Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa ljudkortet under 1000-lappen

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 March 2005 - 17:49

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
Ja topicen säger väl det mesta antar jag.
Ljudkortet ska användas till nästan bara musik och film, lite spelande kommer det väl också bra en huvudsakligen musik och film.

Dåligt insatt i vad det kostar och så men 1000:- kan väl bli ganska lagom.

Datorn ska kopplas till hembioförstärkaren, ska jag koppla Digitalt eller Analogt, vad blir bäst?

Jag har just nu det integrerade ljudkortet på mitt DFI Lanparty NF3 250GB mederkort, kör just nu analogt och det låter inte alls bra. vill höja ljudkvaliten många snäpp!

tacksam för hjälp...

Postad 24 March 2005 - 20:06

trancestar
  • trancestar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej

Jag har fått för mig att det här ska vara ett bra kort att ha i en htpc...ska köpa ett sånt själv iallafall.

http://datorfixarna....products_id=926

Mvh

David

Postad 24 March 2005 - 21:30

Unregistered3714dc0c
  • Unregistered3714dc0c
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Hejsan

Jag rekommenderar verkligen att köra m-audio revolution.

Sök lite på det så i forumet så får du reda på massa om det.

Jag har ett m-audio revolution 5.1 som du kan få för 500 kr, 3 mån gammalt, i perfekt skick, med garanti mm, om du e intresserad.

Mvh Oskar

Postad 24 March 2005 - 22:36

rednammoc
  • rednammoc
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag kan inte låta bli att komma med en utläggning här som kanske kan vara till hjälp för er som verkligen är intresserade av att få hög ljudkvalitet och dessutom klara av många olika sorters digitala ljudströmmar.

Självklart ska du skicka ljudet digitalt och låta DA-omvandlarna i den externa dekodern (tex i multikanalförstärkare) göra sitt jobb! De är med all säkerhet bättre än vad några halvkassa datorkomponenter är. Dessutom - och det är kanske än mer viktigt - slipper du alla störningar från datorns högfrekventa elektronik plus att du kan skicka ljudet långa sträckor utan kvalitetsförlust.

Inte nog med det!

Kablaget blir löjligt billigt eftersom du köper vanlig skärmad koaxialkabel på 75Ohm (vanlig TV-antennkabel alltså) till löpmeterpris och löder på ett par hyfsade skärmade RCA-kontakter. Skit i svindyra "digitala" ljudkablar - det är inget annat än ocker (om du frågar mig). Detta förutsätter förstås att din dekoder har koaxialkontakter för SPDIF-ljud. Har du endast Toslink-kontakter (optiska) får du punga ut med mera pengar för kablaget och vara försiktig med böjarna men du ska absolut skicka ljudet digitalt.

Om du bara kör AC3-strömmar, tex multikanalsfilmer ,behöver du inget ljudkort alls så länge som moderkortet har S/PDIF-kontakt. Du bara skickar ut ljudet oförvanskat direkt till dekodern (SPDIF pass-through).

PCM-strömmar (tex audio-CD) blir tyvärr omsamplade, dvs du erhåller inte sk bit-perfect-ljud. Detta betyder att förstärkaren inte får exakt den bitström som ligger på CDn utan en fövanskad variant där typ var 11e sampel är duplicerat. Huruvida detta är ett problem eller inte får du själv avgöra, men för egen del är det oacceptabelt av princip.

DTS-audio blir tyvärr bara brus.

Har du turen att ha ett moderkort med ljudchipet Envy 24 kan du komma undan ovannämnda omsampling och erhålla bit-perfect-ljud både för PCM och DTS-audio. Nyckelord i detta sammanhang är tex kernel streaming och ASIO.

Om du som jag inte har Envy-24-chipet på moderkortet kan du köpa ett ljudkort som har det istället. Själv har jag Chaintech AV-710 för ca 500:- (varav hälften är frakt mm eftersom det inte fanns i Sverige).

Med detta kort och kernel streaming eller lämpliga ASIO-plugins/drivers får du bit-perfect digitalt ljud från PCM-, AC3-, DD-, DTS-strömmar för en billig penning.

Analogt stereoljud (tex från ett TV-tuner-kort) kan du sampla av och skicka digitalt det oxo förresten.

Hur det är med spel vet jag inte, men det är kanske lite svårare att få till med denna konfiguration (har inte provat).

Om du vill veta mer om detta eller andra intressanta områden inom HTPC-sfären bör du besöka www.htpcnews.com. Där finns de VERKLIGA HTPC-experterna.

Edit:
Kanske ska tillägga att Chaintech-kortet endast har Toslink ut. Man behöver en Toslink->koax-adapter om man vill skicka ljudet via koax.

Redigerat av rednammoc, 24 March 2005 - 23:49.

Postad 25 March 2005 - 00:21

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
jag tänker inte göra någon "epa-lösning" på detta ljudproblem.
kommer alltså attt använda "riktig kabel" har hittat ganska billig koaxial digital kabel.
men sen har jag några frågor. hur blir ljudet i stereo om jag bara kör digitalt från datorn, skickar den signalen rätt, alltså både till frontarna och till basen...? det gör den nämligen inte nu. (3.5 plugg)
och den, behöver jag köpa ett ljudkort om jag skaffar mig en digital kabel mellan dator - förstärkare. verkar ju som signalen vara går igenom det "integrerade ljudkortet" ändå om man kör digitalt, verkar alltså inte bli någon märbar skillnad om man kör digitalt. har jag fel...?

Postad 25 March 2005 - 00:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
PureDigital

kommer alltså attt använda "riktig kabel" har hittat ganska billig koaxial digital kabel.
men sen har jag några frågor. hur blir ljudet i stereo om jag bara kör digitalt från datorn, skickar den signalen rätt, alltså både till frontarna och till basen...? det gör den nämligen inte nu. (3.5 plugg)

Det beror på hur din reciver avkodar den digitala signalen, kör man digitalt så skickas bara all info genom ljudkortet (om det har stöd för passthrugh) o det blir din reciver som får fixa hur det skla spridas till högtalarna.

och den, behöver jag köpa ett ljudkort om jag skaffar mig en digital kabel mellan dator - förstärkare. verkar ju som signalen vara går igenom det "integrerade ljudkortet" ändå om man kör digitalt, verkar alltså inte bli någon märbar skillnad om man kör digitalt. har jag fel...?

Även här skiljer det mellan olika ljudkort, står det tex AC97 i ljudkortsdrivrutinen så går allt ljud via windows egen mixer dvs man kan behandla ljudet på nått sätt även om det är digitalt. På mitt santa cruz ljudkort går det inte ens att reglera volymen med reglarna i windows, endast på recivern.

Jag hör tydlig skillnad på det inbyggda ljudkortet o santa cruz kortet både digitalt o analogt, kör jag analogt så märks det även skillnader på annat, det inbyggda låter lika kasst både på DD o DTS medans santa cruz kortet är suveränt på DD men betydligt sämre på DTS dock är allt ljud bättre än det inbyggda ljudkortets.

Edit/ Santa Cruz kortet är dock aningen sämre än ett M-Audio revolution kort, har testat i min HTPC o med mina övriga prylar, så ett M-audio blir det framöver. :P

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 25 March 2005 - 00:37.

Postad 25 March 2005 - 01:12

mr huhta
  • mr huhta
  • Veteran

• 2218 inlägg
  • 0
Köp ett revo om du vill ha ett billigt "high-end" kort. Det stöder ASIO/kernelstreaming.
Jag köred förut med mitt SantaCruz och skillnaden till REvo var ganska stor, speciellt vid musik.

Postad 25 March 2005 - 01:18

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
mr huhta

Köp ett revo om du vill ha ett billigt "high-end" kort. Det stöder ASIO/kernelstreaming.
Jag köred förut med mitt SantaCruz och skillnaden till REvo var ganska stor, speciellt vid musik

Jo, när det gäller musik märks det mest. Enda anledningen till att det inte redan blivit nått byte beror på att jag funderat på om jag kanske skulle ha ett kort med balanserade utgångar då min stärkare har stöd för det. Skulle inte heller vara dumt med ett kort som stödjer SACD o DVDaudio då jag har några sånna skivor åxå. Men det kanske REvo gör?

Postad 25 March 2005 - 01:26

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Man bör väl också nämna att det finns risk för att spränga förstärkaren då man skickar ljudet via spdif utgång på datorn till förstärkaren, såvida du inte kör enbart med jordade vägguttag .. Denna risken blir man dock kvitt om man kan skicka ljudet via en optisk (toslink) utgång ..

