Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Behringer och andra parametriska EQ's

37 svar i tråden
Behringer FBQ-2496 (Rackutrustning) 24 7,5 (6) 1 568:-
1 relaterade trådar

#1

Skickat 22 januari 2005 - 01:33

FEEDBACK DESTROYER PRO FBQ2496
Ultra-Fast 24-bit/96 kHz Feedback Suppressor/Parametric EQ

Postad bild

The FBQ2496 is the fastest (>0.2 sec.) and the only 96 kHz Feedback Suppressor on the market. Using an ultra-fast feedback detection algorithm, it automatically and “intelligently” locates up to 20 feedback frequencies per channel and sets extremely narrow notch filters to “destroy” them, leaving the remainder of the signal virtually untouched. Easy does it: with the “Set-and-Forget” default setting plus the Panic button, your FEEDBACK DESTROYER can be up and running in no time! The auto mode continuously monitors the mix, resetting programmed filters automatically, while the manual mode allows individual setting of up to 40 fully parametric filters with frequency, bandwidth and gain adjustment. Open MIDI architecture means that future software updates and flexible communication with digital equipment are a no-brainer. With its various modes you can master just about any live sound situation or use it as a creative sound-shaping tool.

Features
  • Automatically and “intelligently” locates and destroys up to 20 frequencies per channel
  • Ultra-fast feedback detection (>0.2 sec) due to proprietary FFT signal analysis
  • Ultra-narrow notch-filters (up to 1/60th octave) for very effective feedback suppression, while keeping highest sonic quality
  • “Set-and-forget” default setting plus Panic button enable immediate and super-easy Feedback Destroyer performance
  • Auto mode continuously monitors the mix, resetting programmed filters automatically
  • Single-shot mode automatically detects and destroys feedback and locks the filter until you reset it manually
  • Manual mode allows individual setting of up to 40 fully parametric filters with frequency, bandwidth and gain adjustment
  • Ultra-high resolution 24-bit/96 kHz A/D and D/A converter powered by a 32-bit DSP for ultimate audio performance
  • Open MIDI architecture for future software updates and flexible communication with digital equipment
  • Balanced inputs and servo-balanced outputs with gold-plated XLR and ¼'' TRS connectors
  • Internal switch-mode power supply for maximum flexibility (100 - 240 V~), noise-free audio, superior transient response plus lowest possible power consumption for energy savings
  • High-quality components and exceptionally rugged construction ensure long life
  • Conceived and designed by BEHRINGER Germany
Jag behöver väl knappast nämna att det är den digitala parametriska EQ'n man vill åt :)

// Lyckman

Det här inlägget har ändrats av lyckman 22 januari 2005 - 01:34


#2

Skickat 03 februari 2005 - 18:07

Jag sitter och funderar på att köpa en DSP1124 nu när jag satt på Behringers hemsida och fick syn på den apparaten ovan (FBQ2496), så jag tror jag får vänta några månader tills den släpps i 2a kvartalet 2005.
Sååå typiskt när man tänkte slå till på en DSP imorrn :D
Jag som ville labba lite i helgen :huh:
Inte för att jag vet om den är bättre än DSP1124, men nya apparater bör vara bättre än äldre... förhoppningsvis iaf!
Ska läsa lite mer om den nya nu.

#3

Skickat 15 april 2005 - 16:53

  • oster
  • Användare

  • 215 inlägg
hej ja söker Behringers rumskorrektion vet nå vart man kan få tag i det??? är tack sam för svar.

#4

Skickat 15 april 2005 - 19:11

  • Peter.M
  • Biologi - Läran om livet

  • 3 439 inlägg
Om det är en Feedback Destroyer du är ute efter(?) så har Ljudia den.

#5

Skickat 16 april 2005 - 10:52

  • oster
  • Användare

  • 215 inlägg
okej. ja fick nya ljud och bild i går då hade dom kört med en rumskorrektion från
Behringer. till en NAD anläggning så ja tänkte ta reda va det var exat.

#6

Skickat 16 april 2005 - 11:00

  • oster
  • Användare

  • 215 inlägg
ja kom på va det var nu

#7

Skickat 18 maj 2005 - 17:48

Ni som har eller har använt en parametrisk equalizer (tex Behringers) till eran sub,
blev ni nöjda med resultatet?
Gav det nån stor förbättring och var det bökigt att justera in??

