Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio?

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 December 2004 - 00:18

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Hej.

har precis köpt mig ett par av dessa fina dynaudio audience 72SE modellen och längtar att få öppna dessa paket och få koppla in dom å få känna lukten utav ny högtalare.
Jag tycker låter grymmt bra, precis så som jag vill att ljud ska låta.
Men verkar inte som det är så många här inne på forumet som gillar dynaudio..
Klart det finns en uppsjö utav bra högtalare men har jag fattat fel ang. intryckt till dynaudio?

Bara nyfiken.

//Andreas

Postad 14 December 2004 - 00:27

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag har en kompis som har den lilla modellen Dynaudio audience 42 och jag kan säga att jag är mycket imponerad av dom. Att ett så komplett och bra ljud kan komma ur dom små burkarna. Perfekt för ett litet rum.

Postad 14 December 2004 - 12:20

jockew
  • jockew
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jag har läst mycket fint om Dynaudio här på forumet, har haft ett par au42 som surrounder själv - De var utmärkta! (sålde med tanke på snart krypande barn och inkompabilitet med stativare)

Dynaudio har ett brett spektum av högtalare, från billigare som 42 genom ganska dyra som 72 och upp till t.ex Evidence.

Jag tror nog att det som diskuteras mest här är så kallad matchning typ "passar 72 tillsammans med H/K eller finns det bättre kombination för samma kostnad" etc.

Joakim

Postad 14 December 2004 - 14:46

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Jag gillar i alla fall Dynaudio, särskilt deras stativare, och brukar ge tips om detta märke som ett bra alternativ i denna prisklass. Viktigast är dock att lyssna själv...eftersom alla inte gillar samma ljud, inte har samma elektronik att matcha med...!

Dynaudio är rätt trögdrivna, såväl 4 ohm, samt en rätt låg känslighet (dB) som kräver en rätt stark stärkare för att högtalarna ska komma till sin fulla rätt.

andy76q - Kan lova att du har mkt kvar att hämta ur ditt Dynaudiosystem innan de når sin max kapacitet...även om din Pioneer reciver är helt ok... Mkt snygg hembio dessutom... :unsure:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 14 December 2004 - 14:50.

Postad 14 December 2004 - 15:23

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0
Jag gillar dem!

Äger ett par 42or och är mycket nöjd med dem. Jag tykcer att de låter bäst i sin prisklass.

Grattis till ett par mycket bra högtalare!
Hoppas man får råd till ett par så bra högtalare nån gång...

Mvh WazZO

Postad 14 December 2004 - 15:29

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0
Jag har levt länge med Dynaudio 1.3se som enligt mig är en av de bästa stativarna som går att köpa för pengar. Effektkrävande, men fortsätter att prestera i takt med att elektroniken uppgraderas. Special 25 har jag ägt under en kortare tid och även dessa var mycket trevliga, men kostar en bra bit mer än 1.3se.

Sen har jag hört audioence 42, 52se, s1.4, 3,4, eviidence, 1.8mk2 och några till. Ljudsignumet är genomgående. Men det är enligt mig först när du kommer upp i prisnivå som det fungerar riktigt bra. Något som är vanligt förekommande är nog att deras billigare modeller paras med för billig elektronik som inte lever upp till högtalarnas potential eller kan leverera kraften som behövs.

Postad 14 December 2004 - 17:17

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Fick mina 72SE idag och har inte fått mina marcuscables högtalarkabel ännu vilket borde komma vilken dag somhelst nu, men dock att dom inte är inspelade låter dom för grymmt bra. spelar mycket bra med min pioneer men som sagt kan inte mer än hålla med om att dom vill ha mer tryck.
Måste så gott somvrida max för att det ska bli högt, men dom tappar inte speciellt mycket på nästan max med pioneeren, men fan, ska ju flytta så pengarna måste ju gå dit nu, men vill ha slutsteg nu... Är jävligt sugen på ett Rotel 1080 steg, 400w per kanal i 4ohm. Det lär räcka men kostar ju lite oxå.
Ja man får se vad man prioriterar?

tack för omdömet JB.

//Andreas

Postad 14 December 2004 - 17:23

Unregistered6f812794
  • Unregistered6f812794
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Personligen så gillar jag dom inte, men det är ju jag det :unsure:

Postad 14 December 2004 - 18:58

avancerar
  • avancerar
  • Beroende

• 1054 inlägg
  • 0
grattis andy,för jag tror att du har gjort ett bra köp, ja!!! tror för jag har inte hört

denna modell-utan bara den vanliga 72:an, å jag tycker det är en högtalare i

klassen som är relativt bra,men om man går upp ett snäpp till countor(stavning?)

så låter dynadio jävligt bra enligt mig-3.4:an imponerar stooort på mig i

prisklassen.å om jag minns rätt så är det väll sådana element man får med se72

versionen????(eller har jag fel?)

som sist så vill jag bara säga att jag tror inte på fem öre på kombinationen

dynadio-pioneer ax5ai....dom passar helt enkelt inte varandra ljudmässigt.

hur tycker DU att det låter i dom olika registren???

mvh michael

Postad 14 December 2004 - 19:25

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Vet inte om pioneer emot dynaudio är så tokigt, fick dom iofs idag så jag kan inte ge ett 100%igt utlåtande angående effekten på alla register, men tycker att pioneeren gör ett bra jobb men visst av vad jag har fattat så är ju kanske dynaudio sugen på lite mera kräm men det kommer senare i min uppgradering.
Hade en h/k 4550 innan och tycker att pioneeren spelade mina dynaudio 42:or bättre än h/k, mera detaljrik ljudbild upplever jag det som, men kanske är tokig i mina öron?
H/K mera kräm än pioneeren men väljer nog detaljrikedomen före på min reciver för i två kanal kan man alltid plugga in ett slutsteg.
För övrigt så är det diskant från Contour serien och basarna från Contour 1.8mkII
samt nya delningsfilter

//Andreas

Redigerat av Unregisteredce93e47d, 14 December 2004 - 19:29.

Postad 22 December 2004 - 22:39

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Efter lite mer än vecka nu så börjar ljudet släppa lite och blir bara mer å mer förvånad över ljudet.. Tycker helt klart att pioneeren fixar dynaudio mycket bra och även om det inte skulle skada med lite mer kräm, men har inte fått mina högtalarkablar av marcuscable ännu så det ska bli intressant höra skillnaden.
Annars så kan jag mer än varmt rekommendera dessa högtalare..

Mvh
A

Postad 23 December 2004 - 18:24

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Har själv Dynaudio Audience 82 och driver de med en HK 630.
Jag är otroligt nöjd med detta underbara ljud som de spelar, funkar ypperligt bra ihop tycker jag.

Inte haft Dynaudio själv så länge, haft de i ca 2 veckor. Men blev helt frälst första gången jag hörde de spela. Sedan dess har man ju bara sparat och sparat till att köpa de. Och nu har man de:)

Kan bara rekomendera Dynaudio om man letar efter varmt detaljrikt ljud.
Funderade också på SA ( System Audio)högtalarna innan jag hade helt bestämt mig får jag tilläga, också mycke kompetenta högtalare från återigen danskarna.

Men som alla säger, ljud är personligt. De är något som är 100% sant!
De enda rätta är att lyssna sig fram och hitta sitt dröm ljud..

Postad 15 January 2005 - 02:51

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
bara uppdaterar mig själv i min tråd om dessa fina högtalare..
Har nu fått ihop det med ett rotel rb-1080 steg samt marcuscables högtalarkabel och säger bara att det är grymmt ljud idessa.. Dom är nu garanterade inspelade och med steget och ny kabeln så ######ranamma.. Man kan ju vrida max nästan utan att dom säger ifrån....
Är du i köptankar kring dessa högtalare så KÖP...

Postad 15 January 2005 - 06:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Dynaudio 72 kom på 4e plats när jag skulle köpa nya högtalare.

före kom Mourdant-Short 908, B&W 604 och Klipsch RF-35.

Men som sagt, det låter ju inte bättre än det man driver sakerna
med. Kan tänka mig att det låter ruggigt bra med ett 1080.

Du borde testa ett par Xindak-kablar också. Sen är det nirvana :angry:

Postad 15 January 2005 - 17:18

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
kommer man någonsin till nirvana? :angry:

Postad 15 January 2005 - 17:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

kommer man någonsin till nirvana? :angry:

Ja om du köper Klipsch :(

Nej.. det gör man ju inte. Det är ett evigt strävande.

Postad 15 January 2005 - 18:16

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Men nu hade ju du 72:or på 4:e plats då jag har SE modellen och dom är ett par snäpp vassare än 72:orna. Och slår verkligen xindax marcuscable på fingrarna?
Har aldrig lyssnat på klipsch så kanske ska ta sig en sväng och provlyssna dessa.
Inte för att det är aktuellt med nytt köp men alltid kul med mera erfarenhet av alla olika högtalare.
Vad ligger priset på för golvarna?

Postad 16 January 2005 - 11:58

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0
Andy jag skulle vilja säga att du har kommit en ganska bra bit på vägen....

tror att klipshen börjar runt 7-8 tusen...

hare gött

Mvh WazZO

Postad 24 February 2005 - 14:16

deadheavy_deadevil
  • deadheavy_deadevil
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Finns ju ingen officiell tråd för någon Dynaudio högtalare, men lägger in det i denna som borde passa hyffsat.

Ska köpa högtalare senare i vår, så tog en liten runda tidigare i veckan. Ett av de intressanta märkena är Dynaudio. Fick höra att det är på gång en prisjustering på så gott som alla Dynaudio. Orsaken till detta är att den tyska ägaren tycker, hör och häpna, att de svenska och danska priserna är för låga (that's a first! :( ).

Rykten säger t.ex. golvaren Contour S3.4 kommer att höjas från 30000 till 40000! Vissa kan komma att sänkas, men det tror jag när jag ser det! :)
Hoppas kunna få lite info innan detta sker.

Dessutom ska ett lager startas upp i Danmark. För tillfället finns lagret i Tyskland, så beställningar skeppas därifrån till Danmark och Sverige... Kanske blir kortare väntetid (om någon sådan finns), om inte annat känns det onödigt att skeppa högtalare från fabriken i Danmark till Tyskland, för att sedan skickas tillbaka vid en order.

Postad 24 February 2005 - 14:19

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Dynaudio låter bra om man har råstark förstärkare, typ minst 2*150 watt. Annars låter dem instängda och tjockt i mellanregister/diskant, och ljudet släpper inte helt (har själv haft Contour S3.4 innan jag bytte till Audiovector Mi3 Avantgarde som enligt mig låter bättre).

Så har man inte en monsterförstärkare bör man välja mer lättdrivna men ändå minst lika välljudande märken, typ Usher, Audiovector eller liknande. Alla Dynaudio har 85-86 dB/4 ohm, dvs trögdrivet!

Redigerat av matte76, 24 February 2005 - 14:23.

Postad 24 February 2005 - 16:34

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Klart det finns en uppsjö utav bra högtalare men har jag fattat fel ang. intryckt till dynaudio?

Bara nyfiken.

//Andreas

<{POST_SNAPBACK}>

Om man säger så här, de DIY som jag hört med Dynaudio har låtit konstigt, då det gäller färdiga högtalare från Dynaudio har jag bara lyssnat på 2st, det dyrare av dessa två var en 3-vägare med dubbla baselement som lät såååååå hemskt i mina öron att jag knappt kunde sitta still då jag skulle lyssna på dem, den billigare och mindre 2-vägaren lät väldigt fel även den, men jag å andra sidan reagerar ovanligt starkt och negativt då jag lyssnar på en anläggning som inte inte låter naturligt, många skulle väl använda förskönande ord och beskriva klangen som "rund" eller liknande, men det klarar jag inte av, jag hör bara att det låter fel och onaturligt, exakt vad det är vet jag inte förutom att de låter allt annat än klangligt neutrala, konstig spridning var det också om jag inte minns helt fel...

(Det finns väldigt få bra högtalare enligt min mening, det mesta är riktigt riktig dåligt)

Postad 24 February 2005 - 17:59

Unregistered522354f2
  • Unregistered522354f2
  • Lärjunge

• 405 inlägg
  • 0
micke5721: Det vore kul att veta vilka högtalare som du gillar, eftersom att det mesta är riktigt dåligt enligt dig.

Redigerat av Unregistered522354f2, 24 February 2005 - 18:33.

Postad 24 February 2005 - 18:46

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

micke5721: Det vore kul att veta vilka högtalare som du gillar, eftersom att det mesta är riktigt dåligt enligt dig.

Edit: Det kanske är något fel på din hörsel. Har  du kontrollerat din hörsel?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej min spydige vän! Jag gillar inte högtalare som har konstruktörer som har någon annan filosofi än att man vill att högtalarna ska återge materialet så som det lät vid inspelningstillfället, det är det inte många konstruktörer som försöker uppnå! Högtalare som enligt mig är bra? Det bästa jag hört på marknaden är LTS-högtalarna och en äldre lite dyrare modell från B&W. Andra högtalare som jag tyckt varit bra då jag lyssnat på dem är: alla B&W -modeller jag lyssnat på, de halvbilliga modellerna som JMLab hade förra året tycker jag höjer sig över mängden, Cantaon Ergo RC-A är skaplig för övrigt den enda Canton-högtalaren jag har funnit acceptabel! NHT:s säldre högtalare som Ken Kantor konstruerade lär visst var väldigt bra men de har jag inte haft möjlighet att lyssna på. Jag ska beställa ett par InoAudio pi60 till sommaren bara jag får komma ner och lyssna på dem, anledning till att valet har fallit på dessa högtalare är att jag anser att tillverkaren har en vettig filosofi om hur en högtalare ska fungera dvs som återgivare av det man stoppar in i CD/DVD –spelaren, han har även konstruerat LTS-högtalarna med snarlika ambitioner och jag antar att det är därför som de är så fantastiskt mycket bättre än det mesta på marknaden.

(Jag tror inte att det är fel på min hörsel, jag är bara extremt kritisk och helt ointresserad av högtalare som inte kan återge musik realistiskt, jag har inga egna idéer över hur en högtalare ska låta numera, det har jag släppt för länge sedan, jag vill bara att det ska låta realistisk så att jag kan luta mig tillbaka och njuta utan att höra ”fel” i ljudbilden som exempelvis att flöjt låter som att den är 2meter bred och 2 meter hög eller att män då de pratar på en film låter som pojkar…)

Postad 24 February 2005 - 19:50

Gäst_vinge_*
  • Gäst_vinge_*
  • 0
har precis lyssnat på både 52se och 72se tillsammans med primare I21 och cd21, jag är ingen speciellt erfaren hifi-idiot men med mina öron tyckte jag det lät fantastiskt. Ett mjukt och behagligt och lättlyssnat ljud. Kort sagt väldig bra intryck men tyvärr har jag inte lyssnat på så många högtalare i 20 tusen kronors-klassen.

Det roliga kom dock när vi kopplade in 52se och körde audioslaves "cochise".
Fruktansvärt stort fint ljud från dessa små stativare. Och basen! fyfan vad den var kraftfull! fick kolla en extra gång för att försäkra mig om att dom inte kopplat fel. Har varit lite misstrogen mot stativares duglighet men den försvann fullständigt med den lyssningen. fantastiskt drag, stort mäktigt och med en otrolig bas. Missa inte att provlyssna dessa om du är ute efter högtalare runt 12 tusen kronors strecket. Extremt prisvärt! :(

Redigerat av vinge, 24 February 2005 - 19:52.

Postad 24 February 2005 - 19:57

UnBeliever
  • UnBeliever
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Det roliga kom dock när vi kopplade in 52se och körde audioslaves "cochise".
Fruktansvärt stort fint ljud från dessa små stativare. Och basen!  fyfan vad den var kraftfull! fick kolla en extra gång för att försäkra mig om att dom inte kopplat fel. Har varit lite misstrogen mot stativares duglighet men den försvann fullständigt med den lyssningen. fantastiskt frag, stort mäktigt och med en otrolig bas. Missa inte att provlyssna dessa om du är ute efter högtalare runt 12 tusen kronors strecket. Extremt prisvärt! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Eller så kan du göra som jag gjorde och köpa ett begagnat par Contour 1.3SE :( .
Dessa köpte jag billigare än ett nytt par 52SE(som är en väldigt bra högtalare för pengarna). Då ska man tänka på att de betingade mellan 22' och 24' nya. De kräver dock en hel del av kringutrustningen för att blomma ut. Det ska dock sägas att min Nad C370 inte gjorde bort sig på något sätt med dessa heller.

Finishen på Contour-serien ligger även den ganska långt över Audience.

1.3SE dyker upp sporadiskt på Hifimagasinet. Håll utkik!

Mvh, Ola

Redigerat av UnBeliever, 24 February 2005 - 21:16.

Postad 24 February 2005 - 20:25

Unregistered522354f2
  • Unregistered522354f2
  • Lärjunge

• 405 inlägg
  • 0
OK, Micke5721, jag tog bort den del av mitt inlägg som var spydigt, men du hann se det och citera det också :rolleyes:

Jag ser att du har en annan åsikt än jag angående högtalare, speciellt när du menar att konstruktörer av högtalare inte eftersträvar att återge materialet så naturtroget som möjligt. Detta är något som jag tror att de flesta eftersträvar, men vad vore ett forum utan olika åsikter?

Postad 24 February 2005 - 20:55

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0
micke5721:
Så gott som alla högtalartillverkare säger ju att de konstruerar de högtalare som låter mest realistiska/naturliga när det gäller att återge inspelningen. Ändå skiljer sig slutprodukterna ganska mycket. Så verkligheten är inte så enkel att man bara kan fråga alla tillverkare om vilken filosofi de har, och försöka avgöra vilka som har den bästa filosofin och ambitionen, utan man måste helt enkelt lyssna.

Alla högtalare färgar ljudet mer eller mindre, så det gäller att hitta en färgning och ljudkarraktär som man gillar.

Postad 24 February 2005 - 21:12

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

OK, Micke5721, jag tog bort den del av mitt inlägg som var spydigt, men du hann se det och citera det också  :rolleyes:

Jag ser att du har en annan åsikt än jag angående högtalare, speciellt när du menar att konstruktörer av högtalare inte eftersträvar att återge materialet så naturtroget som möjligt. Detta är något som jag tror att de flesta eftersträvar, men vad vore ett forum utan olika åsikter?

<{POST_SNAPBACK}>

Sant! Trådskaparen bad om att få höra våra åsikter och jag gav min. En sak som är lite kul med ”smak” inom audioområdet är att de flesta, inklusive mig själv, förändrar sin smak med åren. I början tyckte jag att basen var det viktigaste, djupt och extremt mycket skulle det vara, det fanns inget bättre än 4 tolvor eller 2 femtontummare i ett litet rum, mellanregistret kopplade jag till och med ur på ett par av mina mastodont högtalare som jag hade i 15års åldern eftersom att det lät så skränigt, istället körde jag bara med en femtontummare och två diskanter per högtalare. Men de flesta som har lyssnat på musik i flera år och testat olika konstruktioner som elektrostater mm kommer oftast fram till att det är trevligast att lyssna på en bra dynamisk högtalare som är byggd för att kunna reproducera musiken som det lät vid inspelningstillfället, live ska ju låta live, en inspelning på en mindre scen ska ju låta som att du sitter i publiken och har musikerna framför dig, det ska inte bli en ljudbild som får en att tro att man befinner sig på en hårdrockskonsert. Det finns inga rätt och fel, bara tre frågor man ska ställa sig enligt mig, 1. Hur intresserad är jag? 2. Hur vill jag att upplevelsen ska var?

Postad 24 February 2005 - 21:13

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Dynaudi 52SE låter bra, håller med, men kräver sin förstärkare. Även om Primare I21 är en finfin stärkare (har den själv!) så kräver egentligen Dynaudio betydligt mer effekt än de 2*75 watt den bjuder på.

Postad 24 February 2005 - 21:21

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0

Det finns inga rätt och fel, bara tre frågor man ska ställa sig enligt mig, 1. Hur intresserad är jag? 2. Hur vill jag att upplevelsen ska var?

<{POST_SNAPBACK}>

Och tredje frågan? :rolleyes:

Ang. Primare och Dynaudio, kan inte det blir lite väl mycket "värme" då? Primare passar väl bättre till högtalare som Audiovector om man anser att de behöver mer värme?

Postad 24 February 2005 - 21:28

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

micke5721:
Så gott som alla högtalartillverkare säger ju att de konstruerar de högtalare som låter mest realistiska/naturliga när det gäller att återge inspelningen. Ändå skiljer sig slutprodukterna ganska mycket. Så verkligheten är inte så enkel att man bara kan fråga alla tillverkare om vilken filosofi de har, och försöka avgöra vilka som har den bästa filosofin och ambitionen, utan man måste helt enkelt lyssna.

Alla högtalare färgar ljudet mer eller mindre, så det gäller att hitta en färgning och ljudkarraktär som man gillar.

<{POST_SNAPBACK}>

Visst färgar alla högtalare, men de flesta konstruktörer kan inte stava till ordet psykoakustik, de kan alltså inte så mycket om hur hörseln fungerar. Många högtalare konstrueras utifrån ekofria rum som ingen människa har hemma. Många högtalaretillverkare låter design gå före funktion. Många högtalartillverkare kan inte göra högtalare med bättre toleranser + 3dB, alltså skillnader på 6dB i frekvensgången vilket är väldigt lätt att detektera speciellt i det känsliga mellanregisterområdet. Många tillverkare hakar bara på trender och sen skriker de ”revolution!!!” så fort de gjort något som inte alla gånger ens är positivt för återgivningen. Ena året monterar de basen på sidan, nästa år ska det vara anslutningar för biwire, nästa år ska högtalarna stå spikes och så vidare. Det går att sortera ut många tillverkare om man håller med mig i det jag skrivit ovan, annars kan det nog vara lite svårare men så är det ju då allt bara handlar om smak.

Postad 25 February 2005 - 14:43

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0
Angående matchning med dynaudio kan ja säga att arcam är väldigt trevliga kompanjoner till dessa..

Mvh WazZO

Postad 25 February 2005 - 19:57

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

• 1504 inlägg
  • 0
Jag tycker snacket om "att det ska låta som vid inspelningstillfället" e lite gay.. Hur många vet hur det lät? Vem avgör när det gör det? Artisten? Producenten? Ljudteknikern som var där?

Ljud är en smaksam precis som när det gäller vilka kläder man bär.

E rätt säker på att Dynaudio är en av de mest lovordade högtalarna i storleks o prisklass (tänker på 52:orna) så helt fel ute kan inte alla som lovordar dem vara

När man kliver upp från "svensson-hifin" till "wannabe-hiend" så går man ner lite i pris på grejjerna.. Sen blir det dyrare o dyrare tills man står med ett par svindyra jättehögtalarare som ska klara att återge "allt som det var vid inspelningstillfället".. När man väl har fått tag i kringutrustning som gör detta rättvisa vad har man då ?

