|
Telia IP-TV in i HTPC?, Hur koppla in till min HTPC?
Produkter kopplade till denna tråd
Relaterade trådar (89 st)
Användare

Gick med: 2007-11-07
Har 3 bilder i Galleriet
|
Citera(tyve @ Jan 25 2008, 19:56 )  Citera(DataJanne @ Jan 20 2008, 12:08 )  Programmet använder sig av följande rad i shell för att sätta IP och mask på vald adapter:
netsh interface ip set address name=valtadapternamn static ip.ip.ip.ip mask.mask.mask.mask
Detta görs endast en gång i programmet när man har fått IP-adress.
Detta betyder att adaptern som man skall använda till iptv skall man sätta till fast ip adress innan man kör iptv2htpc.
Det du beskriver som bugg kan vara så att du har en dhcp-server på ditt trådlösa som svara när iptv2htpc gör sin begäran och då får du en ip-adress därifrån istället för Telia. Har nu provat iptv2htpc lite mer med DHCP på mitt trådlösa nät. Om jag har iptv2htpc igång när jag förnyar DHCP lånet så tar programmet den adressen och sätter på mitt iptv-kort. Det verkar som ditt program ligger och tar emot dhcp paket hela tiden när det är igång med det motsägs ju av att du säger att programmet bara sätter adressen en gång. Hamnar mitt program i nån loop som det inte borde göra? Om det är ett korrekt beteende, skulle det vara för mycket begärt att du lägger in ett filter som ej accepterar DHCP paket med adresser som börjar på 192.168. som de flesta har i sina privata nät? Det är rätt, eftersom leaset är 20min så skicker iptv2htpc en begäran om att förlänga leaset efter 10min. Problemet med att bara lyssna på DHCP-offer från vald adaper håller jag på att titta på just nu men det är inte lätt. Winsock med VB är ganska begränsad. En tillfällig lösningen på ditt problem kan vara att gå in i din egen DHCP server och stänga ute DHCP för den MAC-adress du har. Edit: Jag har haft tanken på "192.168..." men alla har inte det. Det finns flera privata nät. Vad jag försöker titta på är något som identifierar IPTV-DHCP-Offer från ett vanligt (så som Default gateway etc.) /Janne
Det här inlägget har ändrats av DataJanne Jan 25 2008, 20:06
|
|
|
Rookie
Gick med: 2008-01-25
Har 17 bilder i Galleriet
|
Citera(tyve @ Jan 25 2008, 19:56 )  Citera(DataJanne @ Jan 20 2008, 12:08 )  Programmet använder sig av följande rad i shell för att sätta IP och mask på vald adapter:
netsh interface ip set address name=valtadapternamn static ip.ip.ip.ip mask.mask.mask.mask
Detta görs endast en gång i programmet när man har fått IP-adress.
Detta betyder att adaptern som man skall använda till iptv skall man sätta till fast ip adress innan man kör iptv2htpc.
Det du beskriver som bugg kan vara så att du har en dhcp-server på ditt trådlösa som svara när iptv2htpc gör sin begäran och då får du en ip-adress därifrån istället för Telia. Har nu provat iptv2htpc lite mer med DHCP på mitt trådlösa nät. Om jag har iptv2htpc igång när jag förnyar DHCP lånet så tar programmet den adressen och sätter på mitt iptv-kort. Det verkar som ditt program ligger och tar emot dhcp paket hela tiden när det är igång med det motsägs ju av att du säger att programmet bara sätter adressen en gång. Hamnar mitt program i nån loop som det inte borde göra? Om det är ett korrekt beteende, skulle det vara för mycket begärt att du lägger in ett filter som ej accepterar DHCP paket med adresser som börjar på 192.168. som de flesta har i sina privata nät? Rent teknisk sett så är det helt korrekt att fortsätta lyssna efter dhcp-ack. Detta eftersom ip-adressen i teorin kan ändras när som helst. Den som har sin uppkoppling igång 24/7 vill gärna inte behöva connecta manuellt igen. Visst är det antagligen fullt möjligt för honom att lägga in ett sånt filter, men om du tittar efter så syns nog den "nya" adressen bara i programmet och faktiskt inte om du verkligen kollar på nätverkskortet (med tex ipconfig). Så är det för mig iallafall. Det som blir problemet när du har flera nätverkskort är routingen. Om du tittar på en kanal medans du aktiverar ditt normala nätverkskort så fortsätter ju den kanalen att strömmas som tidigare. Effekten blir sedan när du begär medlemskap i en ny ström så går begäran ut via fel nätverkskort.
|
|
|
|
|
Citera(it-snubben @ Jan 25 2008, 20:13 )  Rent teknisk sett så är det helt korrekt att fortsätta lyssna efter dhcp-ack. Detta eftersom ip-adressen i teorin kan ändras när som helst. Den som har sin uppkoppling igång 24/7 vill gärna inte behöva connecta manuellt igen.
Visst är det antagligen fullt möjligt för honom att lägga in ett sånt filter, men om du tittar efter så syns nog den "nya" adressen bara i programmet och faktiskt inte om du verkligen kollar på nätverkskortet (med tex ipconfig). Så är det för mig iallafall.
Det som blir problemet när du har flera nätverkskort är routingen. Om du tittar på en kanal medans du aktiverar ditt normala nätverkskort så fortsätter ju den kanalen att strömmas som tidigare. Effekten blir sedan när du begär medlemskap i en ny ström så går begäran ut via fel nätverkskort. Mitt problem verkar uppstå om jag disablar och enablar det trådlösa kortet annars funkar det som du säger dvs. att adressen bara syns i programmet men inte sätts på iptv-kortet. Tyvärr måste jag göra det ibland efter nerstängning i standby för att det trålösa kortet ska komma igång. Fast det är kanske inte ett speciellt stort problem men kan kanske vara bra att känna till för andra.
|
|
|
Användare

Har 3 bilder i Galleriet
|
Citera(tyve @ Jan 25 2008, 21:53 )  Citera(it-snubben @ Jan 25 2008, 20:13 )  Rent teknisk sett så är det helt korrekt att fortsätta lyssna efter dhcp-ack. Detta eftersom ip-adressen i teorin kan ändras när som helst. Den som har sin uppkoppling igång 24/7 vill gärna inte behöva connecta manuellt igen.
Visst är det antagligen fullt möjligt för honom att lägga in ett sånt filter, men om du tittar efter så syns nog den "nya" adressen bara i programmet och faktiskt inte om du verkligen kollar på nätverkskortet (med tex ipconfig). Så är det för mig iallafall.
Det som blir problemet när du har flera nätverkskort är routingen. Om du tittar på en kanal medans du aktiverar ditt normala nätverkskort så fortsätter ju den kanalen att strömmas som tidigare. Effekten blir sedan när du begär medlemskap i en ny ström så går begäran ut via fel nätverkskort. Mitt problem verkar uppstå om jag disablar och enablar det trådlösa kortet annars funkar det som du säger dvs. att adressen bara syns i programmet men inte sätts på iptv-kortet. Tyvärr måste jag göra det ibland efter nerstängning i standby för att det trålösa kortet ska komma igång. Fast det är kanske inte ett speciellt stort problem men kan kanske vara bra att känna till för andra. Nu vet jag inte riktigt hur du menar. Fast IPTV-kortet rent fysiskt har statiskt IP så är hela funktionen dynamisk. Dvs. mitt program begär en dynamisk IP adress som den sedan sätter på IPTV-kortet med fast IP. Man skall se IPTV-kortet som ett kort med DHCP fast man sätter det till fast IP i Windows. Jag vet att mitt program inte är lösningen på alla världens problem men det ÄR lösningen på det ursprungliga probelmet att man inte fick IP på IPTV-porten. Det är fortfarande nätverk vi pratar om och lite får man lösa själv. /Janne
|
|
|
|
|
Citera(DataJanne @ Jan 25 2008, 23:58 )  Citera(tyve @ Jan 25 2008, 21:53 )  Citera(it-snubben @ Jan 25 2008, 20:13 )  Rent teknisk sett så är det helt korrekt att fortsätta lyssna efter dhcp-ack. Detta eftersom ip-adressen i teorin kan ändras när som helst. Den som har sin uppkoppling igång 24/7 vill gärna inte behöva connecta manuellt igen.
Det som blir problemet när du har flera nätverkskort är routingen. Om du tittar på en kanal medans du aktiverar ditt normala nätverkskort så fortsätter ju den kanalen att strömmas som tidigare. Effekten blir sedan när du begär medlemskap i en ny ström så går begäran ut via fel nätverkskort. Mitt problem verkar uppstå om jag disablar och enablar det trådlösa kortet annars funkar det som du säger dvs. att adressen bara syns i programmet men inte sätts på iptv-kortet. Tyvärr måste jag göra det ibland efter nerstängning i standby för att det trålösa kortet ska komma igång. Fast det är kanske inte ett speciellt stort problem men kan kanske vara bra att känna till för andra. Nu vet jag inte riktigt hur du menar. Fast IPTV-kortet rent fysiskt har statiskt IP så är hela funktionen dynamisk. Dvs. mitt program begär en dynamisk IP adress som den sedan sätter på IPTV-kortet med fast IP. Man skall se IPTV-kortet som ett kort med DHCP fast man sätter det till fast IP i Windows. Jag vet att mitt program inte är lösningen på alla världens problem men det ÄR lösningen på det ursprungliga probelmet att man inte fick IP på IPTV-porten. Det är fortfarande nätverk vi pratar om och lite får man lösa själv. /Janne Jag kanske var lite oklar men det var inte ett svar till dig Janne. Jag har försökt förstå hur mitt IPTV-kort kan få adresser från min DHCP-server på det trådlösa nätet. Självklart tror jag inte att ditt (Janne) program är lösning på alla världens problem men det borde inte vara helt ovanligt att ha ett nätverkskort med DHCP förutom IPTV-kortet och jag tänkte att det kunde vara bra att undersöka vilka problem som kan uppstå. Mitt problem att det trådlösa kortet slutar fungera efter standby är inget som jag förväntar mig att ditt program ska lösa men det är orsaken till att jag disablar /enablar (kör repair...) wifi-kortet och då får iptv-kortet fel IP. Det är troligen inte så många som får det problemet. Jag är som sagt tidigare väldigt tacksam för allt som redan fixats beträffande Telias IP-TV medan jag själv suttit och pillat i naveln och fått nästan allt serverat  Jag försöker nu bidra genom att på min blogg dokumentera hur det går att få in IP-TV i Mediaportal: http://tyve.se/blog/2008/forsta-forsoket-m...-i-mediaportal/Skulle gärna hjälpa till med programmet också om jag fick tillgång till källkoden men jag förstår om du vill snygga upp koden först.