Postad 25 March 2005 - 01:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Avhjälps helt med en sån här om man är orolig Coax -> optisk omvandlare använder en själv har ca 15cm optokable i slutet.

Postad 25 March 2005 - 07:31

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
0så risken försvinner helt om man kör jordat? Jag ska nämligen ha som lite lovprojekt att byta till jordade uttag :P

ha de

Postad 25 March 2005 - 09:36

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Jag kör med ett Terratec Aeron Space 7.1 vilket har optisk toslink, det är att föredra om man inte vill riskera att bränna sin receiver som man kan råka utför med SPDIF kontakter.
Har även fått till Dolby digital funktionen utan problem, man får dock trixa lite i inställningarna men det funkar klockrent sedan.

Postad 25 March 2005 - 10:37

rednammoc
  • rednammoc
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Som jag ser det så är det enda viktiga se till att bit-strömmen som förstärkaren tar emot är exakt den som finns på mediumet (CD, DVD, HD etc...). Har du korrekt bit-perfect SPDIF passthrough så är du hemma.

Det paradoxala med detta är att ljudchippet ska göra INGENTING med dataströmmen vilket borde vara både billigt och enkelt. Alla ljudkort klarar dock inte detta men jag VET att kort med ljudchipped Envy-24 tillsammans med och ASIO/kernel streaming gör det, för jag använder ett själv.

Hör man skillnad mellan olika konfigurationer (digitala signaler) så är bit-strömmarna i alla eller något av fallen förvanskade. Har man bit-perfect-strömmar i de olika fallen så låter de helt identiskt eftersom exakt samma information når förstärkaren och man klarar dessutom alla format (det sista gissar jag - har inte provat alla).

Men ett tydligt bevis på att man INTE har bit-perfect-ljud har man om man försöker spela upp DTS-audio och det bara blir brus. En annan indikation är att man kan justera volymen via datorn. Bit-perfect-strömmar är inte manipulerade av datorn på NÅGOT VIS och då är förstås volyminformationen oxo orörd.

www.sr.se/multikanal har ljudklipp kodat i DTS om någon vill prova.

Jag hävdar att bättre än bit-perfect kan det inte bli och till det behövs inga dyra ljudkort med en massa finesser. Detta gäller främst om man endast är intresserad av film och musik och använder sig av SPDIF-anslutning till extern dekoder. Ska man spela spel blir läget litet annorlunda kanske.

Postad 25 March 2005 - 10:52

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
rednammoc,

Du som verkar vara väldigt positiv att skicka de digitala AC3- och DTS-strömmarna orörda till en extern decoder, finns det då något sätt att synka ljud och bild utan att få felaktigheter i bilden? Som det är nu med DirectX synkas bilden normalt efter en referensklocka som baserar sig på ljudet, vilket gör att man måste acceptera att bilden hackar till ibland. Det enda program/filter jag vet som kan ändra på det är ReClock vilket tyvärr inte fungerar när man skickar det digitala ljudet obehandlat (om man inte accepterar framedrops/repeats i ljudet). Eller är det så enkelt att det inte går att lösa detta problem när man visar film via dator? Måste man välja mellan dessa två onda ting, antingen få problem med ljudet eller problem med bilden?

Postad 25 March 2005 - 11:14

rednammoc
  • rednammoc
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
frallan, jag har tyvärr inget svar på din fråga eftersom jag aldrig upplevt något problem som liknar det du beskriver.

Kanske har jag inte varit tillräckligt uppmärksam, men jag förmodar att störningarna du beskriver är tydliga. Jag får hålla utkik efter detta framöver (skit oxo, nu kanske jag upptäcker störningar jag inte reagerat på tidigare :P ).

Postad 25 March 2005 - 11:41

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
rednammoc,

Har du inte sett det tidigare tycker jag inte du ska hålla utkik efter det, just pga av det skäl du nämner. :P

Postad 25 March 2005 - 12:07

JAL
  • JAL
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Ja topicen säger väl det mesta antar jag.
Ljudkortet ska användas till nästan bara musik och film, lite spelande kommer det väl också bra en huvudsakligen musik och film.