JO, en anläggning som låter som nån Cervin Wega med dubbla
15" drivna av ett NAD 208, kraftullt och hyfsat dynamiskt..

Skillnaden är att man betalt en halv miljon eller mer för det.... O ibland låter det inte så kul.

OBS, det finns ett litet mått av ironi i detta inlägg. Fast bara ett litet.

Redigerat av Unregistered6de8f2a4, 25 February 2005 - 19:58.

Postad 25 February 2005 - 23:21

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Jag tycker snacket om "att det ska låta som vid inspelningstillfället" e lite gay.. Hur många vet hur det lät?  Vem avgör när det gör det? Artisten? Producenten? Ljudteknikern som var där?

E rätt säker på att Dynaudio är en av de mest lovordade högtalarna i storleks o prisklass (tänker på 52:orna) så helt fel ute kan inte alla som lovordar dem vara

När man kliver upp från "svensson-hifin" till "wannabe-hiend" så går man ner lite i pris på grejjerna.. Sen blir det dyrare o dyrare tills man står med ett par svindyra jättehögtalarare som ska klara att återge "allt som det var vid inspelningstillfället".. När man väl har fått tag i kringutrustning som gör detta rättvisa vad har man då ?

Skillnaden är att man betalt en halv miljon eller mer för det.... O ibland låter det inte så kul.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kanske borde läsa vad som skrivits en gång till innan du går till angrepp för du framstår bara som osaklig, okunnig eller ej läskunnig och jag tror inte att du är något av de ovanstående.

Postad 25 February 2005 - 23:50

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Jag tycker snacket om "att det ska låta som vid inspelningstillfället" e lite gay.. Hur många vet hur det lät?  Vem avgör när det gör det? Artisten? Producenten? Ljudteknikern som var där?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kanske borde läsa vad som skrivits en gång till innan du går till angrepp för du framstår bara som osaklig, okunnig eller ej läskunnig och jag tror inte att du är något av de ovanstående.

<{POST_SNAPBACK}>

Men har man kardon så har man...! :)

Mvh JB

Postad 25 February 2005 - 23:58

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Mvh JB

Eller billig whisky... :blink:

Postad 26 February 2005 - 00:30

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Mvh JB

Eller billig whisky... :o

<{POST_SNAPBACK}>

Ha, ha....hade aldrig tänkt på den tidigare... :blink:

Föredrar dock lite smakligare drycker... :P

Mvh JB

Postad 26 February 2005 - 09:23

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

• 1504 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har skrivits om vad? Hittar bara en massa personliga åsikter överallt, o de e väl bra iofs.. Det jag ställer mig frågande till är vissas krav på återgivningen, och hur de är självutnämnda experter på hur den låter när "den är korrekt".

Postad 26 February 2005 - 09:37

Michael08
  • Michael08
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Angående Dynaudio

Tycker att det är ett överreklamerat märke, har själv haft ett par Dynaudio 1.3SE och jag var inte särskillt imponerad, körde dom med mkt bra elektronik och måste säga att dessa högtalare är inte riktigt homogena passar endast till en viss typ av musik.
Jag jämför med högtalre i samma prisklass typ Sonus och gamla QLN Classic som kör med Scanspeak element även Avance och tycker att dessa är bättre.
Dynaudios diskant låter bra i samma nivå som högtalare bestyckade med Scanspeaks diton låter lite annorlunda men varken bättre eller sämre men när det gäller bas/mellanregister då ligger Dynaudio långt efter mot när man jämför med t.ex Sonus Faber som iofs är lite dyrare men betydligt bättre gamla QLN Classic kostade 15000 när dom slutade sälja den jämföra dom högtalarna.

Alla har vi olika smak vet att jag har väldigt höga krav som Dynaudio inte riktigt når upp till, vill inte ha en högtalare som jag måste spela en viss musik och plocka fram vissa skivor för att det skall låta bra medans vissa skivor inte låter något vidare på dom.

B/W högtalare som någon nämde är heller inte min favorit alldeles för hårt dämpad samt dom har väldigt billiga filterlösninger även upp i Nautilus modellerna!

/M

Postad 26 February 2005 - 09:55

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Jag ska fatta mig kort....

Jag är skit nöjd med mina Dynaudio, driver de med en HK 630 och de spelar kanon.

Ska dock köpa mig ett slutsteg som enbart kommer driva mina frontar.
Var var nämligen väldigt nyfiken på om de gör något skillnad om jag driver enbart frontarna med en slutsteg. Givetvis så var de en jäkla skillnad!

Så högst upp på listan står nu ett slutsteg att in handla.. :)

Det slutsteget jag testade med mina Dynaudio var Primare A30.2 ....