Finns det något bättre alternativ än Behringer feedback destroyern??

Vad använde ni för hjälpmedel (ljudtrycksmätare, testskiva och liknande)


Tacksam för lite inputs ifrån dom som vet.


Hallååååå.....någon!??

Det här inlägget har ändrats av stefans 27 maj 2005 - 08:18


#8

Skickat 27 maj 2005 - 09:18

  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 397 inlägg
Tänkte vi kunde samla alla trådar och info om denna och andra parametriska EQ's i denna tråd :)

#9

Skickat 06 juni 2005 - 13:09

Jag har en Marantz SR-5400 surroundreceiver. Till denna kör jag en optisk kabel från datorn. Jag funderar på att köpa en digital equalizer från behringer i sommar (Behringer DEQ-2496) och koppla in mellan datorn och Marantzen.

Behringer DEQ-2496 har ju optisk in- och utgång så när jag kör 2-kanalig musik från datorn så måste det ju fungera så att det kan equaliza de 2 kanalerna separat.

Men vad händer när jag kör in en 5.1/6.1 Dolby Digital/DTS-signal?

1. Kommer den fortfarande att skilja ut front left och front right och equaliza dessa och skicka resterande kanaler obehandlade?

2. Kommer den att blanda in bakkanalerna och centerkanalen med frontarna så det resulterar i en tvåkanalig signal ut från equalizern?

3. Kommer det inte bli något ljud alls eftersom equalizern inte kan hantera surroundsignaler?

Det finns ett alternativ och det är att jag kopplar in den på pre-out front från marantzen och sedan vidare till en tvåkanalig stärkare som jag har som slutsteg. Det tråkiga då är att försteget i marantzen inte kommer att bli med i rumskorrektionen plus att det blir en extra analog->digital->analog omvandling och det vill man ju helst undvika.

Ni som har en sådan här equalizer kanske kan prova och se vad som händer.




MVH Martin

Det här inlägget har ändrats av walle_1 06 juni 2005 - 13:11


#10

Skickat 06 juni 2005 - 13:19

Citat

okej. ja fick nya ljud och bild i går då hade dom kört med en rumskorrektion från
Behringer. till en NAD anläggning så ja tänkte ta reda va det var exat.

Hmmm.... Nya Bild och Ljud? Det testet hade dom med i en tidning för över ett år sedan. Kör dom med samma artiklar igen när dom har dåligt med material eller? Det testet jag läste var med NAD-elektronik som dom jämförde mot dyrare Arcam-elektronik. Med rumskorrektionen ikopplad till NAD tyckte dom att den anläggningen körde om Arcam.



MVH Martin

#11

Skickat 07 juni 2005 - 13:37

Ingen som har något svar på min fråga två inlägg upp om behringern?



MVH Martin

#12

Skickat 07 juni 2005 - 13:43

1. Nope. Det finns ingen inbyggd dekoder.
2. Nope. Se 1.
3. Kommer det mot förmodan ut något ljud så kommer det inte vara musik utan snarare digitalt brus & skrän.

// Lyckman

Det här inlägget har ändrats av lyckman 07 juni 2005 - 23:00


#13

Skickat 07 juni 2005 - 18:11

Jag är bara lite nyfiken på varför man ger sig in på ett sådant budgetmärke som Behringer när man har en kringutrustning som lirar i en helt annan liga. För mig har Behringer alltid inneburit brus och/eller jordbrum. Dåliga komponenter och taskig byggkvalitet.

Det absolut lägsta inom budgetgrejer, så ser jag det.

#14

Skickat 07 juni 2005 - 22:58

I den digitala domänen genereras det sällan jordbrum.. eller brus heller för den delen.. tex DEQ2496 kopplar du in digitalt. Både in & ut.

Har du några förslag på andra digital EQ's som gör jobbet bättre så är alla förslag välkomna.. TacT finns ju alltid, men allvarligt.. vem har lust att pynta 30 ggr så mycket för samma funktion?