|
|
|
Användare

Har 3 bilder i Galleriet
|
Citera(tyve @ Jan 26 2008, 12:09 )  Citera(DataJanne @ Jan 25 2008, 23:58 )  Citera(tyve @ Jan 25 2008, 21:53 )  Citera(it-snubben @ Jan 25 2008, 20:13 )  Rent teknisk sett så är det helt korrekt att fortsätta lyssna efter dhcp-ack. Detta eftersom ip-adressen i teorin kan ändras när som helst. Den som har sin uppkoppling igång 24/7 vill gärna inte behöva connecta manuellt igen.
Det som blir problemet när du har flera nätverkskort är routingen. Om du tittar på en kanal medans du aktiverar ditt normala nätverkskort så fortsätter ju den kanalen att strömmas som tidigare. Effekten blir sedan när du begär medlemskap i en ny ström så går begäran ut via fel nätverkskort. Mitt problem verkar uppstå om jag disablar och enablar det trådlösa kortet annars funkar det som du säger dvs. att adressen bara syns i programmet men inte sätts på iptv-kortet. Tyvärr måste jag göra det ibland efter nerstängning i standby för att det trålösa kortet ska komma igång. Fast det är kanske inte ett speciellt stort problem men kan kanske vara bra att känna till för andra. Nu vet jag inte riktigt hur du menar. Fast IPTV-kortet rent fysiskt har statiskt IP så är hela funktionen dynamisk. Dvs. mitt program begär en dynamisk IP adress som den sedan sätter på IPTV-kortet med fast IP. Man skall se IPTV-kortet som ett kort med DHCP fast man sätter det till fast IP i Windows. Jag vet att mitt program inte är lösningen på alla världens problem men det ÄR lösningen på det ursprungliga probelmet att man inte fick IP på IPTV-porten. Det är fortfarande nätverk vi pratar om och lite får man lösa själv. /Janne Jag kanske var lite oklar men det var inte ett svar till dig Janne. Jag har försökt förstå hur mitt IPTV-kort kan få adresser från min DHCP-server på det trådlösa nätet. Självklart tror jag inte att ditt (Janne) program är lösning på alla världens problem men det borde inte vara helt ovanligt att ha ett nätverkskort med DHCP förutom IPTV-kortet och jag tänkte att det kunde vara bra att undersöka vilka problem som kan uppstå. Mitt problem att det trådlösa kortet slutar fungera efter standby är inget som jag förväntar mig att ditt program ska lösa men det är orsaken till att jag disablar /enablar (kör repair...) wifi-kortet och då får iptv-kortet fel IP. Det är troligen inte så många som får det problemet. Jag är som sagt tidigare väldigt tacksam för allt som redan fixats beträffande Telias IP-TV medan jag själv suttit och pillat i naveln och fått nästan allt serverat  Jag försöker nu bidra genom att på min blogg dokumentera hur det går att få in IP-TV i Mediaportal: http://tyve.se/blog/2008/forsta-forsoket-m...-i-mediaportal/Skulle gärna hjälpa till med programmet också om jag fick tillgång till källkoden men jag förstår om du vill snygga upp koden först. Bra guide. Jag tänkte prova det förut men man var tvungen att registrera sig på forumet för att kunna ladda hem patchen. Man måste också betala för Elecard pluginen. Jag tror att jag har lösningen på att det inte går att välja vilket kort man tar emot DHCP ifrån. Jag skall koda in det i 1.0 releasen. /Janne
|
|
|
|
|
Citera(DataJanne @ Jan 26 2008, 15:21 )  Citera(tyve @ Jan 26 2008, 12:09 )  Jag kanske var lite oklar men det var inte ett svar till dig Janne. Jag har försökt förstå hur mitt IPTV-kort kan få adresser från min DHCP-server på det trådlösa nätet. Självklart tror jag inte att ditt (Janne) program är lösning på alla världens problem men det borde inte vara helt ovanligt att ha ett nätverkskort med DHCP förutom IPTV-kortet och jag tänkte att det kunde vara bra att undersöka vilka problem som kan uppstå. Mitt problem att det trådlösa kortet slutar fungera efter standby är inget som jag förväntar mig att ditt program ska lösa men det är orsaken till att jag disablar /enablar (kör repair...) wifi-kortet och då får iptv-kortet fel IP. Det är troligen inte så många som får det problemet. Jag är som sagt tidigare väldigt tacksam för allt som redan fixats beträffande Telias IP-TV medan jag själv suttit och pillat i naveln och fått nästan allt serverat  Jag försöker nu bidra genom att på min blogg dokumentera hur det går att få in IP-TV i Mediaportal: http://tyve.se/blog/2008/forsta-forsoket-m...-i-mediaportal/Skulle gärna hjälpa till med programmet också om jag fick tillgång till källkoden men jag förstår om du vill snygga upp koden först. Bra guide. Jag tänkte prova det förut men man var tvungen att registrera sig på forumet för att kunna ladda hem patchen. Man måste också betala för Elecard pluginen. Jag tror att jag har lösningen på att det inte går att välja vilket kort man tar emot DHCP ifrån. Jag skall koda in det i 1.0 releasen. /Janne Det låter utmärkt. En annan sak jag undrar över är hur serienumret används? Det kanske står på din spraysida men den går inte att nå idag  --- Nu verkar sidan fungera igen men det framgår inte hur serienumret används i DHCP begäran vad jag kan se.
