Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apparater genom vägg..

385 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 november 2004 - 01:51

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Så var det då dax igen. Den där oemotståndliga kraften som liksom en drog, tvingar en till att skapa något, griper tag i en på nytt. Den här gången blev det ett hål i väggen ;)

Så.. Välj ut en till synes helt okyldig vägg
Postad bild

Såga upp lite hål i varierande storlekar
Postad bild

Snygga till dem med lite planhyvlade lister
Postad bild

Shoppa loss på Coop. Billig STEGLÖS skruvdragare. Se till att få garanti.
Postad bild
Postad bild

Gå loss på den med Dremeln!!!!! ;)
Postad bild

Tillsätt en matsked elektronik
Postad bild

Skruva upp resterna i taket
Postad bild

Voila! En motordriven lucka
Postad bild

Ändlägena måste fixas, och Elfa öppnar först på måndag!! Vad gör man? Seriös DIY; microbrytare B)
Postad bild
Postad bild

Sådärja :D Nu stannar den ju när den skall åxå.
Postad bild

That's all for now.. Det som skall till är en hylla för apparater samt en skiva med uppfrästa hål som apparaternas fronter passar in fint i. Ett IR-Relay board ligger även på flyget från U.S.A så man kan styra luckan med fjärr. Sen skall vägg och lister lackas, och det skall snyggas till lite allmänt.

Återkommer med nya bilder när det ger sig! :rolleyes:

// Lyckman

#2

Postad 06 november 2004 - 02:31

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0
Du kommer faaan få så med pryl när din tjej kommer hem!!
Ojoj, sånt hål i väggen är inte nådigt...
fy faaan, var du full eller? Tänker du inte på konsekvenserna?
:D ;) ;)

Jaja, det blir nog häftigt när det blir klart.. B)

Redigerat av Badguy, 06 november 2004 - 11:21.


#3

Postad 06 november 2004 - 10:21

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
*fetflin*

Näru! Hemmabion med omnejd är mina domäner. Där har hon noll och ingenting att säga till om :D

// Lyckman

#4

Postad 06 november 2004 - 10:45

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Var bara tvungen att spela in en liten film :D
ps. Den skall ljuddämpas!

Actionfilm med akryl-lucka i huvudrollen (ca 1mb)

// Lyckman

#5

Postad 06 november 2004 - 12:05

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Något ditåt för att styra maskning av duk kanske man skall ge sig på... har alltid tänkt tyg att maska med, men man kanske skulle köra en platta i tunn mdf som man täcker med tyg och hissar upp och ner med en ombyggd borrmaskin.

#6

Postad 06 november 2004 - 15:07

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Jag uppskattar dina kreativa idéer Lyckman <_< din idé med "...en skiva med uppfrästa hål som apparaternas fronter passar in fint i" fick mig att själv fundera...

#7

Postad 06 november 2004 - 23:59

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Hann lite till idag minsann <_<

Lampslang och "baffel" med hål för apparaterna.. Orkade inte köra med fräsen, det blev sticksågen i stället. Skall ändå kläs med svart matta på framsidan. Slangen tänds när man öppnar luckan.

Postad bild

Reserv-DVD'n först ut.
Postad bild

Resten..
Postad bild

Inte så pjåkigt ;)
Postad bild
Postad bild

Luckan är mörk, men tillräckligt ljus för att man skall kunna läsa av apparaterna även om den är stängd. Imorrn skall "baffeln" kläs in, och apparaterna fixeras. Tjoflöjt!

// Lyckman

#8

Postad 07 november 2004 - 17:01

Unregistereda2cd7c35
  • Unregistereda2cd7c35
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
wow! me like <_<

#9

Postad 07 november 2004 - 18:26

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

wow! me like <_<

Thnx! Me 2 ;)

Dock långt ifrån lika koolt som din vertikala hush-box. Snacka om innovativt B)

// Lyckman

#10

Postad 07 november 2004 - 18:51

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
COOLT som fan!

