Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung PS-42P3S

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 November 2004 - 22:23

PlasmaNoob
  • PlasmaNoob
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
För ngra dagar sedan ringde en gammal vänn till mig och jag fick ett ärbjudande jag inte kunde säga nej till.
Han behövde pengar och fråga om jag kunde betala resten på hans avbetalning på sin Samsung PS-42P3S som han inhandlat för ett par månader sedan så fick jag PLASMAN på köpet, ska väl inte säga vad han hade kvar att betala för då blir väl dom flesta avundsjuka B)

Jag for till honom som en avlöning och hämtade Plasman utan att egentligen ta reda på ngt om den först. Kom hem och kopplade in den. Anslöt mitt Xbox min Boxer och Pioneers DV-99 Hemmabiosystem.

Startade upp den och blev besviken ;)

Tycker inte att bilden var ngt vidare och märkte att det fanns en viss delay i bilden jämtemot ljudet, sånt sticker i ögonen. Bilden är helt ok när det är ljusa färger men när det är svart och grått mörkt helt enkelt då suger den. (DNIe funktionen avslagen)

Nu skulle jag vilja veta vad jag kan göra för att få den optimala bilden för den här plasman. Jag har anslutit Xboxen med originalscarten och boxern me vanlig scart och dvdn också. Och framförallt hur gör jag för att Synca ljudet och bilden. Hur stor är skillnaden me olika kablar osv.

Tackar på förhand /PlasmaNooben

Postad 29 November 2004 - 19:02

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Jag har också en Samsung PS-42P3S och hade en del bekymmer i början med att få fram bästa bild, klipper in från gammalt inlägg:

""" Bildförbättrande åtgärder på min egen TV efter installation:

1. Samsung har ett bildförbättringssystem som heter DNIe, och som man har en skrytsida om på nätet där du kan se demo av effekten med/utan DNIe, på min TV funkar det tvärtom ! Effekten på bildkvaliten med DNIe på/avslagen blir alltså den omvända mot Samsungs demo ....

2. Det finns en brusreduktionsfunktion, jättebra om man har brus.
Har man inte brus i signalen blri den istället mindre skarp (läs suddiga konturer)

3. Det finns ytterligare ett par bildförbättringsfunktioner (för TV/RF - LNA, för AV-ingång - "Film") som jag för säkerhets skull stängde av efter ovanstående upptäckt - Det blir jätte bra utan ändå när jag var färdig (titta gärna i mitt galleri)

4. När det gäller satellit-kanalerna (digital Philipsmottagare) och DVD så fick jag bättre bild när jag ändrad inställning i mottagaren och min DVD/HDD recorder som signalen passerar igenom från video till RGB.
OBS! Viktigt att scart ingången stödjer RGB, vilket båda ingångarna verkar göra i P3S (bara den första enligt manualen)

5. Jag lärde mig på den här sighten att sladdar kan vara viktigt, så jag bytte scartarna som följde med mot Clicktronic 0,5m flatkabel från Kjelle & Company (139:-/st), samtidigt som jag buntade ihop el-kablarna skilt från signalkablarna, och fick ytterligare ett snäpp bättre bild.

6. Jag vet inte hur andra har det, men för min del tog det en del experimenterande innan jag hittade en optimal bildinställning (ljusstyrka, kontrast, färgmättnad, skärpa och färgton), och då avvek det en del ifrån de 4 förinställda lägen man kan välja mellan. Jag behövde titta på lite olika program/filmer och med olika ljusförhållande innan jag kunde avgöra hur bra en inställning är.
Mina inställningar - Kontrast 95, Skärpa 45, Ljus 75, Färg 0 - Jag kör med normal färgton. """

Saxar även ett annat inlägg:

"""Ett inlägg från en senbliven ägare till Samsung DVD-HD935, fick å andra sidan maskinen för 2250:- och ser nu att den kan köpas på Expert för 1995:-.

Med den här maskinen ansluten till DVI ingången på min Samsung plasma
PS- 42P3S så får jag verkligen ut vad man kan av mina DVD-filmer

Jag var lite osäker hur det skulle funka eftersom jag inte någonstans kunnat läsa om vilka signaler TV'n accepterar på DVI-ingången (fick inte heller något vettigt svar från Samsung support !), men det visade sig att den tar NTSC 480p/720p/1080i och PAL 480p/720p/1080i, med HDCP skyddet aktivt

MEN ... hur har Samsung kunnat missa en sån marknadsföringsfördel för TV'n

Jag har möjlighet att ställa skärpan i TV'n och inte över 50% om det ska blir riktigt bra, när det gäller val av signal så tycker jag helt subjektivt att 1080i ger bäst bild. Har lagt till några bilder i mitt galleri där jag försökt fånga bildkvaliten."""

När det gäller lip sync så är det ett allmännt problem. Det går att undvika genom att ta ljudet via TV'n, eftersom problemet beror på att TV'n tar tid att processa bilden och det sker naturligtvis ingen sync om man går direkt till hemmabioanläggningen med ljudet.
Enligt min erfarenhet uppträder problemet bara vid satellitmottagning (inte analogt eller DVD), och det minskar när man kör RGB. Problemet måste när signalen kan tas in via DVI eftersom det då krävs mindre bearbetning (jag vet, klen tröst idag ...)

Hoppas att detta är till hjälp :ph34r:

Vi är nöjda, hela familjen tycker vi har superbild och det borde du också kunna få. Enda problemet är det som många plasmaägare upplever med områden (ofta hud eller dimma) som är ljussvaga och saknar detaljer/skärpa kan uppvisa fenomen med färgseparation rött-grönt. Detta drabbar återigen sattellitkanalerna och vissa DVD-filmer över analog signal, inte analog mottagning eller DVD via DVI-ingången.

G

Postad 05 December 2004 - 16:40

PlasmaNoob
  • PlasmaNoob
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Tjo Fick tag på en HD935 på annons me kvitto o garanti helt obruten i förpackning ;) killen hade vunnit en DVD me inspelning så han behövde inte den här..
Fick den för 1800:- fick en optisk ljudsladd också så jag kopplar ljudet digitalt till Pioneer systemet.

Va på Expert först och dom tog inte 1995:- utan 2995:- !!! :)

Koppla in den i DVI ingången o vipps vilken förbättring (1080i) :unsure:

Var dock lite skillnad från film till film beroende på kvalitee tex Sagan om ringen & Finding Nemo såg hur grymma ut som heldst medan gamla actionfilmer som The rock och Die Hard såg lite sämre ut. (När det var mörka scener).

Lipsyncen blev fullständigt löst på dom flesta filmer jag prövat medans vissa bara har förbättrats men nästintill perfekt.

Testade också att koppla högtalarna direkt i TVn innan jag köpte DVDn (samma resultat som innan = kass lipsync).

Har inte testat koppla in boxern med nån sjysst sladd så där är bilden och lipsyncen som den är. Har inte köpt ngn super RGB sladd till Xboxen heller så jag får leva me lite fördröjning i bilden tills vidsare.

/PlasmaNooben

Redigerat av PlasmaNoob, 05 December 2004 - 16:41.

Postad 06 December 2004 - 19:32

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Kul att du fick ordning på bilden ! B)

Att man slipper lipsync problem om man använder interna ljudet fick jag av Samsung support, ej testat själv ... varför är jag inte förvånad att det inte
funkar :lol:

Priset på 935 hos Expert verkar ju mysko, jag lovar att det stod 1995:- på lappen i den butin´ken där jag såg den :D

Såg i din andra tråd att du upplevde DNIe som en förbättring med DVI, tack för tipset - det måste jag testa !

G

Postad 11 December 2004 - 15:51

Gilgamesh
  • Gilgamesh
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Nä, DNIe tillför fortfarande inget till min bild, däremot blev det inte sämre av det när jag kör film från 935'an.

... måste samtidigt nämna att idag såg jag 935'an i samma Expert butik som senast, fast nu för 1495:- .... Ganska billigt för en DVD med DVI som blev förra årets EISA vinnare - om man står ut med att det inte är det senaste ... :D ;)

G

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.