Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blå diodbelysning till DVD-hyllan

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 November 2004 - 02:33

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jag fick gör-det-själv-klåda i fingrarna och bestämde mig för att göra nåt med mina blå dioder jag köpt från clas ohlson...

Postad bild

Här är de olika delarna jag använde. Det som saknas i bild är trafo, brytare och kabeln mellan de olika lamp armarna...

Postad bild

Först löds dioderna fast på varsin bit kabel. mina var ca. 25-30cm.

Postad bild

Sedan tejpade jag ena benet för att slippa kortslutning.

Postad bild

Inte är det snyggt med metall som sticker ut så några var med tejp runt hela. Eftersom kabeln är redan svart tejpade jag bara högst upp.

Postad bild

Dioderna var rätt skarpa att se på så nått måste dämpa ljuset ut i rummet. För att ha en riktigt låg budget fick engångsskedar duga. Först kapa dem i lagom längd.

Postad bild

Skala bort sidorna.

Postad bild

Och tejpa fast den. Nu är den klar. Jag gjorde fem likadana som jag sedan parallellkopplade via en stömbrytare till trafon på 3V.

Postad bild

Här är de på platts.

Postad bild

Och så här ser det ut med bara dioderna som belysning. Fick jobba hårt med kameran så att ljusmängden skulle stämma något så när. En lusting detalj var att den orange texten på omslaget till "bring it on" blev nästan självlysande... :)

Jag hade bara en trafo som kunde sättas på 3,6,9 eller 12V så det fick bli 3V fast dioderna skulle klarat av 3.3V Får leva med att det inte lyser med sin högsta effekt. Kanske man får ork att fixa ett motstånd nån gång och öka trafot till 6V så jag får 3.3V som dioderna ska ha.

Kostnaden för allt?

Bra fråga trafot hade jag liggande sedan ett par år tbax. Kabel hade jag i skåpet. Skedarna och tejpen lika så. Dioderna köppte jag nyligen och dem gav jag 29Kr för ett fempack på CO...

Tjo!

Postad 05 November 2004 - 03:45

Unregistered943376ae
  • Unregistered943376ae
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Kul idé! :)

Om du skulle vilja utveckla det hela lite så kanske te eller matskedar och krympslangar skulle vara något?

Blev lite sugen på att kasta ihop något likanske själv, men kan inte riktigt komma på vart jag skulle använda dem...

//Johan

Postad 05 November 2004 - 10:43

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Coolt...

Kabeln var tillräckligt styv för att användas som arm för lampan alltså...

Det är schysst att Classe numera säljer vita och blå LEDs för 6:- styck.
Det står inget om ljusstyrkan i katalogen dock, gjorde det det i förpackningen som följde med?

Annars kan jag rekomendera http://lsdiodes.com/ som säljer många olika sorters LEDs billigt och skickar med brev till hela världen för $2. Jag har köpt därifrån en gång och betalat med PayPal.

Postad 05 November 2004 - 12:08

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Lysdiodrar skall alltid kopplas in med motstånd, annars så kommer dom gå sönder i förtid. :D

Finfin id'e annars. Väldigt mysigt.

Postad 05 November 2004 - 12:14

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Tackar... ;)

Johan:

Ja, krympslang skulle bli mycket snyggare. Kom att tänka på att krympslangen stelnar proportioneligt när den krymps. Om man hittar krympslang i så nära dimenson som möjlig så borde den ha kvar flexibiliteten.

Hmm, teskedar eller matskedar. Borde inte bli så dyrt om man går på loppis och hittar tillräckligt många likadana skedar. Borde gå att polera upp så det blir snyggt. Undrar mest om vikten är tillräckligt låg.

demoniak:

Jep, kabeln var med när jag köpte Anthony Gallo Micro... Eftersom jag har en bättre kabel så fanns det en bunt jag inte använde. Kabeln har två 1-1.5 mm kardeller.

Nee. det står inget om ljusstyrkan. bara färg, spänning och strömåtgången. :D

Postad 05 November 2004 - 12:18

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
SonatAArcticA:

Hmm... oki. Får ta och gräva i skåpen. har en bunt med diverse motstånd. kanske jag hittar ett passande. Får leta fram hur man räknade ut värdet på motståndet. Om ingen redan vet hur och är vänlig och postar det här... :D

Postad 05 November 2004 - 12:21

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

LysdiodER skall alltid kopplas in med motstånd, annars så kommer dom gå sönder i förtid. :D

Inte om man har rätt spänning från början.

Kolla in:
http://metku.net/ind...dcalc/index_eng
http://lsdiodes.com/tutorial/

Postad 05 November 2004 - 12:37

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
demoniak:

Puh... Tack, trodde plötsligt att jag hade glömt nån viktig regel inom elläran från gymnasietiden när man gick tryck o pys...

Postad 05 November 2004 - 14:51

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Det finns även lysdioder att köpa med rätt förkopplingsmotstånd inkopplat i serie med varje lysdiod om man nu inte har möjlighet att koppla dem i serie eller parallellt med varandra. Finns på ELFA bland annat. Så man kan mata dem med olika spänningar direkt.

Postad 05 November 2004 - 17:14

Unregistered114b79c7
  • Unregistered114b79c7
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

LysdiodER skall alltid kopplas in med motstånd, annars så kommer dom gå sönder i förtid. ;)

Inte om man har rätt spänning från början.

Jo, helst. Står nånstans på elfa, hittar det inte just nu. Men bara ett lågt värde, typ 100 ohm.

tap: Fy f*n va fiffgt. Tur att det finns människor som du här i världen.
Såna därna ska lätt byggas till kommande DVD/CD hyllan :D .

Redigerat av Unregistered114b79c7, 05 November 2004 - 17:15.

Postad 05 November 2004 - 21:59

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Blev lite osäker på det här med motstånd så jag tog och sökte lite via google.
Hittade en mycket bra länk:64bits.se (direkt länk till lysdioderna)

Där fanns det ett urklipp från elfa:

"Lysdioden förspänns i framriktningen, Därför måste ett motstånd användas för att begränsa strömmen.
Framspänningsfallet för GaAs är ca 1.4V, för GaAsp 2V och för GaP 3V. Vänder man dioden fel kommer den inte att lysa.
Källa: Elfa-katalogen"

Det innebär att jag får snällt leta fram ett motstånd ur mina gömmor.

Sidan i sig var mycket matnyttig när det gäller lysdioder. Det mesta finns där som behövs för att göra nått med lysdioder...

Postad 05 November 2004 - 22:20

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Hehe. Jag blir lite nostalgisk när jag läser detta. Får mig att tänka på tiden då jag var "stenhård Sweclockare", dvs tiden FÖRE Prisjakt.nu. ;) Gick berserk på mitt datorchassi och böt ut alla dioder i datorn inkl. diskettstationen(!). :D Har en del blåa dioder kvar i datorn, men intresset för datormoddning har svalnat lite och hembion är det som tar tiden från mig nu istället.

Kul idé det där annars tap.

Postad 05 November 2004 - 22:26

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Peter.M:
Kanske du har lite tips åt oss som aldrig moddat. :D
Borde gå att utöka dator moddningarna till hembiorums moddningar... ;)

Postad 10 November 2004 - 17:15

Unregistered37dcee38
  • Unregistered37dcee38
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Blev lite osäker på det här med motstånd så jag tog och sökte lite via google.
Hittade en mycket bra länk:64bits.se (direkt länk till lysdioderna)

Där fanns det ett urklipp från elfa:

"Lysdioden förspänns i framriktningen, Därför måste ett motstånd användas för att begränsa strömmen.
Framspänningsfallet för GaAs är ca 1.4V, för GaAsp 2V och för GaP 3V. Vänder man dioden fel kommer den inte att lysa.
Källa: Elfa-katalogen"

Det innebär att jag får snällt leta fram ett motstånd ur mina gömmor.

