Vad är detta bra för, enbart för att grannar inte ska klaga eller har det någon mera funktion?
Mitt rum består av 3 gipsväggar och 1 betongvägg, skulle mattor på väggarna hjälpa mig här tro?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Ljuddämpning/ljudabsorbering?
Startad av
Unregisteredc6b76c48
, Jan 14 2005 20:59
21 svar till detta ämne
Postad 14 January 2005 - 20:59
Har sett att flera har ljuddämpande matrial i sina "bio rum", tex mattor på väggarna osv.
Vad är detta bra för, enbart för att grannar inte ska klaga eller har det någon mera funktion? Mitt rum består av 3 gipsväggar och 1 betongvägg, skulle mattor på väggarna hjälpa mig här tro? Postad 14 January 2005 - 21:59
för att rummets påverkar på ljudet är stor
spelar man en ton med samma styrka fast varierar frekvensen så skall ju styrkan vara den samma, men tack vara rummetspåverkanblir det ej så ![]() så där sermitt rum ut tex ... i basområdet Postad 14 January 2005 - 22:07
Så om jag skulle fixa lite "mattor" på väggarna tex så skulle jag kunna få bättre ljud alltså?
Tips på snygga ljudabsorbenter man kan använda sig av motages gärna i så fall. Postad 15 January 2005 - 02:48
optimalt är att försöka uppnå samma dämpning som monitorrummet i inspelningsstudion. denn varierar ju av förklarliga skäl mellan olika låtar och artister men är generellt väldigt väl dämpad.
anledningen är att man vill höra hur rumsakustiken i inspelningslokalen låter med musiken. om då monitorrummet påverkar ljudet (med resonanser och reflexer) så måste man kompensera för detta och förstör då en ren och fin inspelning. djupet och 3D-känslan ska finnas på inspelningen, inte framkallas av ditt rum när du lyssnar. detta uppnås genom att du dämpar bort alla störmoment från ditt rum. en del menar att man överdämpar ett rum om man har en tjock heltäckningsmatta på golvet och mattor på väggarna, man får för mycket bumlig bas i förhållande till resten. men de glömmer att även dämpa basfrekvenserna. om du även dämpar basresomanser och får bort stående vågor så du får en jämn och fin kurva vid rumsmätning. på EKKEs bild kan du utläsa något som liknar en stående våg där han har gjort mätningen mitt i en nod (utsläckt punkt) vid 80Hz. gissar att rummet är ca 4.5m långt vilket indikeras av att 40Hz har en tydlig förstärkning (dubbla våglängden av 80Hz) det är svårt att motverka stående vågor utan stora ingrepp på möbleringen. men försök att bryta symetrin i rummet tex genom en bokhylla som täcker halva bakväggen och något som skapar vinklar i några av hörnen. att göra en mätning mha. en PC med mikrofon och rätt program ger bra hjälp för att kunna skapa en jämn dämpning Postad 15 January 2005 - 10:43
Ekke (Skrev fel namn tidigare), vad använde du för att mäta upp rummet ? har själv riktigt jobbiga resonanser i basormrådet och lite andra akustiska problem.
Skulle vara bra ifall jag kunde mäta inan jag börjar inhandla saker för att förbättra akustiken. Redigerat av Myllerman, 15 January 2005 - 13:45. Postad 15 January 2005 - 10:48
efter takinstallationen i mitt biorum (matta) så upplevs ljudnivån helt annorlunda...
på hack 15 så är volymen den samma som tidigare 22-24... nåt man verkligen kunde "ta" på direkt... Postad 16 January 2005 - 05:55
Själv är jag lite intresserad utav dessa basabsorbenter som man kan ställa i hörnen i sitt rum. Många verkar använda detta med gott resultat!
Postad 17 January 2005 - 21:51
Kolla här:
bobgolds basstrap Eller varför inte runda basfällor? Teresaudio Mera "runt": dougploss Supernajs forum för studiobyggare där de diskuterar ljuddämpning dagarna i ända: studiotips Ännu ett forum: johnlsayers Innan du börjar bygga en basstrap kan jag gott rekommendera att du kollar forumen. Man kan få en hel del bra tips som gör att man INTE går till konsum och tar hem en massa sunkiga äggkartonger..... Postad 18 January 2005 - 09:18
Om man inte vill ha heltäckningsmatta eller ljuddämpat undertak så kan man hänga upp ljudabsorbenter på väggen. Då blir man av med en hel del eko. Vill man bara få bort de elaka topparna och dalarna i basregistret så är nog hörnplacerade basabsorbenter bäst. Jag funderar också på att bygga sådana.
