Fastställd och uträknad av branschen i fråga.
Jag är en inbiten faktasamlare så en länk eller hänvisning vore intressant 
vi har som regel en viss tal höjd hemma som ligger mellan 2.4-2.6m...
En lustig parentes var att jag först inte insåg att det var ett enkelt stavfel utan började ivrigt leta runt bland diverse sidor/böcker om ljudfysik för att få en förklaring till vad talhöjd är och varför den skulle ligga i området 2.4-2.6 meter
Ja så kan det gå när inte haspen är på
Min takhöjd är förresten 2.7 meter och surrarnas diskantelement sitter på 2.3 meter
Jo, Tomas visst var det stav fel
Jag citerade från tidningen som är min avatar, kan kanske scanna in just det där med storleken på rummet, bara att deras mått är för ett monster rum som ingen normal människa har, dvs storleken på ytan sett 35kvm, detta enligt THX Ultra standard.
Vem har 35kvm stort vardagsrum??
THX folket lystrade och tog åt sig kritiken och hittade på Select, och man tackar jo jo
Alltså, teknikerna på skywalker ranch kom med dessa siffror på rummet som enligt dom är den optimala storleken för absolut korrekt bio ljud hemma och det mäter (HxBxD) = 2,42m x 4,84m x 7,26m = THX Ultra.
Dom nämde också höjden på surround som skall sitta vid sidan om lyssnings positionen (precis som det står i alla instruktions handlingar)
Och den bakre center mitt i mellan och på samma höjd för att få EX /ES surround.
Vad som skiljer sedan mellan Select och Ultra i rumförhållandet har jag ingen aning om, bara att proportionerna
kanske bör överenstämma.
Nä, har man 2,50 höjd blir det knappast 5 mellan väggarna för surround och 7,5m från bakre till främre väggen.
Snarare handlar de flesta i sifffror som liknar 2,5 x 4,8 x 5,8 för att nämna ett exempel på ett normalt vardagsrum i kära landet Sverige!
Med din höjd låter det som den ligger på optimal höjd må jag säga