Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ramspänna med kardborre?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 October 2004 - 22:24

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Använder min förra tråd där ändå ingen svarade...

Har något tips på hur man ramspänner med kardborre? Sån kardborre från Clas Ohlson verkar ju bra, 5 cm bred eller vad den är.

Har någon här testat detta? Någon som kan ge tips? Byggbeskrivning? Bilder? Resultat?

MVH!
/Mozez

Redigerat av Mozez, 25 October 2004 - 12:00.

Postad 04 November 2004 - 00:10

Unregistered67623aec
  • Unregistered67623aec
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Ramspänna med kardborre? Håller verkligen det? Man får ju spänna riktigt hårt för att få bort alla väck på duken, så det käns som om det skulle lossa i ena kanten när man spänner den mot den andra. Fast det kanske finns riktigt "stark" kardborre som klarar av den pressen?

Postad 04 November 2004 - 07:54

Dez
  • Dez
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0
Kardborrband skall användas till maskningen, inte spänningen :)

Är lite tveksam, men använder man många går det säkert. Problemet är ju att det dels kan lossna vid ramen (mot duken syr man) och att kardborrband säkert drar sej lite vid höga spänningar.

Postad 04 November 2004 - 09:09

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Ramspänna med kardborre? Håller verkligen det? Man får ju spänna riktigt hårt för att få bort alla väck på duken, så det käns som om det skulle lossa i ena kanten när man spänner den mot den andra. Fast det kanske finns riktigt "stark" kardborre som klarar av den pressen?

Om man spänner så hårt att kardborrebandet inte håller duken så har man spännt alldeles för hårt - och har förmodligen redan skadat duken. En filmduk skall INTE spännas som ett trummskinn, då förstör man den.

Alla professionella material är mer eller mindre elastiska och skall därför hanteras varsamt. Om du spänner för hårt kommer det att bli förändringar i elasticiteten, vilket i sin tur påverkar illuminansen och ger en sämre bild. Dessutom kommer en för hårt spänd duk att slacka med tiden, vilket då ger draperingar eller V-tecken.

Jag har sett flera olika tillverkares dukar som har varit alldeles för hårt spända, t om på mässor och i butiker. I samtliga fall kunde man se spår av bristningar "internt" i duken när den belystes - detta pga av att illuminansen var olika vid varje "spännpunkt".

Det är viktigt att kolla upp fakta innan man spänner på....

mvh

/Pär

Postad 04 November 2004 - 09:20

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Tjena!

Jo det går visst. Jag körde med kardborreband på 3cm från Clas Ohlson, vilket fungerade fint.
Jag sydde ett kardborreband runtom hela kanten (med bommullsband på framsidan) på dukväven och häftade fast den andra på ramen. På det sättet behöver jag inte vara orolig för att det blir några vågor när jag fäster duken vid ramen, det är ju bara att lossa i lite på duken och "spänna" om. Det bör nämnas att den dukväv som jag använde (Projecta High Contrast S) inte var direkt avsett för ramspänning utan var helt stumt. Hade materialet varit mer flexibelt så hade jag nog kanske valt en annan lösning.

Att kardborrebandet skulle dra sig har jag inte märkt något av, men man måste vara noggrann när man syr dit kardborrebandet så att det ligger slätt an emot dukväven annars kan det bli tråkiga vågor som blir knepiga att får bort.

Som maskning gjorde jag sedan en typ av tavelram med fasade kanter in mot duken som jag sedan klädde med velour. Det blev verkligen sk*tbra. :)
Denna ram skruvade jag sedan fast så att innerkanten på maskningsramen lappade över sömmarna (och bomullsbandet). Detta hjälper sedan till att trycka på kardborrebandet och att hålla det på plats.

Vipps så hade jag en Sage Hawk! :huh:

"... att kardborrband säkert drar sej lite vid höga spänningar"? :) Jag avråder från att koppla ström till kardborrebandet, mest p.g.a. brand och personskaderisken. Och om du nu ändå vill göra det så se till att anlita en fackman. ;) ;) :blink:

Postad 04 November 2004 - 09:24

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Min ramspända duk är spänd med just kardborre och under de 3.5 år som jag har haft den så har jag inte gjort något med den utan den har bara hängt på väggen. Jag har inte behövt spänna om den så det är ju ett gott betyg åt att kardborre verkligen fungerar.

Postad 04 November 2004 - 14:22

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Fäster ni kardborren på baksidan eller fram sidan av ramen??
Borde det inte vara bäst med baksidan?

Postad 04 November 2004 - 14:45

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
baksidan :)

mvh

/Pär

Postad 04 November 2004 - 18:43

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag statte kardorrebandet på framsidan av ramen, men det är kanske mindre tjafsigt att sätta det på baksidan... vad vet jag? Jag tyckte det blev lättare att få till en flexibel upphängning. Hur som helst så gjorde jag så och det fungerade fint det med. :)

Postad 04 November 2004 - 18:54

Unregistered7daf0f25
  • Unregistered7daf0f25
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Har själv ramspännt med kardborre och det funkar. Satte på sidan. Euroscreens ramspända frame är det kardborre på

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.