går det inte lika bra att skruva?
Skrev å frågade "ljudmakarn" vad dom skulle ha för 2x3m + 1x2m terminerat och klart med banankontakter!
De sa att priset skulle bli totalt 1545:- med AQs bananer!
liiite saftigt tycker jag!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter produkter
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
3 relaterade trådar
Skickat 01 november 2004 - 17:55
som sagt, hur viktigt är det att man terminerar dessa kablar för att kunna utnyttja dom så väl som möjligt?
går det inte lika bra att skruva? Skrev å frågade "ljudmakarn" vad dom skulle ha för 2x3m + 1x2m terminerat och klart med banankontakter! De sa att priset skulle bli totalt 1545:- med AQs bananer! liiite saftigt tycker jag! Skickat 02 november 2004 - 18:55
jaoo, jag tycker iaf de låter lite mycke!
iof kan jag förstå varför man vill ha banankontakter på förstärkarsidan, men de kan jag ju firra efterhand kanske! Men va tycker ni? dom här eller Ixos SW511t för 50kr/m eller några helt andra? Har fått alla min högtalare nu (fick frontarna och subben idag), så jag är lite smått sugen på att testa dom! Väntar iof fortfarande på signalkablarna från Marcus! Skickat 02 november 2004 - 20:22 Hybe Nov 2 2004, 18:55 skrev: jaoo, jag tycker iaf de låter lite mycke! iof kan jag förstå varför man vill ha banankontakter på förstärkarsidan, men de kan jag ju firra efterhand kanske! Men va tycker ni? dom här eller Ixos SW511t för 50kr/m eller några helt andra? Har fått alla min högtalare nu (fick frontarna och subben idag), så jag är lite smått sugen på att testa dom! Väntar iof fortfarande på signalkablarna från Marcus! Skickat 03 november 2004 - 17:20 tiger99 Nov 3 2004, 10:58 skrev: Någon som vet diametern på Audioquests type 4 kablar, undrar om de får plats i mina redan lagda kabelkanaler? //David citat; "De är inte så grova. Två ledare per pol, ungefär en millimeter tjocka vardera. mvh/Ludwig" Skickat 03 november 2004 - 18:07
Själv kör jag för tillfället Audioquest CV4 till mina frontar vilket jag tycker fungerar ypperligt.
Köpte dom som en temporär lösning innan jag skulle ut och audition'a kablage på riktigt. Och dom är enligt mig väldigt prisvärda om man kör med bi-wiring. Dom fungerar ganska halvdant för single-wiring IMHO. Men det beror nog också mycket på högtalarens delningsfilter. MvH /nox Skickat 03 november 2004 - 21:38 nox Nov 3 2004, 21:51 skrev: Hybe Nov 3 2004, 19:08 skrev: vad tror ni om Type4 för diskanten, och tex. Supra PLY3.4 för basen, vid biwiring? Type4 är ju gjord för biwiring från början, det är separata ledare för HF och LF i kabeln så att säga. MvH /nox Skickat 03 november 2004 - 22:54 durand Nov 3 2004, 22:08 skrev: Ser ut som biwire men är det inte? Jag har alltid förstått det som att det är biwire. Jag har kört mina kablar biwire sedan jag fick dem tror jag, kanske inte bör göra det? Varför, i så fall, förklara är ni snälla eller sök, han hade någon utförlig beskrivning varför man inte skulle biwira dessa kablar på det här sättet. Men iaf; så är det tydligen vissa som gör det iaf, å det funkar ju också så..., men dom e inte gjorde för att biwiras, isåfall ska man ha 2st Type4 kablar. Skickat 04 november 2004 - 16:39
Hejsan
Det finns ganska många trådar om just Audioquest type 4 och jag gör så att jag länkar till de som bäst besvarar alla de frågor som ställs i denna tråd Audioquest TYPE4, Är detta en bi-wire kabel? Olika kablar till bas och diskant vid bi-wiring? Bananer eller skruv?, vad funkar bäst...? Skickat 04 november 2004 - 17:21
Hej!
Om jag beställer Audioquest Type 4 kablar med färdigterminerade spadar, då jag läste att bananer blir typ en tusing dyrare, hur ska jag då terminera bananer själv från typ Biltema eller nå´t då spadarna sitter på. Ska jag knipsa av spadarna och sedan löda fast bananerna på eller skruva fast dem. Kommer något av dessa ge ett bra resultat? Lite opedagogiskt utformat svar, men det får duga. Skickat 04 november 2004 - 18:03
Hej
tiger99 skrev: Om jag beställer Audioquest Type 4 kablar med färdigterminerade spadar, då jag läste att bananer blir typ en tusing dyrare, hur ska jag då terminera bananer själv från typ Biltema eller nå´t då spadarna sitter på. Ska jag knipsa av spadarna och sedan löda fast bananerna på eller skruva fast dem. Kommer något av dessa ge ett bra resultat? Skickat 04 november 2004 - 19:08 tiger99 skrev: Okej, men vad blir priset i så fall? Kan man köpa kablarna treminerade på ljudtema direkt till ett bättre pris än på ljudmakarn, eller hur gör man? Skickat 04 november 2004 - 20:47 tiger99 Nov 4 2004, 18:57 skrev: Okej, men vad blir priset i så fall? Kan man köpa kablarna treminerade på ljudtema direkt till ett bättre pris än på ljudmakarn, eller hur gör man? Tack för svaren hittills Tomas de svarade Det kostar 1545:- terminerat mad AQ BFA-bananer i silver. MVH Skickat 04 november 2004 - 22:08 Citat Det bästa är att ringa dem och fråga. Jag vet faktiskt inte om de själva säljer kablar direkt till kund. Jag har bara handlat kontakter samt låtit dem terminera mina egna kablar. Hur mycket kabel är det fråga om? Till en början blir det väl 2*2m till varje fronthögtalare, så totalt bara 4m, men är de bra köper jag samma kablar till centern och surroundhögtalarna när jag får råd att köpa dessa. Har inte riktigt pengar till en ny receiver ännu, 2805:an från Denon, så det lär väl dröja ett tag, men ändå. 4 meter kabel alltså, för att besvara din fråga. Blir detta bättre än att köpa Biltema-bananer och bara skruva fast kablarna. Märker man någon skillnad? //David Skickat 06 november 2011 - 11:42
Väcker en mycket gammal tråd, men lika bra som att starta en ny... Har ett par meter Type 4 liggande, har dock kört EKK några år nu, mycket på grund av att jag aldrig fick till termineringen på AQ-kabeln. Behöver nu lite ny kabel, och tänkte försöka mig på AQ:n igen.
Har tidigare använt sådana här kontakter: ![]() Har försökt skruva fast kabeln på olika sätt, men misslyckas på grund av att den tjockare ledaren gör att den tunnare ledaren inte fastnar alls. Har även gett mig på att lödda, men tyckte inte det blev särskilt bra. Kan väl kanske dock bero på att jag har en för dålig (kall) lödd. Så ni som terminerat type 4 själva, hur har ni gjort? 1 användare läser den här trådenMedlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0 |
Detta forum sponsras av
|