Tjena!
Jo det går visst. Jag körde med kardborreband på 3cm från Clas Ohlson, vilket fungerade fint.
Jag sydde ett kardborreband runtom hela kanten (med bommullsband på framsidan) på dukväven och häftade fast den andra på ramen. På det sättet behöver jag inte vara orolig för att det blir några vågor när jag fäster duken vid ramen, det är ju bara att lossa i lite på duken och "spänna" om. Det bör nämnas att den dukväv som jag använde (Projecta High Contrast S) inte var direkt avsett för ramspänning utan var helt stumt. Hade materialet varit mer flexibelt så hade jag nog kanske valt en annan lösning.
Att kardborrebandet skulle dra sig har jag inte märkt något av, men man måste vara noggrann när man syr dit kardborrebandet så att det ligger slätt an emot dukväven annars kan det bli tråkiga vågor som blir knepiga att får bort.
Som maskning gjorde jag sedan en typ av tavelram med fasade kanter in mot duken som jag sedan klädde med velour. Det blev verkligen sk*tbra.
Denna ram skruvade jag sedan fast så att innerkanten på maskningsramen lappade över sömmarna (och bomullsbandet). Detta hjälper sedan till att trycka på kardborrebandet och att hålla det på plats.
Vipps så hade jag en Sage Hawk!
"... att kardborrband säkert drar sej lite vid höga spänningar"?

Jag avråder från att koppla ström till kardborrebandet, mest p.g.a. brand och personskaderisken. Och om du nu ändå vill göra det så se till att anlita en fackman.