Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare till Yamah NS-1000M?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 January 2005 - 18:30

quixotic
  • quixotic
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej!

Här har ni en relativt nybliven audiofantast som kommit över två par Yamaha NS-1000M.

Detta är ju en relativt "svår" högtalare, som kräver rätt utrustning för att låta riktigt bra. Ex. brukar basen vara ett problem, det behövs mycket kraft och väl definerad bas för att få ut det bästa ur den.

Är det någon här på forumet som har NS-1000M? Vad driver du dem i sådana fall med? Vad är lämpligt för tvåkanal och surround?

Visst är det fantastiskt häftiga högtalare, har spelat på dem lite redan, men tyvär så är jag dåligt utrustad på stärkarsidan, varför något vassare står på önskelistan.

Tacksam för alla svar och synpunkter!

Petter,
Örebro

Postad 22 January 2005 - 19:33

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Hm... jag skrev ett ganska långt svar i din andra tråd eftersom min far har NS-1000 (ej "M" utan träfärgade med tyg-front som han haft sedan de var nya), men innan jag hann svara så låstes tråden och mitt svar försvann i cyber-rymden när jag tryckte på "svara"... :unsure:

Postad 22 January 2005 - 19:49

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej :unsure:

Får be om ursäkt Rian då det var jag som låste tråden pga. dubbelpostning. Jag brukar alltid kolla att det inte är någon inne och skriver just då men måste ha missat dig B) hoppas att du (någon gång) orkar skriva ned svaret igen. Har du fönstret öppet brukar det funka med att gå tillbaka till föregående sida och köra en refresh på den för att få tillbaka texten du skrev som sedan kan kopieras.

När det gäller NS-1000 så var den enda jag kunde hitta, som (åtminstone öppet) lever med dessa högtalare, medlemmen micke_n. Hur han driver dessa kan du se i hans galleri HÄR. Jag kikade lite i manualen (som du kan ladda ned HÄR) och jag fick inte uppfattningen att detta skulle vara en speciellt svårdriven högtalare, snarare tvärtom. Att den däremot kräver "rätt" förstärkare för att låta riktigt bra håller jag däremot helt med om B)

Postad 22 January 2005 - 22:31

quixotic
  • quixotic
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Rian: Ajaj, det var tråkigt att det gick så med ditt svar! Jag är jätteintresserad av att få läsa det, så om du har tid och ork skulle jag vara väldigt glad om du knappade in det igen.

Tråkigt med låsningen av tråden, jag förstod inte riktigt att jag inte fick lägga in frågan på två ställen, så det var helt mitt fel att den blev låst.

Ser fram emot ditt svar! :unsure: B)

Tomas: Ok, jag ska hålla mig till en tråd i fortsättningen! Tack för tipsen om högtalarna också, ska besöka den andra forummedlemmens galleri.

Finns det någon mer som vet något bra om dessa högtalare?

Postad 24 January 2005 - 01:30

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Ja, jag kan ju ta den kortare versionen :D
Min far köpte nya NS-1000, ej "M" (skillnaden är kabinettet som är mer påkostat och inget metall-galler för basen) i Saudi-Arabien någonstans när han jobbade där för länge sedan.
Han har dem fortfarande kvar och driver dem ännu med den Sony "V-fet" förstärkare modell tyngre han köpte samtidigt där.
Han spelar mest klassiskt men jag körde mycket Pink Floyd etc på den tiden. Det jag ville komma till var att det lät väldigt bra (även med dagens mått mätt skulle jag tro) men stärkaren fick onekligen jobba rätt hårt. Det avancerade delnings-filtret i NS-1000 äter tydligen en del effekt men ska vara ganska outstanding för att vara ett passivt filter.
Det är onekligen ett par riktigt bra högtalare Du fått tag i där, om jag minns rätt så köpte Sveriges Radio en hel hög sådana till sina studios på den tiden. Fanns säkert några tungt vägande skäl till att de valde NS-1000 och det var inte för att de var billiga, för det var de inte :D Diskanten och mellan-registret i beryllium är inte att förakta och har antagligen evigt liv om man inte bränner dem med en dassig stärkare...

Slut-kläm: De är definitivt värda en stärkare modell bättre.

Här kan man läsa lite mer och även se hur "icke M"-modellen ser ut:
http://www.thevintag...000/NS1000.html

Edit: Hittade stärkaren han använder (på samma site :D):
http://www.thevintag...650/TA8650.html
V-fet trissorna i den ska tydligen ge en karakteristik som matchar NS-1000 väldigt bra, äkta V-fet trissor är tydligen inte helt lätt att få tag i längre...

Redigerat av Rian, 24 January 2005 - 01:49.

Postad 24 January 2005 - 10:04

quixotic
  • quixotic
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Tack så jättemycket för svaret! Lustigt nog så läste jag faktiskt igår om just V-FET stärkarna, de ger ju ett varmare, mer rörlikt ljud, som tydligen uppskattas av NS-1000 hötalarna.

Nu ska jag inte säga att de spelar direkt dåligt med en vanlig transistorförstärkare heller, men, ljudet blir nästan för detaljerat och avskalat för hemmalyssning.

Jag har under helgen lyssnat en del på dem med min gamla Pioneer A-X530 (en äldre stärkare av god kvalité, men med begränsad uteffekt, 55W) och kan utan att hymla säga att nära hälften av min cd-samling höll på att hamna i sopen! :D

Ingen odelat rolig upplevelse, med andra ord. Högtalarna spelar verkligen vad som är på skivan, och inget annat. En brusig skitinspelning, låter verkligen som en brusig skitinspelning och inte som tidigare, en aning diffus i kanterna, men i övrigt ungefär som de välinspelade skivorna.

Spelade allt från hip-hop till julkörer i St. Pauls Cathedral, jag tror att med rätt förstärkare, så kan de här högtalarna spela vad som helst utan konstigheter. Måste dock säga att orglarna i St. Pauls lät oooooooooooooooootroligt häftigt, bra inspelning + otroligt coola basfrekvenser och detaljerade toppar, kalas!

Kan någon tipsa om en moderna förstärkare som har ett rörliknande ljud? Vill helst slippa slutsteg, så något med bra tryck i, måste det vara. Har funderat på Yamahas nya 2500, men jag vet inte, känns som om man skulle vilja provköra den på dessa hötalare först.

Tror ni att ett vanligt slutsteg med VFET transistorer skulle kunna duga?

Postad 25 January 2005 - 21:24

quixotic
  • quixotic
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Var inne på HiFi Huset här i Örebro idag och frågade vad de rekommenderade till mina NS-1000, och om rör/hybridstärkare skulle kunna vara en bra idé för att få ut fylligheten i basen (som är svårmatchad i denan högtalare).

"Den ska du inte ha rör till, det var det dummaste jag hört" fick jag till svar då. Jojo, har läst på ett tiotal amerikanska/engelska/tyska hififorum att den matchar särskilt bra med EL34 rören, och att rör generellt rekommenderas för dessa högtalare. SVT själva körde hybrider.

Ibland undrar man ju vart folk får saker ifrån, fördomar och saker de rycker ur luften, jag menar, HiFi husets personal ska väl ändå vara auktoriteterna i Sverige inom detta område??

Postad 26 January 2005 - 01:49

Rian
  • Rian
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Fråga dem som vet här vilka moderna 2-kanals stärkare som är kända för att ha ett sk "varmt" ljud. Tyvärr inte mitt område riktigt. Det kanske är lättare att hitta och funkar bra. Annars gäller det väl att leta på beg-marknaden efter en tyngre stärkare från sent 70-, tidigt 80-tal vilket iofs vore coolt till de högtalarna, samma era liksom :D

Postad 30 January 2005 - 14:54

quixotic
  • quixotic
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hehe. nu har jag ropat in en rörhybrid vid namn Dynacord Eminent II på tradera.com. Ska bli mycket intressant att höra hur NS-1000 låter med denna förstärkare, krävs viss moddning för att det ska lira, men sedan är det bara att hålla tummarna för välljud.

EL34 rören har precis den karaktär som NS-1000 behöver, ska bli spännande som sagt!

Postad 25 October 2005 - 23:16

Dego
  • Dego
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Hur gick testen? Jag har ett par NS-1000M, måste hitta någon bra förstärkare till dem. Har kört slutsteg med rör hitills... :huh:
Är sugen på Yamaha RX-V1600 nu...

Postad 26 October 2005 - 04:46

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1707 inlägg
  • 0
Anledningen till att exempelvis SVT köpte in dem som monitorhögtalare borde kunna förklara varför denna högtalare ofta upplevs som "vass" och "för detaljerad" av många...

Det är den ljudkaraktären på denna högtalare och att förändra den med olika sorters förstärkare tycker jag verkar lite långsökt.

Det ger i så fall mer verkan att börja ratta lite på nivåkontrollerna för diskant- och mellanregistren eller koppla in en equalizer om man vill förändra karaktären.

Sedan handlar det även mycket om att vänja sig vid det karaktäristiska ljudet från dem.

Jag har ägt ett par som jag använde just som monitorer i min hemstudio, men fick ett sånt bra bud på dem att jag inte kunde stå emot...
Nu har jag ett par mindre Yamaha NS-40 som andramonitorer istället och även de har en liknande ljudkaraktär även om de saknar riktig bas. De är avsedda som "arbetsredskap" och inte för njutningsfullt lyssnande.

Jag kan tillägga att jag drev mina NS-1000M med en Technics SU-8080 (en bra integrerad förstärkare med ca. 2 x 70 riktiga Watt) på den tiden och jag anser absolut inte att dessa högtalare var "svåra" att driva.
Det svåraste med dem var egentligen placeringen. De ska upp i eller helst något över öronhöjd, så de kan inte stå på golvet. Och de var för stora för att ha i någon hylla eller fästa på väggen (trots att Yamaha kallade dem för bokhyllehögtalare). Jag har sett att SVT gjorde egna specialstativ för dem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.