Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton Ergo RC-L

53 svar i tråden
Tara Labs Prism 55 (RCA-kablar) 1 9,33 (3) Inga priser

Skickat 10 maj 2005 - 18:15

Tänkte att eftersom vi inte har någon speciell officiell RC-L tråd, så hoppas ajg att moderatorer kan sätta denna som officiell RC-L tråd.

Här komemr diskuteras allt om just denna högtalare, jag vet att det kommit upp i många andra trådar, men har en "Officiell" tråd så blir de lättare att hitta info om denna högtalare.

Här kan vi dela med oss av tweak tips och elektronik som rekomenderas mm...

Tack för mig David

Skickat 10 maj 2005 - 18:17

*galler av.

*elektronik med EJ framfusigt mellanregister.(neutralt/varmare/fylliga hållet)

*koppar kablar av hög kvalitet, tex. AQ & transparents modeller.

*vinklade inåt en bit/bra bit.

*rc-box inkopplad.

*använda sig utav passande dämpningar i rummet tex. mattor/dämptyger m.m.

ett par av mina tips!!

/avancerar.

Det här inlägget har ändrats av avancerar 10 maj 2005 - 18:23

Skickat 10 maj 2005 - 18:19

Kom gärna med tips på elektronik och kablar.

Jag kommer imorgon att äga 2 par analog two från signalcable.

Om dryga 2-3 veckor efter inspelning kan jag säga vad ja tycker om dem....

har även bytt dvd så det kan möjligt inverka en del på ljudet också.

Det här inlägget har ändrats av Dragon Lord 10 maj 2005 - 18:20

Skickat 10 maj 2005 - 18:24

Silver kablage är inge fel till rc-l enligt mig som har ett par rc-l med just silver kablage.
Stora högtalare kräver stort rum.
front av är helt ok .
sätt dit ett par bra kablar istället för mässingsbläcken som sitter orginal.
Strömstarkt förstärkeri är att föredra .
Några små tips .
Mvh

Skickat 10 maj 2005 - 18:25

har bytt skit kablaget i mina rc-l mot den myt omspunna ekk kabel .

Skickat 10 maj 2005 - 18:28

Alltså inner kablaget då eller?

Blev det någon märkbar skillnad?

Guldbläcken som sitter där nu, blir det skillnad om man byter ut dem? isåfall vilka?

Vad rekomenderar ni för bläck isåfall?

Skickat 10 maj 2005 - 18:30

åfan x-12. kan du beskriva skillnaden ? och gärna vilka grejjor du kör med :lol:
dragon . ja guld/mässingsbläckena i bak på burkarna om man nu inte vill köra bi-wiring förstås....
mvh

Det här inlägget har ändrats av Buster.L 10 maj 2005 - 18:32

Skickat 10 maj 2005 - 18:30

"Guldbläcken som sitter där nu, blir det skillnad om man byter ut dem? isåfall vilka?"

"Vad rekomenderar ni för bläck isåfall?"

AQ:s små jumpers.

/avancerar.

Det här inlägget har ändrats av avancerar 10 maj 2005 - 18:32

Skickat 10 maj 2005 - 18:35

ja men blir det skillnad till det bättre med andra bläck om man nu inte kör biwire?

Upplever ni förbättring när ni kör biwire förresten?

och isåfall har ni kört singel biwire eller en "riktig biwire kabel"?

Det här inlägget har ändrats av Dragon Lord 10 maj 2005 - 18:40

Skickat 10 maj 2005 - 19:13

min setupp
denon dcd1460
nad 106
nad 208
kablage
dls ultimate+rca home made
tara labs prime bi-vire
kopplat i bi-amp
det man kan höra en liten skillnad på är diskanten som rullar av lite bättre änn vad den gör med orginal kablarna .

Skickat 10 maj 2005 - 20:03

Man tycker ju att internkablaget ska ha stor inverkan på ljudet, har t.ex supra ply till basen så tycker ja nästan man ska ha det som inner kablage till basen också.

Vad rekar ni för något under högtalarna?

super spikes?
medföljande spikes?
SD fötter?
matta?
matta + någon form av sten/platta?
direkt på golvet?

Vad gav bäst resultat för er?

Läste om någon som fått bäst resultat på sd kuddar +höjnings stas av nått slag där bak och sedan super spikes fram.

Det här inlägget har ändrats av Dragon Lord 10 maj 2005 - 21:32

Skickat 10 maj 2005 - 22:38

andvänder hemgjorda silikonkuddar funkar bra plus att det är biligt

Skickat 10 maj 2005 - 22:46

japp!, ställ dom på gummi/silikon kuddar.

/avancerar.

Skickat 10 maj 2005 - 23:08

De medföljande spikesen är ungefär lika bra som kablaget till boxen, jag använde dämpfötter och var nöjd med dem förutom det faktum att de var lösa så det var lite krångligt när man skulle flytta högtalarna. Om man har ett golv som gärna "spelar med" så kan man ta till lite hårdare metoder, t.ex. stenplatta på dämpfötter och RC-L stående på plattan via Superspikes eller andra dämpfötter.

Analoga kablaget till boxen spelar rätt stor roll, jag testade flera olika och fick bra resultat med Tara Labs Prism 55 och Esoterisk Hifis egna RCA-kabel.

Audioquest Slate hade för dåligt mellanregister.
Audioquest CV-4 fungerade riktigt bra för mig. Det är en "riktig biwire-kabel", men jag använde dubbla CV-4 både när jag biwirade och när jag biampade.
Eichmann Tech. eXpress 6 var ytterligare ett steg upp.

Jag hade planer på att riva ur delningsfiltren och köpa ett externt aktivt sådant, sedan köra aktivt triampat. Eventuellt byta ut diskanten mot en banddiskant, Aurum Cantus näst bästa, men det blev högtalarbyte istället...

Skickat 10 maj 2005 - 23:15

taralabs har jag också hört ska vara bra,själv fick de bli signalcable.

Kommer jag att ha kvar rc-l blir det siganlcable ht kablar med.

Sen det med att riva ut delnings filter mm har jag läst om tidigare, en på hififorum som gjorde det, moddade så de övre registren blev bättre men, dumt nog så tog han bort djupbasen vilket för mig är out of league. Fattar inte varöfr han tar bort det som gör denan högtalare unik.

Skickat 11 maj 2005 - 08:01

Även jag körde mina på kuddar, vilket gav ett lyft i mitt rum. Kärde även ett tag med tommys förslag med betongplatta, en åkte ut pga tofflighet.
Däremot funkade invinkling inte alls.

Skickat 11 maj 2005 - 08:34

När ni t.ex köpte sd kuddar, höll ni på med att mäta vikten och sånt också eller satt ni dem bara under högtlaren någonstans där det såg bra ut?

Skickat 11 maj 2005 - 15:48

har nu fått hem analog two signal kablar. Bilder kommer ikväll, hinner inte testa dem så mycket för jag ska bort, men inkoppling till min sketna philips cd spelare blir det iaf.

Panasonic S97 är på väg, ska vara likvärdig med min förra denon 2200 i ljudet.

Tips på cd spelare?
moddad s97 kanske?
xindak dac 3
original 2008?

Skickat 11 maj 2005 - 17:34

Marmorplattor med möbeltassar under ställer jag mina rc-l på med sina spikes,vilket gör dom väldigt stadiga samt flyttbara.
Ljudet tycker jag blir mkt bra ialf inte sämre än med sd-kuddar.
Bör tillägga att jag har parkett.
Placering ca 1m front till bakvägg, sidovägg ska man nog ta så långt ifrån man kan utan som står för tätt i hop..
i mitt rum så kan jag bara ha ca 75cm från diskant till sidovägg.
Lika bra ta alla mått..längd mellan diskant till diskant 2.30m.
avstånd till lyssnings position 3.80m och lätt invinklade.
kan va kul och veta :)
Mvh

Skickat 11 maj 2005 - 21:41

Hej alla fellow RC-L ägare!
(med risk för att skriva fylleinlägg...)

Jag har inte bestämt mig vad jag ska ha för något under högtalarna.

1/ Soundcare superspikes
2/ Spikes + stenplatta + mjuk matta eller nått sånt
3/ Sonic Design mjuka dämpisar
4/ Valhalla dämpisar från hifiklubben

Alt.4 tror jag iofs är sämre än alt.3, men alt.4 ska tydligen vara lite stabilare att stå på.

Vilka tror ni på? Ni kör på olika allihop kanske iofs...

Mvh
Bosse

Skickat 11 maj 2005 - 21:44

Buster.L May 10 2005, 18:24 skrev:

Silver kablage är inge fel till rc-l enligt mig som har ett par rc-l med just silver kablage.
Stora högtalare kräver stort rum.
front av är helt ok .
sätt dit ett par bra kablar istället för mässingsbläcken som sitter orginal.
Strömstarkt förstärkeri är att föredra .
Några små tips .
Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Silver-kablage fungerar alldeles utmärkt sålänge de håller bra kvalitet. Marcus t ex. Silverlegerade kablar går dock bort på en gång. De gör RC-L:ernas redan knivskarpa diskant helt omöjlig att stå ut med.

Skickat 11 maj 2005 - 22:03

Syntheslizer: Menar du till högtalarna eller som signalkabel? Eller både och kanske?

Skickat 11 maj 2005 - 22:06

bosse_bula May 11 2005, 22:03 skrev:

Syntheslizer: Menar du till högtalarna eller som signalkabel? Eller både och kanske?

<{POST_SNAPBACK}>

Tänker främst på högtalarkabel.

Skickat 11 maj 2005 - 22:12

Fick rekomendrat av frank på signalcable att köra på denna.

http://signalcable.com/speaker_cable_list.html
Double Run (Shotgun) Bi-wire

silver resolution var lite ljusare men dock inte vass på något sätt. folket på hififorum är lyriska över detta märke.

har just fått hem analog two kablar från dem.

Skickat 11 maj 2005 - 22:23

tommypeters May 11 2005, 00:08 skrev:

De medföljande spikesen är ungefär lika bra som kablaget till boxen, jag använde dämpfötter och var nöjd med dem förutom det faktum att de var lösa så det var lite krångligt när man skulle flytta högtalarna. Om man har ett golv som gärna "spelar med" så kan man ta till lite hårdare metoder, t.ex. stenplatta på dämpfötter och RC-L stående på plattan via Superspikes eller andra dämpfötter.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka dämpfötter använde du?

Skickat 11 maj 2005 - 23:18

Någon som har en frekvens kurva på dessa högtalare.

Vill se om de verkligen går ner till 18 hz som de är specade till.

Skickat 11 maj 2005 - 23:20

Dragon Lord May 12 2005, 00:18 skrev:

Någon som har en frekvens kurva på dessa högtalare.

Vill se om de verkligen går ner till 18 hz som de är specade till.

<{POST_SNAPBACK}>

jag har det! på burken hemma tyvärr, kan slänga upp den i tråden på fredag... :)

mätningen jag har är med och utan boxen samt så visar den vilka punkter/var den korigerar!

Det här inlägget har ändrats av softman3 11 maj 2005 - 23:21

Skickat 11 maj 2005 - 23:36

Skulel de funka att byta ut diskanten och ändå köra på samma delningsfilter, eller får man samma ljud då?

Och om man skulle byta ut rc boxen mot annat filter,
skulle man kunna få samma djup bas egenskaper som man kan få när man kör med rc boxen?

Skickat 12 maj 2005 - 00:51

byter du diskanet är det väl att rekomendera att anpassa diskantens del i filtret.
att byta boxen blir svår!

den är ju en 4:e ordningens parallell filter samt subsonic filter från 30Hz och ner...
kan nog gå med en sån där beringer aktiv digital filter...
lyckman har en sån, kan ju kolla med han vad den kan...

frekvens kurvan jag har är endast för bassen och det är för att få en förståelse för boxens funktion. så du vet, men den kommer upp på fredag.

Det här inlägget har ändrats av softman3 12 maj 2005 - 00:56

Skickat 12 maj 2005 - 17:56

Anathema May 11 2005, 23:23 skrev:

tommypeters May 11 2005, 00:08 skrev:

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka dämpfötter använde du?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag testade en uppsättning puckar från Hama och de funkade bra, dock lösa så det var lite pill om man skulle flytta högtalarna.

Skickat 12 maj 2005 - 20:29

Har kopplat in mina analog two nu, först så lät det så ###### illa måste jag säga, men efter runt 20 timmar börjar det släppa.

Men nu till min förskräkelse så brusar/skrapar det ur ena högtalarens diskant.

Det här inlägget har ändrats av Dragon Lord 12 maj 2005 - 20:29

Skickat 12 maj 2005 - 20:38

Dragon Lord May 12 2005, 21:29 skrev:

Har kopplat in mina analog two nu, först så lät det så ###### illa måste jag säga, men efter runt 20 timmar börjar det släppa.