Klart impad.

Ska också göra så. =)
Någon aning om maxvikt på en lucka som den orkar dra?

Hehe... ditt fel att massa hembionördar kommer köpa upp alla skruvdragare runt i landet och slakta dem så att när vanliga svensson behöver skruva upp lite hyllor så får de köpa en dyr proffsmaskin istället. =)

#11

Postad 07 november 2004 - 21:06

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

COOLT som fan!

Klart impad.

Ska också göra så. =)
Någon aning om maxvikt på en lucka som den orkar dra?

Hehe... ditt fel att massa hembionördar kommer köpa upp alla skruvdragare runt i landet och slakta dem så att när vanliga svensson behöver skruva upp lite hyllor så får de köpa en dyr proffsmaskin istället. =)

Tjena!

Tack B)
Kul att ha startat en trend. B)
Köpte på mig lite Bauhaus-aktier innan jag startade tråden. ;)

Maskinen är äckligt stark. Jag har satt drivspänningen till 5v. Jag är övertygad om att den drar loss infästningen eller något annat om jag kört den på 12v som den ju skall klara av. Hade prylarna mot förmodan hållt, så hade det gått nått så in i h-v*te för fort med den rullen jag använder. Lyftet på 50cm går vid 5v på ca 1.8 sekunder. Rullen är 5cm i diam. Luckan är 460*520*5 mm. Väger 1470 gram. Spänningen för reverseringen har jag plockat ner till ca 3.6v för att få en liknande hastighet nedåt (satte två dioder i serie bara). Den enda nackdelen jag hittat är egentligen att motorn (skruvdragaren) låter en del vid lyft. Nedåt är det däremot knappt hörbart ute i bion (svagt surr). Skall bygga in maskinen i en gullfiberdämpad låda och hoppas att det tar bort det värsta. Funkar inte det, får jag gå ner i hjulstorklek och höja drivspänningen i stället.

Ser fram emot att se ditt bygge <_<

Ps. Teaserbild. Baffel numera mattbeklädd. Mattan skall friseras något och väggen samt lister skall målas.
Postad bild

// Lyckman

#12

Postad 07 november 2004 - 21:15

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0
Härligt, det börjar likna något!!

Skulle gärna vilja göra något liknande, jag är snickare i grunden men el-lära är något jag inte är bäst på... så ditt uttryck "Tillsätt en matsked elektronik" är kinesiska för mig.

Kan du hjälpa mig med att få en skruvdragare att göra en liknande sak?
1. Jag vill veta vilka komponenter jag behöver, troligen bormaskin, en strömbrytare, lite elsladd (dimension?)...

2. "Stoppen" dvs när maskinen stannar är en enkel strömbrytare med gummiband. Men vill gärna veta var eller på vilken sladd? Elschema kanske?

3. Strömstyrka? Om det som i ditt fall står 12v på maskinen så använder du en transformator som omvandlar 230v till 12v via ett motstånd i grunkan?? Finns billigt hos ClasOlsson??

4. Vilka extra komponenter använde du, dvs vad använde du som inte redan fanns i borrmaskinen?

Finns säkert mycket fler frågor som jag borde ställa men detta får duga! ;)

Om jag skulle kunna lära mig detta så finns det många ställen i mitt hus som jag kommer gömma borrmaskiner... B)

Automatisk ölhämtare?? <_<

#13

Postad 07 november 2004 - 22:28

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Nu vill vi se en ny film på luckan med grejorna monterade <_< B) ;)

#14

Postad 07 november 2004 - 23:20

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Härligt, det börjar likna något!!

Skulle gärna vilja göra något liknande, jag är snickare i grunden men el-lära är något jag inte är bäst på... så ditt uttryck "Tillsätt en matsked elektronik" är kinesiska för mig.

Kan du hjälpa mig med att få en skruvdragare att göra en liknande sak?
1. Jag vill veta vilka komponenter jag behöver, troligen bormaskin, en strömbrytare, lite elsladd (dimension?)...

2. "Stoppen" dvs när maskinen stannar är en enkel strömbrytare med gummiband. Men vill gärna veta var eller på vilken sladd? Elschema kanske?

3. Strömstyrka? Om det som i ditt fall står 12v på maskinen så använder du en transformator som omvandlar 230v till 12v via ett motstånd i grunkan?? Finns billigt hos ClasOlsson??

4. Vilka extra komponenter använde du, dvs vad använde du som inte redan fanns i borrmaskinen?

Finns säkert mycket fler frågor som jag borde ställa men detta får duga!  :D

Om jag skulle kunna lära mig detta så finns det många ställen i mitt hus som jag kommer gömma borrmaskiner...  :lol:

Automatisk ölhämtare??  :lol:

Tjena!

Scannade in mitt schema.
Postad bild

De som saknas på schemat är de två dioderna som jag satte in i serie för att sänka nedfiringshastigheten. Dessa satte jag mellan nedre brytaren och det 2-poliga reläet. Schemat är i "vilo-läge" (luckan nedfälld)

Designen fungerar på följande vis. Det finns två fasta lägen. Uppe eller nere, kan påverkas under drift, men det går aldrig att stoppa luckan mellan dessa lägen, endast byta riktning (frågan är hur nyttigt det är för motorn i längden dock)
  • 1. IR-Relay boardet drar sitt relä. Detta drar i sin tur det 2-poliga reläet. Medföljer att spänningen till motorn reverseras. Luckan börjar röra sig uppåt och nedre ändlägesbrytaren sluts. Luckan stannar när den når upp till den övre lägesbrytaren.
  • 2. IR-Relay boardet släpper sitt relä. Som ovan kommer detta reversera spänningen på motorn iom att det 2-poliga reläet släpper. Luckan börjar röra sig nedåt och övre ändlägesbrytaren sluts. Luckan stannar när den når ner till den nedre lägesbrytaren.
Komponentlista
  • Skruvdragare. Coop. 179:-
  • Nylonhjul 60 mm, 8mm axelhål (50mm bana). Bauhaus. 50:-
  • 2-Poligt relä. Hade liggande, men ett sånt här borde funka. (Kan vara ett sånt jag hade). Ca 45:-
  • Batterieliminator. Jag var osäker på dels vilken spänning jag behövde, och dels hur mycket effekt som krävdes. Köpte en 70W eliminator på co. 36-1169. Dyr!! 399:- Finns billigare lösningar, helt klart. Skall mäta upp vad den drar vid tillfälle och meddela detta. 1A dioderna håller iaf, men blir dock varma vid upprepad körning.
  • Batterlieliminator 2. Jag valde att mata reläerna med separat försörjning. Detta för att kunna labba med motorförsörjningen utan att behöva matcha den med relä-spänningen. Köp vilken 12-volts eliminator som helst. Relän drar pyttelite ström. Är dessutom rätt okänsliga för mindre variationer i drivspänningen. Den billigaste eliminatorn du hittar, funkar (12v likström).
  • Microbrytare. Normalt stängda. Jag byggde ju mina själv, men hade Eltema varit öppet, hade jag köpt ett par. Dessa var jag inne på.
Nöjer man sig utan belysning och fjärr så behövs det endast utöver ovan, en vanlig strömbrytare i stället för IR-Reläy boardet för att få ihop prylarna. Men hur kul är det?
  • 12 channel IR-Relay board. Beställde det därifrån. Har trackat det via UPS och det är på väg. Frakten kostade lika mycket som prylen dock :D
  • Belysning. Ikeas Ormen är klart prisvärd. Lite klen ljusstyrka dock.
  • Ett relä för att styra belysningen. 1-poligt.
Sen är det ju lite kringbjäfs typ snöre, skruv, lucka, etc.. Akryl kostar ca 100:-/m2 och mm. (mao kostar 5mm, 1m2, ca 500:-). Jag har en polare som jobbat med plast som fixade luckan till mig enligt mina specifikationer mot en fika :D

Btw. Ölhämtare är en GRYM idé :D

Ps. OK ycc140.. Om du tjatar så!! B) :D
Ny Action-rulle. Nu även med statister!

