bifogar en lite bild:
EKK vs Supra högtalarkablar
Postad 19 August 2012 - 22:03
bifogar en lite bild:
Postad 07 February 2013 - 14:38
Okej, ska också testa dessa kablar men har lite frågor, även fast jag läst igenom alla 5 sidor..
1. Exakt vad för kabel ska jag köpa? Finns det något artikelnummer på ex biltema eller elfa. Har både Biltema och Elfa här istan.. Duger det med 4 kablar på 1,5mm?
2. Behöver jag fläta eller tvinna hela trådarna? Gör det någon skillnad om man skiter i att fläta tråden utan bara kör in de fyra trådarna i någon form av krympslang eller annan slang för att dölja de små trådarna, för att sedan fläta slutet av kabeln? Man borde ju spara någon meter (och slippa så in i **** tjocka kablar) på att inte fläta dom.. Jag ska dra min kabel under en dörrlist, så helst vill jag ju försöka ha den så smal som möjligt..
3. Jag kör bi-ampat här hemma. Ska jag då alltså tillverka 2st "kablar" med 4 ekk-kablar i varje?
4. Personligen tycker jag det känns lite riskabelt att tvinna ihop plus och minus-ledare.. Tänk om det blir kabelbrott någonstans om man nu ska fläta? Då blir det ju en trevlig kortslutning..
http://www.lts.a.se/.../diy_ekk_v6.pdf
Postad 29 March 2013 - 02:42
Redigerat av genstruktur, 29 March 2013 - 03:04.
Postad 29 March 2013 - 08:55
Du kan köpa lös EK på rulle om du vill göra en egen kabel från skratch, det finns dock max 1,5mm2 som löskabel och då i halogenfritt utförande som heter EQ.
Logga in som gäst på ahlsell.se och sök i elkatalogen:03 kopplingskabel: EQ
Dom säljer bara till företag men du kan beställa den på vilken seriös elfirma som helst.
Postad 29 March 2013 - 15:14
EKK är den mjukaste varianten då det bara är ledarna i sig själva som gör kabeln styv.
Du kan köpa lös EK på rulle om du vill göra en egen kabel från skratch, det finns dock max 1,5mm2 som löskabel och då i halogenfritt utförande som heter EQ.
Logga in som gäst på ahlsell.se och sök i elkatalogen:03 kopplingskabel: EQ
Dom säljer bara till företag men du kan beställa den på vilken seriös elfirma som helst.
Okej, hade för mig EKK var styv? Eller menar du att EKK är bara gummihöljet? Alla säger att den är bångstyrig som fasen?
Hittade EKK med fyra ledare på clas ohlson. Kanske kan funka och korskoppla eller vad det var man skulle göra
Annars får jag logga in på ahlsell.se och se.
Postad 29 March 2013 - 15:51
Postad 29 March 2013 - 16:09
Den är styv men jämfört med EKRK EKLK EKKJ och liknande så är den förhållandevis mjuk då de andra har en skärm mm som styvar kabeln ytterligare.
Åh fan. Ja ja jag får väl gå och klämma på den på Classe i dagarna! Hade varit kul om min flerkardeliga finkabel förstörde ljudet här hemma
Postad 30 March 2013 - 19:45
Jag hade tänkt göra en Bi-amp med en Yamaha RX-A1020 och XTZ 95.44.
Jag har hört att man brukar använda sig av en tunnare kabel till diskant/mellanregister och sedan en lite tjockare till basen eftersom basen oftast behöver lite mera ström för att få fram djupbasen.
Frågan är då om jag ska ha en EKK LIGHT 3G1,5 till mellan/diskant och en EKK LIGHT 3G2,5 till basen, vad tror ni?
Det ska vara 2 meter vardera.
Kom med alla kommentarer!
Mvh Jimmy
Redigerat av UseJimmy, 01 April 2013 - 12:06.
Postad 31 March 2013 - 17:46
EKK är förhållandevis styv eftersom den är enkarderlig, jämfört med vanliga högtalarkablar som är flerkardeliga. Så jämfört med de som akterspegel räknade upp är den mjuk, men jämfört med flerkardelig kabel är den styv.Okej, hade för mig EKK var styv? Eller menar du att EKK är bara gummihöljet? Alla säger att den är bångstyrig som fasen?
Hittade EKK med fyra ledare på clas ohlson. Kanske kan funka och korskoppla eller vad det var man skulle göra.
Postad 31 March 2013 - 18:18
Är det stor ljudmässig skillnad mellan enkardelig och flerkardelig högtalarkabel ?