Så som de är med ljud är de med allt annat också...
Låt smaken avgöra vad du tycker låter bra.. :blink:

ps. Jag delar inte riktigt din åsikt micke5721.. Men återigen vad är ett forum utan åsikter :o haha

Postad 26 February 2005 - 12:20

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0
Wow är detta tråden för att klaga på folks åsikter? Får ja vara med?*viftar med händerna*

Mvh WazZO

Postad 04 February 2007 - 08:28

niklas brandin
  • niklas brandin
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Bara nyfiken.

//Andreas

<{POST_SNAPBACK}>

Om man säger så här, de DIY som jag hört med Dynaudio har låtit konstigt, då det gäller färdiga högtalare från Dynaudio har jag bara lyssnat på 2st, det dyrare av dessa två var en 3-vägare med dubbla baselement som lät såååååå hemskt i mina öron att jag knappt kunde sitta still då jag skulle lyssna på dem, den billigare och mindre 2-vägaren lät väldigt fel även den, men jag å andra sidan reagerar ovanligt starkt och negativt då jag lyssnar på en anläggning som inte inte låter naturligt, många skulle väl använda förskönande ord och beskriva klangen som "rund" eller liknande, men det klarar jag inte av, jag hör bara att det låter fel och onaturligt, exakt vad det är vet jag inte förutom att de låter allt annat än klangligt neutrala, konstig spridning var det också om jag inte minns helt fel...

(Det finns väldigt få bra högtalare enligt min mening, det mesta är riktigt riktig dåligt)

<{POST_SNAPBACK}>

Med den elektroniken så litar jag 0% på ditt musikaliska omdömme. Själva omdömmet i sig själv var oxå ett praktexempel på musikaliskt självmål.

Postad 04 February 2007 - 12:24

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Med den elektroniken så litar jag 0% på ditt musikaliska omdömme. Själva omdömmet i sig själv var oxå ett praktexempel på musikaliskt självmål.

<{POST_SNAPBACK}>

Jasså! Var vänlig förklara närmare! ;)

VH Micke

Postad 04 February 2007 - 12:26

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jag är super nöjd med mina diy Dynaudio trots påstående från någon att alla låter konstigt.

Sen till det att dom färgar ljudet onaturligt osv, konstigt att då producenter väljer Dynaudio till studiohögtalare. När tex. konservativa BBC har valt Dynaudio till högtalare till sina studios vilket borde lätt kunnat blivit någon känd Engelsk högtalare.
Det talar för att producenten har tänkt att det skall låta så ;)

Finns inte många högtalare jag skulle byta bort dom mot.

Men smaken är ju som baken delad

Postad 04 February 2007 - 12:45

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Sen till det att dom färgar ljudet onaturligt osv, konstigt att då producenter väljer Dynaudio till studiohögtalare.

<{POST_SNAPBACK}>

Men snälla du, om någon nisse i en studio använder en viss högtalare så betyder inte det att den är bra bara för den sakens skull! Nästan varenda gång man tittar på tv och de filmar i en studio av en eller annan anledning så ser man en lite ful svart 2-vägs högtalare med en vit bas som mäter så här:

Bifogad fil(er)

Redigerat av micke5721, 04 February 2007 - 12:46.

Postad 04 February 2007 - 13:40

softman3
  • softman3
  • Beroende

• 1449 inlägg
  • 0

Sen till det att dom färgar ljudet onaturligt osv, konstigt att då producenter väljer Dynaudio till studiohögtalare.

<{POST_SNAPBACK}>

Men snälla du, om någon nisse i en studio använder en viss högtalare så betyder inte det att den är bra bara för den sakens skull! Nästan varenda gång man tittar på tv och de filmar i en studio av en eller annan anledning så ser man en lite ful svart 2-vägs högtalare med en vit bas som mäter så här...

<{POST_SNAPBACK}>

det är ju fel på dej!!!!
du sågade mej och mitt rum rent akustiskt efter att du sett en bild som visar 3m2 av 30m2 och då var bilden på ett gäng stativare och inget annat!
nu sågar du ett par högtalare helt utan anledning, varför? för att dom inte är ino?
vissa här tycker att dom låter bra, får dom inte det?
frågan som föjer nu är: vi andra som inte har ino är vi dåliga då eller? mindre värda? eller är vi bara så dåliga på att bedömma saker, att fatta enga åsikter eftersom vi inte tycker om t ex ino utan dynaudio.
jag kan tala om för dej micke varför man ser dynaudio eller b&w i studion...
dessa högtalare är inte lika beroende av allt annan än sin signalgivare, ino KRÄVER/MÅSTE HA bra akustiskt förfinat rum om det ska låte bra. visst kan ino låta "bäst" men det krävs 100ggr pengarna i akustik än det man redan lagt på högtalarna. samt så krävs utor för akustiken och det har du inte i en studio.

sluta såga folk och dess åsikter!!! framförallt om du inte vill bli sågad själv då du har jordens (enligt mej och många andra ) fulaste högtalare.
lixom om man inte har nått vettingt att skriva, farför hoppar man då in i en tråd med enda avsikt att såga?

