Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygg egen boxerantenn av en antennsladd!

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 May 2005 - 19:44

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Första april hittade jag en sida på internet där nån tysk beskrivit att man kan göra sig en antenn för marksänd tv av en vanlig antennkabel.
Pga datumet så tvekade jag att prova men sen kunde jag inte låta bli :huh:

Det ska enligt tester gjorda av ovan nämnda german funka precis lika bra om inte bättre än vanliga bordsantenner och jag måste säga att min "antenn" fungerar precis lika bra som min bordsantenn från biltema. Därför var jag ju tvungen att skriva dit hur man gör här ifall någon annan vill testa.

För tillverkning behövs:
1 st antennkabel i valfri längd.
Kniv,sax eller kanske t.o.m. kabelskalare
Antennplugg att skruva fast i änden som ska in i digitalboxen

Tillagning:
Skala av 12,5 cm av det vita skyddshöljet ytterst på antennkabeln UTAN att skada nätet av småtrådar eller den där aluminiumfolien som finns innanför.
Dra försiktigt tillbaka nätet av småtrådar över den vanliga vita plasten "bakom" snittet så att du får 12,5 cm med nät liggandes utanpå antennkabeln.
Vik även tillbaka aluminiumfolien över nätet.
Nu är det bara den mjuka plasten kring kopparledaren kvar. Skär försiktigt runt om den så att du kan dra av den från kopparledaren.

Om mina instruktioner var vettiga så ska detta resultera i att du har 12,5 cm kopparledare som pekar ut från kabeln åt ena hållet och 12,5 cm nät+aluminiumfolie som ligger bakåtvikta åt andra hållet över kabeln i 12,5 cm.
Jag vill minnas att ju närmare dessa 12,5 cm åt båda håll man kommer desto bättre blir "antennen".

Sen är det bara att sätta tejp/genomskinlig krympslang runt de 12,5 cm "nät" som veks tillbaka så att det sitter fast om själva sladden.

Skruva dit antennpluggen i andra änden och prova den nya antennen!

Det svåraste momentet för mig var helt klart att försöka vika tillbaka det där nätet över kabeln igen, det förstår jag fortfarande inte hur man ska lyckas med utan att tvinna upp nätet. Jag gissar att ju bättre man viker tillbaka nätet, desto bättre signal får man.

Den stora fördelen men den här antennen är förutom priset att den är väldigt enkel att gömma undan i t.ex. en kabelkanal bara man placerar kabelkanalen där antennen har mottagning. Sen påstås den ju även kunna ge bättre mottagning än en vanlig bordsantenn och då kan det ju vara extra roligt att ha gjort den själv :blink:

Jag ska se om jag kan hitta tillbaka till den där tyska sidan och länka till en bild av antennen och kanske även låna en digitalkamera och fota min egen antenn så blir det nog lite lättare att förstå hur det "ska" gå till...

Postad 01 May 2005 - 21:30

Onk
  • Onk
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0
Jag ser gärna bilder på detta. :blink:

Postad 01 May 2005 - 22:50

Unregistered1a62e592
  • Unregistered1a62e592
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Väntar med spänning :blink:

Om det nu funkar bra, så är det ännu ett bevis på hur dåliga vissa bordsantenner kan vara?

Postad 03 May 2005 - 12:49

Unregistered1a62e592
  • Unregistered1a62e592
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Hur går det gusax? Blir det någon bild på härligheten?

Tycker sådana här expriment är hel-goa :unsure: Annars får jag väl själv försöka få tid över till att testa detta idag.

Postad 03 May 2005 - 17:28

Unregistered1a62e592
  • Unregistered1a62e592
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0
Har testat detta nu, faktiskt :unsure: *fniss*

Det funkar faktiskt, men frågan är om det är lönt att göra den här "antennen". Enligt egen "upplevelse" är mottagningen iallafall bättre än att bara sätta kontakten på en sladd. Man kan nog säga att den här antennen är snäppet sämre än en vanlig bordantenn.

Om den nu lämpar sig för någon, så är det isåfall riktigt fattiga människor (typ som jag) som inte vill ha nån bodsantenn och bor ganska nära en sändare. Då funkar det nog hyfsat.
För mig som bor ca 3 mil från närmsta sändare funkar det inte särskilt bra. Jag fick mottagning på "Kanal 5" på mitt Boxer abbonemang. Dock betydligt sämre än min gamla kombiantenn som jag har inslängd på vinden pga ett brustet antennfäste...

Sammanfattningsvis:
Det funkar, men det funkar ungefär lika bra som den ser ut.

EDIT
Tog bort bägge bilderna för att försöka rädda lite av min redan hårt åtgångna heder. Gjorde skitfel och återkommer med nya bilder inom kort...

Redigerat av Unregistered1a62e592, 03 May 2005 - 19:37.

Postad 03 May 2005 - 18:58

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
HA HA HA det var ju riktigt snyggt :(

Jag måste låna en digitalkamera alltså en bild säger ju mer än 1000 av mina uppenbarligen dåligt valda ord :unsure:

Den där skruvgrejen ska vara på andra hållet... antennkabeln ska "sluta" i antennen du just tillverkat.
Pluggen skruvar du fast som vanligt i andra änden precis som om det vore en vanlig antennsladd :)

Postad 03 May 2005 - 19:02

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Har du verkligen gjort rätt? Som jag fattade det så skulle man montera antennkontakten precis som vanligt i ena änden på antennkabeln och i andra änden göra själva antennen och då med koppartråden längst ut och sen nättrådarna och aluminiumfolien. Som du har nu så har ju inte nättrådarna och folien någon kontakt med antennuttaget på boxen. Sen bör nog antennänden placeras vid ett fönster för att fungera bra.

Postad 03 May 2005 - 19:36

Unregistered1a62e592
  • Unregistered1a62e592
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0

HA HA HA det var ju riktigt snyggt  :D

Jag måste låna en digitalkamera alltså en bild säger ju mer än 1000 av mina uppenbarligen dåligt valda ord  :)

Den där skruvgrejen ska vara på andra hållet... antennkabeln ska "sluta" i antennen du just tillverkat.
Pluggen skruvar du fast som vanligt i andra änden precis som om det vore en vanlig antennsladd  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, din förklaring gjorde ju så jag gjorde skitfel :unsure:

Förstår hur jag ska göra nu... mummel...

Har du verkligen gjort rätt? Som jag fattade det så skulle man montera antennkontakten precis som vanligt i ena änden på antennkabeln och i andra änden göra själva antennen och då med koppartråden längst ut och sen nättrådarna och aluminiumfolien. Som du har nu så har ju inte nättrådarna och folien någon kontakt med antennuttaget på boxen. Sen bör nog antennänden placeras vid ett fönster för att fungera bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Samma sak igen... Jag har gjort fel.

Men det häftiga var att detta faktisk funkade trots jag gjort skitfel :D

Återkommer om ett tag med en ny variant. Och nån ny bild också.

Postad 03 May 2005 - 19:41

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Va har du tagit bort bilderna! De var ju skitbra!
Jag har sparat dem iaf, ett gott skratt förlänger livet :(

Men det är ju mitt fel att du gjorde fel så jag lägger inte tillbaka dem :unsure:

Nu har jag varit iväg i duggregnet och lånat en digitalkamera så här är fotona:

Postad bild
Pga lite oklarheter så kommer här ett förtydligande: i den här änden ska antennkontakten skruvas fast :)

Postad bild
Min folie syns knappt för hela nätet och folien hamnade på "baksidan" av kabeln. Det var som sagt den svåraste biten...
Jag har tejpat fast den mot väggen bara.

Edit: länkade till bilderna från en hemsida.

Redigerat av gusax, 03 May 2005 - 19:54.

Postad 03 May 2005 - 19:49

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

HA HA HA det var ju riktigt snyggt  :D

Jag måste låna en digitalkamera alltså en bild säger ju mer än 1000 av mina uppenbarligen dåligt valda ord  :)

Pluggen skruvar du fast som vanligt i andra änden precis som om det vore en vanlig antennsladd  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Det var väl inget fel på gusax förklaring.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 03 May 2005 - 21:07

Unregistered1a62e592
  • Unregistered1a62e592
  • Användare

• 233 inlägg
  • 0

HA HA HA det var ju riktigt snyggt  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var väl inget fel på gusax förklaring.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Aroskillen:
"Det var väl inget fel på gusax förklaring."

Nä... Jag tror inte gusax tog det så heller. Förlåt om jag skrev oklart. Jag bara menade att det hade gått att förklara det ännu bättre, så t.o.m. lilla jag hade fattat rätt.
No hard feelings?

MEN! Har testat rätt sätt nu, men skillnaden är (hör och häpna) marginell... Fick lika "bra" mottagningen med min version som var vänd på fel håll.

Ny sammanfattning:
Köp en riktig antenn... :D

Tack för ett trevligt expriment gusax!

Postad 04 May 2005 - 07:58

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0
Jag håller med, köp en riktig antenn!

Det här är ju mest kul för att se att en så ful grej verkligen funkar :unsure:

Postad 04 May 2005 - 08:59

m1cke
  • m1cke
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0
Skall faktiskt testa detta.. Måste ha min bordsantenn på katternas klöstorn framför balkongdörren för att få bra mottagning (och den är inte jättebra ändå)

Här skulle jag kunna fästa denna mot fönstret bakom gardinen, så syns den inte och skulle placeringsmässigt ha bättre chans till bra mottagning..

Annars så kan jag dra ut den på balkongen och koppla in balkongräcket som antenn..

Postad 11 August 2005 - 11:29

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
Var tvungen och testa.
Bor i Stlm med fri sikt till Nacka masten har Force 530T som är kräsen på sig. styrka.

Före: en Tak UHF antenn från Classe för 300 Sek.
Efter: en skalad 12.5 cm kabel stump.

Före:
Kanal
50=94%
53=98%
55=92%
56=95%
59=97%

0% på bitfel på alla kanaler

Efter:
Kanal
50=94%
53=96%
55=79%
56=92%
59=70%

hög % bitfel endast på kanal 59 annars funkar det mycket bra :lol: :D ;)

Eftersom jag tänkt skaffa fler boxar kommer jag nog testa att köra med
kabel stump i stället föra att dra kabel från taket till alla rum :)

Postad 11 August 2005 - 13:04

THX007
  • THX007
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Slängde upp en UHF antenn från Clas ohlson som jag ska ha till Digitalboxen i köket när jag testade vilka kanaler som jag kunde få in analogt så fick jag även in SVT 1 som ligger på VHF med pefekt bild på UHF antennen.
Kanske det enda som behövs för att få bild är lite metallskrot fäst på en pinne om man nu inte bor allt för långt från sändarn.

Har för mig att 1998 när digitala marknätet startade så körde Senda numera Boxer en reklam där man gick ut med att man kunde skrota sin antenn, för digital-tv behövde knapp någon signal alls, kanske någon med en Nokia 9820T som var den enda mottagaren 1998 kan bekräfta att det funkar bra utan antenn :)

Postad 11 August 2007 - 08:29

oxyerol
  • oxyerol
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Funkar klockrent.
Hade köpt en aktiv bordsantenn på claes ohlson men den åker tillbaka fortare än......
modifierade min med att ta vanlig aluminiumfolie för skärmen.

Stort tack för tipset ni har sparat 150:- spänn åt mig ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.