// Lyckman

#15

Postad 08 november 2004 - 13:41

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

  • 2 592 inlägg
  • 0
Jag älskar alla totalt sjuka idéer som kläcks av forumets medlemmar :D :lol: B)

case

#16

Postad 08 november 2004 - 18:48

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Sjukt? NÄ, jag tycker det är det coolaste hembyge jag sett på länge! :D

#17

Postad 08 november 2004 - 20:52

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
hehe. Tack för berömmet grabbar :D B)

Ett litet sidospår i väntan på IR-Relay boardet. (Missade UPS när de var här i dag såklart). Sprang på den här lilla godingen på SIBA för 550:-.
Postad bild

Provade ut den med nåra bira "innan" kommande åverkan för säkerhets skull.
Postad bild

Ja, så va 17.... Har man redan gjort ett hål så varför inte ett till?
Postad bild

Funkar tydligen även som värmeskåp. (Varför man nu skulle vilja ha det?)
Postad bild

Man får plats med 6 stycken 50cl samt 9 33cl. Man får mao dricka långsamt för att hinna fylla på och få sig en kall varje gång :lol:
Postad bild
Postad bild

Den för lite oväsen på insidan, men det gör å andra sidan projjen och Behringer-slutsteget åxå. Man kan tänka sig att utstå en hel del för att alltid ha en kall bira inom räckhåll :D

// Lyckman

#18

Postad 08 november 2004 - 21:00

Unregistereda2cd7c35
  • Unregistereda2cd7c35
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
:lol:
tack för berömet av min hushbox :D
Den fungerar perfekt!

Edit: Häftigt med kylskåpet!! Jag vill också! Synd man bor i lägenhet och kan inte kapa hej vilt i väggarna (iofs stenväggar, kanske inte så lätt eller lämpligt)

Redigerat av Unregistereda2cd7c35, 08 november 2004 - 21:02.


#19

Postad 08 november 2004 - 21:58

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0
Dräggäll... en sån kyl ska jag skaffa om jag får, hehe
Hur hänger den? Ser ut som den hänger fritt i väggen?

Jag studerade ditt el-schema och insåg att det var lite suddigt så jag gjorde ett nytt i paint... har jag missat något eller är något på tok fel??

Om du hittar något fel så kan du ju rätta till det i bilden och posta den igen, för enkelhetens skull.

Vad blir nästa projekt? Har det något med snacks och tilltugg att göra?
https://www.prisjakt...=25785&pic=.jpg

Väntar med spänning! :)

Redigerat av Badguy, 09 november 2004 - 13:40.


#20

Postad 08 november 2004 - 22:33

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Häftigt kylskåp!

Jag måste ha ett också! Finns det på alla SIBA-butiker? Var köpte du ditt?

#21

Postad 09 november 2004 - 00:19

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Dräggäll... en sån kyl ska jag skaffa om jag får, hehe
Hur hänger den? Ser ut som den hänger fritt i väggen?

Jag studerade ditt el-schema och insåg att det var lite suddigt så jag gjorde ett nytt i paint... har jag missat något eller är något på tok fel??

Om du hittar något fel så kan du ju rätta till det i bilden och posta den igen, för enkelhetens skull.

Vad blir nästa projekt? Har det något med snacks och tilltugg att göra?


Japp. Den hänger fritt.. Jag sågade det inre hålet så illa så att jag fick "trycka" in den, så den sitter rätt bra. :) Skall dock fixera den med några klossar eller dylikt och lite smältlim.

Hehe. Seriöst schema! Blir nästan tvungen att spara det i min dokumentation. B)
Kretsen ser korrekt ut. Skall man vara petig saknas det väl en jordmarkering på det tvåpoliga reläet längst ner, och den övre (vänstra) lägesbrytaren skall vara sluten i viloläge. Sen har jag två dioder i serie mellan den nedre (högra) lägesbrytaren och det 2-poliga reläet, men det saknades ju på min skiss. B)

Tyvärr blir det nog ingen hörna för snacks och tilltugg. Eventuellt något väldigt enkelt ute i hallen. Nästa projekt blir nog att bygga 5-tums "halv-väggar" med absorbenter (ca 1,10 höga) i delar av rummet. Vill få bort de flesta draperierna, som jag numera har tröttnat på. Sen skall baffeln till 2x18 subben bytas ut till en större.

// Lyckman

#22

Postad 09 november 2004 - 00:26

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Häftigt kylskåp!

Jag måste ha ett också! Finns det på alla SIBA-butiker? Var köpte du ditt?

Det finns med på nätet, www.siba.se och där kan man se lagerstatus i de olika butikerna. Jag plockade upp mitt på Siba avenyn. Åkte hem, packade upp det.. Trodde det var begagnat.. Repigt som 17 och "kromet" på hantaget var avflagat. Kom ihåg att det var det sista skåpet de hade på avenyn så jag åkte ut till Siba backaplan och bytte ut det.. Fick öppna ett antal kartonger innan jag hittade ett som var i någotlunda skick.. Den hyfsat irriterade försäljaren grymtade något om att "jag inte kunde förvänta mig någon vidare finish på så billiga grejjer". Fick bita mig i tungan för att inte besvara honom med något liknande "den definitionen stämmer rätt bra in på siba-säljare åxå". Sansade mig i stället och fick honom att öppna ännu en kartong. :)

// Lyckman

#23

Postad 09 november 2004 - 01:33

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Tack Lyckman för en underbar lässtund.
Kan bara inte fatta hur du kommer upp med ideerna ?
Att något som verkar helt vansinigt från början,
kan bli så kanonsnyggt och funktionsdugligt.

#24

Postad 09 november 2004 - 10:37

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0
Ok, laggt in 2 lysdeoder och ändrat övrebrytaren men jag vet inte hur en "jordmarkering" ser ut. Jag gissar på att den i så fall ska vara utskriven i närheten av det uppoch nervände T:et som finns på "2 pol relä"´s underkant??

Är jag på rätt väg mot ett komplett el-schema?

Bilden finns i mitt förra inlägg, har bara uppdaterat bilden.

Redigerat av Badguy, 09 november 2004 - 10:38.


#25

Postad 09 november 2004 - 11:13

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Tjena badguy!

Jordmarkeringar har du redan ritat två stycken (Postad bild). Man kan även rita den som du gjort, men det blir inkonsekvent med de övriga jordmarkeringarna i schemat :).
Sen är det inte lysdioder jag använt, utan likriktardioder som ser ut typ såhär: Postad bild.
Symbolen för dessa ser ut på detta vis: Postad bild. i ditt schema hade jag ritat in dem som: Postad bild

TB: hehe, varsågod. Jag hade rätt kul när jag skrev det åxå B). Idén med att driva luckan med en skruvdragare kläckte faktiskt en kompis när vi brainstormade runt hur jag skulle koppla transmission till en motor jag tänkt köpa på eltema för detta ändamål. Det råkade ligga en skruvdragare på en arbetsbänk i närheten som han råkade få syn på. Genialiskt. B)

// Lyckman

#26

Postad 09 november 2004 - 13:43

Badguy
  • Badguy
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0

Tjena badguy!

Jordmarkeringar har du redan ritat två stycken (Postad bild). Man kan även rita den som du gjort, men det blir inkonsekvent med de övriga jordmarkeringarna i schemat B).
Sen är det inte lysdioder jag använt, utan likriktardioder som ser ut typ såhär: Postad bild.
Symbolen för dessa ser ut på detta vis: Postad bild. i ditt schema hade jag ritat in dem som: Postad bild

// Lyckman

Ja, då är det ett komplett el-schema, fint va?
Ska bara införskaffa en tolk så jag själv kan tyda det.. B)

Hoppas ni andra oxå kan ha hjälp av schemat. :)

https://www.prisjakt...=25785&pic=.jpg

Redigerat av Badguy, 09 november 2004 - 13:44.


