Hjälp !
Redigerat av Unregistered60dc905b, 19 March 2005 - 19:56.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 15 March 2005 - 21:58
Bygger hus och biorum. Biorummet kommer att ha lättbetongväggar 365mm tjocka fram och på båda sidorna, bak innan kontrollrummet har vi en gipsvägg. Men största problemet är nog taket ... Det blir träbjälklag och ovanför kommer att vara ett arbetsrum. Så hur får jag taket ljudisolerat ? Och vad hade ni klätt väggarna med för bästa resultat. Har en gammal ritning på det hela här på sajten den skiljer sig inte så mycket från nuläget.
Hjälp ! Redigerat av Unregistered60dc905b, 19 March 2005 - 19:56. Postad 17 March 2005 - 20:52
Undertak typ Ecophon är mest för att fixa med akustiken i ett rum.
Det du verkar vilja ha hjälp med är att stänga inne ljudet i rummet. Det viktigaste är att det är tätt! Då får du inget ljud vidare via luften. Problem brukar vara; dörr, fönster, och ventilation. Fixa dessa helt lufttäta. Då har du redan där gjort mycket. Då har du kvar stomljudet, det som fortplantar sig genom de olika materialen i huset. Detta är mycket svårare att göra någonting åt, speciellt i dom låga frekvensregionerna, där problemen brukar vara. Det man ska sträva efter är att skilja materialen åt fysiskt, tex flytande rum (ett rum i rummet) men detta är ett stort jobb att genomföra. Då är det enklare att bygga med gips (som ljudisolerar bra) med speciella tekniker för rum med ljudkrav. Se exempel här; http://www.europrofi...adsguide/22.asp Hoppas du har fått lite mer information... Postad 18 March 2005 - 11:39
Jag rekommenderar totalt inneslutning av ex bly/asfaltsmatta i den vägg/takdel du vill isolera. Gärna dubbelreglat med en "slapp" matta inuti.
Postad 19 March 2005 - 19:40
Fick detta tipsen från Ecophon.. När det gäller ljudisolering kan vi erbjuda två alternativ: Combison Solo resp. Combison Duo. Skillnaden mellan de två skivorna är att Combison Duo är förutom bra ljudisolerande även en bra absorbent. Combison Solo är nästan enbart ljudisolerande. När det gäller rumsakustik talar man oftast om god ljudabsorption. Detta innebär att man minskar efterklangstiden i ett rum (minskar ekot). Detta är vår specialitet vilket innebär att alla våra produkter är ljudabsorberande i mer eller mindre utsträckning. I ditt fall där du skriver att du vill ha en god rumsakustik och god ljudabsorption föreslår jag att du studerar vår skiva Combison Duo... http://www.ecophon.s...ge1____3388.asp Referenser ? Bifogar en fil på hur biorummet förmodligen kommer att vara konstruerat. Bifogad fil(er)Redigerat av Unregistered60dc905b, 19 March 2005 - 19:46. Postad 20 March 2005 - 02:30
Jag rekommendera som bert Mocca i taket
Bjälkar funkar nog toppen eftersom det "stänger" in ljudet och låter det inte studsa fritt vidare. Postad 20 March 2005 - 10:20
Que ? Redigerat av Unregistered60dc905b, 20 March 2005 - 10:20. Postad 20 March 2005 - 18:06
Ha ha.. vem är Bert? och varför vill han ha kaffe i taket?.. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |