Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Utsmycknad på vägg...

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 November 2004 - 15:02

Unregistered7b1cdc70
  • Unregistered7b1cdc70
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Tjenna!

Kanske lite otydlig rubrik.

Jag är ute efter nåt att ha på väggarna. Det behöver inte vara en traditionell tavla utan gärna lite udda saker. Men jag har inget emot tavlor men då ska det gärna vara grymma (udda) motiv.

I mitt galleri kan man se min ända tavla "monalisa", men på sidoväggarna finns inget.
Vill bli av med allt eko som jag har i vardagsrummet nu.

Mata mig gärna med idéer. Priset är inte så viktigt, är det snyggt så är det. Men jag kanske inte nappar på en handgjord afrikansk filt för 35K..t.ex. :(

//lux

Postad 28 November 2004 - 17:37

Unregisteredf04c95a9
  • Unregisteredf04c95a9
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
En klassiker är ju annars ett par filmaffischer. Finns alltid något som tilltalar alla!

Men vill du bli av med eko kanske du skall hänga upp den där runda rya(?)mattan från IKEA? Kan bli rätt snitsigt.

Postad 28 November 2004 - 21:09

Unregistered220336e8
  • Unregistered220336e8
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Egna ljudpaneler?

Mitt recept:
  • Gir-såg eller ett passande 45graders anhåll
  • Kant-list i trä (lösmeter)
  • Trälim
  • Tunn masonit eller dylika skivor
  • Filtmatta (ex. det som finns under tillbehör hos ljudia)
  • Hålsåg 100mm diam eller större
  • Textilfärg + lite kreativa ideér på motiv
  • Tyg
  • Lågtemp lim-pistol och några paket stavar
Gör ramar av kantlisterna. Borra ett osymetrisk mönster av hål i masoniten (inte "för tätt" eller "för många" eftersom skivorna inte får bli för svaga) dessa limmas sedan i ramarna och sedan kör du limpistol för att limma filtmattan - i ett eller flera lager - på baksidan av masoniten.
Klä ramarna med ditt tyg och svampa på textilfärg med en mall av nått kul motiv eller mönster. Alternativt så kan man ju köpa tyg med färdiga mönster men det blir ju inte så "unikt".

Resultatet är ojämn absorbtion som tar bort det värsta ekot. Ju tjockare kantlist desto fler lager filmatta går det ju i... desto med absorbtion och lägre verkningsområde.
Panelerna har dock inte så mycket absorbtion i de lägre frekvenserna. Men du kanske hittar något absorb-material som väger mer än filtmatta (kg/m3).

Gör inte för få eller för små ramar... annars får det endast minimal effekt på akustiken.

Redigerat av Unregistered220336e8, 28 November 2004 - 21:15.

Postad 28 November 2004 - 21:12

Unregistered220336e8
  • Unregistered220336e8
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
PS
Blir riktigt snyggt om man väljer roliga mått på ramarna och schyssta motiv...

Postad 29 November 2004 - 10:33

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
Finns ju miljarders olika motiv på tavlor... du kan ju kolla på www.allposters.se de har nog hälften av alla posters som någonsin gjort!! ;-)

Jag har för övrigt handlat därifrån och det gick bra och var riktigt fin kvalitet på bilderna. Fast det tog lite tid samt att tullen var elaka och vill ha moms... ;-)

Postad 29 November 2004 - 14:00

Unregistered035505d1
  • Unregistered035505d1
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Postad bild

Mathmos Mood Light Classic

4295:- på www.dino.se

Postad 29 November 2004 - 14:10

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
VAr på en restaurang där de hade gjort tavlor av kakel/klinkers... Bara limmat fast dom på en spånskiva och smackat upp på väggen! Rätt snyggt blev det där iallafall....

ör min länkning ovan klickbar:
www.allposters.com

Postad 29 November 2004 - 15:34

Hemmabioguru
  • Hemmabioguru
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Mattan "Ringum" kostar 89:- på Ikea. 70 cm i omkrets. Använder 4 gråa av dessa själv vilket är mycket lyckat både design och ljudmässigt!

Bifogad fil(er)

Postad 29 November 2004 - 17:15

Unregistered7b1cdc70
  • Unregistered7b1cdc70
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Mycket intressanta förslag...

tackar tackar

Då ska jag kolla in alla de där grejerna, och sen är det bara att skriva en önskelista... ;)

//lux

Postad 29 November 2004 - 20:05

treb
  • treb
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Gör som polaris säger, prova på att göra ljudpaneler. Absorbenter och liknande kommer att bli ett hett ämne i framtiden. Det finns rätt fräcka diffusorer också( sprider ut ljudet och reducerar klapp-eko). En del av diffusorerna är uppbyggda av små träbitar eller dylikt och ser ibland väldigt moderna ut. Släng på en lampa på dem och du har ett konstverk.... :ph34r:

Kolla in den amerikanska RPG:
Min favvo är "skyline"

RPG-skyline

Här är en kille som bygger egna dämpare:
Geisen

Mvh
Treb

Postad 30 November 2004 - 16:55

Unregistered1009
  • Unregistered1009
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
En väggdekoration var det du var ute efter..

jag har gjort en kombinerad väggdekoration/klocka, som inte alls gör sig bra på bild med dålig kamera och fotograf.. men det gör sig betydligt bättre i verkligheten och det är mycket variabelt hur man vill utforma det.

Titta gärna i mitt galleri. jag syftar på LP-skivorna, vari jag placerat ett urverk bakom en av dom. visarna skall bytas ut till sådana med självlysande spalt i mitten, och till en röd sekundvisare, och eventuellt ska även skivplaceringarna och -antalet ändras efter smak..

Billigt och i min mening effektfullt! :ph34r:

Mvh

Postad 30 November 2004 - 23:06

Unregistered41389
  • Unregistered41389
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Gör som polaris säger, prova på att göra ljudpaneler. Absorbenter och liknande kommer att bli ett hett ämne i framtiden. Det finns rätt fräcka diffusorer också( sprider ut ljudet och reducerar klapp-eko). En del av diffusorerna är uppbyggda av små träbitar eller dylikt och ser ibland väldigt moderna ut. Släng på en lampa på dem och du har ett konstverk.... :P

Kolla in den amerikanska RPG:
Min favvo är "skyline"

RPG-skyline

Här är en kille som bygger egna dämpare:
Geisen

Mvh
Treb

den där va skitfräck! vad kostar kalaset?..... hittar inget pris..
är den snygg i verkligheten? ser ut som nån slags stenfinnish.. men det är det inte antar jag? snarare skumgummi? det kanske inte är så fint..?

Postad 01 December 2004 - 02:07

Unregistered0e422d8a
  • Unregistered0e422d8a
  • Forumräv

• 863 inlägg
  • 0
Jag var på en ljudbutik och de hade skum gummi bakom nån kuliss typ, de hade hängt upp gardinstänger på väggen och satt upp blått gardintyg. Bakom dessa hade de satt upp skum gummi. såg rätt stil rent ut iaf.... Sedan kan man ju hänga upp en snygg tavla på gardinen så att säga samt ljussätta det med spot lights *snyggt*

Hade jag tänkt göra iaf vid ett senare tillfälle, fast lite modifierat :P

Postad 01 December 2004 - 09:32

FroZe
  • FroZe
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag ramlade över lite coola tapeter sist vi var i färgbutiken. En hel bok med obehandlade tapeter med "upphöjd struktur". Lite svårt att förklara men om du tänker dig en tepet med ett upphöjt mönster som du sedan målar på i önskad färg.
Låter inte speciellt upphetsande kasnke men effekterna var grymma. Bla ett klot som i 3D reser sig mot dig från väggen. Tanken är att inte göra hela väggen med mönstret utan en länga / bara en bild och måla resten i samma färg (min tanke iaf). Nåväl... ska se om jag hittar nån bild så blir det kanske klarare. AP-coolt var det iaf :P

Postad 01 December 2004 - 19:28

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
En väggmålning kanske kan vara något? Finns lite ideer samt lite annat smått och gott här --> Länk

Postad 01 December 2004 - 19:45

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

Jag ramlade över lite coola tapeter sist vi var i färgbutiken. En hel bok med obehandlade tapeter med "upphöjd struktur". Lite svårt att förklara men om du tänker dig en tepet med ett upphöjt mönster som du sedan målar på i önskad färg.
Låter inte speciellt upphetsande kasnke men effekterna var grymma. Bla ett klot som i 3D reser sig mot dig från väggen. Tanken är att inte göra hela väggen med mönstret utan en länga / bara en bild och måla resten i samma färg (min tanke iaf). Nåväl... ska se om jag hittar nån bild så blir det kanske klarare. AP-coolt var det iaf  B)

Tapeten med bollar finns i ett medlemsgalleri här på prisjakt. Lägger in det i detta inlägg när jag hittar det... :-D

Edit: Nu hittade jag det. Prylbögen :D var det visst

https://www.prisjakt...=24555&pic=.jpg

Redigerat av Installera, 01 December 2004 - 20:11.

Postad 02 December 2004 - 08:20

FroZe
  • FroZe
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Tapetsera är verkligen inte svårt, speciellt om du inte ska göra ett helt rum med vinklar etc! Mät, skär till, slaska på lim och tryck dit skiiten.... nema problema ;-)

Principen på tapeten är den samma fast den jag såg var mer 3d känsla (kanske kan bero på färgen etc oxå) och större bollar....

Tuff sarkofag hehehe
/F

Postad 05 December 2004 - 04:12

treb
  • treb
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
"den där va skitfräck! vad kostar kalaset?..... hittar inget pris..
är den snygg i verkligheten? ser ut som nån slags stenfinnish.. men det är det inte antar jag? snarare skumgummi? det kanske inte är så fint..? "

Jag tror att det är någon slags skumgummi av det tyngre slaget. Tyvärr tror jag inte det är billigt då jag har sett sådana applikationer på dyrare referensbiografer(hembio vill säga). Grejen är ju att de ser så himla tuffa ut! Har man tid så kan man nog bygga sådana själva.

"är den snygg i verkligheten?"

Det undrar jag också då jag inte sett någon svensk återförsäljare som säljer dessa. Helsvarta såna kan dock inte se helt fel ut.... :) Snacka om sci-fi känsla!

Postad 05 December 2004 - 11:59

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
Själv är jag ruskigt förtjust i H.R Giger's biomecha konst, så gå in på
http://www.hrgiger.com och beställ lite affischer och rama in och sätt i biorummet...

sen är det bara att bjuda över kompisar på ett "alien marathon". alla 5 filmerna i följd :)

Postad bild

Redigerat av Unregistered8147b14e, 05 December 2004 - 12:01.

Postad 07 December 2004 - 00:41

Unregistered4b9c084b
  • Unregistered4b9c084b
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Skulle vilja ha bilden ovan över hela väggen.
Känns som det kvittar annars tycker jag.

Postad 07 December 2004 - 09:04

Tony Rosendahl
  • Tony Rosendahl
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

grym staty, undra vad en sådan kostar :(

Finns hos Magnus Andersson AB

Kostar 6813 kr inkl moms

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.