Det bästa är att kombinera olika absorbenter med reflektorer och diffusorer. Ex på absorbent: mattor, placerade på golv längs väggar och framför högtalarna, textiler och klädda isoleringsmattor på väggarna. Soffa är en bra basabsorbent. Tunna absorbenter till höga frekvenser och tjocka till lägre. Ex på reflektor: soffbord och annat som ändrar riktning på ljudet så reflekterat ljud från frontarna via golvet reflekteras bort från sweet spot. Ex på diffusor: bokhylla, helst placerad vid bakre väggen, fullt med böcker som är placerade ojämt. Ex på väggabsorbent kan du se i mitt galleri. /Heron Redigerat av Heron, 20 January 2005 - 23:32. Postad 18 January 2005 - 16:33
Tyvärr behöver man rätt många basabsorbenter för att ta hand om bumlig bas. Det är inte mycket att göra åt, det är akustikens natur helt enkelt. Hänger man upp en massa mattor får man nog problem med att rummet töms på diskant och basen ligger kvar och bumlar. Om man gör en/flera basabsorbent kan man testa trixet att placera den några centimeter ifrån väggen den skall placeras emot. Ljudet måste då först gå genom absorbentmaterialet, sedan måste den genom absorbentmaterialet på vägen ut vilket ytterligare omsätter ljudvågen i energi och därmed minskar ljudet lite till.
Jag tror starkt på minerallull som ett bra förstagångsval för absorbentmaterial. Mattor gör nog bäst nytta på golvet.... Postad 18 January 2005 - 20:20
Jag kan rekommendera er alla att läsa detta
http://www.sonicdesign.se/oeint9.html jag klipper ut lite från artikeln dära som bör läsas! Kan du rekommendera ett enkelt och elegant sätt att förbättra akustiken hörbart i hemmet utan att ställa in rullar med gullfiber eller dylikt i rummet? Min första rekommendation blir att försöka avhålla sig just ifrån att ställa in rullar med gullfiber. Det ser för konstigt ut. Bra grundregler, en för varje finger på ena handen, är: 1. Välj rätt rum! Rätt rum är stort, minst 4,5 meter på minsta ledden. Försök undvika rum där väggarna är väldigt parallella. Det är också bra om väggarna är lite eftergivliga så att inte basregistret blir alltför drabbat av ståendevågor. Alla öppningar i form av fönster och dörrar skall helst gå att stänga. Det skall vara mycket tyst i rummet. Låg grundstörnivå är väldigt viktigt. 2. Täck golvet med mattor, hela golvet. Ryamattor på heltäckningsmattan är extra bra. Repetition: Täck HELA golvet, inte nästan hela. Hela betyder att inga delar av golvet skall vara otäckta. Matta överallt. 3. Ha mycket grejor på väggarna. 4. Stor soffgrupp är bra. Med lågt soffbord framför. 5. Se till så att både högtalarna och du själv hamnar på rumsellipsen. Alltså där rimlig klanglig balans råder. Måste högtalarna av något skäl hamna innanför ellipsen kan det kompenseras genom att man sätter sig strax utanför, eller tvärtom. Sådana rum fungerar i regel utmärkt för musiklyssning. Lite överkurs är att sätta upp takbjälkar på tvären som bryter takreflexerna utan att döda rummets klang uppifrån. För hemmabio får man förstås ställa lite högre krav eftersom det inte får vara en så hörbar loge, men i gengäld är uppdraget lättare när man inte behöver bry sig lika mycket om hur det ser ut när det är färdigt. Det är ju släckt i en hemmabio när man tittar. Lite mer överkurs är att lägga lite krut på finjustering av högtalarplaceringen. Var inte rädd för att vinkla in högtalarna. Högtalare som pekar rakt fram låter bara imponerande när inspelningarna är dåliga och om man råkar sitta