Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering av surroundhögtalare; var, hur, varför?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2005 - 11:15

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Hur högt skall man placera surroundhögtalaran bak?

Har köpt en Yamaha RX-V1500 med NS-515 seriens högtalare!
+ subb SW1500.

I yamaha instruktionsboken skall man enligt dem placera surround högtalaran 1,80 m högt!

Varför säljs sativ som är ca 90 cm höga då???

Har just nu bara 5.1 - ska jag stsa på en center bak eller 2 st surrar??

Postad 17 January 2005 - 11:18

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Vet inte vad Yamaha pratar om med 1.80! Enligt dolby standard så är det öronhöjd som gäller. Prova och se vad som passar dig bäst.
5.1 räcker långt, du ska givetvis ha två bakre surround då. Vill du köra 6.1 får du ha 3 bakre högtalare, vid 7.1 har du 4 st bakre surroundhögtalare.

Postad 17 January 2005 - 11:19

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
90cm stativ använder man väl snarare till ett par sat-frontar? Jag har provat att sätta bakhögtalare i olika riktningar på 90cm stativ men tycker inte att det fungerar speciellt bra. Jag har mina surrar 1.70 upp på väggen bakom soffan och det ger mig den diffusa ljudbild som jag vill ha och då är det väggfästen/hyllor som gäller.

Postad 17 January 2005 - 11:22

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
höjden tror jag inte behöver vara 1.80 hehe då är det nog viktigare att dem placeras om man säger så att lyssningsavståndet till dem är det samma som från lyssningsposition tex till fronthögtalarna. sedan kan man säkert sätta dem högre.. dem då är det nog tänk att man skall använda någon form av väggfäste istället.

Ett stativ som är högre än 90 cm måste ju allteftersom höjden ökar ha större/stabilare fot för att inte tippa och så vidare.

//Loofy

Postad 17 January 2005 - 11:36

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Hur högt skall man placera surroundhögtalaran bak?

Kort kan man säga att man från surroundhögtalarna skall undvika att träffas av allt för mycket direktljud och desto mer reflekterat ljud; detta för att ljudbilden från dessa högtalare ska bli så diffus som möjligt. Det är därför som bi-, di- eller tripolära högtalare är så lämpliga att använda. Att placera dem en bra bit ovanför öronhöjd (åtminstone en halvmeter men gärna ännu högre) hjälper till att skapa denna diffusa ljudbild och öka på mängden reflekterat ljud. Har man nära till sidoväggarna så hjälper en hög placering även till att ytterligare öka avståndet till surroundhögtalarna och därmed minska på mängden direktljud. Själv gillar jag att ha dem riktigt högt upp eftersom mycket (inte allt) av det ljud som rör sig från filmduken och bakåt i rummet består av sådant som normalt rör sig över våra huvuden. Dessa tips gäller alltså för filmtittande. För musik (dvd-a, sacd etc.) så ser kraven lite annorlunda ut :)

Kom ihåg att om det låter bra så är det rätt, även om du lägger bakhögtalarna på golvet ;)

När det gäller Dolbys rekommendationer så kan man läsa följande på DENNA sida (där du även kan se placering av extra bakre surroundhögtalare):

Ideally, your front speakers, high-frequency drivers, or tweeters should be positioned at ear level (when you're seated). Our recommended height for the surrounds is above ear level, as soundtracks are likely to be optimized for that location.

Enligt dolby standard så är det öronhöjd som gäller.

Vart hittade du denna "Dolbystandard"?

Gällande din fråga om högtalarkonfigurationen 5.1 kontra 6.1/7.1 så rekommenderar jag sökfunktionen då det finns en stor mängd trådar som diskuterar detta ;)

Redigerat av Tomas_D700, 18 January 2005 - 12:57.