Dåligt insatt i vad det kostar och så men 1000:- kan väl bli ganska lagom.

Datorn ska kopplas till hembioförstärkaren, ska jag koppla Digitalt eller Analogt, vad blir bäst?

Jag har just nu det integrerade ljudkortet på mitt DFI Lanparty NF3 250GB mederkort, kör just nu analogt och det låter inte alls bra. vill höja ljudkvaliten många snäpp!

tacksam för hjälp...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan varna dig för Trust 514DX 5.1 som på pappret ser bra ut, t.ex. coax in & ut samt optisk in & ut. Har även fått bra i reviews. Men det kan inte leverera 5.1 ut utan bara 2 kanaler för S/PDIF p.g.a. licensavgifter. Urkast att spara i på det.
http://62.20.120.61/...OC=(I003=12950)

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns riktigt bra coax-kablar för S/PDIF som kostar t.ex. 48 kr för 15 meter, jag har testat 20 meter på Kjell & Co. http://www.kjell.com...tem=37256&path=

Avhjälps helt med en sån här om man är orolig Coax -> optisk omvandlare använder en själv har ca 15cm optokable i slutet.

<{POST_SNAPBACK}>

Goldstar: Var hittar du 15 meter långa optiska kablar?

Redigerat av JAL, 26 March 2005 - 06:53.

Postad 26 March 2005 - 07:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
JAL

Det har jag inte gjort, Använder för närvarande 8 meter coaxkabel o en coax till optisk omvandlare o 15CM optisk kabel för att inte ha någon fysisk elektrisk kontakt mellan dator o reciver, ingen risk att blåsa ingångarna på stärkaren då.

Postad 26 March 2005 - 12:35

JAL
  • JAL
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

JAL

Det har jag inte gjort, Använder för närvarande 8 meter coaxkabel o en coax till optisk omvandlare o 15CM optisk kabel för att inte ha någon fysisk elektrisk kontakt mellan dator o reciver, ingen risk att blåsa ingångarna på stärkaren då.

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry jag såg inte "c" ;-)

Postad 26 March 2005 - 14:44

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
JAL

Lite OT

QUOTE(Goldstar @ Mar 26 2005, 07:43 )
JAL

*

Sorry jag såg inte "c" ;-)

Prova att skriva till marcus här på forumet, han kanske kan fixa det.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 26 March 2005 - 14:45.

Postad 27 March 2005 - 12:35

Brämpa
  • Brämpa
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
M-Audio 7.1 Revolution verkar vara favvis bland många här. Flera tester lyfter dock DMX 6fire 24/96 som betydligt bättre.

Postad 27 March 2005 - 12:46

Brämpa
  • Brämpa
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Rednammoc, har precis köpt en Shuttle SB81P som HTPC, har inte Envy24HT utan ngt nytt (?) som heter Intel HD Audio: http://www.intel.com...hdaudio.htm#top
Vill ha absolut bästa ljud som går att få. Skall jag koppla direkt till hembiostärkare från SPDIF-utgången, eller kan det bli bättre med det kort Du föreslår ovan?

Postad 27 March 2005 - 13:22

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0
Jag använder själv AC97 toslink och har svårt att tro att det kan bli bättre digitalt ut med något annat kort. Jag har även provat ljuden från SR:s hemsida. Även om ljudet passerar windows-mixern så kan jag inte se att det påverkas sålänge man har alla reglagen på max då signalen uppenbarligen går igenom korrekt. Om strömmen påverkats borde inte DTS-ljuden från SR fungerat, vilket de heller inte gör så fort man pillar på volymen. Jag hör heller ingen skillnad alls på ASIO/kernel streaming och vanlig WaveOut.

Postad 28 March 2005 - 11:25

rednammoc
  • rednammoc
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Brämpa,

Skall jag koppla direkt till hembiostärkare från SPDIF-utgången, eller kan det bli bättre med det kort Du föreslår ovan?

Hm, förstår inte vad du menar riktigt, de två alternativen utesluter inte varandra väl?

Jag anser dock att det bästa är att skicka ljudet digitalt via SPDIF till en extern förstärkare (av skäl jag nämnt tidigare). Och är man seriös så ser man till att dataströmmen är bit-perfect.

Det finns säkert många sätt att uppnå detta men ett billigt sätt som fungerar (iaf för mig) är som sagt att använda Envy-24 och ASIO. Man får väl anta att tillverkarna vid det här laget fattat att många användare vill kunna skicka alla möjliga ljudformat via SPDIF så man kanske får bit-perfect-srtömmar från alla moderna ljudkort? Det händer mycket på ett år (började bygga min HTPC för ett år sedan).

Du har ju redan ett kort så då är det väl bara att prova och se.

arue_fh,

Så intressant att du tydligen lyckats med AC97, det har jag aldrig hört talas om. Men jag har å andra sidan slutat leta sen jag fick mitt system att funka... Så vitt jag förstår (men nu är jag ute på hal is) så förstör kmixer bit-strömmen alltid. Dessutom så har jag ett minne av att man inte kan får 100% ljudvolym via kmixer utan ca 2% förvinner någonstans. Har glömt var. Därmed kommar bit-strömmen alltid att förstöras. Kanske har du lyckats få 100% ljudvolym på ngt sätt?

När jag började bygga min HTPC så trodde jag naivt nog att den i moderkortet inbyggda SPDIF-utgången skulle räcka till allt. Det gjorde den inte alls och jag fick investera några hundra på ett Envy-24-kort.

Men du säger att du lyckas med DTS-audio etc den vägen... Jaja, bara att gratulera isf.

Vad har du för HW & SW?

Redigerat av rednammoc, 28 March 2005 - 12:45.

Postad 29 March 2005 - 20:05

Unregistered9f05bf34
  • Unregistered9f05bf34
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Ett tips, läs den här tråden:
http://htpcnews.com/...?showtopic=3616

Där finns en bra beskrivning över de olika kort som har ENVY24 chip.

Jag har Terratec Aureon Space 7.1 som jag har kopplat med TosLink och ASIO/Kernel Streaming till en extern dac (hemmabioreceiver). Det fungerar mycket bra numera (drivrutinerna var mycket dåliga när jag köpte mitt kort för mer än ett år sedan, men det fungerar bra med de senare versionerna).

Kortet använder sig av ENVY24HT som jag tycker ger bra ljud på analoga utgångarna också. Där har jag mina hörlurar. Tack vare ASIO/Kernel Streaming så påverkar volymkontrollerna då endast de analoga utgångarna, vilket är en klar fördel.

Alltså köp något av korten som rekommenderass i den länkade tråden ovan så borde du bli nöjd, och då vet du också att du har ett bit-perfect-ljud.

Postad 09 July 2005 - 14:13

skrotis
  • skrotis
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Gräver upp en gammal tråd...

Som jag har förstått det så är ASIO endast för musik och går inte att utnyttja när man kollar på film.

När man kollar på film är det DirectX som hanterar det digitala ljudet.

Stämmer detta?

Gjorde nämligen en dum bytesaffär isåfall :D då mitt "nya" kort inte stöder DirectX utan bara MME och ASIO.

Postad 09 July 2005 - 15:02

MaxFLAK
  • MaxFLAK
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Man bör väl också nämna att det finns risk för att spränga förstärkaren då man skickar ljudet via spdif utgång på datorn till förstärkaren, såvida du inte kör enbart med jordade vägguttag .. Denna risken blir man dock kvitt om man kan skicka ljudet via en optisk (toslink) utgång ..

<{POST_SNAPBACK}>

Så om man kör med en RCA kabel direkt från datorn till förstärkarn så finns risken att spränga förstärkaren? På vilket sätt påverkar jordade uttag detta? Allt mitt är jordat så då försvinner den risken?

Föresten var finns det kortare RCA kablar? Jag behöver bara ett par meter.

Postad 10 July 2005 - 16:49

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0

Alltså köp något av korten som rekommenderass i den länkade tråden ovan så borde du bli nöjd, och då vet du också att du har ett bit-perfect-ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

Nackdelen är att få av dom är tillgängliga i sverige.

Postad 11 July 2005 - 16:36

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nackdelen är att få av dom är tillgängliga i sverige.

<{POST_SNAPBACK}>

Gainward Hollywood@Home 7.1 finns att få tag på lätt i Sverige, det har Envy-24HT chipet.

