Tack på förhand, Paulo
Postad 23 September 2004 - 19:26
Tack på förhand, Paulo
Postad 23 September 2004 - 19:28
Postad 24 September 2004 - 07:33
Postad 24 September 2004 - 14:33
Postad 24 September 2004 - 14:43
Postad 24 September 2004 - 15:06
Jupp, nu på höstkanten är det återigen dax att anpassa delay-tiderna till det lite kyligare klimatet
Den var fin Tompa
Postad 24 September 2004 - 15:27
Enklare att öka elementen väl...eller föredrar du att kolla på film iklädd halsduk och toppluva och trycka på fjärren med lovikka-vantarJupp, nu på höstkanten är det återigen dax att anpassa delay-tiderna till det lite kyligare klimatet
Redigerat av Unregistered1ff325c1, 24 September 2004 - 15:28.
Postad 24 September 2004 - 15:29
Postad 24 September 2004 - 17:02
Beror på filmen då min TXH-certifierade klimatanläggning med tillhörande snökanon och blåslampa ser till att fullständig high fidelity uppnåsEnklare att öka elementen väl...eller föredrar du att kolla på film iklädd halsduk och toppluva och trycka på fjärren med lovikka-vantar
Nej, nu ska jag inte uppmuntra till fler OT-diskussioner
Postad 24 September 2004 - 17:57
En fot per ms säger dom i Amerika, jag lovar -Ni hör ingen skillnad om man jämför en millisekund med 2 ms.
Däremot om man skjuter på tiden mot 20ms eller 30ms, -då börjar det likna nåt!
Ju längre bort fronterna sitter ju längre fördröjning på surround
Ju närmare surround desto ännu mer fördröjning på surround.
(om fronterna något nära och surround långt bort = kortare tid i fördröjning)
Normal rum storlek (25kvm) kanske en 30-40 ms fördröjning allt beroende på hur alla högtalare står i förhållande till varandra samt var man sitter och lyssnar!
Är jag ute och cycklar eller har man haft rätt kalibrerad anläggning i över 11år
Postad 25 September 2004 - 00:36
Så här ställer man in deley tiden på surrarna.
Mät hur långt dina fråntar står ifrån lyssnings pos. ex 3 meter.
Mät hur långt dina surrar står ifrån lyss. pos. ex 1 meter.
formeln är (3-1)x3=6ms.
Ställ in dina surround högt. på 6 ms deley.
Postad 17 September 2008 - 13:31
Ljud- och vibrationsvågor är mekaniska elastiska vågor. Detta betyder att villkoren för att de ska finnas är att mediet har massa och elasticitet. Om en masspartikel förskjuts från sitt ursprungsläge kommer de elastiska krafterna försöka återföra den till ursprungsläget. Vidare, när partikeln rör sig kommer de elastiska krafterna att påverka närliggande partiklar så att svängningsrörelsen sprids. Denna spridning av vibrationerna är vågutbredningen. Ljudvågen kan ses som en energibärande störning som medför små elastiska svängningar omkring vilolägen för partiklarna i mediet.
Man brukar skilja på longitudinella och transversella vågor. De longitudinella vågorna har partikelrörelse som är parallell med utbredningsriktningen. Elastiska vågrörelser i gaser (fluider) är av longitudinell typ. Detta beror på att i gaser och vätskor är i regel skjuvspänningarna så små att de är försumbara. Om partiklarna svänger i en riktning som är vinkelrätt mot utbredningsriktningen kallas vågtypen transversalvåg. Exempelvis är vågrörelser i stillastående vattensamlingar är av denna typ. Inom akustiken är denna typ av vågrörelse en viktig komponent vid beskrivningen av fasta material.
Ljud fortplantar sig med en viss ljudhastighet, vilket betyder att det tar en viss tid för ljudet att nå fram till mottagaren från det att det sändes iväg. Jämför med åskväder; först ser man blixten, sedan hör man knallen. Om hastigheten hade varit oändligt stor hade ljudet nått mottagaren samtidigt som det skapades i källan, om hastigheten hade varit noll så hade någon ljudutbredning aldrig skett.
Ljud fortplantar sig med olika hastighet i olika medier, och bestäms av mediets styvhetsegenskaper och densitet. För longitudinella vågor och transversella skjuvvågor är ljudhastigheten en materialkonstant. I luft är den 343 m/s vid en temperatur på 20 C. I luft och andra ideala gaser ökar ljudhastigheten i proportion med kvadratroten ur den absoluta temperaturen (i Kelvin), men den är oberoende av lufttrycket och påverkas endast marginellt av luftfuktigheten. Ljud kan inte fortplantas alls i vakuum. Longitudinella ljudvågor färdas med 5200 m/s i stål, medan det bara färdas 50 m/s i gummi. I luft (och andra longitunella vågor) är hastigheten alltså en konstant, vilket innebär att ljudet behåller sin form medan det fortplantar sig, det vill säga det är samma ljudsignal som når mottagaren som sändes från källan.
I fasta material kan ljud även fortplanta sig som transversella skjuvvågor, och i tunna fasta strukturer som plattor och balkar som böjvågor. Böjvågor är speciellt viktiga då dessa strålar ut ljud bra till omgivningen.
Ljudets vågutbredningen kan matematiskt beskrivas med hjälp av en differentialekvation kallad vågekvationen, i det homogena fallet där p är ljudtrycket och c är ljudhastigheten.
//Fredrik (DI)
Postad 17 September 2008 - 14:07
Du va petigast epag !
Postad 17 September 2008 - 17:51
Härligt att gräva fram en 4 år gammal tråd som första post.Petig än petigast...
Postad 17 September 2008 - 19:05
Härligt att gräva fram en 4 år gammal tråd som första post.
Var inte orättvis nu, epag kanske läste tråden för fyra år sedan, och letat information sedan dess. Sådan hängivenhet i att hjälpa andra borde premieras!
Postad 19 September 2008 - 17:11
Postad 19 September 2008 - 17:22
Jag har alltid fått för mig att signalen från högtalarutgången på förstärkaren till själva högtalaren är elektrisk, går inte det då med ljusets hastighet fram tills dess att högtalaren omvandlar detta till ljud?
Sen när färdades elektrisitet i kopparkablar med ljusetshastighet?
Redigerat av JetJaguarr, 19 September 2008 - 17:22.
Postad 19 September 2008 - 18:10
Sen när färdades elektrisitet i kopparkablar med ljusetshastighet?
Sen man uppfann elektriciteten och började använda kopparkabalar ungefär. Fast hastigheten ligger nog närmare 0,8x ljusets hastighet.
Postad 19 September 2008 - 18:40
Sån't här gillar jag skarpt. Om inte trådägaren, mods och övriga har något emot det så skulle jag vilja att du förklarade en sak lite tydligare:
Longitudinella vågor har en partikel rörelse som är parllell med utbrednings-riktingen...Man brukar skilja på longitudinella och transversella vågor. De longitudinella vågorna har partikelrörelse som är parallell med utbredningsriktningen. Elastiska vågrörelser i gaser (fluider) är av longitudinell typ. Detta beror på att i gaser och vätskor är i regel skjuvspänningarna så små att de är försumbara. Om partiklarna svänger i en riktning som är vinkelrätt mot utbredningsriktningen kallas vågtypen transversalvåg. Exempelvis är vågrörelser i stillastående vattensamlingar är av denna typ. Inom akustiken är denna typ av vågrörelse en viktig komponent vid beskrivningen av fasta material.
...Det borde väl betyda att svängningen sker i samma riktning som vågen fortplantas?
Hur sjutton kan en våg breda ut sej om INTE partiklarna rör sej i vågens riktning, såsom du beskriver karaktären för transversal-vågor?
Vattnet känns inte som ett riktigt bra exempel, eftersom vattenmolekylerna faktiskt beskriver cirkelformad rörelse då vågorna breder ut sej.
När vågen kommer börjar de röra sej i vågens riktning samtidigt som molekylerna höjer sej, för att efter vågtoppen passerat röra sej tillbaka, samtidigt som de sänker sej. Samma principer som gör att man kan surfa på vågor, så länge man håller sej på vågens flank...
Skulle inte molekylerna röra sej i sidled också, så hade vattnet enbart rört sej som en studsmatta, upp och ner utan att någon våg hade fortplantats...
Eller hur
För att återgå till topic lite:
1ms motsvarar 34cm då hastigheten är 340 m/s och 33,1 cm då hastigheten är 331m/s.
Jag vet inte hur ni andra fungerar när ni lyssnar på musik, men själv rör jag mej oftast betydligt mer än 9mm när jag sitter och njuter av ljudet ifrån min anläggning.
Skulle jag verkligen anstränga mej för att inte huvudet ska skifta sin position med mer än 9mm så hade jag nog fått nackspärr eller nå't liknande efter en hel film...
Förresten...
Där har du allt fel Epag...Ljud kan inte fortplantas alls i vakuum.
När dom tappade rören på asteroiden i armageddon så skramlade det rejält i min ljudanläggning och det måste väl bevisa att ljud faktiskt kan fortplantas i vakuum också
Postad 19 September 2008 - 18:45
Bättre sent än aldrig!
Postad 21 September 2008 - 22:14
Ett vanligt fenomen så här till kvällenUnderbart att man kan missförstå något så grovt som jag har gjort. Tydligt bevis på att ett besök i sängen bör ligga högst upp på min lista nu. Förstod inte hur alla kunde sitta och räkna på hur fort ljudet rör sig i kablarna... Men nu, efter ett bra tag har myntet trilla ner och NU är jag med på noterna om vad det är som diskuteras i denna tråd
Bättre sent än aldrig!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
16 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?