Det här inlägget har ändrats av tyve Jan 26 2008, 17:20
|
|
|
Användare

Har 3 bilder i Galleriet
|
Citera(tyve @ Jan 26 2008, 16:19 )  Citera(DataJanne @ Jan 26 2008, 15:21 )  Citera(tyve @ Jan 26 2008, 12:09 )  Jag kanske var lite oklar men det var inte ett svar till dig Janne. Jag har försökt förstå hur mitt IPTV-kort kan få adresser från min DHCP-server på det trådlösa nätet. Självklart tror jag inte att ditt (Janne) program är lösning på alla världens problem men det borde inte vara helt ovanligt att ha ett nätverkskort med DHCP förutom IPTV-kortet och jag tänkte att det kunde vara bra att undersöka vilka problem som kan uppstå. Mitt problem att det trådlösa kortet slutar fungera efter standby är inget som jag förväntar mig att ditt program ska lösa men det är orsaken till att jag disablar /enablar (kör repair...) wifi-kortet och då får iptv-kortet fel IP. Det är troligen inte så många som får det problemet. Jag är som sagt tidigare väldigt tacksam för allt som redan fixats beträffande Telias IP-TV medan jag själv suttit och pillat i naveln och fått nästan allt serverat  Jag försöker nu bidra genom att på min blogg dokumentera hur det går att få in IP-TV i Mediaportal: http://tyve.se/blog/2008/forsta-forsoket-m...-i-mediaportal/Skulle gärna hjälpa till med programmet också om jag fick tillgång till källkoden men jag förstår om du vill snygga upp koden först. Bra guide. Jag tänkte prova det förut men man var tvungen att registrera sig på forumet för att kunna ladda hem patchen. Man måste också betala för Elecard pluginen. Jag tror att jag har lösningen på att det inte går att välja vilket kort man tar emot DHCP ifrån. Jag skall koda in det i 1.0 releasen. /Janne Det låter utmärkt. En annan sak jag undrar över är hur serienumret används? Det kanske står på din spraysida men den går inte att nå idag  --- Nu verkar sidan fungera igen men det framgår inte hur serienumret används i DHCP begäran vad jag kan se. Serienummret skickas bara med DHCP-begäran. Man får IP utan det. Jag gissar att Telia bara loggar det. /Janne
|
|
|
Användare

Har 3 bilder i Galleriet
|
Nu finns iptv2htpc alpha 1.0 att hämta på http://medlem.spray.se/iptv2htpc. Denna release körs i systray när den är minimerad och svarar inte på några DHCP-offers som börjar på 192.xx.xx.xx eller 10.xx.xx.xx så man kan ha en lokal DHCP-server i sitt t.ex trådlösa nätverk. /Janne
|
|
|
Rookie
Gick med: 2008-01-27
Saknar galleri, filmsamling, annonser
|
Hej!
Jag undrar om någon av er vet om man kan "hacka" telias digitaltv box (Motorola VIP1510) så man kan skicka en egen dataström till den från sin dator?
I teorin så borde man ju kunna koppla upp sig mot telias servrar så man är inloggad och sätta på en kanal (som man har sniffat ipnummret ifrån) och sedan låta router/whatever skicka strömmen istället. någon som kanske har hållit på med detta? Vore kul att få det att fungera
Det här inlägget har ändrats av TheUnknown Jan 27 2008, 22:20
|
|
|

Beroende

Gick med: 2006-11-17
|
Citera(TheUnknown @ Jan 27 2008, 22:07 )  Det jag undrar är om det går att på något vis att streama eget material från datorn till "boxen" (VIP1510)? Du kan ju test instruktionerna i följande inlägg på det norska FreakForum. Du får ju självklart anpassa adress och port enligt vad Telia använder. Jag provade detta någon gång för väldigt länge sedan och fick det att funka halvdant. Både ljud och bild hackade, och jag la ingen större möda med att försöka förstå vad som inte riktigt funkade. Det kan ju vara en start för den som är intresserad att experimentera mer... /Peter Cigéhn
|
|
|
Rookie
|
Citera(cigehn @ Jan 27 2008, 22:23 )  Citera(TheUnknown @ Jan 27 2008, 22:07 )  Det jag undrar är om det går att på något vis att streama eget material från datorn till "boxen" (VIP1510)? Du kan ju test instruktionerna i följande inlägg på det norska FreakForum. Du får ju självklart anpassa adress och port enligt vad Telia använder. Jag provade detta någon gång för väldigt länge sedan och fick det att funka halvdant. Både ljud och bild hackade, och jag la ingen större möda med att försöka förstå vad som inte riktigt funkade. Det kan ju vara en start för den som är intresserad att experimentera mer... /Peter Cigéhn Hah, det funkar... nästan  Ljudet flyter på bra, men får tyvärr ingen bild, undrar om det är något codec-strul... Edit: Det verkar som man bara kan spela MPEG 2 filer, då fungerar det klockrent, trodde kanske att omkodningen kunde klara av divx/xvid.. får leka vidare... DVD-filmer funkar iallafall att spela  Edit #2: Sådär, nu har jag fått allt att funka, kanske göra en liten "guide" om någon annan är intresserad av detta?
