Postad 03 November 2004 - 14:46
Postad 03 November 2004 - 15:25
Strömförsörjningen av bilslutsteget?
Du kan inte driva ett bilstereo slutsteg med en vanlig "adapter". Ett vanligt bilstereo-slutsteg drar lätt 10-20 ampere och det kräver en rejäl strömförsörjning.
Man kan ju alltid släpa in ett bilbatteri och hålla på att ladda det över natten, men det blir dels lite otympligt och dessutom så avger bilbatterier vätgas när det laddas.
Vätgas och slutna rum är DEFINITIVT inte någon bra kombination, framför allt inte inför julen med tanke på alla brinnande ljus....
Det finns rejäla strömförsörjningar som mycket väl kan driva ett bilstereo-slutsteg men dessa är förhållandevis dyra och då kanske det är lika bra att köpa ett "vanligt" slutsteg eller en gammal reciever eller något liknande som får stå för drivningen av buttkickersen....
Postad 03 November 2004 - 18:01
Jag har i alla fall de sakerna hemma och tänkte testa vid tillfälle i brist på annan lämplig förstärkare till buttkickern.
Postad 03 November 2004 - 20:42
Absolut inte någon bra ide eftersom det antingen kan resultera i en bränd dator-nätdel eller i ett batteri som exploderar! För att ladda ett batteri behöver man ha kontroll på laddströmmen. Kopplar man bara på ett datornätdel till ett batteri så har man inte någon som helst koll på laddströmmen till batteriet...
Dessutom så måste man tänka på att nätdelen verkligen kan leverera den kraftiga strömmen som ett bilstereo slutsteg drar. Alla nätdelar fixar inte så mycket ström på endast 12volts uttaget även om hela nätdelen kanske är på några hundra watt...
Antec's "true control" nätdel som är på 550watt klarar av att leverera 24 ampere på ena 12volts utgången och det borde räcka till för att driva ett bilstereo slutsteg (åtminstone om man kombinerar det med en kraftig kondensator). Men den nätdelen kostar 1600:-
Postad 04 November 2004 - 00:29
Okej, kanske inte var nåt vidare förslag då. :-\Ingen bra ide att koppla en dator nätdel till ett batteri!
Absolut inte någon bra ide eftersom det antingen kan resultera i en bränd dator-nätdel eller i ett batteri som exploderar! För att ladda ett batteri behöver man ha kontroll på laddströmmen. Kopplar man bara på ett datornätdel till ett batteri så har man inte någon som helst koll på laddströmmen till batteriet...
~
Men att koppla en dator-nätdel eller annan godtycklig 12v källa till ett bilbatteri måste väl vara samma sak som att ladda ett bilbateri med en vanlig enkel transformatorladdare? En sådan går ju direkt upp på en ~4 A och sjunker sedan när batteriet börjar bli laddat. Och det funkar ju även om det kanske inte är direkt hälsosamt för batteriet. Det är klart det är bäst med en elektronisk laddare som kontrollerar laddströmen, men jag tänkte att en sådan kanske inte pallar med de lite högre strömmar som det blir när man driver ett slutsteg.
Testade en gång för länge sedan att köra ett slutsteg med ett batteri och en trafo-laddare.... då blev Ampere-mätaren på laddaren ungefär som en VU-mätare.
Sen kanske en dator-nätdel inte levererar så jämn likspänning heller... eller? Så man måste ha filter och grejer för att slippa störningar.
Då vart det lite krångligt och lika bra att bara köpa en vanlig förstärkare. ;-)
Postad 04 November 2004 - 11:08
vägg ur taget dte är ganska modifierat med egen trafo .
ger cirka 4*150 watt rms.
Postad 04 November 2004 - 19:32
Det finns nämligen en strömbegränsande resistor i laddaren som ser till så att inte batteriet får för hög laddström. Det är för övrigt den enklaste formen av kontroll och fungerar mer som ett skydd mot överladdning, överhettning o.s.v....
En dator nätdel har inte någon samma typ av skydd inbyggt som en en batteri-laddare...
När det gäller "filter" som du nämner så fungerar en kondensator just som ett sådant filter. När en kondensator har den typen av filter-funktion så kallas den för "glättnings"-kondensator. Den utjämnar korta svängningar i spänningen. Svängningar som t.ex. störningar och den typen av spännings-dalar som uppstår vid kraftiga momentana ström-uttag...
Ju fler kondensatorer eller ju större kondensatorer desto bättre "glättnings-förmåga"...
Spänningen ifrån en dator-nätdel är stabiliserad, det finns m.a.o. en elektronisk krets som ser till så att spänningen hålls på konstant nivå oavsett vilket ström-uttag man har. Detta givetvis inom rimliga gränser. Problemet med stabiliserade nätaggregat är att de inte är helt felfria, störningar kan mycket väl leta sej igenom trots stabiliseringen. Det är m.a.o. ALDRIG fel att använda sej av kondensatorer för ytterligare "glättning" och för att dessutom göra det möjligt att under riktigt korta intervallet plocka ur lite mer ström...
Postad 21 February 2005 - 22:29
Delar:
12" Bilbas modell billigare
Bilsteg 12v typ 2x100watt bryggkopplat till ca: 1x200watt billigt avsäkrat på 25A.
Nätdel till dator modell lite bättre 400watt. Skulle ge 18A Peak på 12V. (30A på 5v)
Kopplade in det hela rätt provisoriskt (ville inte ha sönder nätdelen), dvs använde dom klena kablarna från en av 12v matningarna till steget (typ 0,75kvadrat 3dm).
Resultat:
Till en början såg det ut att fungera perfekt. Men vid högre volym så verkade inte strömen räcka till, eller om nätdelen inte var tillräckligt snabb. Okontrollerad gång på konen och dåligt ljud, plus att en röd varningsdiod på steget blinkade i takt med basen. En tanke slog mig att vissa datornätdelar kanske har nått typ av skydd för strömrusningar så att det helt enkelt inte kan ge mycket ström tillräckligt snabbt, vad vet jag? För att skydda dator vid uppstart, så att det inte blir för höga startströmmar kanske.
Slutsats:
Skall man driva med datornätdel bör man nog ha nån större typ av kondensator eller liknande, om det nu inte hade med dom på tok för klena kablarna att göra.
Tips:
Köp ett subbassteg, blir nog både billigare och bättre.
Kul att testa i alla fall.
Postad 18 January 2008 - 19:18
Det kanske inte ens går, kan man då koppla den till någon av frontarna? Men då får jag ljud över delningen vilket man inte ville ha... Någon som kan ge mig svar på mina problem? =)
Postad 24 January 2008 - 00:26
Hallå allihopa, nu har jag också blivit sugen på o bygga mig en egen buttkicker av gamla högtalare som ligger på hyllan. Har läst och läst och läst så jag tror jag vet precis hur den skall byggas nu, men så kommer vi till inkopplingen. Den skall ju kopplas i subutgången har jag förstått för att slippa delningsfilter. Men på min förstärkare har jag bara en RCA kontakt till min sub, dvs en koaxialkabel mellan förstärkaren och suben, hur sjutton kopplar jag in en kicker då?
Det kanske inte ens går, kan man då koppla den till någon av frontarna? Men då får jag ljud över delningen vilket man inte ville ha... Någon som kan ge mig svar på mina problem? =)
Du måste ha ytterligare en förstärkare där emellan som kan driva dina buttkickers.
LFE ut är en lågnivåsignal och driver därför varken högtalare eller buttkickers.
Postad 25 January 2008 - 21:15
Hallå allihopa, nu har jag också blivit sugen på o bygga mig en egen buttkicker av gamla högtalare som ligger på hyllan. Har läst och läst och läst så jag tror jag vet precis hur den skall byggas nu, men så kommer vi till inkopplingen. Den skall ju kopplas i subutgången har jag förstått för att slippa delningsfilter. Men på min förstärkare har jag bara en RCA kontakt till min sub, dvs en koaxialkabel mellan förstärkaren och suben, hur sjutton kopplar jag in en kicker då?
Hur byggde du den? Du känner inte för att länka till ngn bra sida?
Postad 16 February 2008 - 19:16
Du får sätta en Y-koppling i sub-utgången. Sedan en kabel till subben och en till separat förstärkare som ska driva buttkickern. Det går bra med någon gammal stärkare från vinden, den ska ju inte producera välljud... Själv hittade en ca 5 år gammal Technics 100W i perfekt skick på kommunens återvinningscentral! Den driver nu 2st BasPump III i soffan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7 bilder
11 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?