Redigerat av Cambo, 04 February 2007 - 20:13.
* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *
Kreatel IP-STB 1510
(Digitalboxar)
|
1
|
(26)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1510
(Digitalboxar)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910
(Digitalboxar)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910-9
(Digitalboxar)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1960-9
(Digitalboxar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1903
(Digitalboxar)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1963
(Digitalboxar)
|
1
|
(20)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1003
(Digitalboxar)
|
1
|
(10)
|
Inga priser |
Postad 04 February 2007 - 20:02
Postad 04 February 2007 - 20:45
Dagens nya kanal, à RE TV!?, de enda jag sett pÄ kanalen hittills Àr en reklamslinga som ser ut som den kom direkt frÄn hotellrummet. NÄgon som vet mer om denna?
HÀr Àr nÄgra lÀnkar som jag hittade dÄ jag googlade lite: Dels deras hemsida samt en informationssida dÀr man kan hitta att dom sÀnder varje dag vintertid frÄn 08.00-11.30 och 18.00-19.00.
/Peter Cigéhn
Postad 04 February 2007 - 20:55
TyvÀrr Àr ju avsaknaden av en riktig nyhetskanal fortfarande stor, kan inte förstÄ att det ska vara sÄ svÄrt att fÄ med det i utbudet.
I övrigt har jag noterat en lite bÀttre stabilitet pÄ surfdelen pÄ boxen, inte en enda krach av boxen pÄ hela helgen.
Postad 04 February 2007 - 21:19
I övrigt har jag noterat en lite bÀttre stabilitet pÄ surfdelen pÄ boxen, inte en enda krach av boxen pÄ hela helgen.
Vad jag kan se sÄ Àr det dock inte gjort nÄgon uppdatering av programvaran i boxen (senast uppdaterad 23:e januari). Men Telia kanske har skruvat pÄ nÄnting pÄ nÀtsidan som har gjort det stabilare. Ska prova lite sjÀlv och se om det kÀnns stabilare. Jag har knappt vÄgat surfa för att inte hÀnga boxen!
/Peter CIgéhn
Postad 05 February 2007 - 15:18
Postad 05 February 2007 - 17:38
NÄgon som vet hur man gÄr in pÄ andra hemsidor Àn de i menyerna nÀr man surfar?
Tryck pÄ "?"-knappen ovanför programvÀljarknapparna. Sedan trycker du "Meny" för att fÄ upp tagentbordet.
Infoknappen ger möjlighet att blÀddra fram och tillbaka i browsern samt möjlighet att lÀgga till favoriter.
Postad 05 February 2007 - 21:57
Postad 05 February 2007 - 22:09
Vet nÄgon vad som hÀnder om man bestÀller "gratispaketet" trots att man redan har telias TV? Det finns ju inget i villkoren som sÀger att det bara gÀller nya kunder.
Du har ju ett avtal som gÀller sedan du teckande ditt abonnemang, dessutom ser dom ju dej som kund redan om du försöker bestÀlla ett nytt paker
Postad 06 February 2007 - 21:15
Redigerat av 91robe, 14 February 2007 - 17:25.
Postad 06 February 2007 - 21:30
Jo, men det var ju just det att det inte stÄr att det endast gÀller nya kunder. Det stÄr bara att det gÀller dem som har bredband frÄn Telia och som ringer med Telia. NÀr jag tecknade mitt TV-abonnemang första gÄngen gick det i alla fall utmÀrkt att binda sitt bredbandsabonnemang för en ny period och pÄ sÄ vis fÄ ett nytt modem.Du har ju ett avtal som gÀller sedan du teckande ditt abonnemang, dessutom ser dom ju dej som kund redan om du försöker bestÀlla ett nytt paker
Postad 07 February 2007 - 08:56
Jag vill plocka in ljud och bild frÄn boxen till datorn...men hur gör jag?
Det finns ju bara SCART ut frÄn boxen och TV-kort med SCART-ingÄng Àr ju inte vanligt pÄ ett internt TV-kort till datorn. Composite och S-Video hade ju varit enkelt att plocka in i datorns kort, men vad jag förstÄr Àr det bara RGB man kan plocka ur SCARTen dÄ Telia tydligen skall ha spÀrrat anvÀndningen av S-Video pÄ nÄgot sÀtt (rÀtt eller fel?)...
Hur plockar jag ut RGB ur SCARTen och fÄr in detta pÄ TV-kortets Composite eller S-Video ingÄng?
För pÄ nÄgot sÀtt vill jag ju kunna fÄ möjlighet att spela in det som sÀnds pÄ datorns hÄrddisk...som om ingen redan förstÄtt det...
Mvh
TMC
Postad 07 February 2007 - 19:33
Det finns ju bara SCART ut frÄn boxen och TV-kort med SCART-ingÄng Àr ju inte vanligt pÄ ett internt TV-kort till datorn. Composite och S-Video hade ju varit enkelt att plocka in i datorns kort, men vad jag förstÄr Àr det bara RGB man kan plocka ur SCARTen dÄ Telia tydligen skall ha spÀrrat anvÀndningen av S-Video pÄ nÄgot sÀtt (rÀtt eller fel?)...
Hur plockar jag ut RGB ur SCARTen och fÄr in detta pÄ TV-kortets Composite eller S-Video ingÄng?
Nej dÄ, Telia har inte spÀrrat ut nÄnting. Starta om boxen (dra ur och sÀtt i sladden) och tryck pÄ INFO knappen pÄ fjÀrrkontrollen nÀr boxen startar upp. DÄ kommer du in en systemmeny dÀr du kan stÀll in vilka utgÄngar som skall vara aktiva.
Som standard Àr SCART utgÄngen aktiverad med RGB samt video utgÄngen (RCA) och S-Video Àr avstÀngd. Du kan stÀlla om sÄ att S-Video matas ut pÄ SCART samt S-Video utgÄngen och dÄ Àr video utgÄngen (RCA) avstÀngd.
DÀr bör du kunna stÀlla in pÄ det sÀtt som du vill. Dock sÄ stödjer inte boxen kombinationen SCART/RGB och S-Video. Du kan bara ha det ena eller det andra.
Allt finns ocksÄ beskrivet i den lilla originalmanualen som följde med boxen ("Install and operate Kreatel IP-STB") pÄ sidan 7. Dock sÄ fÄr man vara uppmÀrksam att dÀr stÄr det att man skall trycka pÄ MENU knappen. Men eftersom Telia har valt en annan layout pÄ fjÀrrkontrollen sÄ Àr det som sagt var INFO knappen pÄ en Telia fjÀrrkontroll som gÀller för att komma in i den hÀr systemmenyn.
/Peter Cigéhn
Postad 07 February 2007 - 19:57
1. Àr den snabb pÄ att pyta kanaler?
2. Kan man göra egna kanal listor?
3. Àr text-tvn snabb?.
Redigerat av 91robe, 18 February 2007 - 12:58.
Postad 07 February 2007 - 20:06
lite frÄgor om boxen:
3. Àr text-tvn snabb.
1. Kanalbyten gÄr pÄ ca 2 sekunder. Men observera att dÄ det gÀller bredbands-TV sÄ Àr inte kanalbytet enbart beroende av boxen utan Àven nÀtverket. Eftersom man kommunicerar med nÀtet (och skall gÄ med i en ny multicastgrupp) sÄ beror det ocksÄ pÄ vilken kanal man byter till. SÄ samma box (Kreatel 1510) kan sÀkert byta kanaler olika snabbt beroende pÄ IP-TV leverantör.
2. Ja, du kan göra egna kanallistor.
3. Text-TV:en Àr oerhört snabb. DÀr mÄste jag sÀga att Telia har lyckats med Text-TV tjÀnsten. Finessen att du kan titta pÄ Text-TV pÄ en kanal och titta pÄ en annan Àr helt genial. I praktiken sÄ Àr Text-TV tjÀnsten implementerad sÄ att du hÀmtar Text-TV sidorna frÄn en webbserver dÀr alla Text-TV sidor redan finns lagrade. SÄ du behöver aldrig nÄgonsin vÀnta pÄ att sidor med undersidor skall komma. Det Àr bara att blÀddra bland dom ocksÄ.
/Peter Cigéhn
Postad 07 February 2007 - 21:06
lite frÄgor om boxen:
3. Àr text-tvn snabb.
1. Kanalbyten gÄr pÄ ca 2 sekunder. Men observera att dÄ det gÀller bredbands-TV sÄ Àr inte kanalbytet enbart beroende av boxen utan Àven nÀtverket. Eftersom man kommunicerar med nÀtet (och skall gÄ med i en ny multicastgrupp) sÄ beror det ocksÄ pÄ vilken kanal man byter till. SÄ samma box (Kreatel 1510) kan sÀkert byta kanaler olika snabbt beroende pÄ IP-TV leverantör.
2. Ja, du kan göra egna kanallistor.
3. Text-TV:en Àr oerhört snabb. DÀr mÄste jag sÀga att Telia har lyckats med Text-TV tjÀnsten. Finessen att du kan titta pÄ Text-TV pÄ en kanal och titta pÄ en annan Àr helt genial. I praktiken sÄ Àr Text-TV tjÀnsten implementerad sÄ att du hÀmtar Text-TV sidorna frÄn en webbserver dÀr alla Text-TV sidor redan finns lagrade. SÄ du behöver aldrig nÄgonsin vÀnta pÄ att sidor med undersidor skall komma. Det Àr bara att blÀddra bland dom ocksÄ.
/Peter Cigéhn
Tack sÄ mycket för svaret
Kommer troligt vis fÄ hem mina grejor i slutet pÄ nÀsta vecka. Jag vÀntar ivrigt
Postad 07 February 2007 - 22:09
...har tyvÀrr inte lÀst sÄ mycket av manualen för mina prylar skall komma och vara aktiverade runt den 16 feb enligt Telia
Men, man vill ju vara sÄ förberedd som möjligt att det man vill kunna göra fungerar innan man slÄr till och det har blivit övertygad om idag, dÀrav min bestÀllning till Telia.
NÀr jag nu ansluter exempelvis S-Video till datorn för att kunna anvÀnda datorns disk för inspelning (vilket tydligen skall fungera bÄde för kanalerna sÄvÀl som Video-On-Demand som ingÄr) vad behöver jag dÄ för kort (ange gÀrna rekommenderat fabrikat/modell för jag Àr "kortnovis"...) för att spara ner DD 5.1 nÀr sÄ finns pÄ kÀllan? Jag har tittat pÄ "TV-kort" typ Pinnacle etc (vill ha ett internt), men dom skriver ju bara "stereo" nÀr dom anger typ av ljudformat.
Sedan finns det aktiva och passiva kort, vad skall jag ha?
Kanske behövs lite info om datorn för att kunna svara; P4 3.0 1GB Ram 1x120 GB 1x160 GB DVD-ROM & DVD-R (NEC 2500).
Mvh
TMC
Postad 08 February 2007 - 19:54
Postad 08 February 2007 - 19:58
Hur Àr det med lokal sÀndningar. Kan jag t.ex se pÄ tv4 vÀrmland??
Nej, tyvÀrr sÄ fÄr man inte TV4:s lokala sÀndningar. Man fÄr stÄ ut med TV4 Stockholm (plus lokal Stockholms reklam!).
För SVT sÄ fÄr man dÀremot de lokala sÀndningarna pÄ kanalplats 999. Nackdelen Àr att man sjÀlv mÄste byta till kanal 999 dÄ de lokala sÀndningarna pÄgÄr. PÄ den vanliga kanalplatsen sÄ visas dÄ en oerhört kryptiskt skylt om att det Àr problem med de digitala sÀndningarna. Men se det istÀllet som en indikation pÄ att du ska byta till kanalplats 999.
Jag har frÄgat Telias support om detta och det finns planer pÄ att man inte ska behöva byta kanal vid de lokala sÀndningarna. Enligt supportpersonen jag pratade med Àr dÄ ocksÄ planen att fixa till TV4 ocksÄ sÄ att man fÄr deras lokala sÀndningar ocksÄ. Men jag fick ingen information om tidplaner för detta.
/Peter Cigéhn
Postad 08 February 2007 - 23:13
Du verkar, vad jag förstÄtt av andra trÄdar, vara "hyfsat" pÄlÀst om det mesta med bildhantering, menat som ett "understatement";
Kan du hjÀlpa mig med lite feedback av min senaste frÄga?
Mvh
TMC
Postad 09 February 2007 - 14:34
Postad 09 February 2007 - 15:01
Postad 09 February 2007 - 19:54
Cigehn,
Du verkar, vad jag förstÄtt av andra trÄdar, vara "hyfsat" pÄlÀst om det mesta med bildhantering, menat som ett "understatement";
Kan du hjÀlpa mig med lite feedback av min senaste frÄga?
TyvÀrr, just TV-kort till datorn har jag ingen erfarenhet av sjÀlv. SÄ dÀr har jag ingen aning om vad som finns att tillgÄ. Lite googlande brukar ofta hjÀlpa...
/Peter Cigéhn
Postad 09 February 2007 - 19:59
Ăr det nĂ„gon av er som hittat nĂ„got intressant anvĂ€ndningsomrĂ„de för USB:n Ă€nnu?
Jag har letat runt pÄ nÀtet och inte hittat nÄnting om vad boxen kan Ästadkomma med USB porten. Det Àr nog helt beroende pÄ vilken programvara som operatören vÀljer att stoppa in i boxen. Och Telia verkar inte ha nÄgon specifik funktion som anvÀnder sig av USB porten tyvÀrr.
Den enda indikering om anvÀndning av USB porten Àr ett examensarbete som Kreatel sjÀlva verkar ha hÄllit i, dÀr examensarbetaren fick i uppdrag att titta pÄ möjligheten att koppla in en extern USB hÄrddisk för att se om kunde lÀgga till PVR funktionalitet i 1510 boxen. TyvÀrr var resultatet av examensarbetet att bandbredden inte rÀckte till. Det Àr en USB 1.1 port som inte har sÄ hög bandbredd. Hade Kreatel stoppat in en USB 2.0 port redan frÄn början sÄ hade man tydligen kunnat fÄ till PVR funktionalitet med time-shift.
/Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 09 February 2007 - 20:00.
Postad 09 February 2007 - 20:05
Har ögnat igenom trĂ„den utan att hitta nĂ„got om bild och ljudkvaliteten. Ăr det nĂ„gon skillnad mot tex Boxer?
Jag har sjÀlv ingen erfarenhet av Boxer, men jag har dÄ ingenting att klaga pÄ varken vad gÀller ljud eller bildkvalité dÄ det gÀller Telias bredbands-TV. SjÀlv Àr jag vÀldigt nöjd.
Personligen sÄ anser jag ocksÄ att digital-TV via bredband Àr framtidens melodi. De tjÀnster som du kan fÄ via bredbands-baserad TV Àr ju betydligt mer avancerade Àn de via markbunden digital-TV eftersom kommunikationen Àr dubbelriktad. Ta bara Video-On-Demand till exempel. Försök att fÄ den tjÀnsten via Boxer!
/Peter Cigéhn
Postad 09 February 2007 - 20:18
AngÄende bildkvalitén sÄ Àr min bestÀmda uppfattning att IP-tv ligger i absolut framkant, jag tycker att man hÄller likvÀrdig och ibland bÀttre kvalité i jÀmförelse med en Canaldigitalparabol.
LjudmÀssigt Àr jag ocksÄ vÀldigt nöjd, har sÄ bra ljud man kan fÄ i en Samsung LCD. De ritkiga provet kommer ju givetvis nÀr man fÄtt kopplat in ett 5.1 system i framtiden. Men inga störningar eller hack i ljudet.
Postad 09 February 2007 - 20:26
Jag har bestÀmt för mej att jag lÀst eller hört att man eventuellt skulle kunna koppla in mus/tagentbord till USB-porten med tanke pÄ deras surftjÀnst.
FastTV har en surf- och E-post-tjÀnst med ett tangentbord till 1510 boxen. Men vad jag förstÄtt frÄn att ha lÀst pÄ deras websidor sÄ Àr tangentbordet trÄdlöst (dvs man kopplar inte in det pÄ USB porten). Men det kanske finns nÄgon variant med USB anslutet tangentbord ocksÄ...
/Peter Cigéhn
Postad 09 February 2007 - 20:55
Med bredbands-TV sÄ behöver du aldrig oroa dig för dÄlig mottagning. All fundering pÄ signalstyrka osv som Boxer anvÀndare hÄller pÄ och oroar sig för kan du glömma med bredbands-TV. Jacka in boxen i bredbandsuttaget och sedan behöver du inte fundera! Det mÄ vara Äska, hagel och drivis ute eftersom det inte pÄverkar din "mottagning" nÄnting...
/Peter Cigéhn
PS. Visst, i Àrlighetens namn sÄ finns det ju en strulfaktor med att bredbandsanslutningen gÄr ned ocksÄ. Men jag ser det som ett betydligt mindre problem Àn dÄlig mottagning och strul med antennen som i fallet med marksÀnd digital-TV. DS.
Postad 11 February 2007 - 18:00
lite frÄgor om boxen:
Ă€r text-tvn snabb.
Text-TV:en Àr oerhört snabb. DÀr mÄste jag sÀga att Telia har lyckats med Text-TV tjÀnsten. Finessen att du kan titta pÄ Text-TV pÄ en kanal och titta pÄ en annan Àr helt genial. I praktiken sÄ Àr Text-TV tjÀnsten implementerad sÄ att du hÀmtar Text-TV sidorna frÄn en webbserver dÀr alla Text-TV sidor redan finns lagrade. SÄ du behöver aldrig nÄgonsin vÀnta pÄ att sidor med undersidor skall komma. Det Àr bara att blÀddra bland dom ocksÄ.
/Peter Cigéhn
Hej!
NÄgot som stör mig till vansinne Àr att svt:s textning av svenska program ej Àr i synk utan texterna droppar in i bild dÄ de nÀstan börjat nÀsta mening.
Detta uppstÄr ej i 4:an och 5:an.
Ăr det nĂ„gon mer som mĂ€rkt detta?
DÄ jag har nedsatt hörsel - och Àr beroende av textning - kÀnns denna bit viktig!
Ni som ringer supporten ibland, frÄga gÀrna om detta. (har problem med att ringa)
Postad 11 February 2007 - 18:27
Ni som ringer supporten ibland, frÄga gÀrna om detta. (har problem med att ringa)
Visst vet du om att du kan komma i kontakt med supporten via Telias webbsidor? Kolla in följande sida. BlÀddra ned pÄ sidan och vÀlj TV - Teknisk support. PÄ den sidan sÄ trycker du sedan pÄ knappen "Kontakta oss". DÀr fÄr du upp en formulÀr som du kan fylla. Jag tycker att det funkar riktigt bra att kontakta supporten den vÀgen. Fördelen Àr att man hÄlla en "dialog" och stÀlla följdfrÄgor till samma Àrende. Dessutom sÄ kan man fÄ ett SMS dÄ man har fÄtt svar. Detta sÀtt att kontakta supporten Àr ju ett vÀldigt lÀmpligt komplement om man har problem att ringa.
SÄ jag tycker du definitivt ska pÄpeka detta problem. Jag vet att rent tekniskt sÄ skickas just text-tv sidorn för textning av program pÄ ett litet speciellt sÀtt till boxen (vad jag har förstÄtt sÄ skickas denna med en specifik multicastström till boxen sÄ att textremsorna kan uppdateras i real-tid, i motsats till dÄ man tittar pÄ vanlig text-tv sidor som i praktiken Àr att du surfar runt pÄ webbsidor för respektive text-tv sida). Det kan ju vara sÄ att denna special mekanism kan behöva trimmas in för SVT1 och SVT2.
/Peter Cigéhn
Postad 12 February 2007 - 19:09
Visst vet du om att du kan komma i kontakt med supporten via Telias webbsidor? Kolla in följande sida. BlÀddra ned pÄ sidan och vÀlj TV - Teknisk support. PÄ den sidan sÄ trycker du sedan pÄ knappen "Kontakta oss". DÀr fÄr du upp en formulÀr som du kan fylla. Jag tycker att det funkar riktigt bra att kontakta supporten den vÀgen. Fördelen Àr att man hÄlla en "dialog" och stÀlla följdfrÄgor till samma Àrende. Dessutom sÄ kan man fÄ ett SMS dÄ man har fÄtt svar. Detta sÀtt att kontakta supporten Àr ju ett vÀldigt lÀmpligt komplement om man har problem att ringa.
SÄ jag tycker du definitivt ska pÄpeka detta problem. Jag vet att rent tekniskt sÄ skickas just text-tv sidorn för textning av program pÄ ett litet speciellt sÀtt till boxen (vad jag har förstÄtt sÄ skickas denna med en specifik multicastström till boxen sÄ att textremsorna kan uppdateras i real-tid, i motsats till dÄ man tittar pÄ vanlig text-tv sidor som i praktiken Àr att du surfar runt pÄ webbsidor för respektive text-tv sida). Det kan ju vara sÄ att denna special mekanism kan behöva trimmas in för SVT1 och SVT2.
/Peter Cigéhn
Jag har langat ivÀg en frÄga nu till dem via webben - blir spÀnnande och se om de har en lösning!
Postad 12 February 2007 - 19:14
Man borde i och för sig jÀmföra med vanlig SVT1 och SVT2 via nÄgon annan operatör (gammal hederlig analog TV, marksÀnd digital-TV, kabel-TV osv) för att se om "felet" inte Àr hos SVT. Annars kan ju alltid Telia "skylla pÄ" att det Àr SVT som skickar ut osynkade textningar.
NÄgon som har möjlighet att kolla pÄ textningen pÄ SVT1 och SVT2 (dvs text-tv sidorna 199 respektive 299) via nÄgon annan operatör Àn Telia?
/Peter Cigéhn
Postad 12 February 2007 - 19:32
Postad 12 February 2007 - 19:53
Min polares farsa har detta och man mÀrker att den förstör för bredbandet. Pingar dÄligt överallt. Men det mÀrks ju bara om man spelar sÄ spelar man inte sÄ Àr det vÀl ett bra alternativ.
Detta Àr fenomen som du nog upplever hos alla bredbands-TV leverantörer om du har ADSL. Telia Àr lite dÄliga pÄ att informera om detta, men t ex Bredbandsbolaget skriver följande pÄ sina sidor:
Pingtid
ADSL - NÀr du bestÀllt TV-tjÀnst justeras din Bredbanduppkoppling för ge dig bÀsta möjliga kvalitet pÄ TV-signalen. DÀrför kommer en parameter som kallas interleave delay att ökas. Detta Àr inget du mÀrker av vid vanlig surfning, men om du dÀremot spelar online-spel kan du uppleva nÄgot lÀngre pingtider.
VDSL - Din pingtid kommer inte att pÄverkas av TV.
SÄ detta Àr som sagt var inget unikt för Telias bredbands-TV. Och dessutom Àr det bara ett fenomen som du rÄkar ut för om du har ADSL. SjÀlv har jag fiberanslutning, och jag har absolut inga som helst problem med ping-tider!
/Peter Cigéhn
Postad 12 February 2007 - 21:06
Jag kollade lite igÄr pÄ textningen pÄ SVT1 och SVT2 och precis som du sÀger sÄ kÀnns det som om det Àr en fördröjning och att textremsorna "kommer för sent". PÄ TV4 sÄ var det perfekt synkat.
Man borde i och för sig jÀmföra med vanlig SVT1 och SVT2 via nÄgon annan operatör (gammal hederlig analog TV, marksÀnd digital-TV, kabel-TV osv) för att se om "felet" inte Àr hos SVT. Annars kan ju alltid Telia "skylla pÄ" att det Àr SVT som skickar ut osynkade textningar.
NÄgon som har möjlighet att kolla pÄ textningen pÄ SVT1 och SVT2 (dvs text-tv sidorna 199 respektive 299) via nÄgon annan operatör Àn Telia?
/Peter Cigéhn
Jag har boxer men funderar pÄ att ta erbjudandet frÄn telia sÄ man fÄr lite fler kanaler Àven i köket
SÄ jag jÀmförde textningen pÄ SV1 och SVT2 och det funkar alldelens lysande, "timat och klart in i minsta detalj".
Skulle Àven kolla det analoga med dÀr hade jag ingen bild pÄ 1:an och 2:an var redan textad.
/Marcus
Postad 12 February 2007 - 21:51
Jag kollade lite igÄr pÄ textningen pÄ SVT1 och SVT2 och precis som du sÀger sÄ kÀnns det som om det Àr en fördröjning och att textremsorna "kommer för sent". PÄ TV4 sÄ var det perfekt synkat.
/Peter Cigéhn
Kollade pĂ„ Saltön och Plus hos en som har kabeltv. DĂ€r var allt i sin ordning och remsorna byttes i rĂ€tt takt. Ăven SVT24 och Kunskapskanalen har det hĂ€r fenomenet med fördröjningen - sĂ„ det lĂ€r vara ett SVT-problem.
Postad 12 February 2007 - 22:04
Hoppas förövrigt dom slÀpper nÄn hÄrddiskvariant snart.
Kom upp nya kanaler nt24 och tvà re men dom blev snart svarta, ska nog inte fÄ se dem utanvidare.
Annars funkar det smidigt resten.
Postad 12 February 2007 - 22:15
Har haft telia adsl24 med digital-tv och numera telia fiberlan 10/10, de sÀger att man inte ska mÀrka av nÄgot i digitaltvn, men nÀr bandbredden gÄr för fullt i bÄde upp och ner dÄ blir det lite brytningar i tvbilden.
Hur har du kopplat in boxen? Visst har du fÄtt en ZyXEL switch (ES-105A) med tvÄ QoS-sÀkrade portar tillsammans med boxen? Har du sett till att koppla in boxen pÄ en av dessa tvÄ QoS-sÀkrade portar?
SjÀlv har jag ocksÄ Telia Bredband FiberLan, 10 MBit/s, och har aldrig mÀrkt nÄgot liknande fenomen. Med tanke pÄ att det finns 90 MBit/s över pÄ fibern (som gÄr pÄ 100 MBit/s) sÄ borde det inte vara nÄgra problem att köra pÄ för fullt pÄ den bredbandsanslutning utan störningar pÄ TV:en.
/Peter Cigéhn
Postad 13 February 2007 - 01:42
Postad 13 February 2007 - 11:52
Jag skall flytta till ett omrÄde med triple-lösning dvs, tv, bredband och telefon via FeberLAN. Min fundering Àr om det Àr möjligt att köra 2 digitalboxar, sÄ att vi kan kolla pÄ 2 olika kanaler samtidigt. Jag har frÄgat telia ett antal ggr men fÄtt vÀldigt luddiga svar. Jag har hört att det Àr skillnad pÄ möjligheter om man har fiber alt. Adsl. StÀmmer detta?
Vore tacksam om ngn kunde informera mig.
/Peter
Postad 13 February 2007 - 12:04
Hej,
Jag skall flytta till ett omrÄde med triple-lösning dvs, tv, bredband och telefon via FeberLAN. Min fundering Àr om det Àr möjligt att köra 2 digitalboxar, sÄ att vi kan kolla pÄ 2 olika kanaler samtidigt. Jag har frÄgat telia ett antal ggr men fÄtt vÀldigt luddiga svar. Jag har hört att det Àr skillnad pÄ möjligheter om man har fiber alt. Adsl. StÀmmer detta?
Vore tacksam om ngn kunde informera mig.
/Peter
Rent tekniskt sÄ skall det vara fullt möjligt att ha flera boxar dÄ man har fiberanslutning. Bandbredden rÀcker och blir över för flera boxar. För ADSL sÄ finns det begrÀnsningar i bandbredd sÄ dÀr Àr det nog svÄrare (precis som Telia pÄpekar pÄ sina webbsidor).
Sedan Àr det nog precis som du sÀger att Telias kundtjÀnst verkar allmÀnt förvirrade dÄ det gÀller möjligheten att ha flera boxar. Som exempel sÄ ringde jag sÄ sent som igÄr kvÀll för att kolla upp möjligheten att skaffa ett abonnemang till (dvs box nummer tvÄ för min del). Den första personen jag pratade för att kolla lÀget sa att det inte skulle vara nÄgra som helst problem. Sedan ringde jag igen fem minuter senare för att bestÀlla och dÄ sa den personen jag pratade med att deras sÀljsstödsystem inte kunde hantera flera abonnemang. SÄ begrÀnsningen och förvirringen Àr kanske mer baserad pÄ att sÀljarna inte vet eller Àr utbildade pÄ hur man lÀgger upp dubbla abonnemang.
Dock sÄ nÀmnde den första sÀljaren som jag pratade med (han som sa att det inte skulle vara nÄgra problem) att Telia eventuellt kommer med tvilling-korts abonnemang (pÄ liknande sÀtt som de flesta andra digital-TV operatörer har). Han gissade pÄ mars-april, men han visste inte sÀkert.
/Peter Cigéhn
Postad 14 February 2007 - 09:58
Bokade sjÀlv detta i gÄr oxo deras "bra erbj" men dom kunde inte tillhandahÄlla tjÀnsten hÀr förens om ca en mÄn
ajaa bÀttre sent Àn aldrig, skall bli skönt att slippa vanlig marksÀnd sunk bild
Förmodligen "ca en mÄn" pga att de inte har nÄgra boxar! Vi Àr 3 st i det omrÄde dÀr jag bor som har fÄtt allt utom just boxen. Teliasupporten har,efter det utlovade datumet, gett oss nya datum, nÀr vi ska fÄ vÄra boxar, varannan dag. IgÄr fick vi beskedet att de inte kan svara alls pÄ nÀr vi ska fÄ det... MÀrkligt att de inte laddade upp med extra boxar innan de gÄr ut med ett sÄnt hÀr erbjudande! BestÀllde 2 timmar efter de gick ut med erbjudandet och tydligen var det slut redan dÄ, hmm undrar hur mÄnga de hade ifrÄn början 10-15st?
KundtjÀnst pÄ telia verkar bara ha en uppgift, att avsluta samtalet sÄ fort som möjligt och det gör man genom att be om att man ska ringa tillbaka, ge ut ett nytt telnr till nÄgon annan inom telia som oftast inte begriper varför man ringer dem nÀr det Àr kundtjÀnst som borde tagit det ifrÄn början eller hitta pÄ nÄn historia,(typ: imorgon fÄr du din vara eller imorgon blir tjÀnsten inkopplad) sÄ att kunden blir nöjd och lÀgger pÄ. 9 gÄnger av 10 upptÀcker man dock att det bara var just en historia och man fÄr gÄ igenom samma procedur en gÄng till.
UrsÀkta om jag lÄter lite bitter
Postad 14 February 2007 - 10:55
NÄvÀl detta kanske var lite OT sÄ tillbaks till digitaltv:n.
Jag vet att man inte skall köra tv-överföringen trÄdlöst men min frÄga Àr om nÄgon ÀndÄ provat detta och i sÄ fall ur detta sÄg ut?
Om detta inte fungerar sÄ Àr min andra frÄga Àr om nÄgon har en uppfattning vad som blir bÀst av att ha en grymt lÄng kabel mellan modem och digittalbox eller att ha en lika lÄng kabel mellan jacket och modemet?
Postad 14 February 2007 - 10:59
Bokade sjÀlv detta i gÄr oxo deras "bra erbj" men dom kunde inte tillhandahÄlla tjÀnsten hÀr förens om ca en mÄn
ajaa bÀttre sent Àn aldrig, skall bli skönt att slippa vanlig marksÀnd sunk bild
Förmodligen "ca en mÄn" pga att de inte har nÄgra boxar! Vi Àr 3 st i det omrÄde dÀr jag bor som har fÄtt allt utom just boxen. Teliasupporten har,efter det utlovade datumet, gett oss nya datum, nÀr vi ska fÄ vÄra boxar, varannan dag. IgÄr fick vi beskedet att de inte kan svara alls pÄ nÀr vi ska fÄ det... MÀrkligt att de inte laddade upp med extra boxar innan de gÄr ut med ett sÄnt hÀr erbjudande! BestÀllde 2 timmar efter de gick ut med erbjudandet och tydligen var det slut redan dÄ, hmm undrar hur mÄnga de hade ifrÄn början 10-15st?
KundtjÀnst pÄ telia verkar bara ha en uppgift, att avsluta samtalet sÄ fort som möjligt och det gör man genom att be om att man ska ringa tillbaka, ge ut ett nytt telnr till nÄgon annan inom telia som oftast inte begriper varför man ringer dem nÀr det Àr kundtjÀnst som borde tagit det ifrÄn början eller hitta pÄ nÄn historia,(typ: imorgon fÄr du din vara eller imorgon blir tjÀnsten inkopplad) sÄ att kunden blir nöjd och lÀgger pÄ. 9 gÄnger av 10 upptÀcker man dock att det bara var just en historia och man fÄr gÄ igenom samma procedur en gÄng till.![]()
UrsÀkta om jag lÄter lite bittermen har inte haft nÄgot annat Àn strul sedan jag la över min telefoni, bredband mm till Telia och nu blev det strul Àven vid digitaltv bestÀllningen...
Var fick ni reda pÄ den informationen?. För jag har inte hört nÄgot frÄn telia.
Postad 14 February 2007 - 11:36
Postad 14 February 2007 - 21:07
Jag vet att man inte skall köra tv-överföringen trÄdlöst men min frÄga Àr om nÄgon ÀndÄ provat detta och i sÄ fall ur detta sÄg ut?
Om detta inte fungerar sÄ Àr min andra frÄga Àr om nÄgon har en uppfattning vad som blir bÀst av att ha en grymt lÄng kabel mellan modem och digittalbox eller att ha en lika lÄng kabel mellan jacket och modemet?
Varför kan/ska man inte köra trÄdlöst?
/Marcus
Postad 14 February 2007 - 22:01
Varför kan/ska man inte köra trÄdlöst?
/Marcus
Telias eget svar pÄ den frÄgan finns hÀr.
/Peter Cigéhn
Postad 14 February 2007 - 22:29
Men funkar det att köra trÄdlöst mellan boxen och tv:n eller flera tv-apparater?
(om man anvÀnder en Philips SBC-VL1400/SLV5400 eller liknande)
/Marcus
Postad 15 February 2007 - 13:02
Ăr det nĂ„gon som provat?
4 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 4 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pÄgÄr
Avancerad sökning
1
Telia IP-TV in i HTPC?
125 filmer
8 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas hÀr?