Postad 31 March 2013 - 22:31
Nej. Ingen. Likaså mellan vanlig kabel, dyrkabel, EKK, etc. Även om vissa påstår annat.En annan fråga!
Är det stor ljudmässig skillnad mellan enkardelig och flerkardelig högtalarkabel ?
Postad 31 March 2013 - 22:50
Givet att impedansen är lika blir förlusterna jämförbara/samma oavsett frekvens, och det finns ingen som helst anledning att använda olika kablar för bas respektive diskant, men samtidigt blir det ingen märkbar skillnad heller.Hej alla glada!
Jag hade tänkt göra en Bi-amp med en Yamaha RX-A1020 och XTZ 95.44.
Jag har hört att man brukar använda sig av en tunnare kabel till diskant/mellanregister och sedan en lite tjockare till basen eftersom basen oftast behöver lite mera ström för att få fram djupbasen.
Frågan är då om jag ska ha en EKK LIGHT 3G1,5 till mellan/diskant och en EKK LIGHT 3G2,5 till basen, vad tror ni?
Det ska vara 2 meter vardera.
Mvh Jimmy
Det man skall låta bli är för tunn och för lång kabel, men det är nästan omöjligt med de längder som används i ett vardagsrum.
Lampsladd, ekk, telefontråd osv går alldeles utmärkt, och förlusten blir i värsta fall en pytte bråkdel av någon dB, dvs spelar ingen roll alls.
Postad 01 April 2013 - 06:52
Postad 01 April 2013 - 12:04
Då sa han såhär!
En tjockare kabel ger en högre skinneffekt vilket medför att basfrekvensen dominerar kabeln och diskanten blir lidande. Därför väljer man en kabel som ger ungefär samma frekvensflöde över hela registret som ligger mellan 2-3mm2.
Någon som hört talas om detta innan?
Redigerat av UseJimmy, 01 April 2013 - 12:08.
Postad 01 April 2013 - 12:22
...tjockare kabel ger en högre skinneffekt vilket medför att basfrekvensen dominerar kabeln och diskanten blir lidande. Därför väljer man en kabel som ger ungefär samma frekvensflöde över hela registret som ligger mellan 2-3mm2.
Någon som hört talas om detta innan?
Att fyndbörsen snackar ungefär lika mycket skit som alla andra burk- och kabelnasare visste de flesta redan ja.
"Skinneffekt" existerar faktiskt men är fullständigt ointressant vid så låga frekvenser, och att "basen skulle dominera och diskanten bli lidande" är ren rappakalja.
Läs här exempelvis, och skicka gärna ett par länkar till nötterna på fyndbörsen.
http://www.audioholi...-speaker-cables
Postad 01 April 2013 - 15:26
Att fyndbörsen snackar ungefär lika mycket skit som alla andra burk- och kabelnasare visste de flesta redan ja.
"Skinneffekt" existerar faktiskt men är fullständigt ointressant vid så låga frekvenser, och att "basen skulle dominera och diskanten bli lidande" är ren rappakalja.
Läs här exempelvis, och skicka gärna ett par länkar till nötterna på fyndbörsen.
http://www.audioholi...-speaker-cables
Bra, då har man lite mera kött på benen...men vilken tjocklek ska jag välja
Jag kommer behöva 1m till center + 2 meter till front + 10m till surroundet.
Redigerat av UseJimmy, 01 April 2013 - 15:34.
Postad 01 April 2013 - 15:48
http://www.kjell.com...vit-20-m-p39078Bra, då har man lite mera kött på benen...men vilken tjocklek ska jag välja
Jag kommer behöva 1m till center + 2 meter till front + 10m till surroundet.
kör jag på.
Postad 11 April 2013 - 17:21
Postad 11 April 2013 - 17:46
Av samma anledning som det säljs sånt här trams: http://www.shakti-in.../audiovideo.htmHur kommer det sig att det finns olika tjocklekar på kablar ifall det inte har någon inverkan?
Dvs, där det finns pengar att tjäna kommer man göra allt för att lura på folk vad som helst.
Postad 16 April 2013 - 23:12
Längder under 4m rekommenderades man att köra just 2x1.5mm2 så jag tog helt sonika och och klippte av den tredje ledaren i kabeln så jag nu bara har två skalade kardeler. Har precis blivit klar med att kapa och skala kabeln. Jag tycker ändå att den inte var så bångstyrig? Inte värre än den kabeln jag har nu från hifiklubben i alla fall så det blir nog inget problem. Skall koppla in den i dagarna och utvärdera, om det nu är något att utvärdera
Om inte annat funderar jag på om man inte skulle tillverka en egen kabel med en snygg strumpa på och lite sånt av den. Bara för att det är kul att ha gjort den själv.
Redigerat av genstruktur, 16 April 2013 - 23:18.
Postad 19 April 2013 - 11:48
Så hur lät det då?
Får för mig att det låter lite renare, diskanten låter lite bättre, det låter bra helt enkelt!
Kan det vara inbillning, förväntanseffekt, kan min gamla kabel varit defekt? Javisst!
Skulle jag klara av att höra skillnad i blindtest? Troligtvis inte!
Slutsats. Hur man än ser på om det är skillnad eller ej så är EKK fullgod som högtalarkabel och eftersom den bara kostade mig 69 kr så kan jag byta den varje år om jag vill och behöver inte bry mig om att undra om mina kablar är defekta eller har oxidrat och så vidare. Bra köp som får stanna med andra ord!
Redigerat av genstruktur, 19 April 2013 - 11:57.
Postad 21 April 2013 - 23:11
Att använda en EKK med fler än 2 ledare och i den lämna några ledare
avklippta men kvar, ger en onödigt hög kapacitans
Redigerat av genstruktur, 22 April 2013 - 11:47.
Postad 22 April 2013 - 07:57
Kan väl bara meddela att man inte skall göra som jag om man vill vara korrekt. Citerar IÖ från faktiskt.se
Sen kan det ju vara så att den "onödigt höga kapacitansen" faktiskt är försumbar.
Har inga siffror i huvudet, men med de längder man har i vardagsrum förefaller det väldigt sannolikt...
Postad 22 April 2013 - 11:33
Sen kan det ju vara så att den "onödigt höga kapacitansen" faktiskt är försumbar.
Har inga siffror i huvudet, men med de längder man har i vardagsrum förefaller det väldigt sannolikt...
Visst kan det vara så, ville bara informera.
Postad 15 May 2013 - 19:22
Postad 15 May 2013 - 19:27
http://sv.wikipedia....wiki/KapacitansVad är "kapacitansen"? Och varför skulle en oanvänd tråd i kabel påverka detta?
http://www.drkrupp.s...rbox_kabel.html
Redigerat av masse70, 15 May 2013 - 19:28.
Postad 25 June 2013 - 10:13
Postad 20 January 2014 - 15:13
Jag har nu provat ett par EKKJ 30:- m vs Dynavoice Silverstar Cable 1300:- 2,5 m.
Jag använder mig av en Yamaha RX-A1020 och ett par XTZ 95.44.
Vad jag märker nu när jag spelat in kablarna är att EKKJ riktas mer mot dem lägre frekvenserna (Bas/Mellanregister) och Dynavoice Silverstar Cable mot dem högre frekvenserna (Diskant/Mellanregister) jag gissar på att silverpläteringen har med detta att göra.
Då min Yamaha och XTZ redan är väldigt ljusa och öppna i ljudet så tycker jag det blir en aning för ljust och skrikigt med Dynavoice Silverstar Cable.
Jag tycker det låter lite mera jämt och balanserat i dem högre tonerna med EKKJ, detta är antagligen för att EKKJ inte är lika riktad mot dem höga frekvenserna och jag tröttnar då inte på dem ljusa tonerna som Dynavoice Silverstar Cable har.
Detta resultat är vad jag har kommit fram till, men det är egentligen ingen jätte skillnad om man inte lyssnar noga ett par gånger och jämför. Det är självklar bättre att byta högtalare/förstärkare om man är ute efter ett annat ljud, men högtalarkablar gör en liten nyans skillnad det ska man inte glömma och det är bara att prova sig fram och försöka matcha högtalarkablarna med ljudsystemet man använder för att inte få för ljusa eller basiga toner beroende på ditt ljudsystem.
Redigerat av UseJimmy, 23 January 2014 - 02:09.
Postad 23 January 2014 - 10:42
Vad jag märker nu när jag spelat in kablarna...
Spelat in?
Kablarna består väl av koppar dvs ett grundämne (även silver är) där alla molekylerna ser exakt lika dana ut och jag tror inte att den lilla ström från en förstärkare klarar av att ändra strukturen i grundämnet eller forma om koppar i fast form även om elektriciteten skiter fullständigt hur kabeln är formad för den tar ändå den snabbaste vägen fram.
All kablar med koppar ser lika dana ut och levererar lika dant, fysiskt omöjligt att få koppar att filtrera nån viss frekvens, kabeln är en slav och gör exakt det förstärkaren vill att den ska göra.
Du borde leta efter dina svar här:
http://sv.wikipedia....i/Placeboeffekt
Postad 23 January 2014 - 13:38
Det är just detta som är lite intressant med kablar då inte riktigt någon värkar kunna svara på detta.Spelat in?