precis mitt emellan högtalarna. Sitter man det minsta snett och lyssnar så hör man bara den ena högtalaren. Börja med att ställa högtalarna så att det är 23 grader ut till var och en av dem, mätt från en linje dragen rakt framåt. Det kan man åstadkomma genom att mäta avståndet mellan högtalarna (diskant till diskant) och multiplicera detta avstånd med 1,18. Det måttet är så långt ifrån högtalarnas baslinje man skall sitta, typiskt. Vrid sedan in respektive högtalare sisådär 26 grader, alltså tre grader mer än riktningen till lyssningsplatsen, vilket brukar betyda att man nästan ser högtalarens yttersida när man sitter i mitten och tittar med ett öga. Från denna grunduppställning kan man hålla på och finjustera placeringen i några veckor. Det brukar bli mycket bra. Avvikelser på +/- några dm respektive +/-5 grader i vinklingar kan man gott prova, men om man tycker att man måste avvika mer än så är det antagligen något som är fel. Tycker man inte att man får till det kan man flytta hela paketet några dm i sidled. Man skall inte vara rädd för lite asymmetri, i själva verket ställer en helt symmetrisk möblering mycket större rumsakustiska krav. Är det bättre med lågt soffbord än inget? Eller bättre än ett högt? Alla soffbord är bättre än inget brukar jag säga, åtminstone om det ligger lite saker på det. Ett optimalt soffbord kan man identifiera genom att lägga speglar på bordsytan. Om man ser högtalarnas element i speglarna när man sitter i soffan är inte soffbordet perfekt. Ser man inga högtalare i speglarna är det däremot perfekt. Vill man vara riktigt noggrann i sin soffbordstest så lägger man speglar även på golvet så att man ser högtalarna om inte soffbordet står på plats, och kontrollerar sen att man, när soffbordet ställs på avsedd plats, inte ser högtalarna i golvspeglarna längre. Personligen tycker jag att soffbord som är så låga att det är bekvämt att lägga upp benen på dem är bra soffbord, eftersom det är bekvämt att sitta så. Hur pass (o)viktigt är det att dämpa väggen bakom högtalarna (framför lyssnaren) jämfört med golvet? Golvet är alltid viktigast att dämpa. Hela golvet, inte 50, 70, 81 eller 94% av det, utan hela. HELA! Varje procent ger förbättringar. Om man ändå inte vill täcka hela golvet är det faktiskt bättre att ha mattor runt kanterna än i mitten. Fast det kanske kan verka lite bakfram. Att bara lägga små mattor framför respektive högtalare för att ta upp golvreflexen är en riktigt dålig lösning. Man skall hellre göra precis tvärtom. Väggen bakom högtalarna är viktig att dämpa om högtalarna står mycket nära väggen. Står de en bit ifrån, säg mer än 70 - 80 cm, så stör inte väggen fullt så farligt fult längre. Men det är klart att återgivningen fortfarande blir korrektare om väggen dämpas. Står högtalarna mer än 1,5 meter från väggen tycker många att väggreflexen låter väldigt trevligt, ljudbilden kan få ett förförande djup, nästan vad man än spelar, men den gör förstås inte återgivningen korrektare. Man väljer själv. I en inspelningsstudio skall självklart reflexen från väggen bakom högtalarna alltid reduceras rejält. Varje "subjektiv" försköning av ljudet man åstadkommer i en inspelningsstudios monitorlyssning kommer ju att resultera i motsvarande förfulning hos inspelningarna som görs. Mycket illa, men vanligt förekommande. Många som arbetar med musikproduktion förstår inte ens problemet. Redigerat av ekke, 18 January 2005 - 20:23. Postad 18 January 2005 - 23:58
Hmmm...
