Mac Mini som mediacenter
1765 svar till detta ämne
Apple Mac Mini (2005) - 1,42GHz 512MB 80GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 80GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
0
|
(4)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 100GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 80GB DVD/CD-RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 60GB DVD/CD-RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,83GHz DC 512MB 80GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 120GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2007) - 1,83GHz DC 1GB 80GB DVD/CD-RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(14)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2007) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
4
|
(10)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 2GB 320GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
4
|
(6)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 120GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 320GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,26GHz DC 2GB 160GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,53GHz DC 4GB 320GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(9)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2010) - 2,4GHz DC 2GB 320GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
9
|
(25)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini Server (2010) - 2,66GHz DC 4GB 1TB
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
4
|
(3)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2011) - 2,3GHz DC 2GB 500GB
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
7
|
(22)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2011) - 2,5GHz DC 4GB 500GB
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
4
|
(7)
|
Inga priser |
|
12 relaterade trådar
Postad 25 mars 2009 - 11:39
Greatkingrat
-
Greatkingrat
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Testade Plex igår på svågerns macbook och jag kunde manuellt lägga in vilken film det var. Funkade precis som i XBMC.
Ställ dig på omslaget som visar fel Tryck på "c" välj filminformation välj uppdatera välj manuellt skriv in filmens namn välj korrekt förslag tryck ok
Hoppas att jag kommer ihåg rätt nu bara då jag sitter på jobbet
MVH Kribban
Ja, se det kunde man ju, tackar! Såg inget om det i manualen...
Postad 25 mars 2009 - 13:54
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Studentrabatt blir nog svårt...men man får väl hålla utkik efter några erbjudanden. Är det den som har ett Geforce istället för Intel? Bara så jag kan särskilja dem 
Japp! Testa den här länken och kolla om priserna är förändrade. Jag har varit med om världens snabbaste frakt från UPS nu. Min mini skickades igår och UPS ringde precis och undrade om jag är hemma idag kl 14:00..  Så det tog bara 1(!) dag att skicka den till mig, jämfört med att det tog ca 7 arbetsdagar att få hem min MBP från att den skickades. Idag blir nog en riktigt bra dag
Postad 25 mars 2009 - 14:03
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
hmmm man skulle kanske ta en kvällskurs
Postad 25 mars 2009 - 16:35
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
hmmm man skulle kanske ta en kvällskurs 
Eller så bara köper du via den länken  Borde gå... Jag har problem med min Mac Mini. Sätter på den och upp kommer en bild på hur man sätter i batterier i Mighty Mouse och hur man sätter på den, och så är där en pin wheel som snurrar. Men jag har ingen Mighty Mouse, och jag vill inte har någon. Hur kommer man förbi detta? EDIT: Men shit vad dåligt. Man var tvungen att koppla in musen efter att man satt på datorn, inte innan.
Redigerat av shapic, 25 mars 2009 - 16:38.
Postad 26 mars 2009 - 08:33
Rodoga
-
Rodoga
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jag har funderat på att bygga en HTPC och fastnat för denna lösningen. Min fru uppskattar designen. Jag har läst lite om vilka program man kan ha och undrar bara en sak. Vilket program klarar av att spela både TV från ett TV-kort och videofiler/mp3/DVD, precis som mediaportal till PC. Är det FrontRow eller vad finns det till MAC. Tack!
Redigerat av Rodoga, 26 mars 2009 - 08:33.
Postad 26 mars 2009 - 08:38
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Jag har funderat på att bygga en HTPC och fastnat för denna lösningen. Min fru uppskattar designen. Jag har läst lite om vilka program man kan ha och undrar bara en sak. Vilket program klarar av att spela både TV från ett TV-kort och videofiler/mp3/DVD, precis som mediaportal till PC. Är det FrontRow eller vad finns det till MAC.
Tack!
Är inte säker på att det finns en sådan lösning än. Plex jobbar på att få in EyeTV som är ett program för inspelning och visning av TV, men inget är klart än. Det finns lite fullösningar där man kan använda EyeTV och valfritt mediacenter (Boxee, Plex, Frontrow) som fungerar bra, men det är inte helt integrerat i ett snyggt interface. DVD är också bar lite halvintegrerat i Plex och Boxee, men det fungerar. DVD är helt integrerat i Front Row.
Postad 26 mars 2009 - 14:56
Rodoga
-
Rodoga
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hittade en som dock kostar pengar med både tv o dvd o bilder mm. http://www.equinux.c...tral/index.html
Postad 26 mars 2009 - 15:20
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Hittade en som dock kostar pengar med både tv o dvd o bilder mm.
http://www.equinux.c...tral/index.html
Den funkade riktigt dåligt sist jag testade, men det är iofs ganska länge sedan. De var till och med gratis på den tiden så de kanske har bättrat sig. Skall tillägga att både TV och DVD fungerar genom tex Plex på så vis att du i genom att tex välja alternativet DVD spelare i meny och då stängs Plex och DVD spelaren sätter igång. När du sedan stänger DVD spelaren så öppnas Plex igen automatiskt. Inte optimalt, men det fungerar.
Postad 26 mars 2009 - 19:19
DrJP
-
DrJP
-
Användare
-
-
103 inlägg
Skaffade mig den nya lilla Mac Mini:n, tangentbord och mus och en RGB-adapter. Slängde bort Popcorn hour-skräpet och installerade Plex! Äntligen ett fungerande Mediacenter! Bara att koppla in och starta så funkade det! In med USB-HDn med filmer och vipps: alla snyggt presenterade i Plex! Synkar iTunes från min laptop med TuneRanger! Väntar bara på: 1) en vettig torrent-klient med RSS-stöd (transmission är slött och utorrent hänger sig och mac:en hela tiden) 2) http://www.aeonproject.com/ - som verkar bli rätt mycket snyggare än plex och säkert minst lika smidigt (båda verkar bygga på XBMC i grunden) 3) att jag skall orka gå och köpa en optisk sladd för 5.1... /Dr JP http://www.drjp.se
Redigerat av DrJP, 26 mars 2009 - 19:19.
Postad 26 mars 2009 - 22:15
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
1) en vettig torrent-klient med RSS-stöd (transmission är slött och utorrent hänger sig och mac:en hela tiden)
Kör Vuze! För tillfället väldigt mycket bättre än Utorrent till Mac. Själv har jag stora problem med Plex. Hänger sig alldeles för ofta...
Postad 26 mars 2009 - 22:48
GamfR
-
GamfR
-
Rookie
-
3 inlägg
Beställde en mac mini för några dagar sen nu, men kom på att jag inte har nån DVI port att koppla den till, därför undrar jag om de går att koppla till en VGA adapter till Mini DVI -> DVI adaptern, så att det blir: Mini DVI -> DVI -> VGA Eller måste jag köpa en Mini DVI->VGA adapter från apple? Annledningen till att jag frågar är att jag läste på ett annat forum att de inte skulle gå, men tycker det verkar lite konstigt.... http://forums.macrum...ad.php?t=261839
Postad 26 mars 2009 - 23:13
Greatkingrat
-
Greatkingrat
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Beställde en mac mini för några dagar sen nu, men kom på att jag inte har nån DVI port att koppla den till, därför undrar jag om de går att koppla till en VGA adapter till Mini DVI -> DVI adaptern, så att det blir:
Mini DVI -> DVI -> VGA
Eller måste jag köpa en Mini DVI->VGA adapter från apple?
Annledningen till att jag frågar är att jag läste på ett annat forum att de inte skulle gå, men tycker det verkar lite konstigt....
http://forums.macrum...ad.php?t=261839
Nej, det går inte. Anledningen är att en Mini-DVI-kontakten ger både analoga och digitala signaler, men Mini-DVI - DVI adaptern släpper bara igenom de digitala, som ju är de som används om man kopplar in en DVI-skärm. För att få de analoga signalerna, som behövs för VGA-kontakten, så behöver du en Mini-DVI - VGA adapter. Btw, idag anlände den trådlösa Logitech styrkulan jag beställt, slut på att ha en USB-kabel till musen jag kört så länge. Skönt att kunna luta sig tillbaka i fåtöljen med styrkulan i knät och inte behöva ha något plant att köra musen på.
Redigerat av Greatkingrat, 26 mars 2009 - 23:15.
Postad 26 mars 2009 - 23:51
Unregistered50d3de4b
-
Unregistered50d3de4b
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Beställde en Mac mini igår, men såg nu att det endast ingår adapter för mini DVI -> DVI och jag har bara HDMI och VGA uttag. Går det att koppla på ytterligare en adapter, så att det blir:
Mini DVI -> DVI -> VGA eller Mini DVI -> DVI -> HDMI
Jag köpte en DVI-HDMI-kabel. http://www.webhallen...od.php?id=91638 Den fungerar bra med min nya Mac mini och mini-DVI till DVI-adapter.
Postad 27 mars 2009 - 08:36
Rodoga
-
Rodoga
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Har du HDMI kabel finns ju denna mini DVI till HDMI. http://www.kabelgiga...lar.asp?id=5933 mini DVI till VGA http://www.kabelgiga...lar.asp?id=5935
Redigerat av Rodoga, 27 mars 2009 - 19:11.
Postad 27 mars 2009 - 21:23
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Har vart lite sugen på en mini ett tag nu som center i vardagsrummet. Den viktigaste funktionen för mig är hur den fungerar med digital-tv. Jag kör boxer och tycker att det hade vart fint att kunna spela in och pausa. Att man skulle kunna ersätta tvixen och dvd-spelaren i samma förpackning är givetvis en bra bonus.
Jag är medveten om att jag måste köpa till en common interface (kortläsare) samt någon av dvb-t mottagarna. Någon här kanske har koll på hur pass bra det fungerar, bildkvalitet, smidighet etc?
Fungerar tv-biten smidigt är jag köpt
Postad 28 mars 2009 - 06:54
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Har vart lite sugen på en mini ett tag nu som center i vardagsrummet. Den viktigaste funktionen för mig är hur den fungerar med digital-tv. Jag kör boxer och tycker att det hade vart fint att kunna spela in och pausa. Att man skulle kunna ersätta tvixen och dvd-spelaren i samma förpackning är givetvis en bra bonus. Jag är medveten om att jag måste köpa till en common interface (kortläsare) samt någon av dvb-t mottagarna. Någon här kanske har koll på hur pass bra det fungerar, bildkvalitet, smidighet etc?
Fungerar tv-biten smidigt är jag köpt 
Kör iofs Comhem, men principen är ju den samma. Kör uteslutande Elgatos Eyetv idag och det fungerar mycket bättre än någon vanlig box jag testat. Du kan titta live, pausa, spola tillbaka och allt sådan jätte smidigt. Du ställer enkelt in hur stor buffer du vill ha så den spelar alltid in i bakgrunden när du tittar. Att spela in är väldigt enkelt. Du har ett intuitivt interface där du kan spela in genom EPGn eller genom sökord. Du kan till och med säga åt den att automatiskt spela in allt utefter vissa kriterier automatiskt eller en viss säsong av en serie (fungerar sådär). Kolla in Elgato.com för mer info.
Postad 28 mars 2009 - 14:45
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Amen de låter bra, ska kolla närmre på saken!
tack för infon btw
Postad 29 mars 2009 - 20:28
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Ja det ser ju spännade ut. Rent funktionsmässigt är ju en "mini-lösning" oslagbar, det tivlar jag inte på. Det enda som gör mig lite osäker nu är bildkvaliteten vid tv-tittande samt vid uppspelning av dvd. Det är verkligen synd att ingen butik i malmö demar det här på ett vettigt sett,, kommer ju själv köra upp bilden på en 50" så bra kvalitet på bilden är mycket viktitgt.
Jag har tidigare haft en pioneer lx61d pvr-box (som paja), nu kör jag den interna mottagaren i en lx5090. Båda dessa lösningar ger ju riktigt juste bild och det är här jag inte vill byta ner mig. I så fall köper jag mig nog en ny 61d iaf. Det tradiga är ju att man förlorar ju mycket extra i funktionsväg då... som vanligt, plus o minus
Phindus (eller nån annan), du kanske har lite koll på hur en bra pvr presterar i jämförelse med minin och elgatos prylar??
är lite svårt att köpa grisen i säcken för 10 000+
Postad 29 mars 2009 - 21:17
Mieron
-
Mieron
-
Forumräv
-
-
918 inlägg
Hej, är väldigt sugen på att byta ut min nuvarande HTPC mot en Mini.
Vad jag funderar lite över är huruvida bra det funkar med dubbla displayer, dvs LCD-TV och Projektor? Går det att köra dessa samtidigt dvs clone image? Måste man välja mellan displayerna?
Sen, funkar Apple Remote till annat än FrontRow, tex Plex? Har en tvix som jag tar mellan stugan och hemmet och skulle gärna göra likadant med minin.
Behovet av mini är enbart för film och foton, har TV genom annat och musiken kommer jag spela genom Logitech Duet.
Funderar på att köpa den billigare varianten av minin och byta ut disken mot en 500GB och därigenom spara in några hundringar och sen få en disk som extern lagring. Funkar detta bra eller är det inte att rekommendera?
Hoppas nån har svar på mina frågor!
// Mike
Postad 29 mars 2009 - 23:15
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Ja det ser ju spännade ut. Rent funktionsmässigt är ju en "mini-lösning" oslagbar, det tivlar jag inte på. Det enda som gör mig lite osäker nu är bildkvaliteten vid tv-tittande samt vid uppspelning av dvd. Det är verkligen synd att ingen butik i malmö demar det här på ett vettigt sett,, kommer ju själv köra upp bilden på en 50" så bra kvalitet på bilden är mycket viktitgt. Jag har tidigare haft en pioneer lx61d pvr-box (som paja), nu kör jag den interna mottagaren i en lx5090. Båda dessa lösningar ger ju riktigt juste bild och det är här jag inte vill byta ner mig. I så fall köper jag mig nog en ny 61d iaf. Det tradiga är ju att man förlorar ju mycket extra i funktionsväg då... som vanligt, plus o minus 
Phindus (eller nån annan), du kanske har lite koll på hur en bra pvr presterar i jämförelse med minin och elgatos prylar?? är lite svårt att köpa grisen i säcken för 10 000+
Jag har aldrig känt att bilden skulle vara dålig, men det finns ju en uppsjö av mottagare som kanske fungerar olika. Skulle ju tro att bilden om något borde bli bättre då du har mer hårdvara som kan bearbeta bilden. I Malmö så tror jag Kullander har demat elgato. Media Markt har också en hyffsad display av Apple-produkter. Kommer inte ihåg om de har någon TV-mottagare i Mac Minin de visar.
Postad 30 mars 2009 - 09:03
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Hej, är väldigt sugen på att byta ut min nuvarande HTPC mot en Mini.
Vad jag funderar lite över är huruvida bra det funkar med dubbla displayer, dvs LCD-TV och Projektor? Går det att köra dessa samtidigt dvs clone image? Måste man välja mellan displayerna? - Den nya minin stöder mirroring. Båda displayerna måste dock vara lika med samma pixelantal etc om du kör med mirroring.
Sen, funkar Apple Remote till annat än FrontRow, tex Plex? Har en tvix som jag tar mellan stugan och hemmet och skulle gärna göra likadant med minin. - Jag kör Plex med Apple Remote. Funkar utmärkt.
Behovet av mini är enbart för film och foton, har TV genom annat och musiken kommer jag spela genom Logitech Duet.
Funderar på att köpa den billigare varianten av minin och byta ut disken mot en 500GB och därigenom spara in några hundringar och sen få en disk som extern lagring. Funkar detta bra eller är det inte att rekommendera? - Minin är lite svårmeckad men du sparar mycket på att uppgradera själv, tänk på att sätta in max RAM då också när du ändå håller på. Det finns videoguider på nätet om detta.
Hoppas nån har svar på mina frågor!
// Mike
Postad 30 mars 2009 - 10:01
Eqwz
-
Eqwz
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej allihop!
Har nu läge funderat på att skaffa en Mini för att sköta allt i vardagsrummet gällande musik, film och bilder.
Dock har det dykt upp vissa frågor, har sökt dessa via google och ställt frågorna i diverse mac forum men inte fått något svar. Så hoppas på att få det här.
Frågorna under är för att vi vill använda Minin som vanlig CD-spelar, vi vill alltså inte slå på TV:n för att bara lyssna på en CD.
1. Hur lång tid tar det för den nya Minin (2gig ram) och PLEX att starta från det att jag trycker på on-knappen? (Vill ju inte vänta 5 min för att bara spela en CD)
2. När Minin och PLEX (PLEX är tänkt att auto starta) är startat kan jag då bara slänga i en musik-cd och trycka på play på remoten och så börjar den spela CD:n?
3. Finns det några kort-kommandon (kommer ha ett keybord kopplat till den) för att ejecta CD:n och sedan stänga av Minin?
Hårdvaru frågor:
4. Klarar gamla/nya Minin att streama 1080p via WIFI? (Kör en QNAP server med externa USB2 diskar som jag streamar allt från)
5. Hur är DVD:n i den nya Minin, läste på något forum att någon klaga på att den var högljudd, men andra sa att det antagligen var fel på den.
/ Erik
Postad 30 mars 2009 - 17:50
martiin82
-
martiin82
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Jag har aldrig känt att bilden skulle vara dålig, men det finns ju en uppsjö av mottagare som kanske fungerar olika. Skulle ju tro att bilden om något borde bli bättre då du har mer hårdvara som kan bearbeta bilden. I Malmö så tror jag Kullander har demat elgato. Media Markt har också en hyffsad display av Apple-produkter. Kommer inte ihåg om de har någon TV-mottagare i Mac Minin de visar.
Jo har faktiskt varit inne på kullander och forskat i saken, bor nästan granne med butiken. Men där var inte mycket till demo!(?) körde en apple tv på en liten lcd med en reklamslinga som rullade. Pratade med försäljaren om vad jag söker men han verkade inte så "kunnig" på detta område, visste inte ens vilka prylar man behövde för endamålet. Om jag säger såhär då, skiljer sig bilden på tv genom minin från om du skulle köra med tvns inbyggda digitalmottagare? Anledningen till att jag frågar är att mina tidigare upplevelser på tv genom datorer har varit ganska kassa. Bilden känns pixligare och inte lika följsam som vad jag är van vid.
Postad 30 mars 2009 - 18:46
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Se svar nedan. Hej allihop!
Har nu läge funderat på att skaffa en Mini för att sköta allt i vardagsrummet gällande musik, film och bilder.
Dock har det dykt upp vissa frågor, har sökt dessa via google och ställt frågorna i diverse mac forum men inte fått något svar. Så hoppas på att få det här.
Frågorna under är för att vi vill använda Minin som vanlig CD-spelar, vi vill alltså inte slå på TV:n för att bara lyssna på en CD.
1. Hur lång tid tar det för den nya Minin (2gig ram) och PLEX att starta från det att jag trycker på on-knappen? (Vill ju inte vänta 5 min för att bara spela en CD) - Minin är gjord för att stå på hela tiden, den drar extremt lite ström när den är i viloläge. Fördelen är också att man kan starta den på 2s från viloläge med fjärren.
2. När Minin och PLEX (PLEX är tänkt att auto starta) är startat kan jag då bara slänga i en musik-cd och trycka på play på remoten och så börjar den spela CD:n? - Systemet är inte optimerat för att spela CD rent funktionsmässigt, det är mycket enklare att rippa alla CD och sen spela från hårddisken. För att rippa extremt enkelt så kan man ställa in iTunes så att den vid inmatning av CD automatiskt rippar, hämtar låtnamn och sen spottar ut CDn utan ett enda knapptryck så det går väldigt smidigt. Finns CDn i iTunes så kommer Plex åt den också.
3. Finns det några kort-kommandon (kommer ha ett keybord kopplat till den) för att ejecta CD:n och sedan stänga av Minin? - Eject finns på tgtbordet. Ställ in minin så att den går i vila automatiskt efter valfri tid.
Hårdvaru frågor:
4. Klarar gamla/nya Minin att streama 1080p via WIFI? (Kör en QNAP server med externa USB2 diskar som jag streamar allt från) - Ja, men du ska ha ett 802.11n nätverk för att det ska funka utan pauser. Den nya minin har detta, inte de äldre. MEN - generellt sett så är det bättre att ha ett kabelnätverk, helst med gigabit-hastighet. Det minskar risken för strul ganska mycket.
5. Hur är DVD:n i den nya Minin, läste på något forum att någon klaga på att den var högljudd, men andra sa att det antagligen var fel på den. - Den är i stort sett helt tyst vid läsning av filmskivor.
/ Erik
Postad 30 mars 2009 - 20:06
Eqwz
-
Eqwz
-
Rookie
-
4 inlägg
Tusen tack för det snabba svaret!!!
Det där med vilo läge verkar ju tokbra ju.
Får se vad tjejen säger om att rippa CD skivorna, jag är inne på den linjen men hon vill inte hålla på att knöla med TV:n, men då vet jag iaf att det funkar att bara väcka den och sedan köra en CD.
När det gäller nätverket så kör jag 802.11n, routern kör även gigabit-hastighet, dock ligger varadgsrummet en bra bit från routern (ca 25 meter) så får se om jag orkar dra en kabel till minin.
Bra att DvD är tyst, hatar nämligen saker som låter mycket.
/ Erik
Postad 31 mars 2009 - 08:09
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Skaffa en Iphone eller Ipod Touch och kör XBMC remote så behöver ni inte "knöla" med TV:en
Postad 01 april 2009 - 07:32
Eqwz
-
Eqwz
-
Rookie
-
4 inlägg
Hmmm har ju en iPhone, men jag använder ju den som telefon så lite svårt för tjejen att använda den när jag inte är hemma.  Får helt enkelt visa henne hur bra PLEX är så kanske det inte är så knöligt att slå på TV:n iaf
Postad 01 april 2009 - 16:14
gusax
-
gusax
-
Beroende
-
-
1 425 inlägg
Hmmm har ju en iPhone, men jag använder ju den som telefon så lite svårt för tjejen att använda den när jag inte är hemma. Får helt enkelt visa henne hur bra PLEX är så kanske det inte är så knöligt att slå på TV:n iaf 
Personligen tycker jag Xbmc/Plex är väldigt dåligt på just musik jämfört med Front Row. Xbmc känns mer Winamp än iTunes tycker jag. Drygt att hitta rätt låt, skitkrångligt att komma i och ur visualizer, spela slumpmässigt osv. För film är Xbmc utan tvekan hästlängder bättre än Front Row, men just musikdelen har jag väldigt svårt för.
Postad 03 april 2009 - 11:23
Greatkingrat
-
Greatkingrat
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Jag har tidigare skrivit att Plex ibland har problem att hitta rätt film, men jag har tidigare kunnat rätta till det genom att ändra namn på filerna, men nu förstår jag inte logiken. Jag har en mapp som heter "Futurama - Bender's Game (2008)", i den ligger en fil som heter "Futurama - Benders.Game.2008.720p.BluRay.x264.mkv", men Plex envisas med att påstå att det är "The Messenger: The Story of Joan of Arc"!? Hur lika är de namnen på en skala?
Postad 04 april 2009 - 08:19
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Jag har tidigare skrivit att Plex ibland har problem att hitta rätt film, men jag har tidigare kunnat rätta till det genom att ändra namn på filerna, men nu förstår jag inte logiken. Jag har en mapp som heter "Futurama - Bender's Game (2008)", i den ligger en fil som heter "Futurama - Benders.Game.2008.720p.BluRay.x264.mkv", men Plex envisas med att påstå att det är "The Messenger: The Story of Joan of Arc"!? Hur lika är de namnen på en skala?
Testa att döpa mappen och filen till exakt samma namn, förutom filsuffixet. Plex kan strula ibland om det är olika...
Postad 07 april 2009 - 00:05
exiz
-
exiz
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Nu är jag väldigt sugen på denna maskin..
men jag har en liten fråga, jag har idag en macbook (aluminuium) och jag har idag testat att koppla den via hdmi och har lite problem med upplösning om jag dubblerar skrivbordet, att det blir för stort eller hur man ska förklara.. KOmmer detta att varalikadant om jag köper en mac mini eller kommer det blir bättre?
Har en LG 50 PC1R.
Postad 07 april 2009 - 07:10
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Nu är jag väldigt sugen på denna maskin.. men jag har en liten fråga, jag har idag en macbook (aluminuium) och jag har idag testat att koppla den via hdmi och har lite problem med upplösning om jag dubblerar skrivbordet, att det blir för stort eller hur man ska förklara.. KOmmer detta att varalikadant om jag köper en mac mini eller kommer det blir bättre?
Har en LG 50 PC1R.
Du borde kunna ha olika upplösningar på olika skärmar i Macen (brukar jag köra med från min MBP). Dock är ju HDMI lite kinkigt ibland då den oftast endast tillåter 720p/1080i/1080p.
Postad 07 april 2009 - 09:11
Spoilern
-
Spoilern
-
Amatör
-
-
68 inlägg
"det blir för stort eller hur man ska förklara"
Testa att ställa in din TV på "just scan" eller liknande...
(tror det kallas bitmappat också?)
/ J.
Postad 07 april 2009 - 12:02
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Nu är jag väldigt sugen på denna maskin.. men jag har en liten fråga, jag har idag en macbook (aluminuium) och jag har idag testat att koppla den via hdmi och har lite problem med upplösning om jag dubblerar skrivbordet, att det blir för stort eller hur man ska förklara.. KOmmer detta att varalikadant om jag köper en mac mini eller kommer det blir bättre?
Har en LG 50 PC1R.
Testat kryssa i rutan "overscan" i OSX?
Postad 07 april 2009 - 18:16
exiz
-
exiz
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Testat kryssa i rutan "overscan" i OSX?
Ja det har jag gjort och då blir det ju för stort istället.. vad gör jag för fel?
Postad 08 april 2009 - 07:45
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Har en LG 50 PC1R.
Om jag fattat ditt problem rätt: Du kan ju egentligen bara ha en upplösning på datorskärmen och en på TV-skärmen om det ska bli bra (dvs native upplösning). Dessa är olika på dator och TV. Därför kan du ej använda skärmdubblering (dvs samma upplösning på båda). Du måste ha olika upplösning. Då kan du ställa in separat upplösning på dator och TV. På minin har du väl bara en skärm så då blir det enklare.
Postad 08 april 2009 - 11:07
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
SVT Play för Plex Hoppas det kommer till XBMC också
Postad 08 april 2009 - 11:11
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
SVT Play för Plex
Hoppas det kommer till XBMC också
Plugin-arkitekturen är ju ganska specifik just för Plex, men läste i en annan kommentar att http://code.google.com/p/xot-uzg/ kunde vara värt att kolla upp för XBMC användare som ville se SVT. XOT-Uzg.v3.2.0b3.zip behövdes tydligen också (OBS direktlänk till fil).
Redigerat av Phindus, 08 april 2009 - 11:13.
Postad 08 april 2009 - 22:51
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
SVT Play för Plex
Hoppas det kommer till XBMC också
Så grymt bra! Nu fattas bara en bättre musikuppspelare, ett spotify-plugin och Eye-TV integration så är Plex mer eller mindre fulländat!
Postad 09 april 2009 - 07:12
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Så grymt bra! Nu fattas bara en bättre musikuppspelare, ett spotify-plugin och Eye-TV integration så är Plex mer eller mindre fulländat!
Eye-TV jobbas det på (vilket det iofs gjorts länge) och Spotify har folk också börjat titta på. Tyvärr släppte ju Spotify endast sitt API till Linux, men förhoppningsvis kommer det till Mac OS X också inom snar framtid. Dock är det endast för betalande Spotify kunder.
Postad 10 april 2009 - 14:34
Greatkingrat
-
Greatkingrat
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Är det fler än jag som upplever Plex som ännu ostabilare efter senaste uppdateringen? Sedan jag uppdaterade har Plex varje gång jag försöker stänga av det, utan undantag, hängt sig, så jag varit tvungen att tvångsavsluta. Dessutom försvann alla "säsongsbilder" och signaturmelodier i TV-avdelningen, och den hämtar inte nya själv.
Postad 11 april 2009 - 23:57
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Är det fler än jag som upplever Plex som ännu ostabilare efter senaste uppdateringen? Sedan jag uppdaterade har Plex varje gång jag försöker stänga av det, utan undantag, hängt sig, så jag varit tvungen att tvångsavsluta. Dessutom försvann alla "säsongsbilder" och signaturmelodier i TV-avdelningen, och den hämtar inte nya själv.
Tvärtom skulle jag vilja påstå! Plex fungerar mycket bättre för mig, hänger sig nästan inte alls längre och tv-serie sektionen fungerar väldigt mycket bättre. Du kanske ska testa att ta bort Plex och dess library och installera om?
Redigerat av shapic, 11 april 2009 - 23:57.
Postad 12 april 2009 - 08:21
Greatkingrat
-
Greatkingrat
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Tvärtom skulle jag vilja påstå! Plex fungerar mycket bättre för mig, hänger sig nästan inte alls längre och tv-serie sektionen fungerar väldigt mycket bättre.
Du kanske ska testa att ta bort Plex och dess library och installera om?
Det verkar som om mina problem var tillfälliga, efter att jag skrev inlägget ovan så har allt fungerat igen, signaturmelodierna är kvar. Däremot så är fortfarande "seasonthumbs" för TV-serier borta, och det går inte att hämta hem nya, den hittar inga, men det kanske också är tillfälligt...
Postad 13 april 2009 - 19:58
flippmo
-
flippmo
-
Rookie
-
5 inlägg
Beställde en mac mini för några dagar sen nu, men kom på att jag inte har nån DVI port att koppla den till, därför undrar jag om de går att koppla till en VGA adapter till Mini DVI -> DVI adaptern, så att det blir:
Mini DVI -> DVI -> VGA
Eller måste jag köpa en Mini DVI->VGA adapter från apple?
Annledningen till att jag frågar är att jag läste på ett annat forum att de inte skulle gå, men tycker det verkar lite konstigt....
http://forums.macrum...ad.php?t=261839
Jag är också sugen på en Mini men undrar också något när det kommer till att koppla den till tv:n. Min Samsung klarar inte att pixelmappa bilden genom HDMI -> DVI. Då förmodar jag att det heller inte går genom Mini-DVI -> HDMI eller någon kombination som använder HDMI:n på tv:n. Som det är idag kopplar jag min PC VGA ->VGA och det går alldeles utmärkt. Kan det gå med Minin om jag använder en Mini-DVI - VGA adapter så det blir: Mini-DVI -> VGA -> VGA? Förstod man något av det? (mitt första inlägg: WOHO!)
Redigerat av flippmo, 13 april 2009 - 19:58.
Postad 13 april 2009 - 21:32
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Jag är också sugen på en Mini men undrar också något när det kommer till att koppla den till tv:n.
Min Samsung klarar inte att pixelmappa bilden genom HDMI -> DVI. Då förmodar jag att det heller inte går genom Mini-DVI -> HDMI eller någon kombination som använder HDMI:n på tv:n. Som det är idag kopplar jag min PC VGA ->VGA och det går alldeles utmärkt. Kan det gå med Minin om jag använder en Mini-DVI - VGA adapter så det blir: Mini-DVI -> VGA -> VGA?
Förstod man något av det?
(mitt första inlägg: WOHO!)
Välkommen till forumet!  Ja då, det går nog, eftersom du då får en vanlig VGA-signal.
Postad 14 april 2009 - 07:45
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Jag är också sugen på en Mini men undrar också något när det kommer till att koppla den till tv:n.
Min Samsung klarar inte att pixelmappa bilden genom HDMI -> DVI. Då förmodar jag att det heller inte går genom Mini-DVI -> HDMI eller någon kombination som använder HDMI:n på tv:n. Som det är idag kopplar jag min PC VGA ->VGA och det går alldeles utmärkt. Kan det gå med Minin om jag använder en Mini-DVI - VGA adapter så det blir: Mini-DVI -> VGA -> VGA?
Förstod man något av det?
(mitt första inlägg: WOHO!)
Apple säljer både mini-DVI->VGA och Mini DisplayPort->VGA som givetvis skall fungera. Det som diskuterades i det andra forumet är intre relevant om man använder en av dessa kablar. På MacMinins sida står det dessutom: Mini DisplayPort- och mini-DVI-utgångar med stöd för DVI, dual link-DVI och VGA-video via adaptrar.7
så du kan nog vara lugn. Välkommen hit!
Postad 28 april 2009 - 14:21
Unregisteredd27cb1cb
-
Unregisteredd27cb1cb
-
Användare
-
-
118 inlägg
Jag är supertrött på min supertrötta hem-pc med WMC och känner inte för att köpa ytterligare en Tvix. Jag orkar heller inte läsa igenom hela tråden (märks det att jag är trött på detta??)  ), dock älskar jag min iMac, så jag frågar kort och gott:
Finns det något "hjälp" någonstans om vilka program man bör ha om man vill ha en Mac Mini som mediaspelare? Jag vill spela upp .mkv-filer, avi-filer och ha subtitles och gärna en funktion som liknar Tvixie (visar en liten jpg bild med info om vad det är för film).
Och räcker det med Mac Mini 2.0GHz : 120GB för att köra 1080p eller 720p filmer?
Postad 28 april 2009 - 14:55
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3 037 inlägg
Postad 28 april 2009 - 15:01
Unregistered50d3de4b
-
Unregistered50d3de4b
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Och räcker det med Mac Mini 2.0GHz : 120GB för att köra 1080p eller 720p filmer?
Jag har den datorn och använder Plex som gränssnitt. Snålt av Apple att inte skicka med en fjärrkontroll med datorn. Kanske har du redan en sådan till din iMac.
Postad 28 april 2009 - 15:08
Unregisteredd27cb1cb
-
Unregisteredd27cb1cb
-
Användare
-
-
118 inlägg
Jag har den datorn och använder Plex som gränssnitt. Snålt av Apple att inte skicka med en fjärrkontroll med datorn. Kanske har du redan en sådan till din iMac.
Kan man använda fjärren med Plex??? Isf blir jag mäkta förvånad....  och glad.  Plex!!!!
Tack! Så det är bara Plex som behövs? Inte några andra 9406708978 stöd-program som jag är van att man måste ha på PC.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|