Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmabio i litet rum, med liten budget

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 May 2005 - 15:15

snl
  • snl
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Det är så att jag skulle vilja ha tag i ett Hemmabio-paket, alltså högtalare+receiver som klarar minst DTS 5.1. Jag kommer nog koppla det till datorn så jag funderar lite på om man skall köpa datorhögtalare med inbyggd receiver då eller ett rent hemmabio-paket. Jag kommer använda det till att spela mp3, dvd, hdtv, xvid osv. från datorn. Och det kommer vara i en 1:a på kring 20-30 m², det blir alltså ganska trångt med stora högtalare även om det skulle vara snyggt, och man behöver inte allt för mycket tryck i dem. Och budgeten är på ungefär 2000-3500.

PS. Jag är ingen finsmakare som måste ha ut max av ljudet, snarare mer åt det ekonomiska hållet, fast det kanske framgår :). DS.

snl

Postad 08 May 2005 - 15:28

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Lite OT, och inte riktigt svar på din fråga. men måste berätta att min situtuation har nästan vart den samma hehe.

Ok jag bor i en 1:a på 20kvm, totalt, där hall och badrum utgör nästan hälften.

Ungefär så började mitt resonemang för 4 månader sedan.
Budgeten, a, nån stans 3-4tkr. Det slutade med:
Infinity BETA50 + Infinity BETA C360 = ca. 10 000:-
Sen var min stärkare lite klen för detta så hittade jag ett rotel RMB-1066 fö 5000:-
Och sen lite kringprylar såsom:
Absorbenter för ca 500:- (betongväggar, eko, illa, därför absorbenter)
väggfästen för surrar ca 500
lite finare högtalarkabel till frontar och center, samt en signalkabel mellan DVD-stärkare som använd vid PCM-lyssning: 1200:-

Nåja. Nu är jag väl färdiginvesterad och ASNÖJD.

//Loofy

Postad 08 May 2005 - 17:21

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Det är så att jag skulle vilja ha tag i ett Hemmabio-paket, alltså högtalare+receiver som klarar minst DTS 5.1. Jag kommer nog koppla det till datorn så jag funderar lite på om man skall köpa datorhögtalare med inbyggd receiver då eller ett rent hemmabio-paket. Jag kommer använda det till att spela mp3, dvd, hdtv, xvid osv. från datorn. Och det kommer vara i en 1:a på kring 20-30 m², det blir alltså ganska trångt med stora högtalare även om det skulle vara snyggt, och man behöver inte allt för mycket tryck i dem. Och budgeten är på ungefär 2000-3500.

PS. Jag är ingen finsmakare som måste ha ut max av ljudet, snarare mer åt det ekonomiska hållet, fast det kanske framgår :). DS.

snl

<{POST_SNAPBACK}>

Du få nog svårt att få ihop ett komplett paket med alla delar för de summorna...
...om du inte köper ett datorpaket. Har ett logitech z-5500 hemma och det funkar finfint och allt för 3000:-! Oerhört prisvärt vill jag påstå...

Om du undrar något om det paketet så kan jag säkert svara, och är du mer intresserad sök på t.ex z-5500 review på google!

Edit: Och ett tips, skippa paketen på onoff och liknade...

/Jonathan

Redigerat av Jonathan H, 08 May 2005 - 17:23.

Postad 08 May 2005 - 18:13

snl
  • snl
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
har varit runt på lite sidor och kollat lite på Centrum Titan 500/ Satellite 330 eller Centrum Titan 500/ Ophelia 240 den sistnämda kanske är lite för stort för mig, men är mycket snyggare än det första paketet. Men hur blir DTS 6.1 när man, som i detta paket, bara har 6.0?
Har även kollat in z-5500, och det verkar ju onekligen intressant.
Men är ganska kluven, låter ju lite som lågkvallite med receiver och högtalare för 3400kr. Då kanske z-5500 är ett bättre alternativ. Någon som testat något av paketen från netonnet, eller liknande som kan komma med någon kommentar.

Vad det gällar alla dessa dvd-med-inbyggd-receiver-och-högtalare från elgitanten och liknande, så har jag insett att inte ens jag skulle nöja mig med något sånt.

snl

Postad 08 May 2005 - 18:19

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • Forumräv

• 753 inlägg
  • 0
Blir svårt när man har så pass tight buget. Mitt förslag är att du köper Dynavoice Magic F-6 för 2tkr, nedan ser du en recension av JB.
Tyvärr har du inte mycket över till förstärkarn och då är ditt enda alternativ begangnat om du inte vill överskrida budgeten.

https://www.minhembi...showtopic=94364

Redigerat av Unregistered0ac7936c, 08 May 2005 - 18:20.

Postad 08 May 2005 - 18:25

Jonathan H
  • Jonathan H
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

har varit runt på lite sidor och kollat lite på Centrum Titan 500/ Satellite 330 eller Centrum Titan 500/ Ophelia 240 den sistnämda kanske är lite för stort för mig, men är mycket snyggare än det första paketet. Men hur blir DTS 6.1 när man, som i detta paket, bara har 6.0?
Har även kollat in z-5500, och det verkar ju onekligen intressant.
Men är ganska kluven, låter ju lite som lågkvallite med receiver och högtalare för 3400kr. Då kanske z-5500 är ett bättre alternativ. Någon som testat något av paketen från netonnet, eller liknande som kan komma med någon kommentar.

Vad det gällar alla dessa dvd-med-inbyggd-receiver-och-högtalare från elgitanten och liknande, så har jag insett att inte ens jag skulle nöja mig med något sånt.

snl

<{POST_SNAPBACK}>

Personligen tror jag att netonnet paketen är lite för mycket fö pengarna... det är helt enkelt för billigt för att kunna hålla någornlunda kvalite. Jag var i samma sits som du för bara ett par månader sedan och i samma sits som loofy för ytterligare några månader tidigare... jag funderade på en reciver och köpa till högtalare. Bland alternativen fanna centrum-paketen. Men efter att ha läst minst sagt delade meningar om dessa så föll de bort.

Så hittade jag z-5500... alla verkade mycket nöjda och jag började kolla runt efter det. Läste recensioner och här på forumet. Då beslutade jag mig för att lägga reciver och högtalare åt sidan, främst för att reciver (3000) front (2-3000) center (1500) och sub (2000-2500) skulle bli så öerhört mycket dyrare. Visst kan man ta en del i taget, men jag kände att, jag provar z-5500 och räcker det inte till så får det flytta till datorn. Positivt överraskad blev jag när jag spelat in det och annvänt det några veckor. Jag är helnöjd med mitt köp, men kommer att uppgradera senare. Och då för z-5500 flytta till datorn...

Så till din fråga: Att titta på film utan sub är som det låter. Basen skickas till frontarna och djupbasen försvinner om inte det är några riktigt kompetenta frontar.
Visst missar man en del, men det går nog bra ändå!

Postad 09 May 2005 - 08:38

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Z5500 är ett mycket bra budgetval, skulle hellre välja det än någon skräpreceiver och högtalare från Netonnet, satteliterna är ju dessutom ypperligt enkla att placera ut i ett litet rum. Hade själv ett 5.1 Logitech system när man var fattig student, det fungerade mycket bra, tycker det är överdrivet med golvare i en liten lägenhet egentligen, visst är det alltid roligt med golvare till vanlig stereolyssning, men till hemmabio är det inte nödvändigt om man använder sig av sub, då får man fram djupbasen ändå.

Postad 09 May 2005 - 09:18

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Något lite över din budget men klart värt att spara 495 kr till.
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1427

Redigerat av Unregistered0917eae3, 09 May 2005 - 09:19.

Postad 09 May 2005 - 09:32

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Något lite över din budget men klart värt att spara 495 kr till.
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=1427

<{POST_SNAPBACK}>

Kan inte annat än hålla med... :)

Mvh JB

Postad 09 May 2005 - 15:38

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Skulle också föreslå att du köper en billigare yamaha reciever då jag tycker dessa är mycket prisvärda och till dessa något högtalarpaket från Proson, dynavoice eller liknande. Köpte själv ett liknande paket (fast lite dyrare) för några år sedan som jag har varit mycket nöjd med, ska dock sälja det nu då jag har fått råd med en rejäl uppgradering. (är du intresserad har jag en yamaha 530 till salu)

MVH Håkan

Redigerat av snowspace, 09 May 2005 - 15:46.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.