Postad 06 May 2005 - 18:05
Postad 06 May 2005 - 18:16
Om inte annat kan du pröva det här knepet, ställ subben där du brukar sitta och spela något basigt, kryp nu runt på golvet och lyssna, där det låter bäst skall den stå.
Har inte prövat detta själv men det skall visst fungera.
Redigerat av dj.allan, 06 May 2005 - 18:25.
Postad 06 May 2005 - 18:17
Postad 06 May 2005 - 18:21
Detta är mycket varierande från rum till rum. Generellt gäller att man får mer bas om subben ställs i ett hörn men det behöver inte betyda att man får bäst kvalitet på basljudet. Det finns bara ett sätt att ta reda på vad som är bäst för just ditt rum och det är att testa olika placeringar. Där du tycker att basen låter bäst, där är rätta placeringen. Jag testade först olika placeringar i fronten men det visade sig sen att det lät bäst med subben placerad i linje med soffan utmed en av långväggarna med fasen ställd på 180 grader. (kolla mitt galleri) Sen krävs det ju förstås en del rattande på nivåerna o.s.v. innan det blir helt bra.
Lycka till!
Edit: oj, tre liknande svar inom några minuter
Redigerat av Unregistered908f6ab1, 06 May 2005 - 18:22.
Postad 09 May 2005 - 19:39
Postad 17 July 2008 - 00:31
Har just köpt en sub. 12 tummare och har placerat den i ett bakre hörn i rummet. Och när jag lyssnar på musik så låter det som att basen kommer från frontarna..
Så nu till en dum fråga.. vart ska basen komma ifrån? Ska den bara finnas eller ska den studsa fram ifrån?
Postad 17 July 2008 - 08:50
Frekvenser under 75-80 Hz är svåra att riktingsbestämma, men upplever du det som om ljudet kommer framifrån så brukar det vara en liten indikation på att din placering fungerar och du har lyckats med konststycket att integrera subwoofern med dina övriga högtalare.
MVH
/Chuck
Postad 17 July 2008 - 10:21
Det kan vara som du beskriver men det behöver inte alls vara så. De två väggarna i hörnet förstärker subbens frekvenser och därav blir basen högre. Detta tillåter att man kan sänka volymen på subben och det i sin tur innebär att subben spelar med mindre distorsion, dvs renare.Jo, den skulle antagligen höras mer, men det är tveksamt om den skulle låta bättre. Min erfarenhet är att om man placerar den i ett hörn så blir basen högre men samtidigt bumligare, men det beror ju lite på hur porten sitter oxå.
Jag tycker man skall utgå från hörnen i rummet, låter det bra så erhålls oftast det bästa/renaste ljudet därifrån.
Postad 20 July 2008 - 13:00
Det beskriver låter precis som det man vill ha det.
Frekvenser under 75-80 Hz är svåra att riktingsbestämma, men upplever du det som om ljudet kommer framifrån så brukar det vara en liten indikation på att din placering fungerar och du har lyckats med konststycket att integrera subwoofern med dina övriga högtalare.
MVH
/Chuck
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
22 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?