Sidan i sig var mycket matnyttig när det gäller lysdioder. Det mesta finns där som behövs för att göra nått med lysdioder...

Som det tidigare har sagts i tråden så behöver du inga motstånd om du har rätt spänning från början, och om man som du har för låg spänning från början så kommer ju spänningen över dioden bli ännu lägre om du kopplar in ett motstånd i serie med dioden... U=R*I :lol:

Förövrigt så var det en snygg ide, blir nog till o handla dioder hos Clas i Sjön! ;)

//CEGE

Postad 11 November 2004 - 01:09

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
CEGE69:
Oki, tack...

Har börjat fundera på en vidare utveckling på diod belysningen. :D

Om man har en röd, grön och en blå diod som man styr via varsin pott. så skulle man kunna ha exakt vilken färg som helst på belysningen.

Återkommer m. den idén när jag kommit på hur jag ska få tre dioder snyggt i varje arm...
Hmm, får nog gå upp i storlek på skedarna... hrm. blir nog inte så snyggt... :)

förslag är alltid välkomna... ;)

Postad 11 November 2004 - 10:14

bengha
  • bengha
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Här har du en intresant artikel om färgändrande LED's .RGB LED's

Postad 12 November 2004 - 14:17

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Då har man beställt röda och gröna dioder och några effektmotstånd från Elfa...

Räknade med en kalkylator att det skulle krävas 1w motstånd om alla är kopplade
parallellt mot 6v. Bara att räkna ut hor mycke potentiometrarna måste vara. Tills
vidare får det duga med det somm fins hemma.

Postad 12 November 2004 - 15:20

bearic
  • bearic
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
[OT]
Har du sorterat dina DVD-filmer i färgskala? ;)

Dioderna ser ball ut. En H/K-väns våta dröm... ;)

[/OT]

MVH,
Björn

nr 200...

Postad 12 November 2004 - 16:39

anzo
  • anzo
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Jag har själv börjat med en liknande ide.

Dock kom jag aldrig på hur jag skulle försörja dem med el då jag var väldigt okunnig på elektronik. Hur var det du försörjde dem ? Trafon (va e de)?

Postad 13 November 2004 - 01:29

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
bearic:

Jup... färg skala. Får bort lite av pojkrumskännslan. Lite jobbigt att hitta filmerna bara. ;)

anzo:

Trafo=transformator eller batterieliminator egentligen.

När man köper lysdioder finns det oftast angivet hur många volt de klarar av. Eftersom mina blå dioder klarar av 3.3 volt så kan jag lugnt använda 3volts trafo utan att jag bränner sönder mina dioder. Enda nackdelen blir då att jag inte får maximal ljusstyrka.

Om man har en trafo som ger mer volt än Lysdioden klarar av måste man dela upp spänningen (läs: volt) mellan Lysdioden och nåt annat. Vanligast är att detta "annat" är ett motstånd. Det finns färdiga formler för att räkna ut hur stort motståndet måste vara för att ge rätt fördelning. Enda som är viktigt är att motståndet inte får vara mindre än det man räknat fram.

Om du går till hemsidan som jag länkade till i ett tidigare inlägg så finns det en rätt så komplett beskrivning av allt som du behöver veta om lysdioder, inklusive allehanda formler som behövs för att koppla ihop flera lysdioder på olika sätt ...

Postad 13 November 2004 - 05:13

anzo
  • anzo
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
okej tackar !

Postad 15 November 2004 - 15:53

anzo
  • anzo
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
en fråga.. vart köper man en 3volts transformator ? hittade ingen på clasohlson

Postad 15 November 2004 - 16:20

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
anzo:

Vet inte var man kan hitta en ren 3v trafo... Men på clasohlson finns det ställbara trafon.

