Tack så jättemycket för svaret! Lustigt nog så läste jag faktiskt igår om just V-FET stärkarna, de ger ju ett varmare, mer rörlikt ljud, som tydligen uppskattas av NS-1000 hötalarna.
Nu ska jag inte säga att de spelar direkt dåligt med en vanlig transistorförstärkare heller, men, ljudet blir nästan för detaljerat och avskalat för hemmalyssning.
Jag har under helgen lyssnat en del på dem med min gamla Pioneer A-X530 (en äldre stärkare av god kvalité, men med begränsad uteffekt, 55W) och kan utan att hymla säga att nära hälften av min cd-samling höll på att hamna i sopen!
Ingen odelat rolig upplevelse, med andra ord. Högtalarna spelar verkligen vad som är på skivan, och inget annat. En brusig skitinspelning, låter verkligen som en brusig skitinspelning och inte som tidigare, en aning diffus i kanterna, men i övrigt ungefär som de välinspelade skivorna.
Spelade allt från hip-hop till julkörer i St. Pauls Cathedral, jag tror att med rätt förstärkare, så kan de här högtalarna spela vad som helst utan konstigheter. Måste dock säga att orglarna i St. Pauls lät oooooooooooooooootroligt häftigt, bra inspelning + otroligt coola basfrekvenser och detaljerade toppar, kalas!
Kan någon tipsa om en moderna förstärkare som har ett rörliknande ljud? Vill helst slippa slutsteg, så något med bra tryck i, måste det vara. Har funderat på Yamahas nya 2500, men jag vet inte, känns som om man skulle vilja provköra den på dessa hötalare först.
Tror ni att ett vanligt slutsteg med VFET transistorer skulle kunna duga?