Men nu till min förskräkelse så brusar/skrapar det ur ena högtalarens diskant.

<{POST_SNAPBACK}>

det var väl inte den som skruvadev sönder så magneten ramlade ner i lådan

Skickat 12 maj 2005 - 20:52

Ärligt talat så vet jag inte, har ju varit iväg med högtalarna och flyttat runt så ja vet inte vilken av dem det var. men de skrapade ju inte hos john när vi testade, kanske blev efter vi spelade jätet högt med för steg slutsteg.

Skickat 12 maj 2005 - 20:57

prova andra singnal kablar och se om problemet kvar står man får andvända ute slutnings metoden det kan vara fel på kablar man köper .

Skickat 12 maj 2005 - 21:04

Ska köra dessa ett tag och kolal om de beror på inspelning,

ska testa switcha kablarna på cdn och se om de blir sprak i vänster högtalare.

märkte en sak nu, då ja kopplar in ena sidan ena kablen i receivern på cd och sen lägger ja fingret på andra änden så får ja en störning i högtlaarna, men kopplar jag på vilken anna ingång som hellst så är det knäpp tyst

Det här inlägget har ändrats av Dragon Lord 12 maj 2005 - 21:12

Skickat 12 maj 2005 - 21:13

Dragon Lord May 12 2005, 22:04 skrev:

Ska köra dessa ett tag och kolal om de beror på inspelning,

ska testa switcha kablarna på cdn och se om de blir sprak i vänster  högtalare.

<{POST_SNAPBACK}>

mycet bra ide av switcha kablarna till att börja med det kan lik väl vara cd spelarn som är boven.

Skickat 12 maj 2005 - 21:16

testade med lakrits då blev de störnings också, detta bara på cd in

reset av marantzen verkar ha löst störnings problemet, nu ska ja switcha kablarna

Inget fel på kablarna, det måste vara diskanten som har fått fri spel

Det här inlägget har ändrats av Dragon Lord 12 maj 2005 - 21:25

Skickat 12 maj 2005 - 21:31

då kan det vara den som magneten ramlade ur jag vet ej om talspolen var frilaggd
nar den ramlade av om den har varit det så kann den ha hamnat snet i magnet gapet
och då får man i regel skrap ljud men det gäller all element i regel
det kan bli så om man inte drar skruvarna med moment man får den sne helt enkelt.

Skickat 13 maj 2005 - 10:02

här är mitt tillskott... :)

Bifogade fil(er)

Skickat 20 december 2005 - 18:24

Jag driver idag mina RC-L med Yamaha DSP-AZ2 som är en tämligen strömstark hemmabioförstärkare. Jag tycker det låter hyfsat, men tror att det skulle kunna låta bättre med bi-ampning där basen får separat matning från "eget" slutsteg. Är detta rätt?

Skickat 20 december 2005 - 23:08

undrar hur du gjort med boxen till högtalarna, men rc-l behöver duktigt med kraft och då särskilt basen så visst kommer det bli en förbättring med ett slutsteg
rgds
matte

Skickat 20 december 2005 - 23:48

jag har kopplat boxen på pre out / main in

om man ska ha ett sep slutsteg för basen så lär jag få splitta signalen från boxen??

Skickat 21 december 2005 - 00:44

Grillen Dec 20 2005, 23:48 skrev:

jag har kopplat boxen på pre out / main in

om man ska ha ett sep slutsteg för basen så lär jag få splitta signalen från boxen??

<{POST_SNAPBACK}>

Så borde det bli, ja. Eller så sätter du boxen mellan signalkällan och förstärkaren, om du bara använder en signalkälla samt har flera pre-out på förstärkaren, annars har man ju inte vunnit något.

Skickat 23 december 2005 - 19:40

Hur ska man koppla boxen om man vill att den skall vara aktiv vid alla signalkällor? Dvs alltid "vara igång", oavsett vad man lyssnar på...

Om man loopar den via pre-out och main-in så måste man ju switcha ifrån t.ex. DVD till main-in (direkt 8-kanals) väl?

Skickat 24 december 2005 - 09:14

fackamato Dec 23 2005, 20:40 skrev:

Hur ska man koppla boxen om man vill att den skall vara aktiv vid alla signalkällor? Dvs alltid "vara igång", oavsett vad man lyssnar på...