Tex art.nr:

32-1063 (1.5, 3, 4.5, 6, 7.5, 9 och 12v max 500mA)
32-1061 (3, 4.5, 6, 7.5, 9 och 12v max 1.25A (1250mA))
32-2316 (3v/1.5A, 4.5v/1.2A...)

De ställbara trafona är lite dyrare än de med fasta värden, men då behöver man inte köpa en ny om man går upp i antal dioder. Bara att tänka på att den inte är inställd på fel spänning för då bränner man dioderna...

Postad 15 November 2004 - 16:25

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Fick mina dioder och motstånd från elfa idag. <_<
Håller på och funderar på hur jag ska få en snygg kåpa eller nåt. Teskedarna räcker inte ricktigt till. blir inte snyggt om dioderna sticker ut över sidorna.

Jag tänkte löda fast dioderna i grupper av tre med varsin primär färg på en bit experimentplatta var. Ska försöka göra en skiss över det när jag fått lite idéer...

Postad 15 November 2004 - 17:20

anzo
  • anzo
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
bilder bilder bilder !!!

Postad 16 November 2004 - 09:23

Unregisteredbd15be38
  • Unregisteredbd15be38
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

anzo:

Vet inte var man kan hitta en ren 3v trafo... Men på clasohlson finns det ställbara trafon.

Tex art.nr:

De ställbara trafona är lite dyrare än de med fasta värden, men då behöver man inte köpa en ny om man går upp i antal dioder. Bara att tänka på att den inte är inställd på fel spänning för då bränner man dioderna...

Vart inspirerad av denna tråd och tänkte fixa lite belysning under soffan, var på Hornbach och köpte mig en 3->12V trafo för 65 spänn igår, men claes hade slut på både dioder och de fjärrströmbrytare jag var där för att köpa :D

så jag får skjuta på projektet lite..

Postad 16 November 2004 - 09:36

anzo
  • anzo
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
art nummer på fjärrströmbrytaren ?

Postad 16 November 2004 - 17:34

Unregisteredbd15be38
  • Unregisteredbd15be38
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

art nummer på fjärrströmbrytaren ?

Dom har ju lite olika varianter, men jag hade tänkt mig köpa ett sånt här 3pack till jag får råd med x10 grejer.

Länk till 3packet

art nr är 36-1183 men de har ju lite andra varianter oxo...

Postad 17 November 2004 - 18:02

Unregistered38563
  • Unregistered38563
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Vart inspirerad av denna tråd och tänkte fixa lite belysning under soffan, var på Hornbach och köpte mig en 3->12V trafo för 65 spänn igår, men claes hade slut på både dioder och de fjärrströmbrytare jag var där för att köpa

Halvvägs på detta forumet kom jag på att jag skulle fixa belysning under soffan.

Kul att ngn annan oxå har kommit på det! Jag får handla lite imorrn!

Postad 17 November 2004 - 18:04

Unregistered38563
  • Unregistered38563
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

anzo:

Tex art.nr:

Vart inspirerad av denna tråd och tänkte fixa lite belysning under soffan, var på Hornbach och köpte mig en 3->12V trafo för 65 spänn igår, men claes hade slut på både dioder och de fjärrströmbrytare jag var där för att köpa ;)

Kan du ställa in olika värden på trfo som du köpte på Hornbach?

Postad 18 November 2004 - 10:33

Cyberdennis
  • Cyberdennis
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0

Vart inspirerad av denna tråd och tänkte fixa lite belysning under soffan, var på Hornbach och köpte mig en 3->12V trafo för 65 spänn igår, men claes hade slut på både dioder och de fjärrströmbrytare jag var där för att köpa

Halvvägs på detta forumet kom jag på att jag skulle fixa belysning under soffan.

Belysning under soffan är ju ett måste. :( Övrig belysning sitter ju mitt i den höjd som projektorn skjuter, så vill man ha lite ledljus får den ju sitta i låg höjd. Det jag använder är ljuskedja från Rusta för 149:- som sedan styrs via RF med Waveman-system från Clas Ohlson. Anledningen till det systemet var att jag sköter övrig belysning i större delen av lägenheten med det systemet.
Det ligger en eller ett par bilder i galleriet.

Lite OT....

Postad 18 November 2004 - 14:29

Unregistered38563
  • Unregistered38563
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Belysning under soffan är ju ett måste. :( Övrig belysning sitter ju mitt i den höjd som projektorn skjuter, så vill man ha lite ledljus får den ju sitta i låg höjd. Det jag använder är ljuskedja från Rusta för 149:- som sedan styrs via RF med Waveman-system från Clas Ohlson. Anledningen till det systemet var att jag sköter övrig belysning i större delen av lägenheten med det systemet.

Lite OT....

Hej

Man har ju sett att Rusta, Jula o Classe säljer 3st förr 200kr men dessa körs bara på en o samma frekvens. Risken för störningar kan ju förekomma då?

Så där för undrar jag om du tycker att Wavemansystemet är bra?
Inga störningar eller så? Funderar på o köpa det systemet, man kan ju i pricip kontrollera det mesta!

Postad 18 November 2004 - 16:44

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Lite OT....

Jag satte min "biobelysning" längs väggarna istället för under soffan. Rätt nöjd med resultatet. Kolla i galleriet om ni vill veta hur det ser ut. Själv valde jag en blå ljusslinga.

Postad 18 November 2004 - 17:32

Unregistered38563
  • Unregistered38563
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Det verkar som alla parallell kopplar! Varför inte seriekoppling?

Postad 18 November 2004 - 20:52

Unregisteredbd15be38
  • Unregisteredbd15be38
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

anzo:

Tex art.nr:

Vart inspirerad av denna tråd och tänkte fixa lite belysning under soffan, var på Hornbach och köpte mig en 3->12V trafo för 65 spänn igår, men claes hade slut på både dioder och de fjärrströmbrytare jag var där för att köpa :)

Kan du ställa in olika värden på trfo som du köpte på Hornbach?

Japps, det går fint 3, 4.5, 6, 7.5, 9, 10.5 och 12 tror jag det är...inte 100 dock, har den inte här, men 3, 6 och 12 är med iaf, sedan är det några mellanvärden, tror det är dem ovan =)

Postad 19 November 2004 - 05:21

Unregisteredaa0af437
  • Unregisteredaa0af437
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Momme:

Om man kopplar dioderna i serie måste man ha en trafo som klarar en högre spänning. Mina fem blå dioder, som behöver 3.3V styck, skulle behöva:

5*3.3V=16.5V

Spänningen sticker iväg rätt snabbt om man har många dioder sammankopplade.

Om man kopplar dem parallellt, går det åt lika många volt oavsett hur många dioder som sitter sammankopplade. Enda man skall ha koll på är om trafon klarar av att leverera den ström som alla dioder drar...

Postad 19 November 2004 - 11:43

Unregistered38563
  • Unregistered38563
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

Momme:

Om man kopplar dioderna i serie måste man ha en trafo som klarar en högre spänning. Mina fem blå dioder, som behöver 3.3V styck, skulle behöva:

5*3.3V=16.5V

Spänningen sticker iväg rätt snabbt om man har många dioder sammankopplade.

Om man kopplar dem parallellt, går det åt lika många volt oavsett hur många dioder som sitter sammankopplade. Enda man skall ha koll på är om trafon klarar av att leverera den ström som alla dioder drar...

Suck, man har ju glömt en hel del sen gymnasietiden!

Tack för infot!

Postad 19 November 2004 - 13:05

Tony Rosendahl
  • Tony Rosendahl
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Man har ju sett att Rusta, Jula o Classe säljer 3st förr 200kr men dessa körs bara på en o samma frekvens. Risken för störningar kan ju förekomma då?

Du ställer in varje enhet för sig, så du kan styra dem var för sig (olika koder inställda) eller alla tre enheterna samtidigt (samma koder på alla enheterna).

Mao så sitter det en rad microbrytare som utgör en unik kod i varje uttagsenhet.

Jag har en sådan sats från CO som fungerar utmärkt.
Till detta är det kopplat olika lampor som styrs separat med fjärren.
Jag har haft detta i tre år nu utan att det blivit en enda störning mellan enheterna.
Ett billigt, och funktionsdugligt alternativ.

Redigerat av Tony Rosendahl, 19 November 2004 - 13:07.

Postad 19 November 2004 - 17:16

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
nån som kan räkna ut vilket motstånd jag ska ha på mina dioder på 12 volt och på 5 volt??
här kommer de datan jag har på dom

3 V, 20 mA, ca 4000 mcd 5 mm

Postad 22 November 2004 - 07:47

Unregisteredbd15be38
  • Unregisteredbd15be38
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Bah, orkade inte vänta på att de blåa dioderna skulle komma in på classe, så jag köpte 5 röda och 5 gröna istället och satt över en timme och byggde mig en slinga igår, men de lyste ju knappt något, såg dem inte när man satte dem under soffan, snacka om antiklimax!

Hoppas de blåa syns bättre.. på bilderna i dennna tråd ser de ju ut att lysa massa iaf..

Postad 22 November 2004 - 08:53

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Bah, orkade inte vänta på att de blåa dioderna skulle komma in på classe, så jag köpte 5 röda och 5 gröna istället och satt över en timme och byggde mig en slinga igår, men de lyste ju knappt något, såg dem inte när man satte dem under soffan, snacka om antiklimax!

Hoppas de blåa syns bättre.. på bilderna i dennna tråd ser de ju ut att lysa massa iaf..

Vill du ha lysdioder som lyser kraftigt så kan du kika på Luxeon. De finns på Elfa och lyser resjält men kostar en bra slant och drar förståss en hel del ström oxå.
Jag hade en ide som gick ut på att lysa upp ett helt rum enbart med lysdioder. Jag tänkte göra RGB moduler som man kunde styra för att variera färg och intensitet på belysningen i rummet...

Om du skall ha nått billigare under soffan som lyser upp lite så är det nog bättre att satsa på ropelight (ljusslang) för ett par hundralappar.

Postad 22 November 2004 - 10:57

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0

nån som kan räkna ut vilket motstånd jag ska ha på mina dioder på 12 volt och på 5 volt??

3 V, 20 mA, ca 4000 mcd  5 mm

ingen som vill hjälpa mig????

Postad 22 November 2004 - 16:39

Unregisteredc8fdca1d
  • Unregisteredc8fdca1d
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
fick hem min andra beställning från www.superbrightleds.com idag. Visste dock inte om lsdiodes.com. Dom var ju mycket billigare! Men de hade inte vad jag behövde ändå så jag slipper ångest :)

Postad 22 November 2004 - 17:52

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
kul för dig

Postad 22 November 2004 - 18:29

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

3 V, 20 mA, ca 4000 mcd  5 mm

ingen som vill hjälpa mig????

Tja, det var länge sen jag gick i skolan, men för 12v borde 600 ohm vara lagom och för 5v borde 250 ohm funka.. Jag rekomenderar dock att du mäter upp strömmen med en multimeter så du inte bränner nått..
Dessa siffror räknar inte med spänningsfallet genom dioden som jag tror brukar ligga på 1,4 volt. Men med dessa värden har du lite marginal då, och borde ligga under 20mA....

Hoppas det funkar, om inte... Ha bransläckaren nära tillhands

Postad 23 November 2004 - 07:04

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
tusen tack

Postad 23 November 2004 - 17:37

Unregisteredc8fdca1d
  • Unregisteredc8fdca1d
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
kul å kul...sa bara att det finns en sida som heter www.superbrightleds.com också :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.