Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Endast ojordade uttag på rummet

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 April 2005 - 15:30

Unregistered6116c5cb
  • Unregistered6116c5cb
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
Främst till datorn men ska snart även skaffa förstärkare. Har läst att det inte e så bra att köra någon av apparaterna ojordat. Hur fixar jag detta?

Vanliga förlängningssladdar med jordade instick, blir det jordat om man använder sådana?
Det finns ju förlängningssladdar med inbyggt överspänningsskydd, fungerar det som jordning?
Eller ska man använda ett Nätavstörningsfilter?
Om man kör en sån direkt i det ojordade vägguttaget och sen kör vanliga förlängnningssladdar ut från den, får alla dess fördelar?

Redigerat av Unregistered6116c5cb, 23 April 2005 - 15:31.

Postad 23 April 2005 - 17:09

Unregisteredc1ec26fb
  • Unregisteredc1ec26fb
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Nej, inget av alternativen fungerar.. Jordning kan endast ske om det finns en kabel mellan jordblecket i vägguttagen och jordskenan i centralen, det är något som endast en elektriker får installera.

Postad 23 April 2005 - 17:33

Mephisto
  • Mephisto
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Vanligtvis är det väl bara köket & eventuellt badrummet, som innehåller jordade uttag.

Själv så har man alltid kört ojordat & aldrig stött på några problem.

Postad 23 April 2005 - 17:39

Adze
  • Adze
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Är du säker på att bara elektriker får installera jord? Isf hoppas jag att mina föräldrars ville inte brinner ner pga. elfel då det är jag som har installerat jord i halva källaren ;)

Det enda som jag trodde var olagligt/otillåtet var ett eller ett par av uttagen i ett rum...

Postad 23 April 2005 - 17:43

Unregistered29693
  • Unregistered29693
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Vilka Hifi-produkter kräver jordat?

Vilka Hifi-komponenter har jordade Strömkablar?

Att vissa återförsäljare rekommenderar jordade uttag är endast för DIN säkerhet, eftersom flera chassin kan bli strömförande.

Jag kör ojordat och det funkar kanon.

Sen så om man ska installera ett jordat uttag i ett rum MÅSTE alla andra uttag i det rummet också jordas enligt svensk lag.

/Rockan

Postad 23 April 2005 - 17:51

Unregistered6116c5cb
  • Unregistered6116c5cb
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
Då är det inte så viktigt som jag trodde ;)
Tack för alla svar

Postad 28 April 2005 - 10:04

Unregistered5325ac40
  • Unregistered5325ac40
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Är du säker på att bara elektriker får installera jord? Isf hoppas jag att mina föräldrars ville inte brinner ner pga. elfel då det är jag som har installerat jord i halva källaren ;)

Det enda som jag trodde var olagligt/otillåtet var ett eller ett par av uttagen i ett rum...

<{POST_SNAPBACK}>

Fast installation får endast göras av behörig elektriker så ifall du dragit jordkabel och något händer tvivlar jag på att försäkringsbolaget kommer att vara generösa.

/ mats

Postad 28 April 2005 - 11:26

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Att tänka på är också att en kabel som är fastspikad på listen i vardagsrummet är att räkna som en fast förlagd kabel och således bryter man mot lagen om man har det så. Men vem har inte gjort det? Allt kablage får inte spikas fast för då räknas det som en fast installation, lös kabel på golvet är ok men hur snyggt är det?
Inga pekpinnar utan jag vill ebara upplys om hur lagen ser på det hela. Finns nog inte någon som inte har brutit mot denna lag i alla fall. ;)

Postad 28 April 2005 - 11:31

Fnk
  • Fnk
  • Beroende

• 1098 inlägg
  • 0

/Rockan

<{POST_SNAPBACK}>

Exempelvis mina B&W 605 kräver jordat uttag.
Jag har länge haft problem med brummande ljud från högtalarna, och fick hjälp att fixa jordade uttag av en kompis som är elektriker.
Brummet försvann direkt när de var kopplade till jord.