Kablarna består väl av koppar dvs ett grundämne (även silver är) där alla molekylerna ser exakt lika dana ut och jag tror inte att den lilla ström från en förstärkare klarar av att ändra strukturen i grundämnet eller forma om koppar i fast form även om elektriciteten skiter fullständigt hur kabeln är formad för den tar ändå den snabbaste vägen fram.
All kablar med koppar ser lika dana ut och levererar lika dant, fysiskt omöjligt att få koppar att filtrera nån viss frekvens, kabeln är en slav och gör exakt det förstärkaren vill att den ska göra.
Du borde leta efter dina svar här:
http://sv.wikipedia....i/Placeboeffekt
Jag har provat en del högtalarkablar och hörlurskablar av både bra och dålig kvalite, och dem alla har ändrat karaktär med tiden då det är något som antagligen släpper i dem och får musiken att spela mera korrekt och lugnt, basen brukar oftast inte riktigt hänga med i svängarna i början men detta blir också bättre med tiden och blir mera kontrollerad och djup.
Det kan också vara så att själva högtalaren vänjer sig efter kabeln som är ny, men jag tror mera på att det är kabeln som behöver lite tid på sig. Jag märker iaf skillnad efter ett par timmars användning att det låter tydligare och mera korrekt ju mer dem får spelas in.
Det är inte heller alla som lägger märke till detta då det är små förändringar som sker, och det behövs oftast lite bättre och högupplösta högtalare för att man ska märka dem små förändringar som sker.
Placeboeffekt är bara skit snack för att folk inte kan höra dem små nyansförändringar som sker.
Redigerat av UseJimmy, 23 January 2014 - 13:49.
Postad 23 January 2014 - 14:06
"högtalaren vänjer sig efter kabeln" -En högtalare saknar hjärna och har inte en susning om vad det är som sitter i dennes röv.
Postad 23 January 2014 - 14:22
Jag vet som sagt inte vad det kan vara som gör att det låter olika, men jag har iaf märkt att det låter lugnare och mer detaljerat i diskant samt mellanregister och har en aning mera bas än Dynavoice silverstar cable."det är något som antagligen släpper i dem" - vad kan släppas i ett grundämne, finns ju inget att förändra samt om det fanns så som sagt kan ju inte den strömmen ändra nån struktur på hård metall.
"högtalaren vänjer sig efter kabeln" -En högtalare saknar hjärna och har inte en susning om vad det är som sitter i dennes röv.
Detta kan bero på att det är väldigt många små kablar i Dynavoice silverstar cable som då får en annan karaktär på ljudet.
EKKJ är ju enkardelig och kanske får ett bättre flyt i strömmen
Har du sj inte provad olika högtalarkablar med ditt fina DALI Mentor system?
Postad 23 January 2014 - 14:39
Har du sj inte provad olika högtalarkablar med ditt fina DALI Mentor system?
Jag haft lite olika, kjell&co, supra och nu har jag köpt van damme till mina frontar och center, ingen skillnad vilket inte är så konstigt.
Skulle det vara nån förändring i ljudet pga kabel så har kabeltillverkaren misslyckats och gjort en dålig kabel.
Du skulle garanterat inte klara ett blindtest med dom kablarna du nämnt.
Postad 23 January 2014 - 14:47
I ett blind test skulle det vara svårare, men eftersom jag har varsin kabel i fronthögtalarna så har jag lyssnat lite noggrannare under ett par dagar och det är som sagt små nyans skillnader som till exempel (skrikig diskant) och jag väljer ju självklart den kabeln som låter bästJag haft lite olika, kjell&co, supra och nu har jag köpt van damme till mina frontar och center, ingen skillnad vilket inte är så konstigt.
Skulle det vara nån förändring i ljudet pga kabel så har kabeltillverkaren misslyckats och gjort en dålig kabel.
Du skulle garanterat inte klara ett blindtest med dom kablarna du nämnt.
Redigerat av UseJimmy, 23 January 2014 - 14:48.
Postad 23 January 2014 - 14:58
Menar du att du har en sorts kabel till vänster front och en annan sort till höger front? Och jämför du då vänster kanal mot höger kanal? Om du jämför med en stereoinspelning så är det alltid skillnad mellan kanalerna. Kör en monoinspelning och jämför.... eftersom jag har varsin kabel i fronthögtalarna så har jag lyssnat lite noggrannare under ett par dagar...
Postad 23 January 2014 - 15:49
Det är just detta som är lite intressant med kablar då inte riktigt någon värkar kunna svara på detta.
