Dock har den ju bara 2x spinn och Toshiban 4x.
Hur ska jag göra?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Är spinnen på färghjulet verkligen så viktig?
Startad av
Friedensreich
, Dec 30 2004 16:25
59 svar till detta ämne
Postad 30 December 2004 - 16:25
Som sagt är det verkligen så viktigt? Var och kollade på BenQ 5120 på Hifi-Klubben idag och vart ruskigt imponerad av bilden, den var inte långt efter Toshiba MT200 om man tänker på att den är 4000:- billigare.
Dock har den ju bara 2x spinn och Toshiban 4x. Hur ska jag göra? Postad 30 December 2004 - 16:41
Det är ju andra faktorer än bara färghjulets fart som spelar in.. men en fingervisning är väl att ju snabbare spinn ju mindre RBE osv.
ett "RGBW hjul 4x" motsvarar ju ett "RGBRGBW hjul 2x"... det spelar oxå in. Tänk på det. Postad 30 December 2004 - 16:48 ett "RGBW hjul 4x" motsvarar ju ett "RGBRGBW hjul 2x"... det spelar oxå in. Tänk på det. Är det antal segment på hjulet vi pratar här? Hur många segment är det på Toshiba? Postad 30 December 2004 - 16:56 ett RGBRGBWhjul uppdaterar ju röd, grön och blå(magenta?) 2 gånger på en "rotation" till skillnad för ett RGBW hjul som updaterar färgerna bara en gång per rotation... Postad 30 December 2004 - 16:57
Misstänkte det, jag har för mig att 4805 har 6 segment, men är det någon som vet hur det är med Toshiban?
X1? Har funderat lite på det där, kul att du tog upp det! Postad 30 December 2004 - 17:05
Kollade upp lite själv, och ännu så länge hittat att X1 har 4:a segment och 2x hastighet
4805 har 6 och 4x hastighet. Toshiba MT200 har Color Wheel Segs: 6 Color Wheel Speed: 5x F-n... detta var inte alls kul, jag ser en hel del regnbågar på MT200 och borde alltså se ännu mer på 4805... Redigerat av zippiz, 30 December 2004 - 17:09. Postad 30 December 2004 - 17:11 Inte alls säkert.. somsagt, det är inte bara segment och rotationshastighet som spelar in... Går inte att titta på spec och avgöra vilken som är "bäst" för ditt öga... enda sättet är att få dem demade IMHO. Postad 30 December 2004 - 17:15 Tack för att du ger mig hopp!Inte alls säkert.. somsagt, det är inte bara segment och rotationshastighet som spelar in... Går inte att titta på spec och avgöra vilken som är "bäst" för ditt öga... enda sättet är att få dem demade IMHO. Jag kom på (igår) att den faktiskt finns att se i Växjö, men jag har redan beställt en så skit samma. Vill inte gå dit och besvära personalen, även om de är rätt korkade... jag menar, de är ju ändå deras tid man tar upp. En liten chansning att köpa den osedd, har lite ångest men vi får se hur det känns om en vecka. Kanske tom finns någon här som sett bägge? Postad 30 December 2004 - 20:41
Se bara till att betraktiningsavståndet är ordentligt så har åtminstonde jag aldrig problem med DLP.
Postad 31 December 2004 - 00:39 Det vill jag också veta. Är sugen på MT200, men är Benq 5120 nästan identisk i prestanda så kan man ju lägga 4000:- på ny förstärkare istället... Fredrik: Du får köpa din först så kan jag komma o kolla på den när ni flyttat hit Postad 31 December 2004 - 01:30
Ni ska ju göra det som känns rätt så klart.
Kolla på priset, kolla brinntimmar (även om ni inte kan lita på det), lampkostnaden. Om ni kan få rätt storlek på bilden, hur många lumen, om folk i er omgivning klarar av regnbågarna, hur mycket de olika maskinerna låter, vilka anslutningar o krav ni har. Men framför allt på bilden kanske... Läsa recensioner bland annat här läsa folks intryck på forum osv... nåja, Redigerat av zippiz, 31 December 2004 - 01:32. Postad 31 December 2004 - 01:39
När både Toshiba och Infocus säger att de har "4X" så är det INTE för att det snurrar med 4X, men för att RGB uppdateras fyra gånger per bild.