Ps.
Kan nästan sätta en kroppsdel på att Behringer ligger bakom EQ'n i Velodynes DD subbar. Ta en titt på Velodynes mic och sedan på Behringer ECM8000 så förstår ni vad jag menar.
Ds.

// Lyckman

Det här inlägget har ändrats av lyckman 08 juni 2005 - 22:48


#15

Skickat 08 juni 2005 - 20:45

Nåra exempel såhär på rak arm vore i så fall Mackie eller DBX.

#16

Skickat 08 juni 2005 - 22:47

MullBenkt Jun 8 2005, 20:45 skrev:

Nåra exempel såhär på rak arm vore i så fall Mackie eller DBX.

<{POST_SNAPBACK}>


Gör de jobbet bättre? :(

// Lyckman

#17

Skickat 09 juni 2005 - 04:20

lyckman Jun 8 2005, 22:47 skrev:

MullBenkt Jun 8 2005, 20:45 skrev:

Nåra exempel såhär på rak arm vore i så fall Mackie eller DBX.

<{POST_SNAPBACK}>


Gör de jobbet bättre? :(

// Lyckman

<{POST_SNAPBACK}>


Enkelt svar: Nej.
Alternativt svar: Nej, men byggkvaliteten är bättre. Andrahandsvärdet är bättre. Ett säkrare köp, if you will.

Jag tänker inte klanka ner på Behringer vad gäller den digitala biten, men märket har så oerhörda brister på alla andra fronter att det vore en alltför stor chans att ta.

#18

Skickat 09 juni 2005 - 12:44

Ok. Sista OT inlägget:

Jag har aldrig använt Behringer i "pro"-sammanhang, men hemma använder jag såväl DEQ och DCX. Jag håller med om att DCX har en del brister beträffande den analoga (utgångs) delen, och bör därför modifieras om man skall få bästa resultat. Man får allt som oftast vad man betalar för och i Behringers fall, med dessa produkter, får man mer. DCXen kostar idag ca 2800:- i Sverige. Svårslagen pris/prestanda. :(

// Lyckman

#19

Skickat 09 juni 2005 - 15:33

Ok, tack för svaren.

Men säg att jag kopplar in den mellan datorn och förstärkaren då. Måste jag krypa bakom bänken och koppla förbi behringern varje gång jag stoppar i en film i datorn alltså? Eller finns det någon funktion i equalizern så den kan släppa igenom signalen precis som den är utan någon behandling av den?


Hur pass mycket sämre är det om jag kopplar in den analogt via pre-out på hembiostärkaren och kör med separat slutsteg? Alltså så det blir en extra analog->digital->analog omvandling.



MVH Martin

#20

Skickat 09 juni 2005 - 16:00

walle_1 Jun 9 2005, 15:33 skrev:

Ok, tack för svaren.

Men säg att jag kopplar in den mellan datorn och förstärkaren då. Måste jag krypa bakom bänken och koppla förbi behringern varje gång jag stoppar i en film i datorn alltså? Eller finns det någon funktion i equalizern så den kan släppa igenom signalen precis som den är utan någon behandling av den?


Hur pass mycket sämre är det om jag kopplar in den analogt via pre-out på hembiostärkaren och kör med separat slutsteg? Alltså så det blir en extra analog->digital->analog omvandling.



MVH Martin

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har inte testat, men jag tror inte att den kommer att "släppas igenom", DEQ2496 förväntar sig en PCM-signal.

Både A/D och D/A omvandlarna är helt ok, men den stora nackdelen är att du kommer att ha DEQn inkopplad efter volymkontrollen. Det resulterar i att EQ'n inte har "full" signal att jobba med vid "lägre" lyssningsnivåer. Upplösningen minskar med amplituden och på lägre lyssningsnivåer blir ljudet sämre (komprimerat) på grund av detta.

Sidoanekdot: Jag nämnde just detta för "AVR7000" när jag var inne i hans "visningsrum" på DIY-2005 (han hade sin DCX sittande efter försteget). Han svarade - Jag vet.. Men jag spelar aldrig lågt! :(

Vissa har i stället sin DEQ sittande i tape-loop, vilket kan vara ett bättre alternativ (Alltid "samma" signalstyrka). Men! DEQ jobbar på pro-audio-nivå vilket ligger 22db (har jag för mig) över konsument-nivå. Mao blir inte amplituden optimal i tape-loopen heller...

Om du endast tänkt använda datorn som signalkälla, så finns det mjukvara som har EQ funktion. Kanske ett bättre alternativ för dig.

// Lyckman

#21

Skickat 11 juni 2005 - 18:40

Ja, men man får väl ha den kopplad till datorn via optisk kabel och till cd-spelaren via vanliga analoga. När man ska kolla på film så får man väl krypa bakom bänken och skicka signalen direkt till receivern.


Citat

Om du endast tänkt använda datorn som signalkälla, så finns det mjukvara som har EQ funktion. Kanske ett bättre alternativ för dig.

Detta är ju intressant för finns det 2x31 bands equalizer till datorn så kan jag ju ställa den exakt lika som behringern ställer in sig vid autokalibreringen. På så sätt borde jag få bättre ljud även till filmer.

Kan du rekommendera någon? Det finns väl inga automatiska till dator va?




MVH Martin

#22

Skickat 13 juni 2005 - 08:22

walle_1 Jun 11 2005, 18:40 skrev:

Ja, men man får väl ha den kopplad till datorn via optisk kabel och till cd-spelaren via vanliga analoga. När man ska kolla på film så får man väl krypa bakom bänken och skicka signalen direkt till receivern.


Citat

Om du endast tänkt använda datorn som signalkälla, så finns det mjukvara som har EQ funktion. Kanske ett bättre alternativ för dig.

Detta är ju intressant för finns det 2x31 bands equalizer till datorn så kan jag ju ställa den exakt lika som behringern ställer in sig vid autokalibreringen. På så sätt borde jag få bättre ljud även till filmer.

Kan du rekommendera någon? Det finns väl inga automatiska till dator va?

MVH Martin

<{POST_SNAPBACK}>


Har dålig koll på vad man skall använda för mjukvara.
Ang autokalibreringsfunktionen.. Den fungerar endast över 80 Hz så om du tänkt använda Behringern för automatisk kalibrering av basen så tittar du på fel produkt!

// Lyckman

#23

Skickat 13 juni 2005 - 17:54

Ja, jag vet att den arbetar bara över 80 hz.

Men man kan väl använda den parametriska equalizern samtidigt och ställa in basen? Eller?

Annars får man väl köpa en feedback destoroyer också.

#24

Skickat 13 juni 2005 - 21:24

walle_1 Jun 13 2005, 17:54 skrev:

Ja, jag vet att den arbetar bara över 80 hz.

Men man kan väl använda den parametriska equalizern samtidigt och ställa in basen? Eller?

Annars får man väl köpa en feedback destoroyer också.

<{POST_SNAPBACK}>


Så väl parametrisk- som band-EQn funkar under 100Hz i DEQ. Du behöver inte komplettera med en FBD. :D

// Lyckman

#25

Skickat 14 juni 2005 - 19:22

  • Fnk
  • Beroende

  • 1 077 inlägg
Jag funderar på en PAQ att ställa in min sub med.
Räcker det med en 1124P för 1395kr?
Kopplar man sub out till EQ:n och därifrån till subben, eller är det krångligare än så?

#26

Skickat 28 oktober 2005 - 11:38

Sprang på det här programmet som kan användas för att automatiskt kalibrera en 1124P för rumskorrigering. Ej testat, men det verkar coolt. :rolleyes:

// Lyckman

#27

Skickat 05 september 2006 - 17:53

Efter att jag köpt min surroundstärkare, en Denon AVR-3803 upptäckte jag att den dels hade miserabla tonkontroller, dels att den analoga och den digitala delen var helt separerade från varandra.
Så där var det kört med att använda min analoga Yamaha equalizer. Resultatet blev att det inte längre var speciellt kul att lyssna på musik med mina fyra gamla Goodmans högtalare.
Att finna en digital equalizer i den nattskymning som råder nu för tiden i HiFi branschen var dessutom dömt att misslyckas då det numera inte är fiiiint med equalizers enligt alla självutnämnda guldöron.
Bara frågan brukar få personalen i fiiiina HiFi butiken att ställa in ansiktsutrycken modell präst som just ertappat någon med att pinka i kyrkorgeln mitt under högmässan, eller något annat oförlåtligt.
Sen när den första chocken har lagt sig över den hädiska frågan brukar det bli ett falsettgastande om ljudförstöring, fasvridningar m.m.
När man då stilla undrar hur mycket fasvridningar guldörat ifråga brukar höra utan tonkontroller, då det ju vid varje inspelning används ett otal variationer av equalizers, brukar det bli ansikte modell förvirrad fågelholk.
Sen avslutar man med att förresten så gäller det där med fasvridningar bara analoga equalizers då de digitala inte har det problemet.
Därefter blir det dags att gå då det kära guldörat har börjat reagera som ett ifrågasatt Jehovas Vittne.
Den här tron har fabrikanterna av tung HiFi tacksamt tagit till sig och skippat tonkontrollerna helt för att tjäna mera pengar då det både är dyrt och besvärligt att göra välljudande sådana.

Då det nu inte fanns något att hämta i HiFi branschen började jag fundera på om det fanns något matnyttigt inom proffsljudsektorn.

Jodå, det fanns det i form av Behringer Ultracurve Pro DEQ2496.
Vid lite mera letande upptäckte jag att många andra hade tänkt i precis samma tankebanor, bl.a. i just den här tråden. Så behovet verkar vara stort.
Kan inte säga annat än att DEQ2496 är en fantastisk liten apparat som lyfte mina gamla superhögtalare till hur dom lät tidigare med min 2-kanalare. (Luxman C-1000 och Technics SE 9060)
Den automatiska kalibreringen med Behringers mätmikrofon ECM8000 fungerade nästan magiskt bra. Upptäckte också att jag med den och DEQ2496 kunde göra en ljudtrycks-kalibrering av surroundanläggningens högtalare med en precision på fantastiska 0,1 dBA!

Det där problemet som Lyckman nämnde här på tråden ang. pro-audio-nivån och den digitala upplösningen löser man genom att införskaffa en Behringer Ultralink Pro MX882.
Det är en linjemixer som även kan användas som 6 separata linjeförstärkare.
Dessa förstärkare har ett förstärkningsområde på mellan -10 dBV till +4 dBu dvs hela området mellan amatör och proffsnivå.
Man kopplar in MX882 från tape out på förstärkaren och förstärker upp signalen till pro nivån och vidare in i DEQ2496. Därefter leds signalen tillbaka till MX882 och två andra linjeförstärkare där man sänker till en insignal anpassad till förstärkarens tape in.
Man kan även göra som jag gjorde om man har en surroundare med digitala ingångar och använda DEQ2496 digitala utgång och skicka ut en signal till digital tape in på stärkaren. Blir lite bättre ljud på det viset då man hoppar över ett steg.

Att använda sig av tape monitor funktionen löser också problemet med en Dolby eller DTS signal då det ju bara är att koppla ur och leda direkt till stärkaren.

Då jag nu vid det här laget hade blivit ett Behringer-fan köpte jag också in ett elektroniskt delningfilter vid namn Behringer Super-X Pro CX2310 som jag kopplade ihop med huvudhögtalarnas förförstärkar-utgång och ledde vidare till mina subbar Audio Pro B2-50 och Swans Sub 60.
Audio Pro:n verkar nu mellan 130-80 Hz och Svans mellan 80-32 Hz.
Orsaken är att jag på det sättet får det bästa av två världar med Audio Pro och dess låga distorsion och Svans förmåga att ge ordentligt ljudtryck i dom lägsta frekvenserna.
Det hela har blivit mycket lyckat med en numera helt fantastisk bas.

Det som någon skrev om brum i Behringers analoga prylar har jag inte märkt något av. Men däremot så verkar det som om de analoga och det digitala produkterna tillverkas i olika fabriker då finishen på de analoga lämnar en del övrigt att önska. De har dessutom skeva lådor.(!) Lite kinesisk kvardröjande planekonomikvalité där minsann. Men då trots allt ljudet är av hög klass och priset mycket lågt så kan man väl stå ut med det.

Så till sist en bild av hela härligheten:
(Knapp och ratt fetisch-benägna personer varnas då bilden skapar stor dräggelfaktor som antagligen också är skadligt upphetsande)

Bifogad fil  BEHRINGER.jpg   77,32K   169 Antal nedladdningar
JAMEN titta nu hur det gick... jag varnade ju dig... Du skulle inte ha kollat in den här bilden!! :)

Det här inlägget har ändrats av perri 05 september 2006 - 22:11


#28

Skickat 11 september 2006 - 20:01

fbq 24/96 är en liten undergörare för subor som tappar i frekvens på grund av rums acousticen
då man kör den som en ren parametisk eq så kan man jämna ut toppar och dippar i frekvenskurvan
det enklaste är att ha till gång till programet dom lyckman länkade till och den köra alt genom datorn
så man kan få fram en kurva innan man börjar med att laborea med fbq 24/96 .
sen finns det mera att läsa på www.hometheatershack.com/forums/bfdguide/ där står det mesta som man behöver veta om fbq men dom rekomnderar 1124 somhar lite bättre inställningar i det fasta programen .

#29

Skickat 19 september 2006 - 15:14

Lyckman Oct 28 2005, 12:38 skrev:

Sprang på det här programmet som kan användas för att automatiskt kalibrera en 1124P för rumskorrigering. Ej testat, men det verkar coolt. :)

// Lyckman

<{POST_SNAPBACK}>


Kan varmt rekomendera det programet :rolleyes:

Lite pyssel att komma igång bara men sedan vill man aldrig mer hålla på och böka
med diverse fasta sinustoner, ljudtrycksmätare och diverse Exceldokument m.m :wub:

Gjorde ett inlägg här om detta kanonprogram, som förhoppningsvis kan va till ytterliggare hjälp :D

Tack oxå till dig perri för den fina informationen!

BTW: Tråkigt med det där som hände din Porsche på Arkenmässsan Lyckman :D

Det här inlägget har ändrats av Mercakombi 19 september 2006 - 15:20


#30

Skickat 19 september 2006 - 15:35

Mercakombi Sep 19 2006, 16:14 skrev:

BTW: Tråkigt med det där som hände din Porsche på Arkenmässsan Lyckman :)

<{POST_SNAPBACK}>

OT men,
Mjo.. Får hoppas att intresset för T-Amp ökade så pass i och med mässan att det täcker kostnaderna... :D :D
Blir till å lacka om främre stötfångaren. Framskärmen klarade sig faktiskt...

// Lyckman

#31

Skickat 24 april 2007 - 16:30

  • Co56
  • Amatör

  • 88 inlägg

x-12 Sep 11 2006, 21:01 skrev:

fbq 24/96 är en liten undergörare för subor som tappar i frekvens på grund av rums acousticen
då man kör den som en ren parametisk eq så kan man jämna ut toppar och dippar i frekvenskurvan
det enklaste är att ha till gång till programet dom lyckman länkade till och den köra alt genom datorn
så man kan få fram en kurva innan man börjar med att laborea med fbq 24/96 .
sen finns det mera att läsa på  www.hometheatershack.com/forums/bfdguide/ där står det mesta som man behöver veta om fbq men dom rekomnderar 1124 somhar lite bättre inställningar i det fasta programen .

<{POST_SNAPBACK}>



Sitter i tankarna på att inhandla en dsp men undrar om någon vet vart man kan få tag på en 1124 ? har sett att den lite nyare ligger på en ca 1800kr på ljudia.

#32

Skickat 05 juni 2007 - 15:31

För ca 1 år sedan försökte jag också finna 1124:an men då hade den ersatts med 2496:an, så det fick bli en sådan. Den är jag mycket nöjd med även fast man bara använder en bråkdel av alla finesser. Jag fick lite jordbrum i subban men efter jag anslöt alla enheter via ojordade nätuttag så försvann det.

/Heron

#33

Skickat 30 december 2007 - 01:31

jag är på jakt efter något annat än det jag har nu behringer eq 8024, blir sugen på behringer FBQ 2496 men efersom att min 8024 inte gjort mig alls nöjd så undrar man ju hur bra 2496:an är??? tål den höga nivåer och många olika ändringar i filtret samtidigt? för att 8024:an har stora problem med missljud som följd...

#34

Skickat 06 januari 2008 - 13:07

Visa inläggdac83 Dec 30 2007, 01:31 skrev:

jag är på jakt efter något annat än det jag har nu behringer eq 8024, blir sugen på behringer FBQ 2496 men efersom att min 8024 inte gjort mig alls nöjd så undrar man ju hur bra 2496:an är??? tål den höga nivåer och många olika ändringar i filtret samtidigt? för att 8024:an har stora problem med missljud som följd...

Jag har med bestämt mig för att slopa min behringer 8024 också! trött på att inte kunna köra digitalt till film, utan bara analogt för att få den skiten att funka!

Min farsa har ju en svin bra parametrisk eq som man kan koppla digitalt dvs den har rca! och inte xlr skit! Han har en LA-AUDIO, de bara finns inte att få tag på! :)

Ska dra direkt till 4sound på måndag, och prata med en kille där som hjälpte min pappa med eq! Så hoppas jag verkligen att detta stora eq problem försvinner!

Måste minsann ha det! Spelar elton johns musik dvd nu, 7.0 faktiskt, har fått mittkanalare med! men kör ju raka kurvor vilket suger rump arsle!

Asså om de finns nån person här som kan hjälpa oss bas behoviga! HJÄLP!

mvh

Det här inlägget har ändrats av Cerwin vega Al-1000 06 januari 2008 - 13:18


#35

Skickat 07 januari 2008 - 13:16

Hej

Har ringt och pratat med dom nu och denna skall kunna funka kanske! :rolleyes:

http://www.septon.se/catalog/product_info....1c459b495ee916e

Såklart hittar man ju typ ingen information, om nått sånt här typiskt! Men jag skall dit imorgon, för ida stänger dom redan vid två :D

mvh

#36

Skickat 07 januari 2008 - 14:28

MER INFO!! :D

http://www.dbxpro.com/12a.htm

Detta låter bra!!

Low Frequency Boost circuit is designed to get the most out of high-performance low frequency speaker systems.

Unlike other attempts at bass synthesis, the dbx process produces smooth, musical low frequencies that don't interfere with mid and high-band information, even when maximum synthesis and boost are applied. The result is a low-end punch that people really feel, even at system levels that won't destroy sound equipment or damage hearing.

:rolleyes: ;) :lol: :lol: ;) :D

Har RCA med :D

mvh

#37

Skickat 07 januari 2008 - 18:56

Vad jag förstår så är detta ingen parametrisk eq utan ett aktivt delningsfilter med lite lull, lull-effekter till subben.

#38

Skickat 07 januari 2008 - 23:33

Visa inläggHeron Jan 7 2008, 18:56 skrev:

Vad jag förstår så är detta ingen parametrisk eq utan ett aktivt delningsfilter med lite lull, lull-effekter till subben.

mm kom med underfull med de :) då jag kom på att heliac på forumet har en sådan.....funkar ju till fronthögtalare med :blush: Den apparaten skall tydligen skapa en häftig bas!! Jag pm:a heliac för ett tag sen och jag citerar lite vad han skrev: (hoppas de är okej)

"På en eq kan du bara höja det som finns på skivan, men den här apparaten lägger till undertoner som inte finns. DVS, finns det en ton på 80 hz på skivan lägger den till en ton på 40 Hz i realtid vilket fetar upp basen enormt. Det är alltså samma ton fast en oktav lägre vilket gör att det blir perfekt till musik, och explosioner på film ska vi inte ens prata på....."

Låter bra iaf, jag ska försöka få låna hem en sån här :) så får vi se....än så länge tror jag nog att de kan blir rätt
FETT!! B)

mvh




1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Lite risig bild, men man ser iaf titlarna
    Zoogarden
    2014-08-29 15:59:22
  • Bardisken innan dom nya stolarna köptes in..
    Zoogarden
    2014-08-29 15:34:59
  • Lite fler spel
    Zoogarden
    2014-08-29 15:34:34
  • Lite fler spel. Ganska stökigt just här..
    Zoogarden
    2014-08-29 15:34:03
  • LED-kit installation på The Machine
    Zoogarden
    2014-08-29 15:29:52
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2014 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.