när jag läste vad jag hade bestellt osett, men nu kan jag lugnt vänta in projen. Men ny dvd måste jag nog köpa för min pioneer har inget ps.

Edit: När jag nu ska köpa en PS DVD spelare är det då en sådan här kabel jag ska köpa från Kjell o co (37898)

Redigerat av Unregistered9c62f4d9, 12 November 2004 - 15:11.

Postad 12 November 2004 - 16:08

Rulleking
  • Rulleking
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

NU är testet uppdaterat REJÄLT! OJOJOJOJ vilken skillnad det blev med progressiv komponent OCH vitbalans genom servicemenyn... hehe... kolla själva här:
Uppdaterat test av LG-JT92  :D  :D  :D

Bra jobbat Bigscreen!!

Måste säga att jag var riktigt sugen på Lg:n istället för Infocus 4805:an för några dagar sedan men sen läste jag erat test och blev riktigt besviken då min dvd inte har DVI, skönt som f*n att det ordnade sig med komponentkabeln!

Nu blir det nog en LG iaf ;)

Ska till Umeå i helgen för att slutligen avgöra vilken projektor det blir men det lutar åt Lg:n med sitt billigare pris ;)

Tack än en gång för ert otroliga jobb Bigscreen!

Postad 12 November 2004 - 19:17

Unregistered7c5048d9
  • Unregistered7c5048d9
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tack bigscreen för suveräna tester!!!
Småler varje gång ni lagt upp ett test av en proj som man sneglar på... ;)

Jag har länge varit inne på att köpa en panna 700:a eller en z3:a.
Har tidigare kört ae100 och ae300.
Har kollat på 700:an och div andra projar och blivit något besviken!
När jag igår åkte in till min lokala handlare för att kolla på lg:n, som jag för övrigt hadde låga förväntningar av så fick jag mig världens överaskning!!!

Vilken bild!
Och vilket pris sen!
Sen gör det ju inte nåt att den ser rätt snygg ut heller.....en bonu liksom ;)
Har i min jakt på uppgradering av proj tagit ganska låg vikt på priset....dvs bäst bild för max 20k.....men att jag hittade den bilden för 13,5 k trodde jag aldrig!
Och att den bilden skulle tillhöra en lg låg åxå mkt långt bort.
Hur som helst så drog jag med tjejen dit idag för att konstatera att inte heller hon led av "rengbågsallergi".
Så nu står den i hallen och väntar på att monteras :D

Drog en stor lättnad efter uppdateringen av testet då jag har en dvd med ps komponent och slipper härmed byta dvd....

Har läst nånstans här på forumet att den har insuget på sidan och utblåset fram.....detta verkar inte stämma.....insuget är baktill och utblås fram....
Lite synd då jag skulle ha den på en hylla!
Kanske bigscreen vet hur långt från väggen den MÅSTE vara???
jaja, i "värsta" fall så får man la slänga upp den i taket.

Postad 12 November 2004 - 19:56

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0

Tack bigscreen för suveräna tester!!!
Småler varje gång ni lagt upp ett test av en proj som man sneglar på... ;)

Jag har länge varit inne på att köpa en panna 700:a eller en z3:a.
Har tidigare kört ae100 och ae300.
Har kollat på 700:an och div andra projar och blivit något besviken!
När jag igår åkte in till min lokala handlare för att kolla på lg:n, som jag för övrigt hadde låga förväntningar av så fick jag mig världens överaskning!!!

Vilken bild!
Och vilket pris sen!
Sen gör det ju inte nåt att den ser rätt snygg ut heller.....en bonu liksom  :D
Har i min jakt på uppgradering av proj tagit ganska låg vikt på priset....dvs bäst bild för max 20k.....men att jag hittade den bilden för 13,5 k trodde jag aldrig!
Och att den bilden skulle tillhöra en lg låg åxå mkt långt bort.
Hur som helst så drog jag med tjejen dit idag för att konstatera att inte heller hon led av "rengbågsallergi".
Så nu står den i hallen och väntar på att monteras    :D

Drog en stor lättnad efter uppdateringen av testet då jag har en dvd med ps komponent och slipper härmed byta dvd....

Har läst nånstans här på forumet att den har insuget på sidan och utblåset fram.....detta verkar inte stämma.....insuget är baktill och utblås fram....
Lite synd då jag skulle ha den på en hylla!
Kanske bigscreen vet hur långt från väggen den MÅSTE vara???
jaja, i "värsta" fall så får man la slänga upp den i taket.

;)
Det räcker väl med att posta i en tråd.... Dubbelpostning är onödigt!

Postad 13 November 2004 - 16:09

Rulleking
  • Rulleking
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Manor, såg att du hade ett Sms aero80 stativ till din Lg, jag har själv ett Sms aero110 men ingen projektor :D , vad använder du för släde och hur långt från taket börjar bilden? Tacksam för svar då det börjar närma sig ett projjeköp för mig :)

Varför jag frågar är för att jag ska den i ungefär samma förhållanden som dina, dvs projjen 4 meter från duken och en 234 centimeters duk B)

Redigerat av Rulleking, 13 November 2004 - 16:11.

