Komplett renovering av TV installation
17 svar till detta ämne
Postad 06 December 2004 - 16:41
Johan_S
-
Johan_S
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag har tänkt att renovera befintlig installation av kabel och antennuttag i mitt hus.
Förutsättningar:
Två vånings radhus från -73
Nuvarande installation:
Kabel TV och radio via samfälligheten.
Kablar och uttag från 70-talet?
Bredband via W-LAN - antenn i fönster.
Tänkt installation:
Byta ut alla TV uttag och kablar.
Dra TP kabel för LAN (internet) till alla rum.
Sätta upp antenn för marksänd digital TV
På något sätt koppla ihop kabel TV och Digital TV, förbereda för parabol.
Jag behöver lite hjälp med val av kablar, uttag för Radio/TV biten, behov av förstärkare, delare, mixers mm.
Kan ni Gurus ute där hjälpa mig? Länkar till bra sajter uppskattas.
Även idéer och inspiration om sånt ni gjort eller skulle vilja göra...
Postad 06 December 2004 - 18:40
Unregistered39773f2d
-
Unregistered39773f2d
-
Beroende
-
-
1210 inlägg
Ang data nätverk så fick jag precis SIBAs reklamblad i brevlådan , där fanns det nån mojäng som man kopplade till ett vanlig 220V uttag och vips så fungerade ditt elnät i kåken som ett datanätverk , givetvis var du tvungen o ha en adapter till varje enhet som ska anslutas , kostar 990kr/st , iofs så är hastigheten ganska låg , ca 6Mpbs, men en slapp lösning för den som inte orkar pula med riktiga doningar
Postad 06 December 2004 - 19:46
Unregistered46a10d28
-
Unregistered46a10d28
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
trådlöst nätverk borde väl vara billigare än o koppla via elnätet? borde finnas paket på nätbutikerna...
Postad 06 December 2004 - 20:52
Johan_S
-
Johan_S
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Vad gäller nätverket så har jag det klart för mig, det blir TP kabel.
Det är det andra jag är rudis på.
75 Ohm / 85 Ohm? Dämpare och förstärkare? Mixning av olika signaler....
Hur dimensionerar man ett TV nät?...
Postad 06 December 2004 - 22:31
Unregistered39773f2d
-
Unregistered39773f2d
-
Beroende
-
-
1210 inlägg
Prova att hör med Teracom t.ex. för att dimensionera ett TV nät , eller någon kabeloperatör.
Postad 07 December 2004 - 19:33
Johan_S
-
Johan_S
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Någon som har erfarenhet av ELKO Link Home? Link home user guide (pdf 4 MB)
Postad 14 December 2004 - 17:34
Stormen
-
Stormen
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Du bör ha en signalstyrka på 96dB ut från centralen per kanal med ett kanalnummer imellan för att isolera överhörning.
Du bör ju lägga en delning på inkommande så du får in returerna på slingan. Och sen förstärka den, Det beror ju på hur stark mottagning du har på antennen. Det blir oftast skit om du dubbelförstärker. Kan gå i vissa fall. Har du VHF frekvens på några kanaler där du bor? Annars blir det väldigt rent o snyggt att lägga in returerna på dessa frekvenser. Du kansek vill ha ut DVD, video samt Satelitmottagarens signal i hela huset.
Var o tittade på en nyinstallation i halmstad där jag monterade B&O o Satelit. Där hade dom ett hub system på vinden. Kostade inte mer än en vanlig installtion menade elektrikern. Du får helt enkelt universaluttag i varje rum (1 eler flera) sen patchar man enkelt på vinden vad man vill ha i uttagena. TV, telefon,eller nätverk. Det var även styrning på alla lampor o uttag i huset. Så när du gick så tryckte du på en knapp så släckte du all belysning. o med en annan alla fönster uttag (smålampor) I vardags rummet kunde man trycka på lyset i 3 olika lägen som tände olika spots i taget som man prorammerade beroende om du ville ha dagsljus, trivsel belysning på kvällen eller en tredje för kanske lite film. Himla trevligt tyckte jag. Men detta var för ca 3 år sedan så det är säkert det vanligaste nu.
Lycka till
Postad 14 December 2004 - 17:41
Stormen
-
Stormen
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Så alltså. Dra kablar till TV:n där dvd o allt är samlat.
1 för tv:signal
1-2 för parabol
1 retur
På returen kopplar du in dvd spelaren (med hjälp av en liten burk som gör om RGB till en frekvens) gärna på VHF bandet, tex s3 (brukar vara minst störningar där o lättast att få platts med signalen
På vinden lägger du en delning på antennkabeln som har tv signal i sig (om den är stark nog (ca 80db) o ansluter returen. Efter delningen lägger du en Antennförstärkare som förstärker nu både dvd signalen och antennsignalen. Har gjort detta på massvis med hus o dvd signalen bli oförskämt stark.
Men det kan bli lite krångligt om du tex inte har tillräckligt stark antenn signal eller mycket trafik på lägre frekvenserna
Postad 14 December 2004 - 19:23
Johan_S
-
Johan_S
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Stormen: Tack.
Skall nu bara fundera ut hur jag skall dra nya rör mellan alla rum utan att riva väggarna...
Postad 15 December 2004 - 17:50
Stormen
-
Stormen
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Blir det ett stjärnnät eller kommer du att dra alla i en serie?
När jag gjorde nyinstallationer så drog jag en kabel från varje rum till vinden o sen kopplade ihop dom med split direkt efter förstärkaren.
Jobbade mycket med triax förstärkare. finns en med 48dB förstärkning kostar ca (1400kr)vilket kan få din tv bild o hoppa ur rutan  Annars finns en trevlig delad förstärkare från triax 40dB som kostade ca 750kr. ut till kund.
Dom flesta vanliga förstärkarna gör ca 12 - 17dB vilket kan vara alldeles för svagt. Men har du en bra radiohandlare (snacka med installatören) så hjälper han dig o rita upp hur du ska dra kablarna och fixa så du får öppet köp på förstärkarna. (Obs gå inte med din fråga till säljarna på OnOff
Det är lite lättare att få en ritningskladd på papper.
Postad 15 December 2004 - 17:57
Stormen
-
Stormen
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Dra loss golvlisterna o lägg kabeln innanför. Går även att dra kortare bitar i eluttag och längs med starkström, obs har du ej dubbelskärm på kabeln så får du lätt ränder o annat kul på bilden. då får man göra om jobbet (lita på att jag har fått göra det  )
(Nu protesterar säkert många om att dra kablar tillsammans med växelspänning, men det är sällan som jag stött på problem med detta, Kan bli om du damsuger o tittar på tv samtidigt, då får du latjo lajbans spikar på sinus kurvan o det smittar av sig på antennsignalen
Redigerat av Stormen, 15 December 2004 - 17:57.
Postad 15 December 2004 - 18:05
Stormen
-
Stormen
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Vi närmare eftertanke angående returkabeln, så nämde du att det fanns kabeltv. det betyder att det finns gott om kanaler på dom lägre registren, förmodligen förstärkta, det betyder att bruset mellan kanalerna och övriga band oxå är förstärkta som i sin tur betyder att det kan bli svårt att lägga in en klar signal i det bruset (returbilden från dvd) Men har man tur så kan man komma utanför Kabeltvförstärkningens område. Det enda man kan göra är att testa eller mäta sig fram med ett tv-instrument. Då bör man ha kännedom om hur starkt normalbrus är
Postad 15 December 2004 - 19:51
Johan_S
-
Johan_S
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Blir det ett stjärnnät eller kommer du att dra alla i en serie?
Vet inte än troligtvis stjärna...ger mig handlingsfrihet Dra loss golvlisterna o lägg kabeln innanför.
Blir nog så - verkar enklast. Lägger VP-rör där (20mm). Vi närmare eftertanke angående returkabeln, så nämde du att det fanns kabeltv. det betyder att det finns gott om kanaler på dom lägre registren, förmodligen förstärkta, det betyder att bruset mellan kanalerna och övriga band oxå är förstärkta som i sin tur betyder att det kan bli svårt att lägga in en klar signal i det bruset (returbilden från dvd) Men har man tur så kan man komma utanför Kabeltvförstärkningens område. Det enda man kan göra är att testa eller mäta sig fram med ett tv-instrument. Då bör man ha kännedom om hur starkt normalbrus är
Här är själva cruxet, hur förstärka/mixa den här signalen - utan att sabba för grannarna som har samma kabel... TV instrument - låter dyrt - kan man hyra? Står inte kanal nummer när jag ställer in i TV:en? sen kanske översätta till frekvens via nån tabell.. eller enklare ringa kabelleverantören..... När jag läser om s.k. intelligenta hem (Elko Home) så talas om att använda en sorts kabel (TP?) till uttagen (Rj45-jack), där man sen tar ut funktionen - data/audio/video/telefon. Funktionen ställs in i ett kopplingsskåp dit alla signaler är dragna. Funkar det?? Hur blir bildkvalitén?
Postad 15 December 2004 - 21:44
Stormen
-
Stormen
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Kan tänka mig att deras kabelsystem är testat innan dom lanserar det. Installerades till en början i bara dyra anläggningar. (lyxvillor o liknande)
Men jag fick aldrig se den färdiga bilden då allt inte var klart (fick bara sätta upp antennen
Det sitter då en "tap" till dig och jag tror inte att det ska påverka dom andra så mycket vad du gör med din signal. En tap menas med att man inte kan skicka en signal i fel riktning på den, vet ej dock om det funkar 100% Brukar vara hög dämpning på en tap. ca 40dB
Men om du är inkopplad på en serieslinga så är det värre. dvs går in i ett första jack i ditt hus o fortsätter ur sista uttaget o in till grannen. Men sådana system finns väl inte längre.