Postad 28 April 2005 - 11:35

Unregistered29693
  • Unregistered29693
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

/Rockan

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har länge haft problem med brummande ljud från högtalarna, och fick hjälp att fixa jordade uttag av en kompis som är elektriker.

<{POST_SNAPBACK}>

Visst finns det undantag, men oftast är det för DIN säkerhet, inte för att högtalaren/förstärkaren måste ha jordat. Brummet var säkert störningar på nätet som säkert också försvunnit med ett strömfilter.

Hur många förstärkare har strömkablar som kräver jord?
Eller dvd:er? osv.

Postad 28 April 2005 - 11:39

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Sedan alla ni som har dragit egna kablar och kompletterat med uttag.

Det är 2 års preskribitionstid så efter det så bör det inte vara någon fara när det gäller lagarna.
Men jag rekommenderar att ni kontaktar en elektriker som ser över installationen.

MVH Kribban

Postad 28 April 2005 - 11:49

Unregisteredf4b29741
  • Unregisteredf4b29741
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Vanligtvis är det väl bara köket & eventuellt badrummet, som innehåller jordade uttag.

<{POST_SNAPBACK}>

I nya hus är alla uttag jordade.

Postad 28 April 2005 - 11:53

Unregistered29693
  • Unregistered29693
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

I nya hus är alla uttag jordade.

<{POST_SNAPBACK}>

Yes, så är det tror det var efter 1995 så är det lag på jordat.

Postad 28 April 2005 - 15:47

Unregistered5325ac40
  • Unregistered5325ac40
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Sedan alla ni som har dragit egna kablar och kompletterat med uttag.

Det är 2 års preskribitionstid så efter det så bör det inte vara någon fara när det gäller lagarna.
Men jag rekommenderar att ni kontaktar en elektriker som ser över installationen.

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>

Tvivlar på att man kommer att gå fri ifall man installerat utan behörighet vid tex brand orsakad av installationsfel. Försäkringsbolagen kommer definitivt inte att bry sig om när installationen är gjord, enbart hur och av vem.

För att förtydliga, fast (ny)installation måste godkännas av behörig elektriker. Teoretiskt sett så kan vilken klåpare som helst ta sig till vad de vill i elnätet, men utan att någon behörig elektriker godkänner och tar på sig ansvaret för det utförda arbetet så är det olagligt och icke försäkringsgodkänt.

Sedan har lagen/lagarna ändrat så att man har rätt att *byta* viss befintlig fastinstallerad utrustning (tex uttag) i ett sk 1:1 förhållande, dvs likadant uttag eller likadan ledning. Men du får inte flytta på ett uttag (= förändring av ledningsdragning) eller tex byta från ojordad till jordad ledning.

/ mats

Postad 28 April 2005 - 15:51

Unregistered5325ac40
  • Unregistered5325ac40
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant, hur ser kopplingen ut ifall man får fråga?

Har din förstärkare verkligen jordad anslutning, och hur är jorden kopplad till högtalarna?

/ mats

Postad 29 April 2005 - 11:37

Fnk
  • Fnk
  • Beroende

• 1098 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant, hur ser kopplingen ut ifall man får fråga?

Har din förstärkare verkligen jordad anslutning, och hur är jorden kopplad till högtalarna?

/ mats

<{POST_SNAPBACK}>

Min förstärkare har inte jordad anslutning, det är högtalarna som har det.
605:orna har inbyggd förstärkare till basarna.

Mvh John

Postad 30 April 2005 - 10:17

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

För att förtydliga, fast (ny)installation måste godkännas av behörig elektriker. Teoretiskt sett så kan vilken klåpare som helst ta sig till vad de vill i elnätet, men utan att någon behörig elektriker godkänner och tar på sig ansvaret för det utförda arbetet så är det olagligt och icke försäkringsgodkänt.

<{POST_SNAPBACK}>

Värt att tänka på är att väldigt få svenska elektriker har allmän elbehörighet då det endast krävs en behörighet för ett helt installationsföretag. Det viktiga är mao att arbetet utförs på ett fackmannamässigt sätt, inte att någon står för behörigheten.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.