Postad 17 January 2005 - 11:40

Unregisteredf4b29741
  • Unregisteredf4b29741
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Vet inte vad Yamaha pratar om med 1.80! Enligt dolby standard så är det öronhöjd som gäller. Prova och se vad som passar dig bäst.
5.1 räcker långt, du ska givetvis ha två bakre surround då. Vill du köra 6.1 får du ha 3 bakre högtalare, vid 7.1 har du 4 st bakre surroundhögtalare.

Enligt dolby ska surrarna sitta över öronhöjd och frontarna i öronhöjd.

höjden tror jag inte behöver vara 1.80 hehe då är det nog viktigare att dem placeras om man säger så att lyssningsavståndet till dem är det samma som från lyssningsposition tex till fronthögtalarna. sedan kan man säkert sätta dem högre.. dem då är det nog tänk att man skall använda någon form av väggfäste istället.

De behöver inte vara på samma avstånd som frontarna, går ju ställa delay och level på receivern och är sällan man kan möblera så att man sitter på exakt samma avstånd från alla högtalare, oftast sitter man ju närmre surrarna.

Har hört flera som rekommenderar att surrarna sitter en halvmeter ovanför öronen. Alternativa placeringar är lågt, riktade uppåt.

Mina surrar har jag försökt placera så att ljudet från dem blir så diffust som möjligt, dvs så jag inte hör var de är. Eftersom jag har lågt i tak på ena sidan av rummet kan jag inte sätta dem högt, jag provade mig fram och det slutade med att jag riktade dem snett bakåt och lite uppåt.

Postad 17 January 2005 - 12:17

Mr plasma
  • Mr plasma
  • Lärjunge

• 411 inlägg
  • 0
Måste tacka er alla som svarat! :)

Nu känns det bättre och framför allt så har jag lärt mig något nytt idag!
Nämligen att surrarna ska låta lite difusa. Jag har blivit irriterad när jag inte hör från min bakre surrar, men men man lär sig! ;)

Postad 17 January 2005 - 12:25

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej igen ;)

Nämligen att surrarna ska låta lite difusa. Jag har blivit irriterad när jag inte hör från min bakre surrar, men men man lär sig! ;)

Bara så att det inte blir några missförstånd; med "diffus" menar jag alltså att det ska vara svårt att peka ut exakt vart surroundhögtalarna sitter placerade dvs. att ljudbilden breder ut sig och täcker större delen av området bakom dig. Hur väl ljudet hörs från surroundhögtalarna (ljudnivån) är något som du ställer in när du justerar in alla högtalare enligt instruktionsboken. Slutligen har vi mängden ljud som kommer från surroundhögtalarna vilket helt bestäms av den som har mixat ljudet till den film du ser.

Friskt kopplat, hälften brunnet :)

Postad 17 January 2005 - 23:57

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Måste tacka er alla som svarat! :D

Nämligen att surrarna ska låta lite difusa. Jag har blivit irriterad när jag inte hör från min bakre surrar, men men man lär sig! :(

Regnexemplet är bra för att illustrera detta, om du hör varifrån ljudet kommer i surrarna så kommer det att låta som det regnar på två punkter bredvid dig i soffan medan det inte regnar bakom dig. Rätt placerade kommer regnet att omsluta dig och du befinner dig i mitten!

Postad 18 January 2005 - 21:26

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0
Regnscenariot är jag med på, blir en ljudpanorering från t ex vänster front till vänster bakre surround lika bra med högt placerade bakhögtalare ?

Postad 19 January 2005 - 09:32

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Hallå! När var ni på BIO senast? Det finns ingen surround högtalare som sitter på öron höjd. Varför man nämner 1.8m, jo vi har som regel en viss tal höjd hemma som ligger mellan 2.4-2.6m därav får vi siffran 1.8m, för surround utnyttjar tak reflektionerna också. Skulle dom sitta lägre ned mister man den funktionen.
Men allt måste matcha hur det ser ut i den aktuella miljön i rummet som detta skall installeras.
Det handlar om att anpassa, har man 3.8m i takhöjd gäller andra regler än 1.8m.
Optimla miljön blir 1höjd= 2bredd= 3längd dvs. om rumet är 2.3 högt bör rummet vara 4.6 brett och 6.9 långt...
Fastställd och uträknad av branschen i fråga.

Postad 19 January 2005 - 11:46

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Jag är en inbiten faktasamlare så en länk eller hänvisning vore intressant :blink:

vi har som regel en viss tal höjd hemma som ligger mellan 2.4-2.6m...

En lustig parentes var att jag först inte insåg att det var ett enkelt stavfel utan började ivrigt leta runt bland diverse sidor/böcker om ljudfysik för att få en förklaring till vad talhöjd är och varför den skulle ligga i området 2.4-2.6 meter <_< :lol: Ja så kan det gå när inte haspen är på ;) Min takhöjd är förresten 2.7 meter och surrarnas diskantelement sitter på 2.3 meter

Postad 19 January 2005 - 12:03

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Titta på "Kill Bill vol.2" när hon blir levande begravd.
Scenen när de kastar tillbaka jorden över kistan är ett bra exempel att kolla att surroundhögtalarna är korrekt placerade.
Om det inte låter som jorden faller ner över hela rummet, dvs känslan av att själv vara inne i kistan, så är det dags att börja tweeka.

/Heron

Postad 19 January 2005 - 16:34

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0

Regnscenariot är jag med på, blir en ljudpanorering från t ex vänster front till vänster bakre surround lika bra med högt placerade bakhögtalare ?

Viggen
Film ljud är inspelat och mixat för att låta "rätt" med denna placering av högtalarna.

(För att förtydliga så råder det andra förhållanden för flerkanalsmusik)

Postad 19 January 2005 - 20:01

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Jag är en inbiten faktasamlare så en länk eller hänvisning vore intressant :blink:

vi har som regel en viss tal höjd hemma som ligger mellan 2.4-2.6m...

En lustig parentes var att jag först inte insåg att det var ett enkelt stavfel utan började ivrigt leta runt bland diverse sidor/böcker om ljudfysik för att få en förklaring till vad talhöjd är och varför den skulle ligga i området 2.4-2.6 meter :lol: ;) Ja så kan det gå när inte haspen är på :lol: Min takhöjd är förresten 2.7 meter och surrarnas diskantelement sitter på 2.3 meter

Jo, Tomas visst var det stav fel <_<
Jag citerade från tidningen som är min avatar, kan kanske scanna in just det där med storleken på rummet, bara att deras mått är för ett monster rum som ingen normal människa har, dvs storleken på ytan sett 35kvm, detta enligt THX Ultra standard.
Vem har 35kvm stort vardagsrum??
THX folket lystrade och tog åt sig kritiken och hittade på Select, och man tackar jo jo ;)

Alltså, teknikerna på skywalker ranch kom med dessa siffror på rummet som enligt dom är den optimala storleken för absolut korrekt bio ljud hemma och det mäter (HxBxD) = 2,42m x 4,84m x 7,26m = THX Ultra.
Dom nämde också höjden på surround som skall sitta vid sidan om lyssnings positionen (precis som det står i alla instruktions handlingar)
Och den bakre center mitt i mellan och på samma höjd för att få EX /ES surround.
Vad som skiljer sedan mellan Select och Ultra i rumförhållandet har jag ingen aning om, bara att proportionerna kanske bör överenstämma.

Nä, har man 2,50 höjd blir det knappast 5 mellan väggarna för surround och 7,5m från bakre till främre väggen.
Snarare handlar de flesta i sifffror som liknar 2,5 x 4,8 x 5,8 för att nämna ett exempel på ett normalt vardagsrum i kära landet Sverige!

Med din höjd låter det som den ligger på optimal höjd må jag säga B)

Postad 20 January 2005 - 02:49

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 1
Flyttar topic till "Inredning och möbler" där vi vill försöka lägga alla trådar om just högtalarplaceringar osv.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.