Utdrag från citat: " Min första rekommendation blir att försöka avhålla sig just ifrån att ställa in rullar med gullfiber. Det ser för konstigt ut. " Jag kan hålla med om att det ser konstigt ut. Vad som däremot förvånar mig är att artikelförfattaren bryr sig om utseendet, inte hur det kommer att låta! Det går att göra snygga basstraps som inte ser ut som rullar! Jag tror inte att man kan bli av med stående vågor och förstärkta resonanser med en matta, även om den så täcker hela rummets golv. Man behöver något som "dammsuger" upp bas. Mötande vägghörn är det största problemet(ställ er där får ni höra), och kräver med all sannolikhet annat än mattor. Jag tror att mineralull är en utmärkt lösning, något som inte en matta kan göra något åt. De stående vågorna är också beroende av rummets utformning och ändras inte speciellt mycket av en matta. " Det är också bra om väggarna är lite eftergivliga så att inte basregistret blir alltför drabbat av ståendevågor. " Jepp, låter logiskt! Vilka frekvenser som " sugs" upp är lite svårare att ta reda på. Min ide är att göra framändan av rummet väldigt dämpat från "bummelbas" samt täcka väggarna till cirka hälften av rummets utsträckning med paneler för att släcka ut klappeko. Det är också tänkt att taket skall agera som en basfälla. Genom att skapa ett mellanrum mellan tak och mineralull kommer nog bumligheten att reduceras. Det jag inte vet är vilka frekvenser som dämpas, och lika bra är väl det då det krävs rätt kraftigt med studier för att veta hur ljudvågor agerar i ett rum. Resyen av rummet lämnar jag relativt odämpat för mina bakre dipolhögtalare. Nakna väggar utan alltför diffuserande åtgärder tror jag att mina dipoler trivs bäst med. Naturligvis kommer jag lägga in en matta, snarare för att dämpa tidiga reflexer med, inte jaga basbummel.... Tyvärr är just detta med bas så förbenat svårt att bli av med. Man vill ju gärna ha bas! Att däremot ha KONTROLLERAD bas, som inte studsar omkring, är mera ett jobb för en akustiker än mig. Jag kommer ändå att försöka då jag tror att jag vinner på att försöka än att lämna väggarna tomma. Postad 19 January 2005 - 11:10
det han syftar på att ställa in balar med gullfiber är att för att dämp frekvenser om kanske 40Hz eller generellt låga så krävs det många kubikmeter
visst kan helmholtz varianter förbättre saken, men den riktigt låga basen dämpas nog lättast medelst en eq ... där efter mellan över bas ska man försöka absorbera osv ... läsa lite i denna tråd http://www.faktiskt....iewtopic&t=4791 där det diskuteras om detta bla. Postad 19 January 2005 - 11:57
Men om man skaffar ett par "varitunes" och ställer in dom korrekt borde det lösa bas problemen. Inte så hiskligt dyra heller. Tror den större TQ 45 kostar runt 1000 spänn.
http://www.diffusor.com/varitunes.htm Sen vad frakten går på det är en annan fråga Postad 19 January 2005 - 12:50
som du ser så är de flest basabsorbenterna till för det övrebasregistret, men visst hjälp korrekt installerade absorbenter!
Postad 28 November 2007 - 16:21
ekke, eller någon annan, vad behövs för att skapa en sån fin graf? (andra posten) Misstänker mikrofon (speciell? jag har en "bra" 400kronors.). Inspelningsprogram, finns gratis... Sedan måste man kunna spela upp en genererad frekvensvåg av nått slag och sedan mappa inspelningen till den. Uppskattar alla tips jag kan få. Jag ser att det är Excel :-D
/A Postad 29 November 2007 - 23:04
Nu svarar jag på min egen fråga, ifall någon stöter på denna tråden och undrar.
Jag lyckades skapa fina grafer med Room EQ. Mer information i denna tråden: https://www.minhembi...howtopic=144243 /A Postad 13 February 2008 - 02:21
Funderar på att köpa färdiga absorbenter att ha bakom frontarna. I vilket frekvenspann bör då dessa dämpa?
Tacksam för svar /Genstruktur Postad 23 June 2014 - 16:14
Klapptestet var dåligt, för att inte säga vilseledande utfört. Hon slår olika hårt, vilket framgår tydligt av slagfrekvensen/hastigheten på armarna samt initialt ljudtryck. Tycks dock vara en skillnad i efterklangen som är positiv.
Postad 23 June 2014 - 16:46
Vissa pratar om att glasull avger hälsovådliga ämnen om de inte kapslas in ordentligt. Kan lin vara ett alternativ till att bygga basabsorbenter tror ni?
Typ http://www.ekologisk...38/linisolering Postad 01 November 2014 - 00:01
Lin är nog mycket bättre... Men om du klär in vanlig isolering med något typ eller pläd så tror jag inte det ska vara någon fara. Man behöver ju inte använda absorbenterna som trummor. Tror inte att det är fylligare än att andas lite stadsluft.
Jag har en hel del vanlig isolering i mitt biobygge som dämpning, allt är inklätt med tyg och det funkar fint för mig. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |