Är själv basist, och kan verkligen rekommendera B&W 309! Har nämligen själv ett par. Visst har jag hört bättre högtalare, men för 6000:- lovar jag att du får leta ihjäl dig om du ska hitta något i samma klass, förutsatt att du inte måste pressa in högtalarna i något hörn eller nåt. De kan vara lite känsliga med placeringen då de är ganska fylliga i ljudet, vilket precis som i de flesta högtalare där basreflexen spelar bakåt, tenderar att accelera iväg något i närheten av väggar och framför allt hörn. De vill också gärna stå ganska brett isär för att inte tappa djupkänslan. Minst 2 meter emellan, helst mer.
De levererar hursomhelst ett väldigt tydligt, avslappnat, lägre mellanregister som trots att det är väldigt tydligt inte sticker ut. Om du ska planka låtar så är detta kanon. Även kontrabas låter magiskt, förutsatt att det är en bra inspelning. De spelar också relativt djupt, utan att låta fladdrigt och framför allt utan att basen tar över lyssningen. KOM IHÅG ATT MYCKET OCH DJUP BAS INTE BETYDER BRA BAS. Köper du några högtalare som spelar bottenlöst så kommer baskaggen i trumsetet (om du tänker dig att en baskagge är ett ca 22" membran som skickar på en enda fet svängning så fattar du nog vinken...) aldrig att kännas tight mot basistens anslag, utan det kommer bli skittrist och osvängigt, jag lovar.
I kombination med något ljusare elektronik så låter dom också väldigt behagligt både för högre volymer samt under längre lyssning.
Vill bara tillägga att detta är min personliga åsikt om dessa högtalare, ur en "basist-isk" synvinkel.

Som sagt så finns det ännu värre högtalare, men då får du garanterat dubbla priset. Letar du rent hifi-ljud så satsa på stativare i ungefär samma prisklass, t.ex. dynaudio audience 42 eller om du nödvändigtvis vill ha golvare, Elac 108.2. Men vill du få känslan av att basriggen står i ditt vardagsrum, köp DM309 från B&W...