Om man loopar den via pre-out och main-in så måste man ju switcha ifrån t.ex. DVD till main-in (direkt 8-kanals) väl?

<{POST_SNAPBACK}>

har du byglat föroch slutsteg om inte så kan du inte andvända boxen fullt ut till alla källor
såg i galleriet att det finns preout på förstärkaren men finns det preinn på den om inte så får du köra på tapeloop och då är det en källa som gäller .
har du ett separat slutsteg till rc-l så är det enklare att koppla och då kan man andvända alla källor.
preout på recivern till inn på boxen out på boxen till slutsteg och det är till main på boxen
det är tydligen ett vanlig misstag som många gör när dom köper ett par rc-l att man inte kollar upp
vad recivern har för inn och utgångar .

Skickat 24 december 2005 - 10:15

För- och slutsteg är ju i ett, det är ju en receiver. Jag har inget separat slutsteg. Suck... så jag kan alltså inte använda boxen fullt ut då. :blink:

x-12 Dec 24 2005, 09:14 skrev:

fackamato Dec 23 2005, 20:40 skrev:

<{POST_SNAPBACK}>

har du byglat föroch slutsteg om inte så kan du inte andvända boxen fullt ut till alla källor
såg i galleriet att det finns preout på förstärkaren men finns det preinn på den om inte så får du köra på tapeloop och då är det en källa som gäller .
har du ett separat slutsteg till rc-l så är det enklare att koppla och då kan man andvända alla källor.
preout på recivern till inn på boxen out på boxen till slutsteg och det är till main på boxen
det är tydligen ett vanlig misstag som många gör när dom köper ett par rc-l att man inte kollar upp
vad recivern har för inn och utgångar .

<{POST_SNAPBACK}>

Skickat 24 december 2005 - 10:36

på min stärkare har jag pre out och main in och med en funkar boxen alldeles utmärkt

Skickat 24 december 2005 - 10:42

Verkar bara som om jag har preout för 8 kanaler (7.1) och 8 channel direct input... Är jag körd? :blink:

Jag har tape inputs och outputs också om det spelar någon roll...

http://manuals.harman.com/HK/QuickStart%20...35RearPanel.pdf

Skickat 24 december 2005 - 11:25

Ingen som moddat strömförsörjningen till boxen? Den medföljande "bulan" är ju inget men blir imponerad av. Tror att man skulle kunna få ett rejält lyft med en stabilare matning. Ingen som provat?

God Jul

Det här inlägget har ändrats av Twotone 24 december 2005 - 11:28

Skickat 24 december 2005 - 11:33

Fackamato,

Detta skrev jag i en annan RC-L tråd. Kanske det kan hjälpa dig.

Citat

Hej.

Först nämner jag att samtliga nedanstående alternativ gäller endast 2-kanal stereo utan när man har för- och slutsteg.

Jag äger inga RC-L och har därför inget 100%-igt svar utan bara teorier. Vad jag vet så är det en box för endast lågnivåsignaler och då bör det inte spela någon roll om man kopplar den mellan cd och förstärkare eller mellan för- och slutsteg. Har man för- och slutsteg skall den naturligtvis i 1:a hand kopplas in där av flera skäl. Använd boxens main in och ut.

Nackdelen med boxen kopplad mellan cd och förstärkare är att boxen kan endast användas till cd-lyssning.

Det finns ett annat sätt att koppla om man har flera ljudkällor och inget för- och slutsteg. Det är att koppla boxen till förstärkarens tape in och out från boxens main in och ut. Tape in och ut på boxen är till för att ansluta ett kasett deck. Sedan har man tape-knappen intryckt hela tiden på förstärkaren samt väljer sedan på förstärkaren vilken ljudkälla man skall lyssna på.

Med andra ord kopplar man in denna box precis som man kopplar in en gammal hederlig eq.

/Heron

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Dressade PB13-Ultra
    cbjorkman
    2013-06-19 12:48:04
  • Krigrik
    2013-06-19 11:40:19
  • Krigrik
    2013-06-19 11:34:02
  • På sin plats!
    MrLelle
    2013-06-18 23:27:56
  • Moddnig klar..
    MrLelle
    2013-06-18 23:24:51
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.