Postad 18 January 2005 - 17:01
Postad 18 January 2005 - 22:35
Körde några dukprover mot duken och det såg ganska exakt ut som en vanlig vit 1.0-duk.
Testade mot en annan duk(oklart märke), men den har i vart fall troligen 1.0 lr 1.1, och det skiljde ytterst lite i gain, tuppluren var litelite mörkare(kan inte blindtesta utan med halva bilden på resp duk så kunde man skönja en viss skillnad.
Jag var på G att beställa en Euroscreen, men efter dessa tester vete det fn om det är värt pengarna. kommer troligen inte att kunna se nån skillnad.
Postad 19 January 2005 - 07:29
Postad 19 January 2005 - 08:55
Blandar vi inte gain med färgkod nu?
Jag trodde gain var hur mycket som reflekterade tillbaka utav ljuset, men jag kan ha fel.
Kan man inte ha en grå duk men med olika gain samt en vit med olika gain? Rätta mig gärna om jag är och cyklar igen
Postad 19 January 2005 - 20:05
Den frågan vore verkligen intressant.
(Jo, man kan väl säkert räkna ut det själv, men jag är på jobbet och har itne så mycket tid över)
Postad 19 January 2005 - 20:09
Om så är fallet är svaret att du får en bild som är 200/2.54=79" bred samt ((200/2.54)/16)*9=44" hög, eller sqrt(79^2+44^2)=90" på diagonalen.
Postad 20 January 2005 - 07:45
Postad 14 February 2005 - 23:40
Hade´
Postad 15 February 2005 - 10:22
aakee:
Blandar vi inte gain med färgkod nu?![]()
Jag trodde gain var hur mycket som reflekterade tillbaka utav ljuset, men jag kan ha fel.
Kan man inte ha en grå duk men med olika gain samt en vit med olika gain? Rätta mig gärna om jag är och cyklar igen
Helt korrekt! Gain har att göra med hur mycket ljus duken reflekterar och inte vilken kulör den har.
Postad 06 August 2005 - 18:13
Postad 10 August 2005 - 23:09
Det undrar jag också. Har funderat på att köpa en billig (<1500 kr)riktig duk som den här t.ex. hos fyndbörsen: http://www.fyndborse...33;Prodnr=10052Hur står sig en Tupplur mot en billig skitduk för nån tusing? Köpte en billig duk och är ganska missnöjd. Dels är den inte rak och sen blänker det om den på vissa ytor vilket stör.
Eller ska man köra på tuppluren, samma kvalitet?
Postad 14 August 2005 - 19:54
Den e ju så pass billig att man skulle kunna prova sig fram, men är det någon annan som fnulat på detta eller till och med provat? Blev det bättre?
/Donkey
Postad 14 August 2005 - 21:23
Kommer sälja av min skitduk nu. 990kr åt xxxxxxx.... fast det var dock en chansning att köpa en sådan duk så det e la smällar man får ta.
Postad 14 August 2005 - 22:06
Tröttnade på min skitduk idag och köpte en Tupplur. Den vara rakare, inte sådär glittrande på ytan och subjektivt så upplevede jag det som om den inte hade lika mycket gain vilket säkert kan stämma eftersom duken jag har är på 1,1. Tyckte färgerna blev bättre med Tuppluren, skärpa såg jag ingen direkt skillnad på. Jag tvekar inte att rekommendera Tuppluren framför dom billigaste dukarna, klart prisvärt och faktiskt inte så dassig bild som man kan tro eftersom det trots allt är en rullgardin
Kommer sälja av min skitduk nu. 990kr åt xxxxxxx.... fast det var dock en chansning att köpa en sådan duk så det e la smällar man får ta.
Gilgo, hade du en maskning på din gamla duk? upplever du nån skilland mot att inte ha en nu i så fall?
/ Donkey
Postad 15 August 2005 - 14:55
Postad 15 August 2005 - 15:45
Kör ni med en helt vit Tupplur?
Jag har en helt vit tupplur och tycker jag får bra bild med min Z3:a, tycker det mest beror på hur bra bild själva filmen har för slutresultatet.
Är det nån som har jämfört en tupplur med en Projecta eller liknade?
