Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mitt hembiobygge.

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 March 2005 - 18:45

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Jag har fixat till min hembio lite. Kolla mitt galleri.

Mvh
Bosse

Redigerat av Unregisteredd7f3e576, 05 October 2008 - 10:33.

Postad 28 March 2005 - 19:36

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0

Jag har fixat till min hembio lite. Kolla mitt galleri. Vad tycker ni?

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker det ser bra ut! Skulle givetvis vilja ha mera detaljbilder. :)

Hur har du gjort bakom duken? Har du någon mera isolering där eller sitter duken direkt över tomrummet (såg att du har apparater bakom duken, vore intressant med lite bilder)? Hur kör du ditt system? Är det 5.1 eller 7.1 osv. Tänkte du göra något åt de övriga väggarna, t ex annan färg? Golv och sittmöblemang???

Tycker att du kunde beskriva ditt bygge lite mera detaljerat ;)

Postad 28 March 2005 - 21:32

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Ja lite mera info...
Jag lärde mig just att lägga till bilder i forumet, så mera bilder blir det.
Ska försöka att skriva lite mer ingående senare, om det är något speciellt det funderas över så fråga på.

Duken sitter över "hålet" i front väggen.
I ytterväggen bakom den nya väggen är det ett fönster så istället för att ta bort fönstret så fyllde jag fönstersmygen med isolering ca 25cm rockwool. Mot glaset så laserade jag en byggboard svart för att det inte skulle se för jävligt ut från utsidan.
Jag ville att ventilationen mot ytterväggen skulle säkerställas därför det stora hålet i front väggen.
Mitt system är i dagsläget 5.1 men jag väntar på mitt zap pulse 7kanals slutsteg som är i danmark på service. Då det anländer så kopplas det till 7.1 omedelbums.

Vårt biorum är också vårt vardagsrum, vi har en 3sitts soffa och två fåtöljer i dagsläget. Kanske ett byte till någon typ av byggbar soffa i framtiden. Såpass långt fram i tiden så att våran 5 månaders katt slutat att vässa klorna i skinnsoffan vi har nu.
Det lilla monstret står ibland under duken och ser sugen ut att ta det som rörs på duken. Det vore spännande att se om firehawken är katt säker :blink:

Att fråga min fru om att måla om väggarna i dagsläget känns som att fresta lyckan för mycket, att jag fått tillåtelse att göra vardagsrummet mindre, måla en vägg nästan svart, sätta upp svart tak är ett under.

MVH
Bosse

Postad 29 March 2005 - 13:03

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Tjo! Ser snyggt ut, alltid roligt med annorlunda lösningar! :blink: Skulle också vara kul med betydligt fler bilder, kanske lite bilder som mer visar helheten istället för bilder på detaljnivå.

Ang. katter så är den goda nyheten att de slutar att klösa på soffor. Den dåliga nyheten är att de inte slutar att klösa förrän de A, har självdött eller B, har avlivats (!)

Våra två katter har förstört två skinnsoffor (2 uppsättningar med 2+3 soffor dvs) nu och vi fick nog så vi tog bort katterna för ett par månader sedan. Tråkigt, men detta med sofforna i kombination med lite andra oegentligheter från katternas sida så var det i det stora hela det vettiga att göra B)

Är också lite nyfiken på din överbyggnation av fönstret. Jag har själv också byggt för ett fönster och var väldigt orolig över minskad luftcirkulation runt fönstret som eventuellt kan orsaka kondens på insidan (?) och problem med fukt (?) lukt (?) mögel (?) vid skiftande temperaturer Detta kanske bara är mina farhågor men jag valde att bygga väggen utan isolering och lämnade luftspalt nedtill vid golvet (8mm) samt att jag har tänkt sätta ett ventilationsgaller ovanför fönstret uppe i taknivå så att jag får luftcirkulation inne i väggen. Hade varit roligt att höra i vilka banor du har tänkt runt ikring överbyggnationen av ditt fönster.

Postad 29 March 2005 - 15:57

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Angående att isolera igen ett fönster så är det inga problem sa mina expertis källor. Det viktiga är att isolera nog mycket så att kondens punkten inte blir på glaset. Jag får ingen kondens på fönstret, för säkerhets skull så satte jag byggplast mot isoleringen på insidan av väggen för att hindra ev ångvandring. Fönstret är för övrigt ett treglas fönster.
Fönstret byggdes igen av främst estetiska skäl men även praktiska, Stewart duken kan inte belysas från baksidan utan specialbehandling. Den är nämligen lite ljustransparent.

MVH
Bosse

Postad 07 April 2005 - 12:04

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Härligt att se dig bygga lite. :)

Det ser väldigt bra ut, det skulle vara roligt att se en bild på hela "fronten". Bra jobbat!!

Postad 10 December 2006 - 22:34

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Mitt galleri är nu uppdaterad med nya byggbilder.

Min kommande setup
Processor.
*Lexicon mc12 v5 eq
Slutsteg.
*Lexicon LX7
*Crown XTI 1000
DVD
*Panasonic BD-10
Högtalare.
*Sonance thx ultra 2 7kanaler
Subwoofer
*Sonance cinema sub 2st
*Velodyne DD18
Projektor
*JVC HD-1
*Duk.Screen Research clearpix 2. 254cm bred
*HDMI Växel
Kablar.
Högtalarkabel
Front, center, surround, Supra Rondo 4 x 2,5mm2
Front subbar, Supra rondo 4 x 4mm2

Bild
Supra HDMI
Monster HDMI
Oelbach S-video
Canare component och composite.
Vga

Bosse

Redigerat av Unregisteredd7f3e576, 26 April 2007 - 14:10.

Postad 16 December 2006 - 07:57

Cinemagic
  • Cinemagic
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Helt klart intressant, Lite fler detaljbilder skulle vara bra. Ja kommer följa bygget med stort intresse.. ;)

//J//

Postad 24 December 2006 - 19:55

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Hallå. Nya bilder idag. 061224.

Det nya bygget.

Kort beskrivning av det nya bygget.
På grund av golv knarr/sviktande golv så revs bjälklaget upp. Åsarna riktades och så limmades 22mm golvspån på bjälkarna. För att golvet sedan skall bli stadigt så "limmas golvgips med en typ av bruk, detta gör att golvet klassas som ett cc30 golv trots att det är cc60. Ovanpå detta skall det vara golvfoam och parkett, kanske blir det en tjockare matta framtill i rummet.

Väggar rensades från tretex och tapeter.
På front väggen skruvades ett lager gips på den spontade väggen. Efter det så reglades den upp med 2"4 för att inwall högtalarna skulle rymmas. Vid uppreglingen så fanns det ngr saker som skulle tas hänsyn till, lådvolymer till alla högtalarna och vart ramen till duken skulle vara.
Reglarna limmades i väggen och skruvades ordentligt, efter detta så isolerades väggen med 95mm där inte högtalarlådorna var och med 45mm i högtalarlådorna. När detta var gjort så drogs högtalarkabeln i de fördragna 20mm rören, till fronthögtalarna så drogs Supra Rondo 4 x 2,5 och till subbarna drogs den grövre 4 x 4 kvadrats kabeln.
Det första lagret gips skruvades dit och limmades runt högtalarlådorna med sättlim för säkerhets skull. Det andra lagret limmades med akustiklim och skruvades.
På dom övriga väggarna så reglade jag inte upp något utan gipsen skruvades direkt på den gamla spontade väggen, naturligtvis så limmades det andra lagret gips.

Det gamla paneltaket revs och taket riktades.
Här drogs alla rör till högtalarna och även en del el drogs här. Jag isolerade taket med en 45mm isolering innan dubbelgips skruvades i taket.

Jag byggde ut en liten låda på huset. Lådan blev b 120 h 180 d 70 i inner mått. Där skall ett rack för elektroniken, Velodyne dd18 och några lådor rymmas.
Detta blev både dyrt och besvärligt men då slipper jag att elektroniken syns och får ett snyggare rum.

