Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telia IP-TV in i HTPC?

592 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
88 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV * (34388 inlägg) 1 dag sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 8 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 10 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 12 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 12 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 13 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 13 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 13 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 13 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 13 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 14 år sedan
installations problem (1 inlägg) 14 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 14 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 14 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 14 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 14 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 14 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 14 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 14 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 14 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 14 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 14 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 14 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 14 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 14 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 14 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 14 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 14 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 14 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 14 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 14 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 14 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 14 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 14 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 14 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 14 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 14 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 14 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 15 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 15 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 15 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 15 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 15 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 15 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 15 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 15 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 15 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 15 år sedan
ip tv (1 inlägg) 15 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 15 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 15 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 15 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 15 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 15 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 15 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 15 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 15 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 15 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 15 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 15 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 16 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 16 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 16 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 16 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 16 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 16 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 16 år sedan

#401

Postad 17 februari 2008 - 10:08

Ammu
  • Ammu
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Telia har nu bytt till 1910 som standardbox (komponent och hdmi-ut), törs vi tro på en HD-lansering inom kort?


Well Telia har gått ut med ett pressmedelande förra året där dom lova hdtv innan slutet av 2008, och jag vet att det redan sänds i nätet kanalerna finns i multicast strömmen men har du ADSL är det ett tag kvar innan du ser hdtv från telia. det är X antal användare som testar detta just nu.

men som sagt hdtv på lan sidan innan slutet av 2008 är nog ingen omöjlighet

#402

Postad 17 februari 2008 - 12:55

bos00
  • bos00
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,
Har Telias iptv via asdl. Installerade Data Jannes program samt satte i ett extra nätverkskort. Det mesta funkar utom att jag inte kan välja kanal. Kan bara se den kanal som min iptv box varit inställd på senast.
Och ja:
- Jag blir uppkopplad och får en IP adress från mitt tripleplay modem.
- Jag är direkt kopplad till modemet(ingen router i mellan)
- Har testat att disabla det andra nätverkskortet.

Om iptv boxen varit avstängd en längre tid får man inte in någon kanal alls. Om man kollar med wireshark så blir det bara an massa memership query och sånt.

Vad kan felet vara?

/Bosse

Redigerat av bos00, 17 februari 2008 - 13:01.


#403

Postad 17 februari 2008 - 14:50

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Hej,
Har Telias iptv via asdl. Installerade Data Jannes program samt satte i ett extra nätverkskort. Det mesta funkar utom att jag inte kan välja kanal. Kan bara se den kanal som min iptv box varit inställd på senast.
Och ja:
- Jag blir uppkopplad och får en IP adress från mitt tripleplay modem.
- Jag är direkt kopplad till modemet(ingen router i mellan)
- Har testat att disabla det andra nätverkskortet.

Om iptv boxen varit avstängd en längre tid får man inte in någon kanal alls. Om man kollar med wireshark så blir det bara an massa memership query och sånt.

Vad kan felet vara?

/Bosse


Eftersom du inte nämnde det så är det mest uppenbara jag kan komma på (och som också DataJanne upprepade gånger har påpekat) är att du inte får ha igång någon brandvägg på datorn. Då är det upplagt för strul. Antingen stänger du av brandväggen eller så konfigurerar den att släppa igenom IGMP.

/Peter Cigéhn

#404

Postad 17 februari 2008 - 23:01

bos00
  • bos00
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

[Eftersom du inte nämnde det så är det mest uppenbara jag kan komma på (och som också DataJanne upprepade gånger har påpekat) är att du inte får ha igång någon brandvägg på datorn. Då är det upplagt för strul. Antingen stänger du av brandväggen eller så konfigurerar den att släppa igenom IGMP.

/Peter Cigéhn


Verkar som det var felet, tack för tipset.

Hittade en egenhet i Data Jannes program iptv2htpc. Det programmet kan inta startas utan att man har en c:\ disk närvarande i systemet. Inget problem för de flesta (99,99%) men för mig. Löstet tillfälligt genom att definiera ett SD kort i en kortläsare som disk c:\

//Bosse

#405

Postad 18 februari 2008 - 08:57

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

[Eftersom du inte nämnde det så är det mest uppenbara jag kan komma på (och som också DataJanne upprepade gånger har påpekat) är att du inte får ha igång någon brandvägg på datorn. Då är det upplagt för strul. Antingen stänger du av brandväggen eller så konfigurerar den att släppa igenom IGMP.

/Peter Cigéhn


Verkar som det var felet, tack för tipset.

Hittade en egenhet i Data Jannes program iptv2htpc. Det programmet kan inta startas utan att man har en c:\ disk närvarande i systemet. Inget problem för de flesta (99,99%) men för mig. Löstet tillfälligt genom att definiera ett SD kort i en kortläsare som disk c:\

//Bosse


Har du ingen C: disk? :blink: Har du en partitionerad disk med Windows på sekundär partition?

/Janne

#406

Postad 18 februari 2008 - 09:19

bos00
  • bos00
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Har du ingen C: disk? :blink: Har du en partitionerad disk med Windows på sekundär partition?

/Janne


Näej. Hade en dual boot med windows millennium på c:\ disken och windows xp p d:\disken. Tog efter en del krångel (värme problem) bort c:\disken och kör numera endast wndows xp media center som dock ligger kvar på disken med enhetsbeteckningen d:\ (primär partition). Har således ingen c:\ disk. En aning udda, jag vet men så är det dock :)

En annan fråga, om man kör två olika kanaler samtidigt, antingen via två vlc fönster eller med en kanal på iptv boxen och en annan på datorn så verkar bandbredden på adsl anslutningen inte räcka till. Förståeligt, men telia säger på frågan (läste i ett annat inlägg) om man kan spela in en annan kanal att det skall gå bra om man har en box till. Någon som kan verifiera att det funkar?

//Bosse

#407

Postad 18 februari 2008 - 17:19

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Har du ingen C: disk? :blink: Har du en partitionerad disk med Windows på sekundär partition?

/Janne


Näej. Hade en dual boot med windows millennium på c:\ disken och windows xp p d:\disken. Tog efter en del krångel (värme problem) bort c:\disken och kör numera endast wndows xp media center som dock ligger kvar på disken med enhetsbeteckningen d:\ (primär partition). Har således ingen c:\ disk. En aning udda, jag vet men så är det dock :)

En annan fråga, om man kör två olika kanaler samtidigt, antingen via två vlc fönster eller med en kanal på iptv boxen och en annan på datorn så verkar bandbredden på adsl anslutningen inte räcka till. Förståeligt, men telia säger på frågan (läste i ett annat inlägg) om man kan spela in en annan kanal att det skall gå bra om man har en box till. Någon som kan verifiera att det funkar?

//Bosse


Det gäller bara om man Fiber. Det går inte på ADSL, jag har provat.

/Janne

#408

Postad 23 februari 2008 - 19:34

Unregistered769b255e
  • Unregistered769b255e
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Har iptv in i datorn slutat fungera? Får ingen connect utan den sitter på iptv2htpc sitter på Sending DHCP Discover..
Boxen fungerar, så ingen driftstörning (Göteborg).

Skall tilläggas att jag haft lite strul med PCn, så kan vara där.

#409

Postad 25 februari 2008 - 23:27

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
För er som gillar att "snickra" själv så finns källkoden till easyIPTV på hemsidan nu. Detta betyder samtidigt att jag inte tar ansvar för programmet mera utan det är numera Public-Domain".

/Janne

#410

Postad 27 februari 2008 - 08:31

pen
  • pen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Nu när detta eminenta program finns för IPTV till datorn, så skulle jag vilja slopa dubbla nätverk hemma också som ett nästa steg. Hoppas på många goda ideer...

Kan ju lösas på många olika sätt med eller utan diverse extra burkar. Jag har själv försökt mig på fallet UTAN fler burkar och försökt förstå mig på ADSL modemet Zyxel 660. Enligt den fulla bruksanvisningen (som kan laddas hem från Zyxels ftp-site) så är modemet ytterst kompetent. Det har t.ex. stöd för IGMP och Diffserv. Det ser ut som att man skulle kunna konfigurera det så att alla 4 portarna jobbar på samma LAN (istället för olika). Verkar inte heller helt otroligt att multicast-JOIN skulle kunna dirigeras till ADSL VP/VC för IPTV medan övrigt dirigeras till ADSL VP/VC för bredband. Burken kan sättas i antingen bryggmod eller routermod. I det senare fallet måste burken konfigureras med STB'ns MAC-adress, vilket också ser ut att vara möjligt.

Den stora haken är dock att det inte går att Telnetta in på modemet i vanlig ordning. Verkar som om det har disablats. Har inte vågat prova att trycka på reset-knappen ännu. Någon annan som vågat sig på detta?

Kanske blev lite tekniskt, men det finns ju några här som verkar väl insatta :-)

Finns förstås nackdelar också att lägga samma näten. Multicast som letar sig ut på WLAN kan ju vara störande (om ingen verkligen vill titta på TV via WLAN'et). Billiga hemma-switchar lär broadcasta istället för multicasta så risken är överhängande. En annan nackdel är om man kör en tung fil-transfer mellan två datorer hemma så kan det störa IPTV-strömmen.

Som sagt... fler goda ideer önskas.

Pen

#411

Postad 29 februari 2008 - 23:51

WhiteTiger
  • WhiteTiger
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Nu när detta eminenta program finns för IPTV till datorn, så skulle jag vilja slopa dubbla nätverk hemma också som ett nästa steg. Hoppas på många goda ideer...

Kan ju lösas på många olika sätt med eller utan diverse extra burkar. Jag har själv försökt mig på fallet UTAN fler burkar och försökt förstå mig på ADSL modemet Zyxel 660. Enligt den fulla bruksanvisningen (som kan laddas hem från Zyxels ftp-site) så är modemet ytterst kompetent. Det har t.ex. stöd för IGMP och Diffserv. Det ser ut som att man skulle kunna konfigurera det så att alla 4 portarna jobbar på samma LAN (istället för olika). Verkar inte heller helt otroligt att multicast-JOIN skulle kunna dirigeras till ADSL VP/VC för IPTV medan övrigt dirigeras till ADSL VP/VC för bredband. Burken kan sättas i antingen bryggmod eller routermod. I det senare fallet måste burken konfigureras med STB'ns MAC-adress, vilket också ser ut att vara möjligt.

Den stora haken är dock att det inte går att Telnetta in på modemet i vanlig ordning. Verkar som om det har disablats. Har inte vågat prova att trycka på reset-knappen ännu. Någon annan som vågat sig på detta?

Kanske blev lite tekniskt, men det finns ju några här som verkar väl insatta :-)

Finns förstås nackdelar också att lägga samma näten. Multicast som letar sig ut på WLAN kan ju vara störande (om ingen verkligen vill titta på TV via WLAN'et). Billiga hemma-switchar lär broadcasta istället för multicasta så risken är överhängande. En annan nackdel är om man kör en tung fil-transfer mellan två datorer hemma så kan det störa IPTV-strömmen.

Som sagt... fler goda ideer önskas.

Pen


Jag kommer in på mitt modem utan problem, se bara till att du sätter en fast ip adress i samma serie. Och koppla modemet direkt till datorn om det skulle avar problem annars så kan din router anropas istället

Redigerat av WhiteTiger, 29 februari 2008 - 23:55.


#412

Postad 04 mars 2008 - 20:54

pen
  • pen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Nu när detta eminenta program finns för IPTV till datorn, så skulle jag vilja slopa dubbla nätverk hemma också som ett nästa steg. Hoppas på många goda ideer...

...

Pen


Jag kommer in på mitt modem utan problem, se bara till att du sätter en fast ip adress i samma serie. Och koppla modemet direkt till datorn om det skulle avar problem annars så kan din router anropas istället


Missade det. Tack. Nu kommer jag in både via HTTP, FTP och Telnet. Web-snittet är dock kraftigt strippat jämfört med manualen. Så gäller även det menyorienterade snittet i Telnet. Men det går att ställa om till fullt kommando-snitt och då verkar man kunna göra det mesta. Ganska tufft dock att ändra via detta. Ska se om jag hittar någon manual på kommandosnittet...

Hittade dock direkt kommandon som visar hur de fyra portarna i aktern mappar på olika VP/VC på DSL. Går uppenbarligen att stänga av denna mod (vågar dock inte prova genom att gissa kommandon).

Pen

#413

Postad 06 mars 2008 - 22:25

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Min tråd "1510 som mediaextender" har blivit gömd under pågående utredning (??). Jag fick bara ett PM från moderator.

Jag fattar inget, det finns inget upphovsrättsligt material i den tråden och jag har skrivit all kod själv, inget är kopierat.

Om någon tråd borde bli utredd så är det den här där man kan koppla upp sig mot Telia utan box.

Men men, det finns väl folk som vill att vi skall kasta "gamla 1510" på tippen och inte använda den till något annat.

Jag förstår ingenting men anar...

/Janne

#414

Postad 07 mars 2008 - 00:09

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Nu flyttar jag!

Mitt nya hem är http://iptv.bloggsida.se/

Välkommna!

/Janne

#415

Postad 24 mars 2008 - 13:16

webstern
  • webstern
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Har provat iptv2htpc men inte fått det att fungera. Någon som vet if det funkar eller om Telia kodar allt nu??

#416

Postad 24 mars 2008 - 14:11

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Har provat iptv2htpc men inte fått det att fungera. Någon som vet if det funkar eller om Telia kodar allt nu??


Vad gäller iptv2htpc har jag själv ingen som helst erfarenhet eller koll på detta så det får någon annan svara på.

Men vad gäller kodningen så kan jag svara att Telia inte kodar "allt" ännu. Än så länge är det (vad jag kan konstatera av de kanaler som distribueras där jag bor) följande kanaler som är krypterade: TV400, TV4 Film, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Komedi, TV4 Science Fiction, TV3, TV6, Playhouse Disney, History Channel, ESPN Classic, NASN, BBC Prime, BBC World, CNN, Eurosport, Eurosport 2, Kanal 5, MTV, Kanal 9, Silver, Star!, The Voice, Aftonbladet TV7, VH1, DiTV samt TV4 Sport. Alla övriga kanaler är för närvarande fortfarande okrypterade.

/Peter Cigéhn

#417

Postad 28 mars 2008 - 13:35

Asken12345
  • Asken12345
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Vad gäller iptv2htpc har jag själv ingen som helst erfarenhet eller koll på detta så det får någon annan svara på.

Men vad gäller kodningen så kan jag svara att Telia inte kodar "allt" ännu. Än så länge är det (vad jag kan konstatera av de kanaler som distribueras där jag bor) följande kanaler som är krypterade: TV400, TV4 Film, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Komedi, TV4 Science Fiction, TV3, TV6, Playhouse Disney, History Channel, ESPN Classic, NASN, BBC Prime, BBC World, CNN, Eurosport, Eurosport 2, Kanal 5, MTV, Kanal 9, Silver, Star!, The Voice, Aftonbladet TV7, VH1, DiTV samt TV4 Sport. Alla övriga kanaler är för närvarande fortfarande okrypterade.

/Peter Cigéhn


Hmm... ja, jag tycker det verkar som om det blir fler och fler.

Det känns som om det inte riktigt är värt att leka med telias iptv längre. Ska man ha in kanalerna i sin htpc så får det nog bli en set-top box lösning och ir extenders som gäller.

För min egen del blir det nog till att slänga ut telia när gratistiden är slut och satsa på ett markbundet boxer och lite andra små prylar som gör livet framför tv:n roligare... oavsett rum :huh:

Det börjar komma ganska bra prylar nu... om man har cash dvs. Det kan blir rätt dyrt i slutändan...

K

Redigerat av Asken12345, 28 mars 2008 - 13:41.


#418

Postad 29 mars 2008 - 14:04

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Vad gäller iptv2htpc har jag själv ingen som helst erfarenhet eller koll på detta så det får någon annan svara på.

Men vad gäller kodningen så kan jag svara att Telia inte kodar "allt" ännu. Än så länge är det (vad jag kan konstatera av de kanaler som distribueras där jag bor) följande kanaler som är krypterade: TV400, TV4 Film, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Komedi, TV4 Science Fiction, TV3, TV6, Playhouse Disney, History Channel, ESPN Classic, NASN, BBC Prime, BBC World, CNN, Eurosport, Eurosport 2, Kanal 5, MTV, Kanal 9, Silver, Star!, The Voice, Aftonbladet TV7, VH1, DiTV samt TV4 Sport. Alla övriga kanaler är för närvarande fortfarande okrypterade.

/Peter Cigéhn


Hmm... ja, jag tycker det verkar som om det blir fler och fler.

Det känns som om det inte riktigt är värt att leka med telias iptv längre. Ska man ha in kanalerna i sin htpc så får det nog bli en set-top box lösning och ir extenders som gäller.

För min egen del blir det nog till att slänga ut telia när gratistiden är slut och satsa på ett markbundet boxer och lite andra små prylar som gör livet framför tv:n roligare... oavsett rum :)

Det börjar komma ganska bra prylar nu... om man har cash dvs. Det kan blir rätt dyrt i slutändan...

K


Jo, som jag skrev i följande inlägg förrgår så är i princip alla kanaler krypterade. Eller rättare sagt var krypterade. Sedan igår så är återigen alla kanalerna okrypterade. Så passa på... :)

/Peter Cigéhn

#419

Postad 29 mars 2008 - 15:24

Caper
  • Caper
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Jag har gett upp Telia just pga att jag kör med HTPC.
Boxer funkar klockrent där med Floppydtv.

I går ringde de upp från Telias kundtjänst och förökte pracka på mig ett abbonemang, jag bad dom återkomma då de kan erbjuda en tjänst som funkar med HTPC.

#420

Postad 30 mars 2008 - 20:55

Asken12345
  • Asken12345
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Jo, som jag skrev i följande inlägg förrgår så är i princip alla kanaler krypterade. Eller rättare sagt var krypterade. Sedan igår så är återigen alla kanalerna okrypterade. Så passa på... :)

/Peter Cigéhn


Jepp... såg det nu. Jag slutade halvvägs...

Casper; Det var precis Floppydtv jag hade i tankarna men det känns lite off-topic. :)

#421

Postad 23 juni 2008 - 22:21

Unregistered4057e39e
  • Unregistered4057e39e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Är Telias kanaler fortfarande okrypterade? Får man in dem även om man inte abbonerar?

#422

Postad 23 juni 2008 - 22:28

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Är Telias kanaler fortfarande okrypterade? Får man in dem även om man inte abbonerar?


I princip är alla kanaler numera krypterade, förutom SVT1, SVT2, Barn/Kunskapskanalen och TV4. Det finns några övriga enstaka kanaler som av någon anledning inte heller är krypterade, men jag förutsätter att det bara är en tillfällighet och en tidsfråga innan även dessa kanaler också krypteras.

/Peter Cigéhn

#423

Postad 24 juni 2008 - 07:10

Asken12345
  • Asken12345
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Så plocka strömmen är nu helt ointressant... bara att sätta upp den som en set-top box istället som gäller.

Kan man köpa/hyra fler boxar från telia?

#424

Postad 24 juni 2008 - 09:16

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Så plocka strömmen är nu helt ointressant... bara att sätta upp den som en set-top box istället som gäller.

Kan man köpa/hyra fler boxar från telia?


Ja, det går, förutsatt att du har FiberLAN-anslutning. ADSL kan som bekant enbart ta emot en TV-ström åt gången pga sin begränsade bandbredd, så där kan du bara ha en box.

Men det som också krävs är ett tvillingabonnemang (och då får du boxen gratis precis som vanligt). Det räcker alltså inte med att bara fysiskt skaffa en box till eftersom du också måste ha en till unik uppsättning med identifikations- och kontrollkod. Telias inloggningsserver håller reda på om det redan finnns en box inloggad med en viss identifikationskod. Så du kan inte logga in två boxar med samma koder.

/Peter Cigéhn

#425

Postad 24 juni 2008 - 12:56

Unregistered4057e39e
  • Unregistered4057e39e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Hur ser det ut med konkurerande webb-TV-leverantörer? Det borde väl i dag finnas flera bolag som kan erbjuda TV via nätet?

#426

Postad 24 juni 2008 - 14:38

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Den dagen en sån leverantör släpper tjänsten + ett vanligt pci-kort som är certifierat av MS, då slår jag till.

Innan dess så är det floppydtv som gäller + boxer(eller satellit), iaf för oss med adsl som bor i villa.
/Henrik

Redigerat av MrNorth27, 24 juni 2008 - 14:38.


#427

Postad 24 juni 2008 - 14:48

Unregistered4057e39e
  • Unregistered4057e39e
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0

Den dagen en sån leverantör släpper tjänsten + ett vanligt pci-kort som är certifierat av MS, då slår jag till.

Innan dess så är det floppydtv som gäller + boxer(eller satellit), iaf för oss med adsl som bor i villa.
/Henrik

Det borde väl gå finfint utan något kort också. I stil med SF-anytime, fast med tv-kanaler i stället för filmer. Det finns ju liknande tjänster för mobiltelefoner, varför inte då till htpc?

#428

Postad 25 juni 2008 - 19:40

Asken12345
  • Asken12345
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Ja, det går, förutsatt att du har FiberLAN-anslutning. ADSL kan som bekant enbart ta emot en TV-ström åt gången pga sin begränsade bandbredd, så där kan du bara ha en box.


Yepp, problem nr 1 för mig på ADSL

Men det som också krävs är ett tvillingabonnemang (och då får du boxen gratis precis som vanligt). Det räcker alltså inte med att bara fysiskt skaffa en box till eftersom du också måste ha en till unik uppsättning med identifikations- och kontrollkod. Telias inloggningsserver håller reda på om det redan finnns en box inloggad med en viss identifikationskod. Så du kan inte logga in två boxar med samma koder.


Problem nr 2... går ju inte att köra kortdelning. Dessutom kostar det ju skjortan. Lustigt system att behöva betala en gång till, måhända till ett något lägre pris, för något man redan har betalt för.

Det är nog tyvärr så att det är boxer som gäller... troligtvis i framtiden också. Vi får se vad som händer, men med tanke på att leverantörerna av iptv måste tänka på bandbredd så tror jag inte att det kommer att slå.

#429

Postad 28 juni 2008 - 12:35

coneye
  • coneye
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Jag har Telia Smart tillsammans med Telia Bredband + Digital-Tv.
I denna gateway såg jag en inställning i stil med "Tillåt multicast i nätverket".
Eftersom denna gateway inte har någon specifik lanport för digital-tv boxen så undrar jag om man kan komma åt samma multicastström i en annan dator som körs ut till boxen?

Kan man anropa den externa multicastströmmen i detta fall?
Eller sänder gatewayen denna multicastström på en intern ip?

Någon som har testat som har Smart eller som har en router som stödjer Multicast i nätverket?

#430

Postad 28 juni 2008 - 21:47

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Jag har Telia Smart tillsammans med Telia Bredband + Digital-Tv.
I denna gateway såg jag en inställning i stil med "Tillåt multicast i nätverket".
Eftersom denna gateway inte har någon specifik lanport för digital-tv boxen så undrar jag om man kan komma åt samma multicastström i en annan dator som körs ut till boxen?

Kan man anropa den externa multicastströmmen i detta fall?
Eller sänder gatewayen denna multicastström på en intern ip?

Någon som har testat som har Smart eller som har en router som stödjer Multicast i nätverket?


Jag har själv inte Telia Smart och har alltså ingen erfarenhet av den gateway som används. Men jag har själv en router D-Link DIR-100 som klarar av multicast och IGMP. Och det funkar alldeles utmärkt att aktivera dess (vad jag gissar är motsvarande) inställning Enable Multicast Streams så att den släpper igenom multicastströmmar genom routern. Det funkar alldeles utmärkt att ta emot alla relevanta multicastströmmar på det lokala nätverket genom routern DIR-100.

Självklart så är det även samma multicastgrupper som gäller på det lokala nätverket. Om nu Telia Smart och dess gateway funkar på motsvarande sätt med den inställning du har hittat så förutsätter jag att det är exakt samma multicastgrupper på det lokala nätverket även för denna gateway. Något annat vore mycket märkligt.

Sedan huruvida detta funkar med Telia Smart gateway överlåter jag till övriga Telia Smart innehavare eller dig själv att reda ut... :P

/Peter Cigéhn

#431

Postad 28 juni 2008 - 23:38

coneye
  • coneye
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Jag har själv inte Telia Smart och har alltså ingen erfarenhet av den gateway som används. Men jag har själv en router D-Link DIR-100 som klarar av multicast och IGMP. Och det funkar alldeles utmärkt att aktivera dess (vad jag gissar är motsvarande) inställning Enable Multicast Streams så att den släpper igenom multicastströmmar genom routern. Det funkar alldeles utmärkt att ta emot alla relevanta multicastströmmar på det lokala nätverket genom routern DIR-100.

Självklart så är det även samma multicastgrupper som gäller på det lokala nätverket. Om nu Telia Smart och dess gateway funkar på motsvarande sätt med den inställning du har hittat så förutsätter jag att det är exakt samma multicastgrupper på det lokala nätverket även för denna gateway. Något annat vore mycket märkligt.

Sedan huruvida detta funkar med Telia Smart gateway överlåter jag till övriga Telia Smart innehavare eller dig själv att reda ut... :P

/Peter Cigéhn


Tack för snabbt svar!
Det var ett precis lika snabbt test som visade att Smart gatewayen funkar på precis samma sätt som du beskriver med DIR-100.

Givetvis var det ju samma multicastgrupper i det lokala nätverket.
Tänkte inte så långt när jag skrev förut men det är ju det som är hela grejen med multicast.

Kör Telia Smart med Ruckus Media Flex ut till digital-tv och är förvånad över hur bra det funkar.
Ruckus funkar bra mycket bättre än med Zyxels PLA-400 kan man ganska lätt konstatera!

#432

Postad 29 juni 2008 - 13:10

kpeson
  • kpeson
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Funderar också på att skaffa telia smart.
Upplever du några nackdelar med nya gatewayen,får du sämre hastighet?
//Kpeson

#433

Postad 30 juni 2008 - 20:54

coneye
  • coneye
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

Funderar också på att skaffa telia smart.
Upplever du några nackdelar med nya gatewayen,får du sämre hastighet?
//Kpeson


Har kört Smart ytterligare någon dag nu och jag är fortfarande helnöjd.
Upplever inga hastighetsproblem utan har samma hastighet via Smart gatewayen som jag hade via det gamla 660H Triple Play modemet (Dvs 14 Mbit/s utan digital-tv boxen igång och 12 Mbit/s när digital-tv boxen är på vilket man nog får vara nöjd med).

Enda grejen jag kan störa mig på är att Smart Gatewayen har ett lite udda gränssnitt när man gör inställningar i gatewayen och här finns lite att jobba på. Men det är ju inget som påverkar funktionaliteten så det är väl bara att glömma!

Ja just det, gatewayen är också ganska stor så det är väl inte så jättekul heller.
Dock kanske den måste bli ganska stor med tanke på att det är ganska många utgångar på boxen.
Däremot tar den mindre plats är modem + router på väggen vilket är skönt och man blir iaf av med en strömkabel.

Gratis i 12mån så kör!

#434

Postad 03 november 2008 - 20:31

skoog84
  • skoog84
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Finns det möjlighet att få in multicast strömmarna i XBMC på något sätt?

#435

Postad 13 januari 2009 - 14:38

urdjur
  • urdjur
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Nu är denna tråd lite gammal, men jag tänkte ändå att den var mer ändamålsenlig för min fråga än den officiella tråden för Telia digital-TV rent allmänt.

Jag kommer under våren att flytta till en fastighet med Telia Triple Play på FiberLAN. Jag hade sett fram emot att titta på TV i VLC och slopa boxen, men som redan nämnts ovan går det alltså bara att få in SVT + TV4 på det sättet, eftersom övriga kanaler är krypterade. Om jag förstått det rätt är det ir.deto som används för krypteringen.

Telias nuvarande box Motorola VIP 1910 använder tydligen mjukvara för avkryptera nätverksströmmen, och bygger på Linux som OS. Själv har jag ingen tidigare erfarenhet av boxar och hur det funkar, men det känns som det borde vara ganska enkelt att emulera boxen på en Linux-dator med någon slags softcam? Nätverksströmmen måste alltså dekrypteras med någon Motorala-ekvivalent mjukvara innan den kommer in i VLC (eller motsvarande) för avkodning... hur detta kan lösas i praktiken skulle jag vilja diskutera i denna tråd.

Här kan man läsa lite mer om hur Telias IPTV funkar: http://www.shapeshif...of-telias-iptv/

En första fråga för mig som inte har själva boxen än är vad det är som gör själva boxen unik? Sitter det ett kort el. dyl. från ir.deto, laddat med information om mitt abonnemang/dekrypteringsnycklar? Är det i så fall inte fråga om en hårdvarulösning trots allt, d.v.s. att vi behöver en kortläsare? Ändå känns det som att ip-tv rent definitionsmässigt måste gå att kryptera/avkryptera enbart med mjukvara - även kryptering/nycklar måste ju vara ip-paket. Men jag kanske missat något.

Eller förinstallerar telia informationen på något slags medium i boxen (den saknar hårddisk) innan de skickar ut boxen till slutkonsumenten? I vilket fall måste ju lösningen på problemet handla om att få denna info på sin htpc, så att telia tror att det är den faktiska box som de skickat ut, som man ansluter till sitt ethernet-uttag. Detta skulle en gång för alla göra att boxar för iptv blev onödiga, och ge frihet åt konsumenten att bygga en htpc "to rule them all". Varför ha ännu en pryl med kablar och fjärr till, om set-top boxen kan emuleras som mjukvara?

Tacksam för alla tips på att lösa detta! Har frågat Telia, men de har inga planer på att själva släppa "boxen i mjukvaruform". Förmodligen går det att få firmware från Motorola, om det spelar någon roll, men jag misstänker att man måste rippa den från exakt den boxen man fått levererat hem till sig.

#436

Postad 13 januari 2009 - 18:54

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Troligtvis så är det inte längre Irdeto som används för krypteringen. Det var på den tiden som Telia fortfarande hade fysiska programkort som man använde sig av Irdeto. Som du också kan utläsa i blogginlägget som du länkar till så är det troligtvis en krypteringslösning från Verimatrix som används nu då Telia har gått över till programvarubaserad dekryptering i boxen.

Då det gäller identifiering så är det en identifikationskod och kontrollkod (dvs en användare och ett lösenord) som används för att unikt identifiera boxen. Du logger helt enkelt in boxen på en inloggningsserver i Telias nät. Det är denna identifikationskod som göra boxen "unik". Inloggninsservern i Telias nät kontrollerar också att det enbart finns en och endast en box inloggad åt gången med en viss identifikationskod. Identifikations- och kontrollkoden följer med abonnemanget (om din hyresvärd/samfällighet har ingått ett gruppavtal med Telia så har varje hushåll fått så många koder som hushållet har fått boxar, t ex om varje hushåll har två boxar så har varje hushåll också fått två uppsättningar identifikations- och kontrollkoder). Så det är alltså detta som unikt identifiera ditt abonnemang och därmed också vilket/vilka kanalpaket som du skall ha tillgång till på boxen.

Ingenting "förinstalleras" på boxen (förutom firmware då vill säga). All programvara och konfigureringinformation skickas till boxen via dedicerade multicastströmmar då boxen bootar upp i Telias nät. Grundläggande information om vilken multicastström som boxen skall boota via informeras till boxen via Telias DHCP-server. Sedan hämtas GUI-programvaran via HTTP från en helt vanlig webbserver.

Men din vilja att få programvara till en HTPC är sjävklart inga som helst problem, om Telia bara bestämmer sig för att tillhandahålla all programvara som krävs. Att göra detta själv kan du säkert räkna ut, med tanke på aktiviteten i den här tråden, inte är helt enkelt att åstadkomma själv.

Så rent tekniskt finns det inga som helst hinder. Som du redan har konstaterat så är ju boxen i praktiken en enkel liten Linux-dator. Att få till motsvarande funktionalitet på vilken annan dator som helst är ju bara en fråga om tid och pengar (och kunskap). Om nu Telia är villiga att satsa detta är ju dock en helt annan fråga.

/Peter Cigéhn

#437

Postad 13 januari 2009 - 22:40

urdjur
  • urdjur
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Jag har varit i kontakt med Telia, och supporten meddelar inga planer på att släppa firmwaren i någon htpc-version eller motsvarande. Eventuellt kommer jag att skriva till någon utvecklingsansvarig på Telia och beskriva mitt problem, och hur trevligt det vore om iptv-kunder hade alternativet att få en cd med mjukvara istället för en box. Det borde ligga i Telias intresse att slippa skicka ut boxar om kunden nöjer sig med en enkel cd.

(Sidospår: Jag förutser dock ett problem här, nämligen TV-avgiften. Sedan lagändringen 2007 kan i princip vilken dator med nätverkskort eller t.o.m. 3G-telefon som helst vara avgiftspliktig. Radiotjänst har dock förklarat att det inte är avsikten, och likställer i dagsläget inte en dator som sådan med en tv-mottagare. Jag har själv mail-växlat med dem för att fråga om min dator plötsligt "förvandlas" till en tv-mottagare om jag placerar den i en bostad med iptv, men eftersom de anser att man "måste" ha en box (som räknas som en mottagare) för att kunna använda Triple Play så har de uttryckligen sagt att jag slipper betala TV-avgift om jag bara har en dator. Detta trots att jag faktiskt kan se okrypterade SVT alldeles utmärkt utan någon box! Om Telia plockar bort boxalternativet sätter de Radiotjänst i en svår sits: antingen får de förklara samtliga datorer för TV-mottagare (även de på bibliotek, skolor, arbetsplatser eller internet-caféer alltså), eller göra om lagen igen så att den inte är baserad på innehav av viss hårdvara, eller acceptera att IPTV-kunder (en grupp som bara lär växa) kan se på TV utan avgiftsplikt.)

I varje fall tänker jag nog kolla med Motorola först. Tror inte att de skulle ha något emot att ge mig firmwaren. Men det är många frågor kvar att lösa som jag känner att jag inte har kompetens för alls i dagsläget. Jag lär mig gärna, men har i så fall mycket lång väg att gå. Jag har aldrig byggt en PC själv och hade aldrig hört talas om detta forum eller t.ex. ett begrepp som "HDMI" för en månad sen. Så jag gapar över rätt mycket om jag ska testa detta själv. Men skam den som ger sig - jag kan ju alltid se hur långt jag kommer?

Några frågor som dyker upp såhär i förstone...
*Linux-kompatibiliteten. Har kört Linux typ en gång när jag gick en java-kurs för snart tio år sedan. I dagsläget finns över 50 versioner. Antar att den version som boxen kör måste ha MIPS-stöd, vilket begränsar urvalet betydligt (se t.ex. denna: http://en.wikipedia...._distributions). Måste samma version emuleras på htpc:n, eller räcker det med att linux-kärnan finns där för att den ska lira med firmwaren?
*Firmwaren/boxen är ju uppenbarligen kompetent att omvandla nätverksströmmen till en HDMI-signal, d.v.s. den borde kunna både avkryptera och avkoda nätverksströmmen. Idealiskt vore ju om man kunde få ut a/v precis som vanligt på HTPCns portar, men det kommer väl knappast att funka automagiskt när hårdvaran är helt annorlunda? Att sitta och modda firmware-kod är verkligen inget jag har kompetens för, men jag antar att det är det som måste till om Telia/Motorola inte har motsvarande programvara färdigt att installera på en HTPC?
*Borde inte denna mjukvara redan finnas? Hur smidigt vore det inte för en reparatör/tekniker hos Motorola/Telia att ha detta på sin laptop när han åker till kund? Och det lär inte vara svårt att ta fram. I så fall handlar det bara om att få tag i rätt person.
*Jag har fortfarande inte fått klart för mig hur ID/kontrollkod fungerar för att lyfta krypteringen i praktiken. När jag startar upp boxen för första gången, är det då via det GUI du nämner som jag lämnar ID/kod? Och på det sättet får jag tillgång till de kanaler som abonnemanget omfattar? Om GUI:t är http-baserad kanske man inte behöver tjafsa med linux/firmware överhuvudtaget? Eller är det så att Verimatrix-mjukvara är inbakat i det som Telia skickar när boxen bootas upp (och den programvaran lär ju förutsätta rätt firmvare), och det är denna som krävs för att göra själva dekrypteringen?

Många nybörjarfrågor, men man måste börja nånstans!