BenQ 5120 = 2X MT 200 = 4X Det är egentligen ingen idé att titta på både antalet segment och hastighet på hjulet om INTE det är för att det finns segment med andra färger än RGB. Nu när t.ex. LG börjar med RGB-cyan-magenta-något-färghjul, så är det först att det blir riktigt roligt. De har ett färghjul där RGB visas en gång, och med dubbel rotationshastighet - enligt LG ger det fyra - enligt mig borde det vara 2X. Verkar dock som att vissa producenter börjar räkna in andra färger än RGB, kanske för att fler subframes ger en mer stabil bild, men det ger ingen direkt jämnförelse. Ha kollat på 5120 på Hifiklubben, och tycker att den har riktigt bra bild - speciellt för att vara så billig som den är. Personligen så ser jag dock för mycket regnbågar för att stå ut med den. Ser man inga regnbåger, så är den nästan ett "måste" Annars har BRL.se ju nån Sharp LCD med lensshift till under 8.000 just nu - ganska bra pris måste man nog säga. Postad 31 December 2004 - 02:11 Är du säker på det där? I så fall stämmer inte detta från projectorcentralens recension av Benq 5120. "Each of these units has advantages the other does not. The 4805 has a six-segment (red/green/blue/red/green/blue) color wheel with a rotation speed of 4x. Meanwhile the PE5120 has a five-segment wheel with rotation speed of 2x. The higher rotation speed on the 4805 will cut down on rainbow artifacts for people who are sensitive to them. On the other hand the five segment wheel on the PE5120 has a clear segment that allows for more potential lumen output, especially in gaming mode, allowing more successful viewing with some light on in the room. In Cinema mode the PE5120 is a bit brighter than the 4805, but not so much that it would be a major factor in deciding between the two." Jag får f-n inte ihop det, allt för trött nu... jag kanske har helt fel o att det du skriver är exakt samma sak som står här ovanför, haha... natti! Redigerat av zippiz, 31 December 2004 - 02:13. Postad 31 December 2004 - 06:05 Sålde som smör första dagen dom fick in den på Hifi-Klubben. Borde säga en del. Postad 31 December 2004 - 06:17 Lampan till Toshiban är ganska dyr, kostar 4200:- och till BenQ kostar den 2600:- (det är vad säljaren på HiFi-Klubben sa). Ganska stor skillnad, båda har lika lång brinntid 2000-3000 timmar. Men det betyder ju att den skulle hålla i minst 2,5år för mig och då har man ju säkert bytt proj redan. Ljudnivån på Toshiban och BenQ var likvärdig. Varken jag eller tjejen såg några regnbågar på någon av dom, det enda som jag tyckte var bättre med MT200 var att den hade lite varmare bild. Nu var det ju iofs lite orättvist att jämföra dom när dom körde BenQen på 80-90" och Toshiban på 120". Postad 31 December 2004 - 06:19 Ja eller så köper du först så kommer jag och kollar hos dig! Måste kolla Infocus 4805 inna jag bestämmer mig. Postad 31 December 2004 - 08:29 Hade dom textningen på när ni kollade på projektorerna? Det ska ju tydligen vara då som det är lättast att uppleva regnbågsfenomenet, när man växlar mellan text och bild med blicken om jag har förstått rätt.Lampan till Toshiban är ganska dyr, kostar 4200:- och till BenQ kostar den 2600:- (det är vad säljaren på HiFi-Klubben sa). Ganska stor skillnad, båda har lika lång brinntid 2000-3000 timmar. När jag kollade på MT200 så var det Toystory 2 utan text som visades, måste tillbaks och be dom köra textat också innan jag bestämmer mig. Såg inge regnbågar alls när jag kollade på den 1:a gången, men då visste jag iofs inte ens att det fanns nått som hette så.. Tyvärr har dom inte Benq som demo här i Uppsala. Infocusen kör dom på BRL, dock i ett rum som knappt är mörklagt alls så där é bilden ganska kass. Ska dom mörklägga bra tror jag dom lär släcka ner hela butiken. Postad 31 December 2004 - 11:48
MackeNo1
Kan säga att jag som rätt för känslig för regnbågar har väldigt svårt att se dem i renderade filmer så som Toy Story. Ta med dig en egen film, tex Gladiator eller Sagan om... dessa innehåller en del mörka scener (skippa några kapitel framåt), och glöm inte texten. Postad 31 December 2004 - 12:11
Hahaha Jag måste vara immun mot RBE!
Jag försökte verkligen att flacka fram och tillbaka med blicken på textningen på benq 5120men lyckades inte en enda gång. Såg dem båda på Hifiklubben i Göteborg under mellandagarna och jag tyckte att toshiban hade bättre färger, Benq lite grällare men det kan ju vara inställningarna. Om man inte känner av RBE eller eyestrain så är det nog bara och köpa. Lätt att man blir livrädd för sånt här just på forum då man bara råkar ut för människor som lider av RBE.. vi övriga postar inte så flitigt i de trådarna verkar det som.. bara naturligt. Postad 31 December 2004 - 12:14
Jag vill också vara immun...
Kolla in X1 så kommer du nog se, hehe... hade en sådan ett tag och bara två personer som såg den klarade sig utan att se RBE Nåja, grattis! Ta gärna med dig någon polare eller nått också så de tycker likadant. Postad 31 December 2004 - 12:18
Jag var o kollade på DLP första gången i går. Hade ingen aning om hur regnbågsfenomenet skulle uppfattas utan ville se om jag också såg detta. Kickade med en infocus 4805. och bara efter en stund så märkte jag regnbågsfenomenet som visade sig tydligast runt bokstäverna i texten. Det blev gult o blåt flimmer.
Kändes också som att bilden kommer i vågor..instabil..texten uppfattades som suddig och blir jobbig att läsa. Men det är nog som andra säger att har man inte texten på så uppfattar man nog inte RBE lika lätt. I övrigt så tyckte jag bilden var väldigt full av färger o bra svärta. Stördes av lite för hög ljudnivå ifrån projjen. Finns det någon som kan tippsa om en annan DLP som är bättre och mindre högljud? För jag vill gärna ge DLP en chans innan jag köper något. Postad 31 December 2004 - 12:26 Menar du filmen Men in Black eller? Skulle det synas mer tydligt där? Postad 31 December 2004 - 12:52 Alldeles korrekt! Där är många scener som är mörka mot agenternas vita skjortor. Det är ju i kontrastrika filmer som det märks mest.Menar du filmen Men in Black eller? Skulle det synas mer tydligt där? case Postad 31 December 2004 - 12:56
En sak till om ni vill kolla efter RBE, se till att har det riktigt mörkt i rummet.
Postad 31 December 2004 - 14:19
jag märkte RBE väldigt tydligt i sagan om ringen filmerna i dom mörka grottorna dels på alla fladdrande facklor samt på alla blanka svärd som gjorde hastiga rörelser.
Postad 31 December 2004 - 15:51 Jodå dom hade textningen på och körde Spiderman 2 i ett helt mörklagt rum. Måste nog åka ner och kolla igen lite grundligare. Fan man blir ju nästan mer sugen på LCD när man läser allt här. Postad 31 December 2004 - 16:06 Forumspöken... Läser man forum så får man uppfattningen att är DLP helt värdelöst. Dema, dema, dema =) Postad 31 December 2004 - 16:27 Det tråkiga är väll att en LCD med motsvarande prestanda som en DLP är bra mycket dyrare Finns det nån LCD för under 15 000:- som är ett bra alternativ istället för MT200? Och exakt vad är skillnaden i bildkvalité mellan LCD och DLP? Kontrast och färg är väll DLP bättre på, men är skillnaden jättestor? Finns inget ställe i uppsala som kör demo med LCD så jag har lite svårt att kolla skillnaden själv.. Postad 31 December 2004 - 22:04
Det verkar som att en del blandar ihop rotationshastighet och uppdateringshastighet. Rotationshastigheten mäts i RPM, och det är egentligen den hastigheten som borde anges. Vissa producenter reklamerar dock med 4X rotation speed - även att det egentligen rör sig om en RGBRGB proj - alltså en proj där varje färg visas två gånger per rotation.
MT200 och 4805 är 2X med RGBRGB - vilket anges som 4X då en proj med enbart RGB och 4X skulle uppfattas likadant. En proj med riktig 4X och RGBRGB borde rimligtvis anses vara "8X" när det gäller uppdatering, men fortfarande 4X när det gäller rotationshastighet. Postad 01 January 2005 - 05:36 Jo det blir ju så tyvärr, Svårt att inte ta till sig av vad folk skriver.Forumspöken... Läser man forum så får man uppfattningen att är DLP helt värdelöst. Ja jag ska ner och kolla riktigt noga. Nån här som vet någon bra butik i Gbg där man kan kolla på projektorer? Postad 01 January 2005 - 06:14 Skulle jag också villa veta. Funderar lite på dessa projjar. Denna är jag väldigt sugen på då priset är väldigt bra. Hitachi PJ-TX10 Panasonic PT-AE500 Sanyo PLV-Z2 Men egentligen är jag mer sugen på DLP. hmmmmmmmmmm!! Postad 01 January 2005 - 11:02
Efter ni har kollat på DLP så är ni fast!
Ta med er en renderad film så förstår ni vad jag menar. Jag tycker det extra trycket ger en helt annan 3d känsla. Postad 01 January 2005 - 15:12 uhh, jag har fått bilden av att LCD suger och att DLP är helt överlägset när jag läser på forumJo det blir ju så tyvärr, Svårt att inte ta till sig av vad folk skriver. det finns ingen LCD under 15.000 som kan mäta sig med t.ex. MT200, Z3:an och 700:an är nära men MT200 är strået vassare den är faktisgt nästan lika bra som en HS50. och då kostar den bara ca 13.000 dock är det synd på DLP projjarnas väldigt dåliga placeringsmöjligheter Postad 01 January 2005 - 15:29
ingen lensshift oftast long-throw (för mig är long-throw dåligt då jag vill ha stor bild på kort avstånd) detta innebär att man nästan måste takmontera helt centrerat samt en "bra" bit från duken Redigerat av ZoomAir, 01 January 2005 - 15:31. Postad 01 January 2005 - 15:41
jojo men hur många tum försvinner egentligen på ca 2,5m. 10"?
En annan sak kan man sätta en LCD proj från sidan alltså inte rakt framför duken? Postad 01 January 2005 - 15:51 mellan t.ex. min Z3:a och den nya "billiga" benq:en 5120 så är det ca 20" skillnad d.v.s 63" mot 82" från 2,5 m och det är en väldigt stor skillnad i bildstorlek. men jag tycker altså att det är dåligt med long-throw, vissa tycker long-throw är lämpligare, men desutom brukar DLP projjar ha dålig ZOOM vilket också försämrar deras placeringsmöjligheter i princip kan dom bara placeras på "ett" ställe. ja LCD projjar med lensshift kan placeras vid sidan av duken sanyo modellerna är duktiga med lensshift och de kan placeras en bra bit vid sidan av duken. och att de dessutom har både vertikal och horisontell lenshift samt oftast en generös ZOOM ger LCD projjarna ett stort övertag i placeringsmöjlighter. varför det är så med DLP vet jag inte kanske är det tekniken som sätter stop för lenshift, throw m.m. eller så är dom bara snåla men som sagt hadde jag inte stört mig på RBE m.m. så hadde inte placeringsmöjlighterna spelat så stor roll utan jag hadde försökt göra plats åt en DLP då man får grym bild för liten peng t.ex. med MT200. Redigerat av ZoomAir, 01 January 2005 - 15:55. Postad 01 January 2005 - 16:02
ok, har blivit änne mer oskäer nu, ända sättet är nog att låna hem en proj å testa.
Postad 02 January 2005 - 05:55 Jag me, men det är ju inte så lätt att bara låna hem en. Synd att inte fler butiker demar. Postad 03 January 2005 - 00:45
Jag tittar lite då och då på film hos bekanta som har DLP projjar och det som kallas regnbåge har jag alldig sett fast jag letat efter den effekten. Antagligen är jag imun eller så är regnbåge något som bara är en myt. Jag ser nästan alltid film utan text så det kan även det vara en orsak.