/Rikard
Postad 21 August 2005 - 22:17
aakee:
Blandar vi inte gain med färgkod nu?![]()
Helt korrekt! Gain har att göra med hur mycket ljus duken reflekterar och inte vilken kulör den har.
Självklart !
Dock såg den fortfarande ut i princip exakt som en vit duk med Gain 1.0
Jämförde man dukens färg utan projje med taklampor på såg de lika vita ut. När man körde bilden så såg det i princip identiskt ut, både färg och ljusstyrka.
Ett stycke provduk med nån Goo-färg var också ganska likt(men nu minns jag inte vikken gain den provlappen hade).
Min slutsats(trodde att man kunde dra den själv när man läste mitt svar) blev att den nog har ganska exakt 1.0.
Redigerat av AAKEE, 21 August 2005 - 22:20.
Postad 21 August 2005 - 22:30
Kolla mitt galleri, där finns det lite bilder på min 16:9-maskning.
min duk är ca 199cm bred och med 4,5cm maskning blev den 190cm bred bildyta
Det blev 86" diagonal sist jag räknade.
Det finns några inlägg där jag beskrivit hur jag gjort, försök hitta det. Om inte så är bilderna nog rätt talande.
https://www.minhembio.com/AAKEE
Det har fungerat bra hela tiden, den har bibehållt sin släthet( ett drygt 1år). Nu har jag flyttat och har 2,7m till tak(mot 2,40 innan) måste rulla ut mer och det märks, den vill inte bli riktigt lika slät...kanske löser sig om den får hänga utrullad ett tag. Har bara satt upp den, inte använt den.
Postad 26 August 2005 - 10:36
Vet dock inte vilket gain som kingpin:en har. Men helt plötsligt behövde det inte vara helt kolmörkt i rummet när man tittade.
Underlättade filmtittning på dagen då det alltid läcker lite runt mina mörkläggningsgardiner.
Postad 29 August 2005 - 09:01
Postad 31 August 2005 - 13:40
Är det någon här som har testat att ramspänna en "Tupplur"? Funkar det eller är materialet för styvt för att kunna vikas runt ett hörn (alltså runt själva ramen så man kan sätta fast själva tyget på baksidan av ramen).
Funderar också på detta, eller på att fästa på en masonitskiva. Borde kunna bli ganska bra. Eftersom det är målningen som gör att det slår sig...
Hade varit rätt nice att slå ihop en ram av råplan och sedan dra på en vit masonitskiva på den och på den fästa en tillklippt tupplur som duk.
Sedan maskerar man med lite svart sammet runt ...
kostnad ca 400 - 500 :-
Lite smidigare än att måla kanske ...
Postad 03 September 2005 - 09:27
Nja, det är inte målningen som gär artt dne slår sig, inte för mig iallafall. Det lilla som kanterna kroknade när jag målade gick lätt att stryka tebaxx.
Min fungerar bra, målad.
En ramspänd duk har ju alla möjligheter att vara 100% slät, så det är nog ett bra tips om man har plats fär en sån.
Känns inte som bra ide att limma hela duken mot en masonit...det kanske går, men det borde finnas en risk för att det inte blir bra.
Postad 16 September 2005 - 02:37
Bildytan blev ca 80".
Postad 19 February 2007 - 17:33
Är det någon som har använt baksidan av tupplur för att projicera på? Så här initialt tycker jag svärtan blir mycket bättre om man använder baksidan, de ljusa delarna blir inte så mycket sämre.
Redigerat av sb22ew, 20 February 2007 - 23:45.
Postad 21 February 2007 - 16:49
Jag tar mig friheten att använda denna tråd för en av mina frågor.
Är det någon som har använt baksidan av tupplur för att projicera på? Så här initialt tycker jag svärtan blir mycket bättre om man använder baksidan, de ljusa delarna blir inte så mycket sämre.
ja jag skulle säga att generellt så är tupplurens baksida den man SKA projicera på då framsidan är alldeles för oskarp. och som du själv säger så blir svärtan en anings bättre men man tappar lite ljustryck men det väger den mycket skarpare bilden upp! får man inte skarpt på baksidan så kan man vara säker på att ens projektor helt enkelt inte är skarp, eller så är det något som inte är 100% inställt.
framsidan går inte att få skarp, dock är djupet och ljuset bättre.
en duk som har allt detta plus svärta som en grå duk vill jag ha :-) how hard can it be?
Postad 21 February 2007 - 21:31
Jag tar mig friheten att använda denna tråd för en av mina frågor.
ja jag skulle säga att generellt så är tupplurens baksida den man SKA projicera på då framsidan är alldeles för oskarp. och som du själv säger så blir svärtan en anings bättre men man tappar lite ljustryck men det väger den mycket skarpare bilden upp! får man inte skarpt på baksidan så kan man vara säker på att ens projektor helt enkelt inte är skarp, eller så är det något som inte är 100% inställt.
framsidan går inte att få skarp, dock är djupet och ljuset bättre.
en duk som har allt detta plus svärta som en grå duk vill jag ha :-) how hard can it be?
så det är baksidan som är bäst, måste provas återkommer med åsikt om förbättring eller försämring
Postad 23 February 2007 - 14:51
Tröttnade på min skitduk idag och köpte en Tupplur. Den vara rakare, inte sådär glittrande på ytan och subjektivt så upplevede jag det som om den inte hade lika mycket gain vilket säkert kan stämma eftersom duken jag har är på 1,1. Tyckte färgerna blev bättre med Tuppluren, skärpa såg jag ingen direkt skillnad på. Jag tvekar inte att rekommendera Tuppluren framför dom billigaste dukarna, klart prisvärt och faktiskt inte så dassig bild som man kan tro eftersom det trots allt är en rullgardin
är tupplur verkligen en rullgardin? isåfall måste den ha utgått för den finns inte längre på ikea.se
http://www.ikea.com/...v...=#~Products
Om det inte är rullgardin utan ett lakan man är ute efter spelar det någon roll om man tar vanliga lakanet eller "dra-på-lakan"?
Postad 23 February 2007 - 15:17
är tupplur verkligen en rullgardin? isåfall måste den ha utgått för den finns inte längre på ikea.se
http://www.ikea.com/...v...=#~Products
Om det inte är rullgardin utan ett lakan man är ute efter spelar det någon roll om man tar vanliga lakanet eller "dra-på-lakan"?
Tupplur
Denna är det...
Postad 23 February 2007 - 18:44
Beagle five: Märkte du detta på egen hand eller har du läst det någonstans?
Postad 23 February 2007 - 23:27
Känns egentligen löjligt i sammanhanget att jag inte kan lägga 2500 - 4000 på en rejäl duk som jag kan ha länge när jag ska köpa en projje för 9 - 14000 (antingen Optoma hd70 eller Hitachi tx300) men som sagt. dessa 2,5 - 4000 kr är 2 månadshyror, alltså mycket pengar..
Som tidigare sagt, funkar en Tupplur så länge?
Förstår att allt är beroende på hur pass kräsen man är osv, men jag har aldrig innan ens ägt en projektor, inte ens en lcd tv så frågan är hur pass kräsen jag är så att säga.
Postad 24 February 2007 - 01:28
Trevligt att det inte bara är jag som använder baksidan
![]()
nä jag var lite missnöjd med bilden så jag testade att byta sida o vips såg allt asbra ut.
Postad 24 February 2007 - 01:33
Att använda Tupplur som duk, utan att ramspänna eller några andra åtgärder, är detta något som funkar som första duk i nån månad tills man sparat in till en rejäl duk? (är student nämligen och pengar växer tyvärr inte på träd..)
Känns egentligen löjligt i sammanhanget att jag inte kan lägga 2500 - 4000 på en rejäl duk som jag kan ha länge när jag ska köpa en projje för 9 - 14000 (antingen Optoma hd70 eller Hitachi tx300) men som sagt. dessa 2,5 - 4000 kr är 2 månadshyror, alltså mycket pengar..
Som tidigare sagt, funkar en Tupplur så länge?
Förstår att allt är beroende på hur pass kräsen man är osv, men jag har aldrig innan ens ägt en projektor, inte ens en lcd tv så frågan är hur pass kräsen jag är så att säga.
du kommer ha hakan nere vid golvet. så ja den duger.
körde precis crack down en massa timmar på min vanliga CRT 32 tums widescreen, tyckte att faan det ser ju hilma fint ut, sen kopplade jag in projjen... WOW!!! helt fantastiskt med projektor. alla borde ha en!