Postad 11 July 2005 - 16:48

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0
Ett alternativ kan kanske vara att köra med optisk ut från datorn och köpa en begagnad DAC. Jag använder själv den lösningen och tycker det funkar bra. Jag blev lite skraj för att använda elektrisk koppling då man hört många som fått problem.

Sen är ju inte alla "Perfect-Bit" likadana heller. De ger förmodligen upphov till olika mycket jitter om man tror på det.

Om jag skulle köpt ljudkort hade det tveklöst blivit M-audio audiophile 2496.

Postad 12 July 2005 - 06:57

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Gainward Hollywood@Home 7.1 finns att få tag på lätt i Sverige, det har Envy-24HT chipet.

Kan jag bekräfta, köpte ett igår över disk i Sthlm, finns dock bara fem kvar i hela Stockholmsområdet (vad jag hittat, och man vill handla över disk).

Hoppas det funkar bra under linux också :D

Postad 12 July 2005 - 18:22

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0

arue_fh,

Så intressant att du tydligen lyckats med AC97, det har jag aldrig hört talas om. Men jag har å andra sidan slutat leta sen jag fick mitt system att funka... Så vitt jag förstår (men nu är jag ute på hal is) så förstör kmixer bit-strömmen alltid. Dessutom så har jag ett minne av att man inte kan får 100% ljudvolym via kmixer utan ca 2% förvinner någonstans. Har glömt var. Därmed kommar bit-strömmen alltid att förstöras. Kanske har du lyckats få 100% ljudvolym på ngt sätt?

När jag började bygga min HTPC så trodde jag naivt nog att den i moderkortet inbyggda SPDIF-utgången skulle räcka till allt. Det gjorde den inte alls och jag fick investera några hundra på ett Envy-24-kort.

Men du säger att du lyckas med DTS-audio etc den vägen... Jaja, bara att gratulera isf.

Vad har du för HW & SW?

<{POST_SNAPBACK}>

Så länge man har reglagen på max så är allt frid och fröjd och bitströmmen blir perfekt, men börjar man pilla på volymen pajjar allt.. Jag har med hjälp av en annan dator analyserat bitströmmarna från AC97-kortet och försöken styrker mina tankar. Vissa har haft problem med att 11:e samplen fördubblats, men det gjorde det inte i mitt fall.
Sen verkar många ha problem med AC97 som du säger, men jag har inte märkt av det. (Tråkigt du inte fick rätt på det)

Som jag har förstått det passerar alla ljud genom mixern, men en prefect-bit-ström behöver ju inte bli förstörd för det. Det beror givetvis hur mixeralgoritmerna är uppbyggda, men så länge frekvens (hz) och nogrannhet (bitar) är densamma behöver den digitala "omkvantiseringen" inte nödvändigtvis ge upphov till fel, vilket det uppenbarligen inte heller gör i mitt fall.

Sen har jag med många andra ljudkort upplevt problemet med omsamplingen så jag vet hur felet uppenbarar sig.

Ett problem har jag, om jag spelar upp en 48 khz samplad fil ställer ljudkortet om utmatningsfrekvensen till 48 khz, och sedan går den inte tillbaks förrens man startat om winamp. Då försvinner perfect-bitströmmen.

Jag använder:
Asus P4B med integrerat AC97 med "Standard-drivisar"

Windows 2000 Professional SP4
Winamp 5

Postad 13 July 2005 - 20:34

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Hoppas det funkar bra under linux också :P

Svarar på min egna fråga.

Gick bra till slut, blev lite problem med att få igång den optiska utgången.

var tvungen att slänga in en /etc/asound.conf för att IEC958an skulle gå igång:

pcm.!default {
        type plug
        slave.pcm "dmixer"
}

pcm.dmixer  {
        type dmix
        ipc_key 1024
        slave {
                pcm "hw:0,1"
                format S32_LE
                period_time 0
                period_size 1024

# increased buffer_size because in my system 1024 cause bad
# audio performance (for totem media player and mplayer)
                buffer_size 8192

rate 44100
        }
        bindings {
                0 0
                1 1
        }
}

ctl.dmixer {
        type hw
        card 0
        device 1
}

pcm.!iec958 {
        type plug
        slave.pcm "hw:0,1"
}

den sista biten behövs bata om man kör xine, de andra prylarna är till för mplayer.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.