#438

Postad 13 januari 2009 - 23:33

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Det märks att du är olyckligt ovetande om komplexiteten i det du vill åstadkomma. Lycka till kan jag bara säga! :)

Några kommentarer:

* Den plattformsprogramvara (det du något felaktigt refererar till som firmware) distribueras till boxen på krypterad form. Säkerligen för att Telia inte vill att folk skall hålla på och göra det du vill åstadkomma. Att du skulle få programvara direkt från Motorola betvivlar jag också starkt. Se följande blogginlägg på exakt det temat.

* Du måste betänka att boxen innehåller en hel mängd specifik hårdvara. Precis som du själv misstänker så kan man inte bara ta den specifika programvaran för en 1910 box eller 1510 boxen (varje box har sin specifika plattformsprogramvara, specifik för den hårdvaran) och stoppa in den i vilken Linux-burk som helst.

* Då tekniker, t ex från Relacom, åker runt och felsöker IPTV, så har dom med sig en stor väska med alla burkar monterade i väskan, dvs dom åker runt med boxen, switchar mm i en stor väska. Jag har själv haft besök hemma av en Relacomtekniker. Så man åker inte runt med vilken dator som helst, utan man åker runt med den faktiska hårdvaran i form av boxen.

* Identifikationskod och kontrollkod matas precis som du misstänker in via GUI:t då man startar upp boxen första gången. Du får mata in koderna via fjärrkontrollen och innnan du har gjort detta så kommer boxen inte igång. Sedan sparar koderna undan på ett flashminne i boxen så att du inte skall behöva mata in koderna varje gång du starta boxen.

* Verimatrixprogramvaran ligger med i den plattformsprogramvara som laddas i boxen då den bootar upp. Denna programvara utbyter certifikatinformation (för att kunna dektryptera) med en cerfikatserver i Telias nät. Det är också mot denna server identifikationskoden ubyts för identifiera att du är du och att du får certifikat som kan användas för att dekryptera dina kanaler. Jag förutsätter att både Verimatrix och Telia är rätt försiktiga med hur denna programvara fungera och på vilket sätt som den distribueras till boxen. Av den anledningen så är också plattformsprogramvaran distribuerad på ett "krypterat" eller i alla fall svårtolkat sätt.

Det skall bli mycket intressant och se hur långt du lyckas komma. Jag kan inte annat än säga: Lycka till! ;)

/Peter Cigéhn

#439

Postad 14 januari 2009 - 00:44

urdjur
  • urdjur
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
I så fall är det alltså mer eller mindre som jag misstänkte. Då ser jag i dagsläget tre vägar att nå målet att kunna slopa STB och bara ha en htpc om man har IPTV.

1) Den administrativa/byråkratiska vägen. Försöka påverka Motorola/TeliaSonera att plocka fram en mjukvaru-version av STBn som gör precis det vi vill. Kanske är detta en framkomlig väg, men efter en snabbkoll på Verimatrix hemsida, så är deras samarbetspartners bl.a. STB-tillverkare, bl.a. Motorola. Och Motorola vill ju sälja sin STB till Telia, så de har inte mycket att vinna på att utveckla programvaran tillsammans med Verimatrix. Telia skulle kunna spara framtida STB-kostnader på att erbjuda en mjukvaru-lösning, men de är å andra sidan inte direkta samarbetspartners med Verimatrix, så det verkar inte så lätt att kringå Motorola trots allt. Därför tror jag att det är Motorola jag ska vända mig till i alla fall. Om Telia/Telias kunder erbjuder dem lika mycket ersättning för en CD som för en STB så har de ändå något att vinna på det. Tänker nog lägga mest krut på detta spår, eftersom jag är en bättre byråkrat än tekniker.

2) Hårdvaruvägen. Här handlar det alltså om min ursprungliga tanke att försöka lura Telia att htpcn är en STB. Jag ser överhuvudtaget inte längre hur detta skulle vara en framkomlig väg, annat än att fysiskt verkligen bygga in komponenterna i Motorolas STB i sitt htpc-chassi, och nu var det ju inte riktigt det jag tänkte mig som lösning. I vilket fall har jag inte den kunskap som krävs för att klara det bygget, och slutresultatet skulle bara vara en mer elegant variant av att tejpa fast STBn på sin htpc.

3) Mjukvaruvägen. Att själv plocka fram någon slags mjukvara som kan låtsas komma från Verimatrix och prata med Telias certifikatserver är ljusår från vad jag själv eller någon jag känner klarar, och alltså helt uteslutet. Eventuellt har någon gjort liknande lösningar redan. Jag kan knappast vara den enda som slagits av absurditeten att behöva ha en STB till IPTV när en htpc redan har allt som behövs rent hårdvarumässigt.

-En fråga här: De certifikat som du nämner, är de i sig beroende av OS/hårdvara så att de bara kan tolkas av STBn? Eller är de av samma typ som t.ex. de certifikat man har till sin Internetbank? Om det rent tekniskt skulle vare möjligt att använda certifikaten i den form som Telia tillhandahåller dem på en htpc, måste ju mjukvaran ändå vara ganska enkel. Vi försöker ju inte komma förbi något certifikat och göra något olagligt (vilket bör vara vad Telia/Motorola/Verimatrix skyddat sig för), utan bara få fram ett gränssnitt som gör att vår htpc kan prata med Telias server som om den vore en box.

4) Strunta i de krypterade kanalerna. Som sagt har jag inte så mycket emot detta, då jag inte tittar på TV alls i dagsläget, utan får min multimediafix på annat håll. För eller senare är jag övertygad om att det kommer en mjukvarulösning i alla fall, men det skadar inte att lobba under tiden, eller sondera terrängen för vad som redan finns.

Är detta en bra sammanfattning av läget, så att vi är överens om grundförutsättningarna? Har jag missat något alternativ?

#440

Postad 14 januari 2009 - 18:46

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

-En fråga här: De certifikat som du nämner, är de i sig beroende av OS/hårdvara så att de bara kan tolkas av STBn? Eller är de av samma typ som t.ex. de certifikat man har till sin Internetbank? Om det rent tekniskt skulle vare möjligt att använda certifikaten i den form som Telia tillhandahåller dem på en htpc, måste ju mjukvaran ändå vara ganska enkel. Vi försöker ju inte komma förbi något certifikat och göra något olagligt (vilket bör vara vad Telia/Motorola/Verimatrix skyddat sig för), utan bara få fram ett gränssnitt som gör att vår htpc kan prata med Telias server som om den vore en box.


