Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spånskiva, vilken tjocklek behövs?

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 November 2004 - 10:59

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0
Jag ska bygga en baslåda till bilen och undrar vad för tjocklek som behövs..
Anledningen till att jag ska bygga ny låda är att jag har ett 12" baselement som sitter i en låda som är otroligt fel avstämd.. (Var så när jag köpte den)
Nåväl, lådan som basen sitter i har idag en materialtjocklek på 16 mm.. Duger det, eller behövs det tjockare?
Jag vet att sist jag byggde baslåda använde jag 22 mm spånskiva.. Men är det verkligen nädvändigt om man stagar ordentligt inuti?
Räcker det med 16 mm? Den lådan med 16 mm tjocklek är väldigt stabilt byggd iallafall.. (Dock felberäknad)..
Anledningen till varför jag frågar är att jag behöver lite spånskiva till en annan sak jag ska göra, och då ska det helst vara 16 mm.. Och det blir ju billigare att bara köpa 1 hel spånskiva än flera...

Vad tror ni?

(Rubrik förtydligad // Joakim)

Redigerat av Joakim, 10 November 2004 - 11:04.

Postad 10 November 2004 - 11:05

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Trådflytt, Högtalare -> Gör det själv.

Postad 10 November 2004 - 11:39

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag ska bygga ny låda är att jag har ett 12" baselement som sitter i en låda som är otroligt fel avstämd..  (Var så när jag köpte den)
Nåväl, lådan som basen sitter i har idag en materialtjocklek på 16 mm.. Duger det, eller behövs det tjockare?
Jag vet att sist jag byggde baslåda använde jag 22 mm spånskiva..  Men är det verkligen nädvändigt om man stagar ordentligt inuti?
Räcker det med 16 mm? Den lådan med 16 mm tjocklek är väldigt stabilt byggd iallafall.. (Dock felberäknad)..
Anledningen till varför jag frågar är att jag behöver lite spånskiva till en annan sak jag ska göra, och då ska det helst vara 16 mm.. Och det blir ju billigare att bara köpa 1 hel spånskiva än flera...

Vad tror ni?

Personligen skulle jag inte välja tunnare än 22 mm. Anledningen till det är helt enkelt för att få en så stabil låda som möjligt. Jag skulle till och med kunna tänka mig ännu tjockare och internstaga den.

Kan ta ett exempel, när en kompis och jag byggde baslådor åt folk så gjorde vi en riktigt grym låda till hemmastereon. Den byggde vi i dubbla 22 mm plus att vi internstagade den, och den var byggd med 2 Rockford 12". Visserligen fick man vara nästan 4 pers för att flytta den, men den var stabil. Nu var väl det förvisso overkill, men ju stabilare lådan är ju bättre är det. För om man får materialet i lådan att börja svänga med lågfrevenserna så kan de säckas ut och då låter skit.

Behöver du hjälp med ritning eller har du nått schyst program?

Mvh
Ricke

Postad 10 November 2004 - 11:52

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag ska bygga ny låda är att jag har ett 12" baselement som sitter i en låda som är otroligt fel avstämd..  (Var så när jag köpte den)
Jag vet att sist jag byggde baslåda använde jag 22 mm spånskiva..  Men är det verkligen nädvändigt om man stagar ordentligt inuti?

Vad tror ni?

Personligen skulle jag inte välja tunnare än 22 mm. Anledningen till det är helt enkelt för att få en så stabil låda som möjligt. Jag skulle till och med kunna tänka mig ännu tjockare och internstaga den.

Kan ta ett exempel, när en kompis och jag byggde baslådor åt folk så gjorde vi en riktigt grym låda till hemmastereon. Den byggde vi i dubbla 22 mm plus att vi internstagade den, och den var byggd med 2 Rockford 12". Visserligen fick man vara nästan 4 pers för att flytta den, men den var stabil. Nu var väl det förvisso overkill, men ju stabilare lådan är ju bättre är det. För om man får materialet i lådan att börja svänga med lågfrevenserna så kan de säckas ut och då låter skit.

Behöver du hjälp med ritning eller har du nått schyst program?

Mvh
Ricke

Aha tack för det, då får det bli 22 mm spånskiva..
Jag kör med Probox, det verkar fungera bra..
Men du får gärna titta om jag beräknat rätt ;)
Elementvärden:
VAS: 209
FS: 21
QTS: 0,21
Elementstorlek: 12"

Lådan har beräknats till en Sedan-bil. (Volkswagen Vento)
Lådan blir då 47 liter, med ett rör på 25 cm med diameter 8,5cm..
F-3dB nivån ställer sig då på 83% i Probox..
Och den blir på 46,7Hz.. Är det okej, eller ska den vara lägre?

Postad 10 November 2004 - 13:42

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0
Har du använt dig av Probox så är det okey siffror. Det anser jag vara det bästa programmet du kan använda.

Kollade med min probox och fick samma. Tror att det blir alldeles kanonbra.
Det du kan göra är att låta en vägg i lådan vara skruvad och tätad med list. För då kan du ta isär och ev sätta i förstärkningar och sånt. Och även ändra volym för att kolla karaktären på lådan...

Lycka Till

Ricke

Postad 10 November 2004 - 14:21

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Har du använt dig av Probox så är det okey siffror. Det anser jag vara det bästa programmet du kan använda.

Kollade med min probox och fick samma. Tror att det blir alldeles kanonbra.
Det du kan göra är att låta en vägg i lådan vara skruvad och tätad med list. För då kan du ta isär och ev sätta i förstärkningar och sånt. Och även ändra volym för att kolla karaktären på lådan...

Lycka Till

Ricke

Tackar så mycket för tipsen ;)

Postad 10 November 2004 - 17:18

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

• 6725 inlägg
  • 0
Varför spånskiva? Använd MDF istället.

Postad 10 November 2004 - 19:35

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
mdf är jobbigt att bygga baslådor av, och dyrare, använder själv 22mm spån till en massa baslådor jag gjort själv och åt kompisar, mdf är bättre till inomhus tycker jag.

Postad 10 November 2004 - 21:17

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

mdf är jobbigt att bygga baslådor av, och dyrare, använder själv 22mm spån till en massa baslådor jag gjort själv och åt kompisar, mdf är bättre till inomhus tycker jag.

hmmmmm ;)

Vad gör MDF jobbigt. Förstår inte vad som skilljer sig... (mer än att MDF skall vara mer lämpligt och dyrare)

Sen kan man inte låte bli att undra vart ni har era subbar... om de inte är innomhus :lol:

Redigerat av GrodanB, 10 November 2004 - 21:17.

Postad 10 November 2004 - 21:28

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
ja spån behöver inte förborras, lättare att bygga till bilar tycker jag om man inte har en ordentlig justersåg att såga exakt med, spån är lätt att såga i och går dra ihop om det blir lite fel, mdf är styvare och spricker lättare, med inomhus menar jag sånt man har hemma, spån till bilen:)
sen tycker jag spån dämpar på ett annat sätt....
mdf är klart bäst om man ska fräsa i lådan och ha en fin yta som faner eller lack.

Postad 10 November 2004 - 21:32

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Ok... Men mina spånskivor spricker även dem utan förborrning...

Men billigare är det....

Postad 10 November 2004 - 21:43

Unregistered37352
  • Unregistered37352
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
detta e mitt första inlägg på ex antal månader...(datorn stod i lågor en kväll när jag kom hem)
spån vinner i längden, billigt enkelt att jobba med, och tydligen fler än jag som tycker att spån har en viss egendämpning
mdf dyrt dyrt men inte bättre

min egen låda som jag började med gjordes i 22mm spån och 30mm bok.....så tung så bra ...mmmmmm.....baaaaasssss..... ;)

till alla er som tvivlade på bx basarna från ljudia......det tog typ 3 månader...men nu låter den helt super

Postad 11 November 2004 - 10:10

Unregisteredeb2b50da
  • Unregisteredeb2b50da
  • Forumräv

• 668 inlägg
  • 0

detta e mitt första inlägg på ex antal månader...(datorn stod i lågor en kväll när jag kom hem)
spån vinner i längden, billigt enkelt att jobba med, och tydligen fler än jag som tycker att spån har en viss egendämpning
mdf dyrt dyrt men inte bättre

min egen låda som jag började med gjordes i 22mm spån och 30mm bok.....så tung så bra ...mmmmmm.....baaaaasssss..... :)

till alla er som tvivlade på bx basarna från ljudia......det tog typ 3 månader...men nu låter den helt super

Jag har oxå hört att de basarna ska vara bra. Så då kan jag nog beställa ett par 12" till bilen...

Mvh
Ricke

Postad 29 May 2010 - 14:47

CruzerFun
  • CruzerFun
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
tjena, jag har köpt en RE Audio srx15d4 och tänkte nu bygga en låda till inomhusbruk. jag vill gärna ha 22mm spån just för att egenresonansen blir lägre, men jag har letat som fan och hittar ingen 22mm spån att köpa (förutom typ golvskivor på byggmax...), nån som kan länka någon hemsida som har 22 spån? och sen undrar jag om det finns nått lättare sätt än att bredspackla spånet för att få en slät yta att måla lackfärg på. och till sist undrar jag om 60x50x40 + ett 6" reflexrör funkar till en 15" bas :)

Postad 29 May 2010 - 15:10

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

tjena, jag har köpt en RE Audio srx15d4 och tänkte nu bygga en låda till inomhusbruk. jag vill gärna ha 22mm spån just för att egenresonansen blir lägre, men jag har letat som fan och hittar ingen 22mm spån att köpa (förutom typ golvskivor på byggmax...), nån som kan länka någon hemsida som har 22 spån? och sen undrar jag om det finns nått lättare sätt än att bredspackla spånet för att få en slät yta att måla lackfärg på. och till sist undrar jag om 60x50x40 + ett 6" reflexrör funkar till en 15" bas :)

Varför spån det är bättre med mdf och lättare att få till en bra finish sen finns mdf i 25mm borde den lokala bygg varuhandlen ha

Sen att ens fråga vilken volym och vilket rör man skall ha till en 15 det är elementets T/S parametrar som avgör sen är det inte ens säkert att basen passar för inomhus bruk.

Postad 29 May 2010 - 18:38

CruzerFun
  • CruzerFun
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
jasså, fan det är jobbigt för alla har så olika åsikter för vad som är bäst av mdf och spån,men 25mm hade varit najs. i värsta fall skulle det bli bra om man limma ihop skivor för att få dem tjockare? eller är det dåligt?
vad menar du med att en bas kanske inte passar för inomhus bruk hur vet man det?

Redigerat av CruzerFun, 29 May 2010 - 18:43.

Postad 29 May 2010 - 18:47

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

jasså, fan det är jobbigt för alla har så olika åsikter för vad som är bäst av mdf och spån,men 25mm hade varit najs. i värsta fall skulle det bli bra om man limma ihop skivor för att få dem tjockare? eller är det dåligt?
vad menar du med att en bas kanske inte passar för inomhus bruk hur vet man det?

spån har en egenfrekvens på 15hz och då är det som platta mdf har en egen frekvens på 400hz och den frekvensen kommer du inte ens i närheten av då du troligen kommer att dela vid 80hz.
Det är basens parametrar som avgör till stor del vad den passar som.

Postad 29 May 2010 - 18:56

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
...men det är allt samtaget som ger lådans egenresonans, dvs material och hur lådan är uppbyggd. Så det kvittar om du använder spån eller mdf. Mdf är mycket roligare och smidigare att jobba med.

Postad 29 May 2010 - 20:05

CruzerFun
  • CruzerFun
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
asså okej tack, jag tror jag kör på mdf då, hade nämligen tänkt mig att ha lite lätt rundade sidor och det kan man ju göra med mdf genom att såga ett antal spår i skivan

Postad 29 May 2010 - 20:13

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
mm, eller att köpa färdigspårad Mdf. Eller så kan du titta hur jag böjde min Mdf; https://www.minhembi...s...149309&st=0

Postad 29 May 2010 - 23:46

CruzerFun
  • CruzerFun
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
riktigt snygga blev dom du^^, vet du vart man kan köpa färdigspårade mdf skivor?

Postad 30 May 2010 - 01:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

riktigt snygga blev dom du^^, vet du vart man kan köpa färdigspårade mdf skivor?

Där det finns...? :) Om du hade fått ett svar som "jag köpte mina här på brädgården i kiruna", och du bodde i skåne, skulle du åka upp till kiruna och köpa såna skivor då...?
Fråga på din lokala brädgård vettja ! B)

Postad 31 May 2010 - 18:41

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
En gammal goding-spån eller mdf...??
Spån är billigare,dammar mindre,går att böja,finns i storlekar från 11 till 25mm.
Den enda gången som jag använder mdf är när finishen är kritisk.
I en bil klär man oftast lådorna och då duger spån tycker jag.
Angående tjockleken så är oftast 19 lika stabila som 22mm,dom hårda skikten är lika tjocka och det är det porösa skiktet i mitten som är tjockare!
En smaksak,men när billigare är minst lika bra så finns det väl ingen anledning att strö pengar!?

Postad 31 May 2010 - 20:46

CruzerFun
  • CruzerFun
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
du har en poäng där, men jag ska ju måla med lackfärg och det går inte på spån om man inte bredspacklar. och det är ju jobbigt + att det kostar med spackel. sen undrar ja om det funkar att limma ihop två skivor eller flera utan att det blir sämre på ågot vis, någon som vet?

Postad 31 May 2010 - 21:23

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

du har en poäng där, men jag ska ju måla med lackfärg och det går inte på spån om man inte bredspacklar. och det är ju jobbigt + att det kostar med spackel. sen undrar ja om det funkar att limma ihop två skivor eller flera utan att det blir sämre på ågot vis, någon som vet?

Om man kan planera bygget så att inga kanter syns utåt så räcker det att slipa,grundlacka sen topplack.
Bred spackling har jag aldrig behövt göra.
Om du menar skiktlimma spån eller mdf så går det utmärkt.
Jag brukar bygga i spån och dra en tunnare mdf utanpå för ekonomi,stabilitet och finish!

Postad 01 June 2010 - 15:42

CruzerFun
  • CruzerFun
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
okej, konstigt för jag målade ett gammal högtalarbygge förra somarren och det funka inte hur mkt jag en slipa:/ men tack för tipsen^^. sen undrar jag om det går att ha två stycken basreflexsrör på 3" istället för en på 6" blir det samma effeckt då ?

Postad 05 June 2010 - 01:31

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Det krävs 4st 3" rör för att motsvara arean av öppningen av 1st 6"

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.