Det här inlägget har ändrats av TheUnknown Jan 28 2008, 11:01
|
|
|
Wannabe
Gick med: 2006-07-03
|
Citera(TheUnknown @ Jan 27 2008, 23:46 )  Citera(cigehn @ Jan 27 2008, 22:23 )  Citera(TheUnknown @ Jan 27 2008, 22:07 )  Det jag undrar är om det går att på något vis att streama eget material från datorn till "boxen" (VIP1510)? Du kan ju test instruktionerna i följande inlägg på det norska FreakForum. Du får ju självklart anpassa adress och port enligt vad Telia använder. Jag provade detta någon gång för väldigt länge sedan och fick det att funka halvdant. Både ljud och bild hackade, och jag la ingen större möda med att försöka förstå vad som inte riktigt funkade. Det kan ju vara en start för den som är intresserad att experimentera mer... /Peter Cigéhn Hah, det funkar... nästan  Ljudet flyter på bra, men får tyvärr ingen bild, undrar om det är något codec-strul... Edit: Det verkar som man bara kan spela MPEG 2 filer, då fungerar det klockrent, trodde kanske att omkodningen kunde klara av divx/xvid.. får leka vidare... DVD-filmer funkar iallafall att spela  Edit #2: Sådär, nu har jag fått allt att funka, kanske göra en liten "guide" om någon annan är intresserad av detta? Vad är finessen med att göra på detta sättet? -Fast oavsett användbarheten.... Självklart vill vi gärna ha guider! :-)
|
|
|
Användare

Har 3 bilder i Galleriet
|
Citera(TheUnknown @ Jan 28 2008, 15:26 )  Ok, så jag skapade en liten guide, du kan hitta den här: http://stream.mywebcommunity.org/I din guide har du skrivit att man skall bocka för "Spela Lokalt". Finns ingen anledning om inte någon sitter framför datorn och tittar. Det enda som händer är att du matar ut 2 strömmar vilket vilket blir tyngre för datorn och därför hackar det. /Janne
|
|
|
Rookie
|
Citera(DataJanne @ Jan 29 2008, 10:05 )  Citera(TheUnknown @ Jan 28 2008, 15:26 )  Ok, så jag skapade en liten guide, du kan hitta den här: http://stream.mywebcommunity.org/I din guide har du skrivit att man skall bocka för "Spela Lokalt". Finns ingen anledning om inte någon sitter framför datorn och tittar. Det enda som händer är att du matar ut 2 strömmar vilket vilket blir tyngre för datorn och därför hackar det. /Janne Oj, ja det är sant... *Ändrat*
|
|
|
Rookie
Gick med: 2008-01-26
|
Hej alla! Jag har med intresse följt tråden om att få in Telias bredbands TV in i datorn. Laddade idag hem programmen och allt fungerar perfekt direkt! Det man nu saknar är ett lite mera utvecklat gränsnitt för att det skall bli riktigt bra. En stor eloge till DataJanne för allt nedlagt arbete. Eftersom han visat sånt storsinne att 'bjuda' på allt nedlagt arbete kanske en ide vore att easyIPTV kunde vara open source för folk att bidra med ideer och fortsatt utveckling Hucke
|
|
|
Användare

Har 3 bilder i Galleriet
|
Citera(hakha4 @ Jan 31 2008, 16:30 )  Hej alla! Jag har med intresse följt tråden om att få in Telias bredbands TV in i datorn. Laddade idag hem programmen och allt fungerar perfekt direkt! Det man nu saknar är ett lite mera utvecklat gränsnitt för att det skall bli riktigt bra. En stor eloge till DataJanne för allt nedlagt arbete. Eftersom han visat sånt storsinne att 'bjuda' på allt nedlagt arbete kanske en ide vore att easyIPTV kunde vara open source för folk att bidra med ideer och fortsatt utveckling Hucke Faktum är att easyIPTV är precis som namnet säger "enkel IPTV". Det är nästan ingen kod alls utan bygger på VLCplugin i VB. Vem som helst som kan något om VB kan skapa ett nytt projekt med en Form som innehåller en PictureBox samt VLCplugin skapa detta program. Jag hade inga ambitioner att skapa ett nytt HTPC-program utan ville bara göra något enkelt för den som ville prova iptv2htpc men ville ha något mer än bara VLC. Om man skall satsa på något så är ett virtual-capturecard en bättre väg att välja som skulle vara mer transparent för redan färdiga HTPC-system (MCE/Vista/Mediaportal etc.) /Janne
|
|
|
Rookie
Gick med: 2007-09-25
|
Har följt tråden ett tag, idag hade Telia kopplat in iptv-tjänsten hos mig och nu sitter jag och tittar genom datorn med VLC.
Måste bara tacka för ett fint litet program Janne!
Det här inlägget har ändrats av erkantwp Feb 1 2008, 07:29
|
|
|
Wannabe
Gick med: 2006-07-03
|
Citera(it-snubben @ Jan 25 2008, 18:34 )  Citera(olax @ Jan 25 2008, 14:13 )  Citera(cigehn @ Jan 24 2008, 22:53 )  Citera(olax @ Jan 24 2008, 21:14 )  Citera(cigehn @ Jan 24 2008, 19:47 )  Citera(olax @ Jan 24 2008, 16:01 )  Jag har Telia Stadsnät/Fiberlan in till huset och har fått en Inteno/Force från Telia istället för Zyxel:n. Tyvärr har jag inte fått DataJannes program att fungera, har trippelkollat alla uppgifter i instruktionerna men programmer connect:ar aldrig. Någon annan som har fått det att fungera med Inteno/Force?
/O Jag har inte själv Inteno/Force switchen (eller rättare sagt så har jag två stycken oanvända på hyllan i datorrummet eftersom jag ändå inte kan/ska använda dom, utan jag ska ha ZyXEL switchen istället, men Telia har ändå envisats med att skicka dom) så jag vet inte om jag kan hjälpa till. Men jag undrar ändå hur du har kopplat. Utan att veta så misstänker jag ändå att Inteno/Force bredbandsswitchen med sina färgade uttag funkar/beter sig (och skall kopplas) på ett likartat sätt som ADSL-modemet. Har du kopplat in allting på motsvarande sätt som DataJanne har beskrivit det för ADSL-modemet? Kan det var nånting i din sätt att koppla in det som gör att det inte funkar? Bara lite lösa spekulationer från min sida... /Peter Cigéhn Ja, alltså... switchen har tre utgångar varav en är för ipTVn, och den kopplade jag till htpc:n istället för STBn. Inga konstigheter alltså. Bara ett nätverkskort, inget bredband samtidigt således. /O Och vad mer exakt är problemet då? Du får alltså ingen IP-address tilldelad? Om du bara jackar in datorn på IPTV-utgången på Inteno/Force bredbandsswitchen så får du alltså ingen IP-adress? Eller? Och om du sedan använder iptv2htpc enligt instruktionern så får du fortfarande ingen IP-adress? Eller? /Peter Cigéhn 1. Jag har skrivit ovan att jag har gjort som instruktionerna. Statisk IP-adress och hela fadderittan. 2. När jag skriver ovan att den aldrig connect:ar betyder det att bilden "Connecting...." ligger kvar (i all evighet). Inget IP alltså. Vid diverse olika tester igår så lyckades jag connect:a (och få IP-adress) ENBART då jag körde på bredbandsutgången och hade inställt dynamisk IP i nätverksinstälningarna. Det verkade ju lite märkligt... och jag fick då inte VLC att fungera med någon ström. /O Hur lång tid hade det gått mellan att Kreatelboxen hade varit ipluggad och tills att du försökte connecta med datorn? Telia låser ip-numret i ca 20 minuter innan någon annan utrustning (din dator) kan få bli tilldelad det. Prova igen när linan har fått vila ett tag. Att du fick connect via bredbandsutgången är inget konstigt. Där får du ju ett ipnr utan de krav som krävs för boxen. Dock kommer ju då begäran om medlemskap i multicastströmmen att gå via din normala internetport vilken inte släpper igenom multicastströmmen som du vill ha. Tack för tipset. Provade att vänta.. väntade läääänge, men fungerar ändå inte. :-( Är det bara jag som sitter med Force/Inteno? Inga reaktioner tyder på det. /O
|
|
|
Wannabe
Gick med: 2005-11-29
Har 23 bilder i Galleriet
Har 1 annonser i Marknaden
|
Citera(TheUnknown @ Jan 27 2008, 23:46 )  Citera(cigehn @ Jan 27 2008, 22:23 )  Citera(TheUnknown @ Jan 27 2008, 22:07 )  Det jag undrar är om det går att på något vis att streama eget material från datorn till "boxen" (VIP1510)? Du kan ju test instruktionerna i följande inlägg på det norska FreakForum. Du får ju självklart anpassa adress och port enligt vad Telia använder. Jag provade detta någon gång för väldigt länge sedan och fick det att funka halvdant. Både ljud och bild hackade, och jag la ingen större möda med att försöka förstå vad som inte riktigt funkade. Det kan ju vara en start för den som är intresserad att experimentera mer... /Peter Cigéhn Hah, det funkar... nästan  Ljudet flyter på bra, men får tyvärr ingen bild, undrar om det är något codec-strul... Edit: Det verkar som man bara kan spela MPEG 2 filer, då fungerar det klockrent, trodde kanske att omkodningen kunde klara av divx/xvid.. får leka vidare... DVD-filmer funkar iallafall att spela  Edit #2: Sådär, nu har jag fått allt att funka, kanske göra en liten "guide" om någon annan är intresserad av detta? Detta kan ju bli riktigt trevligt när/om 1910 kommer. Streama H.264 (MPEG-4) material till boxen som till tv:n är kopplad via hdmi. //sys-case
|
|
|
Rookie
Gick med: 2008-02-04
|
Hallo.. Har følgt med på dette forumet nå en stund.. Vi har samme oppleget i Norge.. IPTV via Kreatel boxer!! Har nå funnet ut hvordan vi kan få gratis tv selv med krypering!! Har klart dette selv! Men har problemer med canal + kanalene og tv 1000.. Mens alle de andre kanalene som er kryptet er ikke noe problem.. Noen som har lyst til å hjelpe med å cracke resten  Tenke vi kunne bytte litt informasjon Noen som er intr? Linux kunskaper!!
|
|
|
Rookie
Gick med: 2008-01-22
|
Citera(DataJanne @ Jan 14 2008, 22:44 )  Citera(svampa @ Jan 14 2008, 21:20 )  Om jag börjar se på en kanal så kan jag titta på den i någon minut sedan fryser bilden. Om jag trycker stop och sedan play igen så fungerar det igen. Men efter någon minust så fryser bilden igen osv osv.
Någon mer än jag som har detta problem?
Om jag kollar med wireshark så ser jag att i samband med att bilden fryser så slutar strömmen med udp packet att komma, vilket förklarar att bilden stannar. Men varför? När strömmer upphör, är det sista paketet/en "Membership-Query/Report" ? Dvs datorn svarar inte på den fortfarande är medlem i multicast gruppen? Mest troligt är brandväggs problem. /Janne Hej Jag har precis detta problem också - Ethereal visar att det kommer "Membership-Query" som min dator inte verkar svara på. Brandväggen är helt avstängd. Ingen tv-bild. Nån som har någon aning? Mvh, Jens
|
|
|
Användare

Har 3 bilder i Galleriet
|
Citera(jeinla @ Feb 4 2008, 21:14 )  Citera(DataJanne @ Jan 14 2008, 22:44 )  Citera(svampa @ Jan 14 2008, 21:20 )  Om jag börjar se på en kanal så kan jag titta på den i någon minut sedan fryser bilden. Om jag trycker stop och sedan play igen så fungerar det igen. Men efter någon minust så fryser bilden igen osv osv.
Om jag kollar med wireshark så ser jag att i samband med att bilden fryser så slutar strömmen med udp packet att komma, vilket förklarar att bilden stannar. Men varför? När strömmer upphör, är det sista paketet/en "Membership-Query/Report" ? Dvs datorn svarar inte på den fortfarande är medlem i multicast gruppen? Mest troligt är brandväggs problem. /Janne Hej Jag har precis detta problem också - Ethereal visar att det kommer "Membership-Query" som min dator inte verkar svara på. Brandväggen är helt avstängd. Ingen tv-bild. Nån som har någon aning? Mvh, Jens Har du 2 nätverkskort? Jag vet att det är problem med IGMP och flera nätverkskort i Windows eftersom OS bestämmer själv vilket kort IGMP-paket skall gå ut på. Det kan hjälpa att i egenskaper för dina nätverkskort sätta "metric" för IPTV-adaptern till ett lägre värde än det andra nätverkskortet. /Janne
|
|
|
Rookie
Gick med: 2008-01-22
|
Citera(DataJanne @ Feb 4 2008, 21:39 )  Citera(jeinla @ Feb 4 2008, 21:14 )  Citera(DataJanne @ Jan 14 2008, 22:44 )  Citera(svampa @ Jan 14 2008, 21:20 )  Om jag börjar se på en kanal så kan jag titta på den i någon minut sedan fryser bilden. Om jag trycker stop och sedan play igen så fungerar det igen. Men efter någon minust så fryser bilden igen osv osv.
