Jag har en Yamaha RXV740 till den har jag kopplat ett par proson conquest 66:or som frontar. Som center har jag en Yamaha NS-C 515 och som ”bakhögtalare” ett par fullregister högtalare jag glömt bort namnet på. Jag är extremt nöjd med centern, proson 66:orna låter bra (för det priset) men jag skulle önska lite mer bas. Nu funderar jag på att köpa ett par Yamaha NS-777 för att få lite mer bas och låta Proson högtalarna fungera som bakhögtalare. Det jag undrar är om någon har erfarenhet av NS-777, är dom prisvärda? Eller borde jag gå på något annat? Jag tänker iofs lite på klangmatchning min nuvarande lösning är inte direkt optimal. Några förslag??
Postad 13 January 2005 - 13:23
Jag har en Yamaha RXV740 till den har jag kopplat ett par proson conquest 66:or som frontar. Som center har jag en Yamaha NS-C 515 och som ”bakhögtalare” ett par fullregister högtalare jag glömt bort namnet på. Jag är extremt nöjd med centern, proson 66:orna låter bra (för det priset) men jag skulle önska lite mer bas. Nu funderar jag på att köpa ett par Yamaha NS-777 för att få lite mer bas och låta Proson högtalarna fungera som bakhögtalare. Det jag undrar är om någon har erfarenhet av NS-777, är dom prisvärda? Eller borde jag gå på något annat? Jag tänker iofs lite på klangmatchning min nuvarande lösning är inte direkt optimal. Några förslag??
Postad 13 January 2005 - 14:18
Vill du se dom så finns dom i mitt galleri..
MVH // Jacob
Postad 13 January 2005 - 14:45
Postad 13 January 2005 - 15:03
Postad 13 January 2005 - 16:28
Postad 13 January 2005 - 17:00
Postad 01 March 2005 - 22:17
9 andra högtalare i samma prisklass.bara en tvåa? varför så lågt?
vilka högtalare jämförde dom med?
Audio Pro BDv2, Elac, Acoustic Energy Evo3, KEF, Mordaunt Short, Infinity Beta 40, Polk Audio, QLN (har inte tillgång till tidningen just nu, så jag förlitar mig bara på minnet
Men som vanligt är det ju smaksak, Hifi&Musik skriver ju bara vad de tycker. Personligen tycker jag att den tidningen är onödigt positiv ibland, så när dom väl ger en produkt dåligt betyg, så har den förmodligen en hel del brister.
Redigerat av alpha, 01 March 2005 - 22:19.
Postad 01 March 2005 - 23:28
tycker de verkar bra byggda o hålla hög klass till priset.
jag har yamahas 515 centrar och 515 surrarna...vad kan jag annars välja som jag matcha dessa, i den prisklassen.
jagf har alla mina högtalare i svart ska tillläggas och vill inte ha några körsbärs färgade 515f frontar...men finns de i svart är det helt klart intressant...=)
Postad 18 September 2005 - 10:15
Vilket ljud de presterar och finnishen är otrolig!!!
//Lorryquai
Postad 18 September 2005 - 10:22
Jag har ns-777:orna under inspelning hemma. Ack vad Hifi & Musik har fel enligt mig. 2/5 - knappast.
Vilket ljud de presterar och finnishen är otrolig!!!![]()
//Lorryquai
Och vad har du testat för andra högtalare hemma och sida vid sida med samma stärkare?
Mvh JB
Postad 19 September 2005 - 10:47
Personligen så förstår jag inte varför betyget blev som det blev i hifi & musik. Sen så går jag inte och köper en högtalare som låter illa heller, det säger ju sig självt, den är inte så dålig som dom säger. Även fast jag inte har jämfört den med andra högtalare så har jag en uppfattning om hur det låter generellt i denna prisklass.
Noterbart är att jag inte har några "guldöron" men jag har sysslat med musik och varit ljudtekniker i snart 6-7 år så kan jag göra en personlig bedömning, därav mitt tycke
//Lorryquai
Redigerat av Lorryquai, 19 September 2005 - 10:50.
Postad 19 September 2005 - 11:47
Postad 19 September 2005 - 12:25
Jag gillar den fasta, djupa, mustiga basen som man kan uppnå på en sen sommarkvälls konsär utomhus. 4st 20 tummare som vibrerar ut jazzbas. I det faktumet passar ns-777 bra där dom kan återge det fina ljudet hemma hos mig.
En liten skev förklaring men ni som upplevt det fattar säkert
Visst, h&m kan ha bedömt på andra termer. Hur som helst så är de ej dåliga.
//Lorryquai
Postad 21 September 2005 - 19:24
Exakt. Jag har inte sagt att dom är bäst utan bra. Hur som helst så berors det på vad det är för ljudklang man gillar.
Jag gillar den fasta, djupa, mustiga basen som man kan uppnå på en sen sommarkvälls konsär utomhus. 4st 20 tummare som vibrerar ut jazzbas. I det faktumet passar ns-777 bra där dom kan återge det fina ljudet hemma hos mig.
En liten skev förklaring men ni som upplevt det fattar säkert.
Visst, h&m kan ha bedömt på andra termer. Hur som helst så är de ej dåliga.
//Lorryquai
Håller helt med dig att det är bra högtalare! Yamaha har (om jag inte har hört helt fel) lagt högtalartillverkningen i europa och genom detta få högtalaran att låta mer som vi gillar i europa.....(Vet ej ifall detta är sant)
Det jag har irriterat mig på en längre tid är att så fort man har grejer som Yamaha mm så klankas det ner och man lyfter fram andra märken som énligt alla är en klass bättre! Jag har NS 515 serien och tycker de låter mycket bra.
Håller med dig om att finishen är i toppklass. Se bara hur Yamaha packar sina grejer...
Postad 21 September 2005 - 19:50
Det jag har irriterat mig på en längre tid är att så fort man har grejer som Yamaha mm så klankas det ner och man lyfter fram andra märken som énligt alla är en klass bättre! Jag har NS 515 serien och tycker de låter mycket bra.
Håller med dig om att finishen är i toppklass. Se bara hur Yamaha packar sina grejer...
Var god och förtälj var det klankas ner på typ Yamaha i denna tråd och varför är det fel att lyfta fram andra märken för att få ett så bra urval som möjligt...?
Det enda som är nedklankat på här är ett betyg på Yamaha NS-777 ifrån (förhoppningsvis) kunniga personer som genomfört en seriös test emot andra konkurrenter där de ansåg att högtalarna inte var värde mer än 2/5 i konkurrens med de övriga högtalarna i testen.
Att då komma och säga att de har FEL...bara för att man äger högtalarna själv, och utan att ha en aning om hur de andra högtalare låter är däremot inte seriöst.
Håller helt med dig att det är bra högtalare! Yamaha har (om jag inte har hört helt fel) lagt högtalartillverkningen i europa och genom detta få högtalaran att låta mer som vi gillar i europa.....(Vet ej ifall detta är sant)
Om du inte vet om det är sant...varför då skriva det?
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 September 2005 - 19:56.
Postad 21 September 2005 - 19:59
Men sedan har vi ju den svåra frågan: Vad är "bättre"?
Postad 21 September 2005 - 21:15
Postad 22 September 2005 - 01:48
Japp, tog ett halvår innan man fick ut högtalarna ur förpackningen. Superinlindad var det dessutom. Inte en enda skada på lacken som är spegelblank.
//Lorryquai
Postad 22 September 2005 - 08:28
Mina yamsar låter mycket klarare och har en mycket fin ljudbild.
Men jag kan hålla med att det finns flera märken som låter lika och bättre än Yamaha. Men ändå..
Postad 22 September 2005 - 21:45
Linnhögtalare är INTE kända för att vara bra på att spela ljud, utan de är bra på att spela musik...Har hört på några system med Linnhögtalare som nu skulle vara så himla bra ljud på. Oj oj!! vad dåligt det lät! Orent mm.
![]()
En inte allt för oviktigt egenskap(skillnad), som prioriteras högt av de som tycker Linn är toppklass...
ps...jag är inte någon Linn-fantast...men väl min lillebror...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 September 2005 - 21:49.
Postad 11 December 2006 - 16:47
Jag har alltid varit lite rebbelisk så jag köpte Yamaha NS-777:orna och ska testa till helgen... så då får vi se.. jag har haft en del olika högtalare genom åren blandannar audio pro proson och en del andra märken som producerar till vi i mellanklassen.
Postad 11 December 2006 - 23:55
Postad 31 January 2014 - 18:56
Nyfiken då jag använder rx-a1020 som är rätt lik din rx-v1500 enligt specifikationerna. Skiljer sig att din är 10w starka och 0,4kg tyngre. Är det postat 2006 så bör där finnas några på begagnatmarknaden
Redigerat av Unregistered54244a00, 31 January 2014 - 18:56.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7 bilder
55 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?