Allt spacklades och målades, alla som har spacklat vet att det inte är det roligaste som finns men nu är det gjort.

Upp till projektorn drogs ett antal 20mm rör och ett 40mm rör så att hdmi kabeln skulle rymmas. I taket fällde jag in en hila lucka för att dölja rören till projektorn.

I mellan dagarna skall akustiktaket monteras, förhoppningsvis skall det vattenburna värmeelementet monteras klart.
I det läget så kan högtalarna målas i samma nyans som väggarna och monteras, då det är klart kan projektorduken sättas på plats.

Racket monterades in igår så en del av elektroniken kan monteras dock inte allt eftersom rack vinklar till lexicon prylarna inte kommit.

Önskar jag kunde ägna all min lediga tid till detta men jag har samtidigt rivit hall och toalett som renoveras samtidigt. Övrig del av bottenvåning inkl kök renoverades i vår och är inte riktigt färdigt ännu. Tiden är en faktor som inte kan bortses ifrån.

Julhälsningar från Bosse

Redigerat av Unregisteredd7f3e576, 24 December 2006 - 19:55.

Postad 27 December 2006 - 22:48

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Nya bilder idag på lite kabeldragning.
Behöver förslag på en liten skärm till on screen display?

MVH
Bosse

Postad 31 December 2006 - 11:25

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
har också letat skärm för att sköta menyerna i min dvr och funderar på Dm Tech PDV-871 https://www.prisjakt...ukt.php?p=31320
det är en lös dvd spelare med 2 st 7tums skärmar, då kunde jag använda en och ungarna få dvd:n och andra skärmen
ska bli intressant att följa den här tråden, verkar bli riktigt bra och klart avundsjuk på din elektronik

Postad 26 April 2007 - 13:05

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Länge sen man skrev..

La in ngr nya bilder idag, en kompis (Ticko) var förbi och fotade.

Nu är en del saker utbytta (989an och parabol mottagaren) till lite nyare saker.
Införskaffade en Panasonic blueray och en canal digital hd motagare och en hdmi switch.
Bytte även ut sonance slutsteget till subbarna mot ett potentare crown slutsteg som har lite finesser som dsp och limiter och sånt som kan vara bra om grejorna skall hålla.
Grejorna funkar klockrent.
Har även installerat en ny projektor, JVC HD-1, kan inte annat säga än att ######r vilken bra bild.

Jag är nöjd med bild och ljud, lite finputs här och där sen så är jag klar.

MVH
Bosse

Postad 05 October 2008 - 10:32

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Lite nya prylar installerade och ngr beställda.

Har köpt ny proj Sim2 D80e
Nytt slutsteg Nuforce Mch 3se c7
PS3
Tvix 6500
3tb server för film och musik

Har beställt en isco lins och en 2,35:1 duk

Ständigt nya projekt, biorummet står snart helt färdigt.
Nu skall det ses film.

MVH
Bosse

Postad 06 October 2008 - 17:58

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Ser bra ut
(Skaffa en riktig hund så löser sig det där med katten av sig själv :-)

Postad 07 October 2008 - 19:11

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Har haft ngr hundar. 4 schäfer + 3 vhorste.
Katten inköptes med en hund kvar i huset och katten överlevde. :P

MVH
Bk

Postad 11 November 2008 - 20:54

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Nya bilder i mitt galleri. Ny setup hemma.
Sim2 D80E Projektor
Screen Research Clerpix2 Cinecurved 2,35:1 duk 235cm bred
Isco III 2,35:1 lins med motorsläde.
Lägger in ngr bilder här också.

MVH
Bosse

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  KFP1.JPG   1.71MB   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  KFP2.JPG   1.55MB   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  KFP3.JPG   1.35MB   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  duk.JPG   2.02MB   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  Lins1_1.JPG   1.49MB   1 Antal nerladdningar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.