Svaret blir en ren spekulation från min sida, men jag förutsätter att det egentligen inte finns något plattformsberoende som sådant i certifikathanteringen. Jag förutsätter att den programvara som finns i boxen för att hantera certifikat och dekryptering enkelt kan porteras till vilken plattform som helst. Så rent tekniskt ser jag inga som helst hinder att Telia tillhandahåller programvara (inklusive certifikat/dektryperingskomponenten, troligtvis, från Verimatrix) som kan köras på lämplig HTPC. Det är ju trots allt bara programvara och med den kan man ju göra precis vad man vill och kan... Frågan är bara om Telia vill (och anser sig tjäna pengar på att tillhandahålla detta). I slutändan handlar ju allt om att tjäna pengar, och finns det möjlighet att tjäna pengar så förutsätter jag att Telia också kan ha ett intresse av att tillhandahålla en HTPC lösning.

/Peter Cigéhn

#441

Postad 14 januari 2009 - 19:59

urdjur
  • urdjur
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Jag är ingen raketforskare, men visst tycker man att Telia borde kunna spara pengar om de bara behövde slänga med en CD med mjukvara istället för en box till de IPTV-kunder som så önskar? Har lagt ut en metrev i den officiella tråden nu, så får vi se om någon med lite insikt i Telias planer kan berätta något intressant. Tack för hjälpen i denna fråga så långt!

#442

Postad 18 februari 2009 - 15:51

jonah
  • jonah
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Hej,

Den programvara som du eftersöker finns redan och heter ViewRight PC Player och kommer från Verimatrix. Telia har dock uppenbarligen valt att inte distribuera denna programvara ännu.

ViewRight-klienten är en programvara som brandas av Telia (design som följer Telia Digital-TV) och kan i dagsläget endast köras på Windows OS.

Det är inte möjilgt att ta emot krypterade sändningar med Verimatrix VCAS annat än via en STB med Verimatrix klientprogramvara eller via PC-klienten enligt ovan.

Jag tror dock att man väntar på implementationen av Marlin DRM, som är en öppen standard för kryptering (DRM) av bl.a. IPTV. Detta ligger dock ca 1 år bort i tiden, men kommer att öppna upp för andra tillverkare att leverera PC-klienter för dekryptering av IPTV-innehåll. Dagens CA/DRM-leverantörer (typ Verimatrix, SecureMedia etc) kommer således med största sannolikhet att gå över till att endast vara CA-leverantörer och låta tredjepartsleverantörer ta hand om DRM i form av Marlin-integrationer.

-J

#443

Postad 18 februari 2009 - 16:43

Unregistered008ba6c0
  • Unregistered008ba6c0
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Och på svenska betyder detta???

#444

Postad 21 februari 2009 - 15:26

Unregistered41660
  • Unregistered41660
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
finns viewright clienten för nerladdning alternativt att köpa nånstans på nätet? jag har sökt men inte hittat något..

#445

Postad 24 februari 2009 - 10:39

jonah
  • jonah
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

finns viewright clienten för nerladdning alternativt att köpa nånstans på nätet? jag har sökt men inte hittat något..


Nej, det är en produkt som distribueras via operatören (ex. Telia). Du kan läsa mer om produkten här: http://www.verimatri...iewright_pc.php

#446

Postad 28 maj 2009 - 01:17

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
Hej alla!

Här verkar ju finnas folk som har koll! Har experimenterat ett tag med Telias IPTV nu (över fiber) och tycker såklart det är himla bra utöver krypteringen. :) Så - jag undrar lite saker!

1. Vilken kryptering är det som används? Jag har läst både Verimatrix (med Simulcrypt) och Irdeto (vad deras heter har jag inte hittat), vilken av dem gäller? Eller är det samma?

2. NÄR krypteras och avkrypteras videoströmmen? Krypteras den på strömnivå, på kodad (mpeg2 tex) frame-nivå eller på avkodad framenivå?

3. Och lite lagom avkopplat - Finns det något alternativ till att ha två nätverkskort i datorn om man vill komma åt både internet och tv samtidigt? Dvs - kan man exv få en router med stöd för VLAN att överta switchens VLAN-splittning? Hur konfigurerar man i så fall det?


/Victor

#447

Postad 30 maj 2009 - 09:31

oyvinds
  • oyvinds
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

2. NÄR krypteras och avkrypteras videoströmmen? Krypteras den på strömnivå, på kodad (mpeg2 tex) frame-nivå eller på avkodad framenivå?

Är usikker på hva du mener, men av hva jag ser så är noen frames ukrypterade och skickes på port 5555 och noen frames er defekt (krypterade) ifrån port 5566.

3. Och lite lagom avkopplat - Finns det något alternativ till att ha två nätverkskort i datorn om man vill komma åt både internet och tv samtidigt? Dvs - kan man exv få en router med stöd för VLAN att överta switchens VLAN-splittning? Hur konfigurerar man i så fall det?


Det finns ... alternativ. Jag har tatt kontakt med Telia ang. .. alternativ och gitt dom ett tag på å fiksa en.. detalj. Jag skal gi info om hur du kan gjöra ett slikt oppsett.. senere.

Redigerat av oyvinds, 03 juni 2009 - 01:33.


#448

Postad 23 juni 2009 - 00:06

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Det finns ... alternativ. Jag har tatt kontakt med Telia ang. .. alternativ och gitt dom ett tag på å fiksa en.. detalj. Jag skal gi info om hur du kan gjöra ett slikt oppsett.. senere.



Låter mycket intressant! Hör av dig när du fått svar!

/Victor

#449

Postad 28 juli 2009 - 15:01

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0
Jag funderar på att skaffa IPTV via Telia då jag har bredband från dom (100/100mbit fiber).
Går det på något enkelt sett att spela/rippa från boxen om man skaffar ett tvkort?

#450

Postad 28 juli 2009 - 17:16

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

Jag funderar på att skaffa IPTV via Telia då jag har bredband från dom (100/100mbit fiber).
Går det på något enkelt sett att spela/rippa från boxen om man skaffar ett tvkort?

Du kan skaffa ett Hauppauge HD PVR för att spela in från boxen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.