Vad är det i detalj du tycker att ingen riktigt verkar kunna svara på?
...Jag har provat en del högtalarkablar och hörlurskablar av både bra och dålig kvalite, och dem alla har ändrat karaktär med tiden...
...släpper i dem och får musiken att spela mera korrekt och lugnt...
...bättre med tiden och blir mera kontrollerad och djup...
...själva högtalaren vänjer sig efter kabeln som är ny...
...det låter tydligare och mera korrekt ju mer dem får spelas in...
...det behövs oftast lite bättre och högupplösta högtalare...
...Placeboeffekt är bara skit snack för att folk inte kan höra dem små nyansförändringar som sker...
Fantastiskt roliga och intetsägande formuleringar, och det låter faktiskt som om du lånat en del från några av forumets mer skamlösa filurer.
...det är som sagt små nyans skillnader som till exempel (skrikig diskant) och jag väljer ju självklart den kabeln som låter bäst
Det tror jag säkert att du tror, men du vet inte varför och har egentligen ingenting alls att grunda din uppfattning på, och då kan det ju faktiskt vara så att det du tror och talar dig varm för inte riktigt stämmer. Har du alls funderat på att överväga mer sannolika förklaringar till dina upplevelser?
Redigerat av Unregistered277056c3, 23 January 2014 - 15:50.
Postad 23 January 2014 - 19:54
Känns inte som om det direkt är vetenskapsmän som skriver så här...
Postad 10 February 2014 - 16:06
Har inte lyssnat på något annat en supras olika kablar. har haft olika supra kablar dom senaste 25 åren.
Redigerat av Unregistered94c28536, 10 February 2014 - 16:08.
Postad 11 February 2014 - 08:10
Det var dyrt, tycker jag. Supra Sky 2,5 mm2 kostar ca 25 kr/met. Vad är det för skillnad egenligen mot Ply?Jag gillar supras kablar, billiga och bra, kör med Ply just nu, kostar strax över tusenlappen med färdiga kontakter.
Har inte lyssnat på något annat en supras olika kablar. har haft olika supra kablar dom senaste 25 åren.
Postad 11 February 2014 - 08:32
Känns inte som om det direkt är vetenskapsmän som skriver så här...
Postad 11 February 2014 - 08:58
Postad 11 February 2014 - 11:12
Njae, då får det vara rätt kassa kontakter. Dessutom stannar ju kabeln i den vinkel du böjer den, så det behöver inte belasta mer än en flerkardelskabel alls. Man håller ju inte på och flyttar runt dem heller normalt.Är inte EKK kablar väldigt styva? Finns det inte risk att man belastar (för höga krafter) kontakterna i förstärkaren eller högtalaren för mycket som till slut riskerar orsaka glapp i kontakerna?
Postad 11 February 2014 - 11:16
Njae, då får det vara rätt kassa kontakter. Dessutom stannar ju kabeln i den vinkel du böjer den, så det behöver inte belasta mer än en flerkardelskabel alls. Man håller ju inte på och flyttar runt dem heller normalt.
Tycker också att det funkar bra, trots att den är lite styvare en flerkardelig kabel.
Postad 11 February 2014 - 11:21
Dom är styva och otympliga. Personligen förstår jag inte varför vissa använder dom som högtalarkabel. Skulle kunna vara ett ekonomiskt skäl kanske, för ljudmässigt blir det ingen skillnad mot vanlig högtalarkabel.Är inte EKK kablar väldigt styva? Finns det inte risk att man belastar (för höga krafter) kontakterna i förstärkaren eller högtalaren för mycket som till slut riskerar orsaka glapp i kontakerna?
Postad 11 February 2014 - 16:27
Köpt färdigterminerade, man kan gänga på spade eller banan kontakt.Det var dyrt, tycker jag. Supra Sky 2,5 mm2 kostar ca 25 kr/met. Vad är det för skillnad egenligen mot Ply?
Postad 13 February 2014 - 16:51
Körde det till min center rätt länge eftersom jag köpte för lite högtalarkabel och råkade ha en stump liggande i en garderob, överbliven från någon gammal lampa.EKK är ute, nu är det RKK som gäller
RKK är mjukare och mer följsam, använder det med stativhögtalarna för att kunna dra kabeln genom stativet. Av det jag hade hemma att välja på var RKK det bästa.
RKK 2x1,5mm2 Från Clas Ohlson
http://www.clasohlso...RKK/Pr490327015
RKK-sladden var ursprungligt köpt för taklampor. Fick tillräckligt många meter över för att ansluta högtalarna till förstärkaren.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
69 bilder
61 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?