#27

Postad 09 november 2004 - 13:51

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Ja, då är det ett komplett el-schema, fint va?
Ska bara införskaffa en tolk så jag själv kan tyda det.. :lol:

Hoppas ni andra oxå kan ha hjälp av schemat. :)

Väldigt fint! B)
Vi kanske kan byta tjänster med varandra. Om du kommer å snickrar hos mig så kan jag modda några skruvdragare åt dig B) B)

// Lyckman

#28

Postad 09 november 2004 - 23:49

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Glädjen blev total när jag fick plockat upp det här lilla kitet från UPS idag.
Postad bild

ca 300 lödpunkter och 45 minuter senare
Postad bild
Postad bild

Lite sanity check, i med kretsarna och voilá! Fungerar klanderfritt :lol:
Filmbevis (1.2mb QuickTime)

Fjärr i all ära, men jag får en motion detektor imorrn. Får c vad vi kan hitta på med den ;)
(Det måste väl vara ok att plagiera B&O eller?) :D

<Edit>
Kom på att jag lovat att mäta hur mycket ström den drog åxå. Den drar ca 5,5A i startögonblicket och sedan 5A kontnueligt (vid lyft). Nedåt (obelastat mao) drar den under 1A. Man behöver alltså en nätdel på ca 30Watt för att klara sig och ha lite marginal... (Hur 17 håller dioderna tänkte jag först, men kom på att de används ju endast vid nedfirning).
</Edit>

// Lyckman

Redigerat av lyckman, 10 november 2004 - 00:13.


#29

Postad 10 november 2004 - 09:18

Unregistered033bb7be
  • Unregistered033bb7be
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Underbart!

Fantastiskt!

Kul att läsa. Tack för att du gjort denna morgon till en trevlig sådan ;)

#30

Postad 10 november 2004 - 10:04

MagnumPI
  • MagnumPI
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Du är en sjuk, sjuk man, Lyckman. Fast på ett bra sätt!! ;)

#31

Postad 10 november 2004 - 16:00

BrickTop
  • BrickTop
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
sweet....riktigt kul att se när folk visar sina kreativa sidor...

man skulle nästan starta en tråd om sådant..

#32

Postad 16 november 2004 - 23:40

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
oj, oj, oj.. Nu har det hänt grejjer vill jag lova! :o
Håll i er så åker vi!

Allt skall bli svart.. Förarbete med sprayfärg
Postad bild

Å svart blev det ;)
Postad bild

Så när som på kylskåpsdörren
Postad bild

Hittade några balla blå flouroserande 12v lysrör på elfa.
Postad bild
Postad bild

Passade på att slänga dit ett par nya surrar när jag ändå höll på. AAD C-50. (Eller var det C-51 de hette?). Låter hursomhelst riktigt anständigt.
Postad bild

Och idag kom det ett nytt paket.. Äntligen!
Postad bild
Postad bild

Inte mycket att tveka på.. Jag skred omedelbart till verket..
Postad bild

rajt...
Postad bild

I take my chances...
Postad bild
Postad bild

Så.. Ett hål till i baffeln.
Postad bild
Postad bild

Åsså skall det ju va snyggt åxå.. Matta..
Postad bild

Testing, testing
Postad bild
Postad bild

Efter några timmars meck, så blev det iaf resultat :P
Postad bild
Postad bild

Den egentliga anledningen till att ha skärmen. OSDn! :D
Postad bild


Det var alles denna gång.. Mitt nästa delprojekt inbegriper dessa prylarna:
Postad bild
Postad bild

Until then... :lol: :lol: :lol:

// Lyckman

#33

Postad 17 november 2004 - 00:57

Unregisteredc1ec26fb
  • Unregisteredc1ec26fb
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Instämmer, You are a very sick little man, with attention to details ;)

#34

Postad 17 november 2004 - 15:00

Tony Rosendahl
  • Tony Rosendahl
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Håll oss informerade!

Mycket intressant bygge. ;)

#35

Postad 17 november 2004 - 15:03

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Zeus: Thanks! (I think ;) )
Tony: Tveklöst! :D

// Lyckman

#36

Postad 17 november 2004 - 18:17

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Lyckman,

Helhäftigt bygge! Jag är full av inspiration när jag själv nu ska "bygga in" min utrustningsstapel i väggen och in i det angränsande klädförrådet.

Berätta gärna mer vad är en OSD är och vilken funktion den har. Vad driver skärmen? Syftet med informationen (förutom att det ser helhäftigt ut). Var köpte du skärmen och hur mycket betalade du?

När det gäller belysningen i öppningen i väggen, hur skiljer sig de blå lysrören och lysdiodslingan? Är båda funktionella eller är båda enbart estetiska?

#37

Postad 17 november 2004 - 19:01

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Lyckman du måste ge dig någon gång !
Vi andra får dåligt självförtroende att titta på dina bilder.
Funderar på att gömma verktygslådan ;)

#38

Postad 17 november 2004 - 20:29

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Lyckman,

Helhäftigt bygge! Jag är full av inspiration när jag själv nu ska "bygga in" min utrustningsstapel i väggen och in i det angränsande klädförrådet.


Tackar! Kul att man kan vara till lite inspiration! :( Ser fram emot att följa ditt bygge när det kommer igång!

Berätta gärna mer vad är en OSD är och vilken funktion den har. Vad driver skärmen? Syftet med informationen (förutom att det ser helhäftigt ut). Var köpte du skärmen och hur mycket betalade du?

OSD = On Screen Display. De flesta hemmabio-stärkare har någon form av OSD för att förenkla när man gör inställningar etc.

När det gäller belysningen i öppningen i väggen, hur skiljer sig de blå lysrören och lysdiodslingan? Är båda funktionella eller är båda enbart estetiska?

Idén med lysrören dök upp först då jag såg dem "live" på elfa. Då satt redan slangen på plats hemma, och jag låter den sitta kvar. Det blå ljuset från rören ger en riktigt läcker effekt även när luckan är stängd. Har försökt fånga det på bild, men min kamera räcker inte till. Som det är kopplat nu så tänds slangen när man öppnar luckan. Lysrören styr man med fjärr. :(

// Lyckman

Redigerat av lyckman, 29 november 2004 - 10:37.


#39

Postad 17 november 2004 - 20:34

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Lyckman du måste ge dig någon gång !
Vi andra får dåligt självförtroende att titta på dina bilder.
Funderar på att gömma verktygslådan :(

Ge mig? Nu när jag fått upp ångan!! ;)
Vissa tappar självförtroende, andra får inspiration. Jag hoppas att den större delen av er tillhör den senare kategorin! ;)
Ta fram sågen ur lådan å sätt den i väggen nu i stället! :(

// Lyckman

#40

Postad 17 november 2004 - 20:58

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Vill jag ha huvudet jäms med knäna så skulle jag såga med en gång.
Tant faktorn vet du :(

#41

Postad 17 november 2004 - 22:24

Unregistered67623aec
  • Unregistered67623aec
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Var förvarar du dvd-filmerna? Hoppas verkligen att det är i samma rum som själva "salongen" så att inte halva fuktionen med luckan försvinner om du förstår vad jag menar :( Väldigt snyggt bygge hur som helst :(

#42

Postad 17 november 2004 - 22:58

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Vill jag ha huvudet jäms med knäna så skulle jag såga med en gång.
Tant faktorn vet du  :(

ajajaj.. jobbigt när den gör sig hörd... Lider med dig. :( ;)

// Lyckman

#43

Postad 17 november 2004 - 23:03

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Var förvarar du dvd-filmerna? Hoppas verkligen att det är i samma rum som själva "salongen" så att inte halva fuktionen med luckan försvinner om du förstår vad jag menar ;)  Väldigt snyggt bygge hur som helst :(


Nä.. Filmerna bor i en till bion anslutande hall. Inte helt klar där ännu dock. :(
Postad bild
Postad bild

Tack för berömmet! Man kan aldrig få för mycket av den varan ;)

// Lyckman

#44

Postad 17 november 2004 - 23:12

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Lyckman,
Jag måste helt enkelt också ha en sådan liten skärm. Jag såg på bilderna att du köpte två små skärmar. Säljer du den ena?

#45

Postad 18 november 2004 - 01:32

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Vargtass, du har PM

// Lyckman

#46

Postad 18 november 2004 - 08:00

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Lyckman,
Jag måste helt enkelt också ha en sådan liten skärm. Jag såg på bilderna att du köpte två små skärmar. Säljer du den ena?

Kolla här:
SDL Systems

Där kan du köpa små skärmar. Jag är själv grymt sugen på att köpa ett par 8" pekskärmar. Jag vill ha en i köket och en i sovrummet för att styra det mesta i hemmet.

#47

Postad 19 november 2004 - 00:20

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
Asså förlåt mig.. Inget nytt teknik-orienterat idag.. Flickan min var på bio med en kompis, och jag blev således ansvarig för pojken.. Detta fick mig att mjukna en aning, så jag knöt an till denna känsla och satte igång. ;)
Så, jag hittade den här bilden i en tråd här på forumet, skapad av användaren "monster". Tack!!
Postad bild

Så himla läcker bild!! Tyckte dock Al (Tony) såg lite bullig ut i ansiktet, så jag meckade lite med aspekten och knöt an färgerna till rummet. (adderade RÖTT) ;)
Postad bild
Under Elias överinseende så riggade jag upp projjen på lämplig plats:
Postad bild
Postad bild

Upp med bilden på lämplig plats på väggen
Postad bild

Täckte väggen med maskeringstejp och skissade konturer med tuschpenna. Började sedan det tidsödande arbetet att med skalpell skära bort de bitar där röd respektive vit färg skulle in.
Postad bild
Finally!
Postad bild
Färg
Postad bild
1
Postad bild
2
Postad bild
3!!!
Postad bild
SAY HELLO TO MY LITTLE FRIEND!! :( :D :D

Fy 17 va nöjd jag är!!!!.. Skall finputsas lite med pensel, men överlag är resultatet LÅNGT över förväntan. I morgon blir det teknik. :)

hej hopp!

// Lyckman

Redigerat av lyckman, 19 november 2004 - 13:50.


#48

Postad 19 november 2004 - 00:33

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Skapar andan flödar.
Du har inte lust att fixa hos mig?
Du skulle ha massor att göra. :)
Föresten det blev snyggt, riktigt snyggt. ;)

#49

Postad 19 november 2004 - 00:43

Lyckman
  • Lyckman
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Skapar andan flödar.
Du har inte lust att fixa hos mig?
Du skulle ha massor att göra. :) 
Föresten det blev snyggt, riktigt snyggt. ;)

Klart jag har lust med det! 800/h + moms är min normala taxa :D
Och jag tackar och håller med. Det blev riktigt snyggt. Riktigt stolt faktiskt :(. Stolt mest på grund av att det är Elias mamma som är konstnären i familjen i vanliga fall ;)

Detta projektet påminde faktiskt mig en hel del om de där böckerna man hade när man var liten, där man skulle dra en linje mellan olika punkter och på så sätt få fram en figur. Lite högre svårighetsgrad bara :D

// Lyckman

#50

Postad 19 november 2004 - 03:57

Unregistered67623aec
  • Unregistered67623aec
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Hur har du tid att mecka som mycket som du gör? :) Snyggt jobb med Al!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.