Postad 13 November 2004 - 16:37

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Manor, såg att du hade ett Sms aero80 stativ till din Lg, jag har själv ett Sms aero110 men ingen projektor :D , vad använder du för släde och hur långt från taket börjar bilden? Tacksam för svar då det börjar närma sig ett projjeköp för mig :)

Varför jag frågar är för att jag ska den i ungefär samma förhållanden som dina, dvs projjen 4 meter från duken och en 234 centimeters duk B)

Hej !

Släden heter SMS UniSlide och totalt ger den ihop med SMS Aero80 stativ längden 15cm. I mitt fall så tror jag att bildens överkant ligger cirka 20cm ifrån taket (jag har inte mätt)...det är dock möjligt att man kan dra ner duken ytterligare några centimeter, men det är inget som jag har testat. Min dukhållare är också monterad i vinkeljärn så nära taket som jag bara kunde, så det skulle gå att sätta den några centimeter längre ner. Projektorn är en aning bakåtlutad för mig...så det optimala skulle nog vara att få ner duken lite ytterligare. Med ett tre centimeter längre stativ så kan ju detta vara värt att ha i åtanke.

Det är dock inte bara stativet och släden det hänger på utan också hur projektorn levererar bilden. En annan projektor kanske fungerar på ett helt annat sätt bildmässigt.

mvh Mats N

Postad 13 November 2004 - 17:47

Rulleking
  • Rulleking
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Hej !

Släden heter SMS UniSlide och totalt ger den ihop med SMS Aero80 stativ längden 15cm. I mitt fall så tror jag att bildens överkant ligger cirka 20cm ifrån taket (jag har inte mätt)...det är dock möjligt att man kan dra ner duken ytterligare några centimeter, men det är inget som jag har testat. Min dukhållare är också monterad i vinkeljärn så nära taket som jag bara kunde, så det skulle gå att sätta den några centimeter längre ner. Projektorn är en aning bakåtlutad för mig...så det optimala skulle nog vara att få ner duken lite ytterligare. Med ett tre centimeter längre stativ så kan ju detta vara värt att ha i åtanke.

Det är dock inte bara stativet och släden det hänger på utan också hur projektorn levererar bilden. En annan projektor kanske fungerar på ett helt annat sätt bildmässigt.

mvh Mats N

Hej Manor och tack för svaret, jag har också en Sms unislide så min projje kommer att hamna ca 3 cm lägre än din om jag nu köper en LG.

Du skrev att du har den bakåtlutad, måste du inte använda keystonefunktionen då eller? Om du gjort det, blir det nån skillnad i bilden då? Observera att jag är totalt nybörjare då det gäller projektorer :)

Postad 13 November 2004 - 20:38

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0

Du skrev att du har den bakåtlutad, måste du inte använda keystonefunktionen då eller? Om du gjort det, blir det nån skillnad i bilden då? Observera att jag är totalt nybörjare då det gäller projektorer :)

Hej !

Nej, ingen Keystone...det är ingen höjdare att använda den. Skillnaden i bredden oppe och nere på bilden rör sig inte om så mycket...typ millimeter eller ma en centimeter...ingenting jag ser eller bryr mig om. Jag skulle kunna fästa dukkåpan lite lägre, eller kanske dra ner duken lite ytterligare...men som sagt...jag är nöjd B).

mvh Mats N

Postad 14 November 2004 - 16:02

Manor
  • Manor
  • Beroende

• 1225 inlägg
  • 0
Hej igen !

Överkanten på duken (det vita alltså) är exakt 18 cm från taket. Projektorn skjuter bilden lite snett uppåt enligt manualen (placerad på ett bord) vilket alltså innebär att man behöver få ner duken lite till för att slippa luta projektorn bakåt.

mvh Mats N

Postad 14 November 2004 - 16:42

Rulleking
  • Rulleking
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jaha... Nu har jag och gumman varit på hemmabiomässa i Umeå, hon stördes så klart av RBE på LG:n och även jag men det var inte så farligt för mig men det blev ingen LG denna gång.

Köpte en Z2 istället som jag tyckte hade en helt okej bild så jag får klara mig med den så länge.

Tack Manor iaf för din hjälp!

Postad 14 November 2004 - 21:16

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Gött i morron är den stora biodagen. <_< Då är det dax att hämta ut paketena som kommer ifrån CC(hoppas jag,han skickade dom i torsdags). Kommer att skjuta från ett bord ibörjan innan jag kommer att sätta upp den i taket. Idag köpte jag en panna DV 370 så att jag kan plocka ut progressiv signal. BigScreen jublade ju inte över s-video direkt, som jag hade tänkt börja med. Man känner sig som 5år dagen före julafton. Hoppas nu bara inte att man ser massa regnbågar. Jag har ju inte sett apparaten live än(hua). Men jag hoppas att man är lite småblind.

Redigerat av Unregistered9c62f4d9, 14 November 2004 - 21:19.

Postad 15 November 2004 - 11:32

Unregistered084c72af
  • Unregistered084c72af
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
I manualen framgår inte om det finns fler bildlägen än 16:9 och 4:3 (ARC-knappen).

Det måste väl finnas ett zoom-läge för icke-anamorfiska filmer?

Postad 17 November 2004 - 15:11

Grubbe666
  • Grubbe666
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
---------kingen-------

Redigerat av Grubbe666, 17 November 2004 - 16:11.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.