Ja, verkligen, ett tv instrument kostar skjortan, ca 45 000kr.
O det kan vara lite klurigt till en början, finns ju en himla fräsiga knappar o pilla på :-) Men man får upp ett histogram som man kan scanna över o kolla signalnivåerna. Hör med lokala tv firman vad dom tror på att göra en 3split 7.5db per ingång på inkommande, dvs ha retur, antenn och kabeltv till en kabel o sen förstärka allt ut i nätet
Men givetvis finns det översättnignstabeller på kanalnumren du har på tv:n. Synd att jag inte har kvar dessa då jag sa upp mig som installatör för 2 år sedan.
Har sett att det finns en förstärkare med EQ på. Dvs att den kan tabort en viss frekvens på ingången (ta bort bruset) o sen lägga till en hf-signal. Men det var troligtvis en Cleas ohlsson produkt eller liknande. Men tanken var ju god.
Redigerat av Stormen, 15 December 2004 - 21:58.
Postad 17 December 2004 - 16:46
Johan_S
-
Johan_S
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Det sitter då en "tap" till dig och jag tror inte att det ska påverka dom andra så mycket vad du gör med din signal. En tap menas med att man inte kan skicka en signal i fel riktning på den, vet ej dock om det funkar 100% Brukar vara hög dämpning på en tap. ca 40dB Men om du är inkopplad på en serieslinga så är det värre. dvs går in i ett första jack i ditt hus o fortsätter ur sista uttaget o in till grannen. Men sådana system finns väl inte längre.
Så här ser det ut Ute Inne - första koppling Är dessa kopplingsboxar OK eller bör jag byta ut dem? //Johan
Postad 17 December 2004 - 23:57
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Den där Boschdosan ska du INTE röra, för då får du stora problem med kabelbolaget.
Sen ska du inte använda "puckar", alltså den vita dosan. Det är verkligen skit.
Använd endast fördelare och avtappare med F-kontakter.
Kolla bilden nedan. Så här kopplade jag in 160 antennuttag, med signal från terresta kanaler, Boxer, Comhem, video, DVD, Canal digital box och Viasat.
Inget är omöjligt.
Redigerat av AC3, 18 December 2004 - 00:14.
Postad 18 December 2004 - 23:54
Johan_S
-
Johan_S
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Riktigt så många uttag hade jag inte tänk mig...
Snygg installation.
Min kabel kommer in på nedervåningen och jag kommer sätta upp en takantenn för Boxer. Jag vill lägga in dessa signaler i en ledning och sedan fördela ut till jacken.
Bör jag sätta förstärkare både vid antennen och kabel-in och sedan mixa signalerna?
Vad kan du rekommendera för fabrikat på förstärkare, fördelare och kabel etc?
Duger Biltemas prylar?
//Johan
Postad 19 December 2004 - 00:33
AC3
-
AC3
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Kabel-TV kanalerna ligger antagligen endast på VHF bandet och Boxers digitalmuxar ligger på UHF bandet.
Sammankopplingen av detta kan göras med en bakoframvänd fördelare. Men bäst resultat blir med ett vanligt mastfilter. Ett sånt som man har för att koppla ihop en VHF och en UHF antenn. Då får du 20dB undertryckning av kabel-TV bolagets eventuella övertoner på UHF bandet.
Vid sammankopplingen så måste du även veta signalstyrkan på respektive signal. Antag att kabelbolagets kanaler på VHF bandet har en styrka på 77dB och kanalerna från din UHF antenn ligger på 60dB. Då måste du förstärka signalerna från TV antennen med 17dB innan ihopkopplingen.
Efter ihopkopplingen ska signalen sedan distibueras i huset. Lämpligt är då att använda uttag med 13dB uttagsdämpning, för att klara isolationen uttag - uttag.
Signalstyrkan ut ur första uttaget i slingan (max 5 uttag i serie) ska ligga på max 77dB och om uttaget dämpar 13dB betyder detta att signalen i kabeln till uttaget ska vara på 90dB. Eftersom du i beräkningen ovan hade 76,5 dB ut ur filtret (80dB -förlust 3,5dB = 76,5dB) måste du förstärka signalen med 13,5dB.
Det är svårt att rekommendera fabrikat och prestanda på förstärkare, pga att jag inte vet exakt vad som krävs hemma hos dig. Efter en kontrollmätning kan du få rätt svar. Men en sak är säker och det är att Biltemas prylar inte uppfyller kraven i kabel-TV system. Billiga villaförstärkare i kabel-TV system skapar intermodulation, alltså 2 frekvenser bildar en tredje överton och övertonsfrekvenserna bildar i sin tur intermodulation av treje graden.
Viktigt är också att använda en riktigt skärmad 1,0 koaxialkabel istället för Biltemas tunna 0,8 koax.
Redigerat av AC3, 19 December 2004 - 00:50.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|