Om jag kollar med wireshark så ser jag att i samband med att bilden fryser så slutar strömmen med udp packet att komma, vilket förklarar att bilden stannar. Men varför? När strömmer upphör, är det sista paketet/en "Membership-Query/Report" ? Dvs datorn svarar inte på den fortfarande är medlem i multicast gruppen? Mest troligt är brandväggs problem. /Janne Hej Jag har precis detta problem också - Ethereal visar att det kommer "Membership-Query" som min dator inte verkar svara på. Brandväggen är helt avstängd. Ingen tv-bild. Nån som har någon aning? Mvh, Jens Har du 2 nätverkskort? Jag vet att det är problem med IGMP och flera nätverkskort i Windows eftersom OS bestämmer själv vilket kort IGMP-paket skall gå ut på. Det kan hjälpa att i egenskaper för dina nätverkskort sätta "metric" för IPTV-adaptern till ett lägre värde än det andra nätverkskortet. /Janne Ja, jag har ett trådlöst också, men jag har ändrat metric till 10 på det och 1 på IPTV-adaptern. När jag satte kabeln till datorn fick jag bild i 10sek en gång, men sen är det helt svart... Några fler förslag? //Jens
|
|
|
Användare

Har 3 bilder i Galleriet
|
Citera(jeinla @ Feb 4 2008, 21:53 )  Citera(DataJanne @ Feb 4 2008, 21:39 )  Citera(jeinla @ Feb 4 2008, 21:14 )  Citera(DataJanne @ Jan 14 2008, 22:44 )  Citera(svampa @ Jan 14 2008, 21:20 )  Om jag börjar se på en kanal så kan jag titta på den i någon minut sedan fryser bilden. Om jag trycker stop och sedan play igen så fungerar det igen. Men efter någon minust så fryser bilden igen osv osv.
Om jag kollar med wireshark så ser jag att i samband med att bilden fryser så slutar strömmen med udp packet att komma, vilket förklarar att bilden stannar. Men varför? När strömmer upphör, är det sista paketet/en "Membership-Query/Report" ? Dvs datorn svarar inte på den fortfarande är medlem i multicast gruppen? Mest troligt är brandväggs problem. /Janne Hej Jag har precis detta problem också - Ethereal visar att det kommer "Membership-Query" som min dator inte verkar svara på. Brandväggen är helt avstängd. Ingen tv-bild. Nån som har någon aning? Mvh, Jens Har du 2 nätverkskort? Jag vet att det är problem med IGMP och flera nätverkskort i Windows eftersom OS bestämmer själv vilket kort IGMP-paket skall gå ut på. Det kan hjälpa att i egenskaper för dina nätverkskort sätta "metric" för IPTV-adaptern till ett lägre värde än det andra nätverkskortet. /Janne Ja, jag har ett trådlöst också, men jag har ändrat metric till 10 på det och 1 på IPTV-adaptern. När jag satte kabeln till datorn fick jag bild i 10sek en gång, men sen är det helt svart... Några fler förslag? //Jens Prova ladda ner release 1.0 som har förbättrat stöd för flera DHCP och trådlöst. Annars kan du prova disable:a det trådlösa nätverkskortet. /Janne
|
|
|
Wannabe
Gick med: 2008-01-13
|
Hej!
Jag använder Mac OS X och har Telia Digital TV, jag kan kolla på hur många kanaler som helst samtidigt utan något annat program än VLC, dessutom får jag in alla ComHems kanaler även betalkanalerna. Eftersom dom skickar strömen till mig får jag då kolla på den utan att betala för det?
/RB
|
|
|
Wannabe
Gick med: 2007-11-10
|
Citera(Aint2Fat @ Feb 7 2008, 10:10 )  Hej!
Jag använder Mac OS X och har Telia Digital TV, jag kan kolla på hur många kanaler som helst samtidigt utan något annat program än VLC, dessutom får jag in alla ComHems kanaler även betalkanalerna. Eftersom dom skickar strömen till mig får jag då kolla på den utan att betala för det?
/RB Antar att du har fiber då? Och ja om det inte finns någon kryptering så kommer du åt alla kanaler genom vlc. Sen om det är omoraliskt att kolla på dem får du själv bestämma, denna möjligthet kommer dock att försvinna rätt så snart skulle jag dock tro.
Det här inlägget har ändrats av WhiteTiger Feb 7 2008, 14:03
|
|
|
Wannabe
Gick med: 2008-01-13
|
Ja, jag har fiber. Jag förstår inte riktigt, om jag försöker teckna abbonemang med Viasat eller Canal Digital så säger dom att jag inte har möjlighet att få deras IPTV, men jag har ju signalerna och kan kolla!?? /RB Citera(WhiteTiger @ Feb 7 2008, 14:01 )  Citera(Aint2Fat @ Feb 7 2008, 10:10 )  Hej!
/RB Antar att du har fiber då? Och ja om det inte finns någon kryptering så kommer du åt alla kanaler genom vlc. Sen om det är omoraliskt att kolla på dem får du själv bestämma, denna möjligthet kommer dock att försvinna rätt så snart skulle jag dock tro.
|
|
|
Användare

Gick med: 2004-06-13
Har 2 bilder i Galleriet
|
Lyckades utan några större problem få iptv2htpc + easyiptv att fungera. Tack datajanne! Har dock dålig bild. Blir pixligt så fort något rör sig. Är det någon codec jag bör rätta till? Datorkraft? Blev iofs lika på en relativt pigg dator. Andra saker jag kan/skall titta på? [edit] Verkar som det var easyiptv. VLC gav mycket bättre bild. [edit2] Bah, verkar som jag ropade hej för tidigt. Är inte bättre med VLC
Det här inlägget har ändrats av Nizztos Feb 7 2008, 20:05
|
|
|
2 användare läser den här tråden (2 gäst(er) och 0 anonym(a) användare)
0 medlem(mar):
|
|
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|
|