En bifråga: vill ha en stabil bänk med flyttbara hyllplan, men då bänken kommer att bli ganska hög och smal (600*500*500mm (HxBxD)), behöver då bakstycket vara bärande (TV:n ovanpå väger inte mer än 50kg, men det blir ju en del annat tungt inuti bänken också)?
Billigast träskiva till TV-bänk?
Postad 20 October 2004 - 09:55
En bifråga: vill ha en stabil bänk med flyttbara hyllplan, men då bänken kommer att bli ganska hög och smal (600*500*500mm (HxBxD)), behöver då bakstycket vara bärande (TV:n ovanpå väger inte mer än 50kg, men det blir ju en del annat tungt inuti bänken också)?
Postad 20 October 2004 - 10:20
Det är väl inte alls nödvändigt att använda bänkskiva för kök, då priset går upp avsevärt. Men om du vill ha det, kolla ikea.
Postad 20 October 2004 - 10:38
Ett alternativ till betsning är att använda täcklasyr. Då kan du "måla" möbeln i valfri färg men den behåller ändå träets utstruktur (dvs man kan fortfarande ana sig till ådring och sådant). En populär kombination när det gäller furumöbler är att använda vit täcklasyr på möbeln men att ha toppskiva och kanske också hyllplan i antikbets. Huruvida det passar dig beror ju helt och hållet på tycke och smak och hur ditt rum i övrigt ser ut.
Om du inte tvunget måste ha träets ytstruktur och/eller utseende så skulle kanske MDF kunna vara ett alternativ. Sådana kan man på vissa ställen få utskurna efter förutbestämda mått och du betalar bara för den kvadratmeteryta du vill ha (dvs du slipper betala för spillet). Då lär man dock få måla med vanlig färg för att få det snyggt.
Redigerat av Unregisteredb1bc3531, 20 October 2004 - 10:41.
Postad 20 October 2004 - 10:48
Skivorna är 2,7cm tjocka, bredden är 62cm och kvaliteten är mycket bra. Jag valde träslaget afrikansk valnöt eftersom den passar bäst med mina lönnhögtalare och ekgolv. Tyvärr har jag inte lagt upp några bilder på mitt konto, men vill du ha en fin stor bild kan jag skicka en via email till dig.
Priserna för afrikansk valnöt är;
2m = 599SEK
3m = 799SEK
3,6m = 899SEK
Som tur är har Bauhaus bättre pris på detta träslag än bok, ek, björk osv. För övrigt så ville jag inte ha någon annat träslag eftersom de inte såg "riktigt" ut som de ska göra.
Postad 20 October 2004 - 11:49
På förhand takk.
Edit; då jag fått bilden tog jag bort e-mailen.
Redigerat av Perman_, 20 October 2004 - 13:28.
Postad 20 October 2004 - 12:56
Furuskivor på Byggmax
Du hittar förteckning på butiker till vänster på sidan.
Sladden, istället för att maila kors och tvärs så kan du väl ladda upp bilden. Går ju på en minut.
Postad 20 October 2004 - 13:01
Precis!Sladden, istället för att maila kors och tvärs så kan du väl ladda upp bilden. Går ju på en minut.
Vi är faktiskt många som vill se här...
Ladda upp en bild NU!
Postad 20 October 2004 - 14:32
Bifogad fil(er)
Postad 21 October 2004 - 05:22
Jo, det får bli vanlig träskiva i furu, stavlimmad skiva eller annan form av bänkskiva blir helt enkelt för dyrt. Ska behandla furun så att den påminner mer om ek, eller s.k. calvados som mina högtalare är i. Undrar om inte att olja furun skulle räcka för att få den i en liknande och mörkare nyans (detta vet de förstås bäst där jag handlar skivorna, eller på färgaffären). Någon form av lack skulle jag dock också föredra för att få en lite hårdare och slätare yta (lättare att damma etc.).
Har inte bestämt mig om formen ännu, vad det verkar så kommer det att dröja innan jag har tid att ta mig an bygget. Det lutar dock åt att det blir en smal och rel hög möbel - anpassad till måtten på elektroniken samt centern. Ska nog också ställa den på en sockel istället för på hjul, av estetiska skäl. Tror också att jag ska låta bakstycket vara bärande. Glasdörrar och någon form av lås för att barnsäkra elektroniken är också ett måste.
Postad 21 October 2004 - 06:40
Mycket snygg bänk själv som du har byggt... och snyggt system. Jag har för övrigt likadan lampa som den du har stående på bänken...
Postad 22 October 2004 - 12:39
Prisjakts forum är bra, mycket tack vare all samlad kunskap som finns här.
Edit: stavning
Redigerat av Unregisteredfd0a25da, 22 October 2004 - 12:48.
Postad 22 October 2004 - 13:37
Hittade bara gran där iofs. Kanske går lika bra men tänkte informera så att du inte missar det.johannes67: tack, precis vad jag var ute efter - en stavlimmad furuskiva i 2000*600*18 för 299:-.
Postad 22 October 2004 - 20:29
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder
116 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?