Jag kommer själv att handla en DLP eller CRT Postad 03 January 2005 - 00:55
ett tips till alla som demar DLP sätt på textning och kolla länge på en film men LETA INTE efter regnbågar, jag såg inte en enda regbåge första gången jag demade en DLP (MT200) men sedan fattade jag hur man skulle hitta dessa rackare och då kunde jag se dom och nu ser jag dom hela tiden F*****NNNN.
så gå och dema en DLP genom att kolla som ni normalt kollar på en film och lägg av med att hålla på och leta regnbågar. Redigerat av ZoomAir, 03 January 2005 - 00:56. Postad 03 January 2005 - 01:03
Tack för det tippset. Skall testa med text på nästa gång. Med lite tur ser jag ingen regnbåge då heller.
Postad 03 January 2005 - 01:13
HEHE, jag tycker inte det var speceillt stor skillnad med eller utan text, anledningen till att man skall ha text är för att då flyttar blicken mer fram och tillbaka mellan film och text och då kan man kankse märka av regnbågar dock så kollar jag normalt inte på film med text då jag tycker det stör speciellt på en projj när texten blir stor som f**n med värdelös upplösning så det ser bara dumt ut
sedan så är DLP bilden i film bättre den är "mustigare" på något sätt det är mer volym i bilden och den förefaller mer naturlig. ta t.ex. HS50 så är den bästa LCD:n idag med en kanon bild som teknisgt sätt är grym men ändå kan jag tycka att bilden från en MT200 lever mer och känns annurlunda mer film-lik skulle jag nog säga. dock så tycker jag att HS50 totalt sett har en bättre bild, men då kostar den en hel del också. återigen hadde det inte varit för regnbågar och att bilden var lite jobbig att kolla på efter ett tag så hadde jag LÄTT haft en DLP idag. så mitt tips återigen är att ta med er en film som kanske "sagan om ringen" sätt på textning och luta er tillbaka och kolla en ca 50 min och ännu en gång sitt INTE och vrid på huvudet fram och tillbaka och flacka med blicken bara för att se vad en regnbåge är utan kolla som ni normalt skulle göra. LETA INTE EFTER REGNBÅGAR Redigerat av ZoomAir, 03 January 2005 - 01:15. Postad 03 January 2005 - 08:30
Det jävliga är ju bara att även om man inte ser dom när man kollar i butiken så kommer man garanterat att leta efter dom omedvetet när man fått hem projektorn. Det bästa hade ju varit om man inte ens kände till fenomenet överhuvudtaget...
Postad 03 January 2005 - 13:42
HEHE, håller helt med dig nu när alla snackar om dessa regnbågar så vill man veta hur dom ser ut tyvärr
hmmm, man kanske skall vänta till det regnar och sedan blir solsken för att hitta en riktig regnbåge ute för att stilla sin nyfikenhet Redigerat av ZoomAir, 03 January 2005 - 13:43. Postad 03 January 2005 - 17:14
Jag vill ju inte förneka att regnbågseffekt kan finnas. Jag vill även veta någon teori som förklarar varför fenomenet uppstår.
DLP ger den i mina ögon en verklighetstrogen bild och än så länge utan antydan till regnbåge Skulle det vara så att jag en dag ser regnbåge är det nog bara att välja CRT istället. Fast med lite tur slipper jag se regnbåge Redigerat av Unregistered24bd8181, 03 January 2005 - 17:15. Postad 04 January 2005 - 08:02
Fredrik: Så det funkade bra med DLP för dig alltså? Körde ni textat eller otextat när ni kollade? Nånting annat positivt/negativt du har att säga om MT200 eller DLP överlag?
Var det Cambridge DV79 dom använde denna gång också? Hur tyckte du att den verkade? Hade dom kingpinduken uppmonterad så du kunde kolla på den? Vad tyckte du isf om maskningen, verkade den vara rak? Fanns det veck på duken eller var den slät? Fan va segt att vänta enda tills fredag innan jag kan åka o kolla på MT200:an igen, vill beställa idag ju... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |