Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fronthögtalare <6000:-

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 November 2004 - 14:40

SkorvKalle
  • SkorvKalle
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hello!

Är nybörjare i Hifi-världen och har bestämt att nu ska jag minsann ha ett par ordentliga högtalare!

Har kollat så smått på internet och har även varit inne på Hifi-klubben här i Malmö. Där testade jag ett par Dali concept 6 & Dali 6006. Har inte mycket att jämföra med, då jag sitter på ett par jättegamla, jättetråkiga högtalare i dagsläget. Men dessa högtalare övertalade mig inte alls. Förvisso var det helt okej ljud men jag vill ha något med mer bas (basist som man är kan man aldrig få nog med bas :D). Lyssnar till största delen på rock/hårdrock, även lite lugnare musik också. Nu vill jag ha hjälp från er att hitta några högtalare i 6000-kronorsklassen som uppfyller mina krav. Högtalarna ska helst gå att få tag på i Malmö så jag själv kan komma in och bilda mig en egen uppfattning ex. Hifi-center, hifi-klubben, hifi-skåne.. finns säkert fler som jag inte känner till, isf får ni gärna tips om någon annan affär.

Postad 06 November 2004 - 14:46

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
vad ska du ha för kringutrustning?
finns en del högtalare från CV som spelar bas väldigt bra,hårdrock är ju lite av vad de är anpassade till så kolla på nya classic serien.
http://www.hifiklubb...77|4793|pdetail
http://www.hifiklubb...77|4785|pdetail

lr V-serien om du kanske inte är så kräsen men vill ha hyffsad bas trots allt.

http://www.hifiklubb...77|1486|pdetail

classic serien spelar faktiskt väldigt bra,man kan ju itne jämnföra med B&W o sånna tillverkare då de heller itne satsar på stora basar i högtalaren men till de pengarna så får du ett schyst ljud!

Postad 06 November 2004 - 15:56

SkorvKalle
  • SkorvKalle
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

vad ska du ha för kringutrustning?
finns en del högtalare från CV som spelar bas väldigt bra,hårdrock är ju lite av vad de är anpassade till så kolla på nya classic serien.
http://www.hifiklubb...77|4793|pdetail
http://www.hifiklubb...77|4785|pdetail

lr V-serien om du kanske inte är så kräsen men vill ha hyffsad bas trots allt.

http://www.hifiklubb...77|1486|pdetail

classic serien spelar faktiskt väldigt bra,man kan ju itne jämnföra med B&W o sånna tillverkare då de heller itne satsar på stora basar i högtalaren men till de pengarna så får du ett schyst ljud!

De ska absolut kollas upp. Vad rekommenderar du för förstärkare till dessa högtalare då? helst under eller runt 4000:-. Hade enbart tänkt att köra enbart dessa 2 högtalare och en ev. subwoofer i framtiden.

Postad 06 November 2004 - 16:03

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Hej kolla in denna prisade förstärkare från NAD
den kostar strax under 5000,men den ska vara riktigt bra.

http://hifiklubben.s...43|1197|pdetail

Postad 06 November 2004 - 16:06

SkorvKalle
  • SkorvKalle
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Har också kikat lite på NAD.. räcker det inte med modellen sämre?

http://hifiklubben.s...43|1194|pdetail

Postad 06 November 2004 - 16:10

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

• 472 inlägg
  • 0
B%W 309 skall du defenetivt ta och kolla upp!

Postad 06 November 2004 - 16:37

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
tja igen

satsa på ett par av någon av modelerna o sen köper du heldre en riktig förstärkare så behöver du ingen subb de kan jag ju lova dig <_<
iom att du bor lr har nära till malmö så kan du ju kolla in nad förstärkarna till dessa 3 paren o se vilken som passar bäst.
15" arna vill nog ha en del effekt så tänk över de noga lr gör såp att du köper en minsting av nad till en börja med sen köper du ett slutsteg ist för en subb om ett tag när du har råd.

reddar de lite med att lägga till.inte funderat på begagnat?
finns väldigt mycket o finfina grejer som är begagnade o som låter väldigt bra för en billig peng.
vill du inte köpa högtalarna begagnade så kan du ju kolla på steg&förstärkare de tjänar du mycket på.

tänkte mer på ett par sånna här http://www.blocket.s...&l=0&c=1&city=0 ;)

Redigerat av lodden, 06 November 2004 - 16:42.

Postad 06 November 2004 - 17:20

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

B%W 309 skall du defenetivt ta och kolla upp!

Yepp, för 6.000kr bör man lyssna på B&W DM309 på hifiklubben!

Acoustic Energy Aegis Evo för ca 6500kr på hifi skåne kan också rekommenderas för provlyssning!

Postad 06 November 2004 - 17:36

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0
Var inne på hifiklubben i gbg o lyssnade på Dalis 6006or tyckte det lät mycket bra.

Stativare då?

Quad 12L? Dynaudio audience 42?

Vet ej om dessa finns i ditt närområde men det finns säkert nån vänlig själ som här som kan säja vart du kan lyssna på dessa..

Mvh WazZO

Postad 06 November 2004 - 18:17

gujjas
  • gujjas
  • Beroende

• 1465 inlägg
  • 0
wazzo enligt trådskaparen är de för basfattiga så de ville ju han itne ha.
är man bassist som grabben är så vill man nog ha bas <_< om inte så B&W kanske nått att kolla på de kan jag itne säg då jag inte har hört dem.

Postad 06 November 2004 - 23:15

Shadyboy
  • Shadyboy
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Är själv basist, och kan verkligen rekommendera B&W 309! Har nämligen själv ett par. Visst har jag hört bättre högtalare, men för 6000:- lovar jag att du får leta ihjäl dig om du ska hitta något i samma klass, förutsatt att du inte måste pressa in högtalarna i något hörn eller nåt. De kan vara lite känsliga med placeringen då de är ganska fylliga i ljudet, vilket precis som i de flesta högtalare där basreflexen spelar bakåt, tenderar att accelera iväg något i närheten av väggar och framför allt hörn. De vill också gärna stå ganska brett isär för att inte tappa djupkänslan. Minst 2 meter emellan, helst mer.
De levererar hursomhelst ett väldigt tydligt, avslappnat, lägre mellanregister som trots att det är väldigt tydligt inte sticker ut. Om du ska planka låtar så är detta kanon. Även kontrabas låter magiskt, förutsatt att det är en bra inspelning. De spelar också relativt djupt, utan att låta fladdrigt och framför allt utan att basen tar över lyssningen. KOM IHÅG ATT MYCKET OCH DJUP BAS INTE BETYDER BRA BAS. Köper du några högtalare som spelar bottenlöst så kommer baskaggen i trumsetet (om du tänker dig att en baskagge är ett ca 22" membran som skickar på en enda fet svängning så fattar du nog vinken...) aldrig att kännas tight mot basistens anslag, utan det kommer bli skittrist och osvängigt, jag lovar.
I kombination med något ljusare elektronik så låter dom också väldigt behagligt både för högre volymer samt under längre lyssning.
Vill bara tillägga att detta är min personliga åsikt om dessa högtalare, ur en "basist-isk" synvinkel. <_< Som sagt så finns det ännu värre högtalare, men då får du garanterat dubbla priset. Letar du rent hifi-ljud så satsa på stativare i ungefär samma prisklass, t.ex. dynaudio audience 42 eller om du nödvändigtvis vill ha golvare, Elac 108.2. Men vill du få känslan av att basriggen står i ditt vardagsrum, köp DM309 från B&W...

Postad 06 November 2004 - 23:48

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Kunde inte ha sagt det bättre själv Shadyboy mycket bra beskrivet <_< ;)

Postad 07 November 2004 - 00:05

Unregisteredcf113917
  • Unregisteredcf113917
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Tja!

Kolla upp JBL Northridge serien....E90.
Har de själv, mycket nöjd...rejält med bas men spelar även detaljerat och fint.
Stod mellan dem och B&W 309 när jag köpte, men det var mer tryck i JBL:arna..så det blev ett par sådana med tillhörande center EC 35.
Spelar dem tillsammans med Harman Kardon stärkare.

Ligger på 6000 kr hos hembiobutiken just nu....

BubbaG

Redigerat av Unregisteredcf113917, 07 November 2004 - 00:08.

Postad 07 November 2004 - 01:15

SkorvKalle
  • SkorvKalle
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
JBL högtalarna såg intressanta ut. 309 ska jag kolla upp nästa vecka

tack för alla svar <_<

Redigerat av SkorvKalle, 07 November 2004 - 01:20.

Postad 07 November 2004 - 01:28

GaylordFokker
  • GaylordFokker
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Letar du förstärkare < 4000 så rekomenderar jag denna http://www.hifihuset...id&id(visa)=271 grymt bra kräm i för dom pengarna, nersatt från ca 6000 till 4000, köpte en själv och när jag jämförde den med H/K 130 så var denna mycket bättre (mer detaljrik och tydligare och kraftigare) för samma pengar.

den kostar alltså 4100:- nu, rea

Redigerat av GaylordFokker, 07 November 2004 - 01:29.

Postad 08 November 2004 - 23:32

SkorvKalle
  • SkorvKalle
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Var ute och kikade på högtalare idag, fick lyssnat på JBL E90, är imponerad, nu börjar det likna något. Hade tyvärr inte möjlighet att lyssna på B&W DM309 då de inte fanns hemma på Hifiklubben, skulle återkomma senare denna vecka. Har spanat lite efter liknande högtalare i samma prisklass och hittade ett par Infinity Beta 40, Någon som har någonting att säga om dessa?

GaylordFokker: Tack för tipset, men först ska jag hitta högtalare :)

Redigerat av SkorvKalle, 08 November 2004 - 23:34.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.