Postad 24 February 2007 - 16:02
![]()
nä jag var lite missnöjd med bilden så jag testade att byta sida o vips såg allt asbra ut.
Okej. Har du testat att skifta tillbaka igen? Ofta kan man ju lura sig själv (suggestion) att tro att en ändring verkligen blir bättre eller att ändringen kanske inte var så stor som man först trodde
Postad 24 February 2007 - 16:10
![]()
Okej. Har du testat att skifta tillbaka igen? Ofta kan man ju lura sig själv (suggestion) att tro att en ändring verkligen blir bättre eller att ändringen kanske inte var så stor som man först troddeBara ett tips
jag gör inget annat är hålla på att jämföra hemma, så ja, jag vände på den ett par gånger senast igår då jag skulle se vilken av dom 4 olika "dukar" jag har som gör crackdown mest rättvisa.
i stort sett gör jag inget annat än jämföra, dukar, sladar, signaler, dvder....etc... är faan trött på denna mani! :-)
av den tid jag använder min projektor så är kanske HÖGST 25% filmtittande, resten är jag som jämför o kollar klipp och sånt... helt sjukt!
Postad 24 February 2007 - 20:50
Postad 27 February 2007 - 18:09
Hur står sig en Actual Wall Screen från fyndbörsen (lyckas inte länka till den så ni får kolla själva) mot tupplur. Actual Wall Screen är ju inte direkt dyr (även om den är dyrare än tupplur) och har fördelen att den är större. men om det inte blir bättre bild så kan man väl lika gärna köpa en tupplur.
Postad 01 March 2007 - 11:22
Funkar nog bra som ett alternativ tills man kan lägga ut mera pengar.
Edit:
Testade lite mer noggrannare på tuppluren igår , då jag ska ha en duk till tx200,an med, och det var inte bara kontrasten som avvek. Jag tycker inte att skärpan och djupet kommer fram. Men det kanske man inte kan kräva av en rullgardin
Som jag skrev ovan så funkar den den kanske som reservduk en kort stund.
Redigerat av Palle, 02 March 2007 - 11:45.
Postad 02 March 2007 - 12:20
Edit: Nja, baksidan gav väl ingen aha-upplevelse precis. Tyckte mig inte se så mkt skillnad men allt är ju subjektivt.
Redigerat av Palle, 03 March 2007 - 14:42.
Postad 16 March 2007 - 19:25
Efter ca 400 tim tittande så har jag dessa råd.
Duken krymper om ni rullar på färg. Jag maskade bilden och målade svart runt. KATASTROF när det torkade. Den omålade bilden lixom "ploppade" ut ur en svart ram som var mindre än bilden. För att fixa detta målade jag vitt på bilden. Det blev något bättre, men efter ett par dagars tork så buktade hela duken framåt pga att all krympande färg satt på framsidan. Vad gör entusiasten? Jo målar hela baksidan med vit. Till slut blev den slät. Döm om min hysteriska ilska vad jag märker..ha ha ha...jag har kladdat på så jäkla mycket färg att upphängningen inte orkar bära duken som nu väger typ 4 kg.
LMAO
Hur som helst för att gra en lång historia kort. Maskning (svart ram) är ett måste för mig. Den upplevda kontrasten ökar enormt imo. (även om jag kör med HS60
Jag har inte benchmarkat andra dukar. Så e de bara. Men för ca 1500:- och lite kul pulande har jag tre dukar monterade ovanför varandra med perfekt matchade svartmaskningar och bilden är helt ok för mig. Vi är mycket nöjda i min familj. Good Value for money.
Postad 23 April 2007 - 17:12
Jag köpte en på kjell o company den var värdelös det glittrar och det är liksom som en grå hinna över hela duken.
Ska lämna tillbaka den genast.
Kan man jämföra tipplur med dom billigare "riktiga" dukarna?
Postad 20 March 2008 - 21:08
Det får gärna nån som är kunnig svara på så slipper man hålla på och vända fram och tillbaka själv när det är dags. Måste ju vara så pass stor skillnad så att en av sidorna är självklar att använda, eller?
Vilken sprayfärg rekommenderas för att måla kontrastram?
Postad 22 March 2008 - 20:47
Postad 07 July 2008 - 23:29
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
17 bilder
110 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?