Postad 04 February 2007 - 13:53

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Nu tar vi och återgår till att prata om Dynaudio innan det mynnar ut i ett praktgräl.

Mvh
Passerati

Postad 04 February 2007 - 14:27

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

det är ju fel på dej!!!!
du sågade mej och mitt rum rent akustiskt efter att du sett en bild som visar 3m2 av 30m2 och då var bilden på ett gäng stativare och inget annat!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vill minnas att jag bad om ursäkt för detta, orkar inte dra upp hela historien igen, fan va du är lättretad! ;)

nu sågar du ett par högtalare helt utan anledning, varför? för att dom inte är ino?
vissa här tycker att dom låter bra, får dom inte det?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu är du ju helt ute och cyklar, väldigt orättvisst av dig tycker jag! Ursprungligen i denna tråd så frågade trådskaparen efter vad man tycker om Dynaudios högtalare, eftersom att jag inte har några positiva erfarenheter om Dynaudio kan jag ej heller skriva något positvit om Dynaudio, det borde väl var helt ok, eller!? B)

frågan som föjer nu är: vi andra som inte har ino är vi dåliga då eller? mindre värda? eller är vi bara så dåliga på att bedömma saker, att fatta enga åsikter eftersom vi inte tycker om t ex ino utan dynaudio.

<{POST_SNAPBACK}>

Det där är totalt främmande för mig, men det kanske är så du fungerar?! Du får tycka och tänka som du vill för min del…

jag kan tala om för dej micke varför man ser dynaudio eller b&w i studion...
dessa högtalare är inte lika beroende av allt annan än sin signalgivare, ino KRÄVER/MÅSTE HA bra akustiskt förfinat rum om det ska låte bra. visst kan ino låta "bäst" men det krävs 100ggr pengarna i akustik än det man redan lagt på högtalarna. samt så krävs utor för akustiken och det har du inte i en studio.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu får du väl ändå ge dig… Menar du på fullt allvar att man i studios väljer maskerande högtalare med flit för att man inte ska upptäcka hur dåligt jobb man egentligen gör i studion, he he, du är rolig du! Studiohögtalaren jag visade mätkurvan på som tyvärr återfinns i allt för många studios kommer btw från Yamaha, inte B&W eller Dynaudio med andra ord! :D

sluta såga folk och dess åsikter!!! framförallt om du inte vill bli sågad själv då du har jordens (enligt mej och många andra ) fulaste högtalare.
lixom om man inte har nått vettingt att skriva, farför hoppar man då in i en tråd med enda avsikt att såga?

<{POST_SNAPBACK}>

Såga såga såga! Nä vi ska gå som katten kring het gröt, aldrig säga vad vi tycker utan istället vara så inställsamma och fjäskande vi bara kan. Nu få du skärpa dig, detta är ett forum för guds skull! Jag hoppas verkligen inte att forumet är fullt av folk som ställer frågor men inte vill ha svar om de är negativa! Tyck mina högtalare är fula du om du vill, inte för att jag vet vad din åsikt om just det har att göra i denna tråd men inte grinar jag blod för det! B)

PS. De som sågar högtalare pga utseendet tycker jag är riktiga noobs, man visar ju då att ljudet trots allt inte är så viktigt som man först ville påskina!

PPS. Om någon moderator skulle vilja radera mitt inlägg så hopas jag verkligen att ni raderar förgående inlägg av softman3.

PPPS. Återgå till Dynaudio Dynaudio-lovers. :)

Postad 06 February 2007 - 18:49

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Ursäkta men jag kan inte låta bli :unsure:

satt det inte en Dynaudio diskant i en av ino modellerna?

Postad 06 February 2007 - 19:29

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Ursäkta men jag kan inte låta bli :P

satt det inte en Dynaudio diskant i en av ino modellerna?

<{POST_SNAPBACK}>

Helt korrekt, dock ej ett standard element, men likväl ett element från Dynaudio som är hopplockat med standard komponenter från Dynaudio (mkt ovanligt för Ino Audio btw)!

PS. Det känns dumt att skriva det som följer men eftersom att jag har lyckats med att trampa en och annan på tårna så vill jag bara tala om att jag in fördömer Dynaudio som märke, jag har endast lyssnat på två st "färdiga högtalare från Dynaudio. Att jag inte fann att dessa två var bra återgivare innebär inte att jag föraktar märket eller de som köper Dynaudio. :unsure:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.