Kan det vara distning,DVD-spelaren eller en inställning.
Vill inte gå och lägga tusentals kroner på en ny DVD-spelare och sen inte märka nånskillnad.
Tacksam för alla svar!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Vasst diskant ljud vid högre volymer
Startad av
Crille99
, Oct 22 2004 23:15
12 svar till detta ämne
Postad 22 October 2004 - 23:15
När man kommer upp på dom lite högre nivåerna så börjar diskanterna att "klicka" lite i ljudet.
Kan det vara distning,DVD-spelaren eller en inställning. Vill inte gå och lägga tusentals kroner på en ny DVD-spelare och sen inte märka nånskillnad. Tacksam för alla svar! Postad 23 October 2004 - 02:36
Vet inte riktigt vad du menar med "klicka" men, antingen dåliga mellanregister/diskanter som jag själv råkat ut för eller så tror jag din förstärkare har för lite effekt...
Vad har du för anläggning?? Postad 23 October 2004 - 03:56
Vasst diskant-ljud vid höga nivåer beror i nio fall av tio på distorsion (p.g.a. att man närmar sej klippningsgränsen, eller redan har passerat den).
Klickandet du hör kan mycket väl bero på just den fyrkants-puls som uppstår vid klippning, men jag är trots detta tveksam eftersom det inte brukar "klicka" i diskanterna vid klippning. De brukar bara gå sönder... Postad 23 October 2004 - 08:31
Wercin: Kolla galleriet.
Krasse: Joo, det måste vara distorsion då Förresten hur kan man kolla om diskanterna har gått sönder? Postad 23 October 2004 - 09:08
Ett sätt att kolla högtalaren på är att köra en sinuskurva med freq 45kHz - 15Hz
Då hör du om det skär sig i något av registrerna. Postad 24 October 2004 - 05:42
Din förstärkare är för klen!
Fortsätt spela högt så har du bränt diskanterna! Postad 24 October 2004 - 09:05 Är du säker på detta? jag ligger nämligen i kvalet att uppgradera nåt i hembion(dvd,förstärkare,högt...) Postad 26 October 2004 - 22:29
Har inte varit här på några dagar...
Ja, jag är rätt så säker på att din förstärkare inte orkar med, om din beskrivning av problemet är korrekt. Spela inte så högt att det börjar klippa om diskanterna, då blir det dyrt... Några råd för att undvika problemet innan du skaffat mer kraft. Kör ingen loudness, ha bas och diskantkontrollerna i 0-läge. (Behöver du mer bas höj volymen på subben istället.) Dela av subben högre i frekvens så avlastas recivern. Spelar du Cd -skivor kör då bara ut musiken i 2 kanaler i stället för i hela anläggningen etc. Har reciver någon form av inbyggd EQ som går att förbikoppla eller köra flat så gör det. Nu är detta bara en slags checklista på vad man kan undvika, inte ett påstående att du gör fel. Postad 26 October 2004 - 22:40
Din reciver är helt klart för svag och det är huvudorsaken till dina problem. När recivern inte orkar mer längre skapas distorsion samtidigt som ljudet blir mkt tunnare. Dvs förstärkare orkar inte heller driva hela frekvensområdet.
Mitt råd är helt klart att du först och främst köper en ny reciver, om du nu tänker inleda en uppgradering. Din Denon ger ca 45 watt per kanal vid enkel signal på 1kHz och mindre vid reciverns hela arbetsområde 20hz-20kHz när du kör alla kanaler samtidigt. Mer kraft har vanligtvis inte recivrar i denna prisklass! Här får du en länk till en mkt intressant test då de mätt den verkliga effekten på ngr av den vanligaste märkena. I o f s i en numera lite ålderstigen test med t ex AVR1803, men trots detta mkt intressant läsning! http://www.homecinem...p?reviewid=3639 Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 26 October 2004 - 22:55. Postad 27 October 2004 - 09:36
Det var som tusan.. bara 45 watt i 8 ohm.
Får väl slå till som alla andra på Marantz 7400. Jag är bara rädd att problemet fortfarande kommer vara där när jag har bytt. Postad 27 October 2004 - 10:01 Har du ingen kompis med nån rejälare stärkare som kan plocka med den till dig så du kan prova med den, då kan du ju utesluta att det är fel på högtalare eller annat i fall du är osäker? Postad 27 October 2004 - 12:39 Antingen låter dem, eller inte. Något mellanting finns inte vad jag vet gällande ditt fall. När en diskant går sönder pga en stärkare som klipper så brukar det vara endast spolen som smälter vilket iofs räcker för att man i de flesta fall måste byta hela diskanten. Fråga: Låter inte basen och mellanregistret också konstigt när diskanten "klickar"? Redigerat av Heron, 27 October 2004 - 12:45. Postad 27 October 2004 - 16:18
Oavsett om diskanten är trasig eller ej så har du för svag reciver, om du vill spela på de volymer som du beskriver.
Om diskanten är hel beror det dåliga ljudet på för dålig effekt vid lite högre volymer och om diskanten är paj beror det på att recivern är för svag och är därmed orsaken till att din diskant har pajat. Det är MYCKET vanligare att högtalarelement och då särskilt diskanter pajar om man har för svag stärkare, jämfört med om man har för stark, dvs för stark inom rimliga gränser i alla fall. Mvh JB 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |