Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Centrum Xamba 500

119 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Centrum Xamba 500 80GB (DVD-spelare) 1 6,33 (2) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 12 maj 2005 - 14:18

Kimka
  • Kimka
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Var inne på NetOnNets hemsida och såg en, för mig, intressant DVD inspelare: Centrum Xamba 500.

Är det någon i det här forumet som har erfarenhet/hör talas om den här maskinen? Bra? Skit? Bättre än VHS?

Skulle vara tacksam för respons.

Mvh Kimmo

#2

Postad 13 maj 2005 - 08:12

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag har beställt en. Blev lovad leverans mellan 16/5 - 20/5. Återkommer med info när jag har provat den lite.

#3

Postad 19 maj 2005 - 23:27

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Jag har beställt en. Blev lovad leverans mellan 16/5 - 20/5. Återkommer med info när jag har provat den lite.

<{POST_SNAPBACK}>

Väntar med spänning på en recension! Själv är jag lite skeptisk till märket, men jag blir gärna motbevisad och jag slår nog till om någon kan säga något bra om den här modellen.

#4

Postad 20 maj 2005 - 06:27

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Nu har jag haft apparaten i ca 1 vecka. Jag kan inte påstå att jag hunnit testa alla fuktioner, men jag kan delge mitt första intryck.

Kort och gott. Den verkar funka. Den har sina brister, men det är ju åxå den billigaste hårddiskinspelaren på marknaden för tillfället. Med tanke på det så tycker jag den är helt OK.

I mitt fall skulle den ersätta en pensionerad VHS-spelare och bara det faktum att man kan börja uppspelningen av ett program medan inspelningen fortsätter är ett stort lyft.

Några +:
+ Den verkar klara av det den säger sig klara av. Time shift funkar. Den kan spela åtminstånde vissa av mina DivX filmer. Jag har inte testat så mycket att jag kan säga vad som stöds och inte. Jag har tänkt göra en grundligare undersökning med tiden.

+ Tyst. Jag störs inte av fläktljudet.

+ Schysst finish. Jag tycker att den ser OK ut, om man bortser från fjärrens ganska plastiga intryck.

+ OK ljud och bild. Åtminstånde med mina mått mätt. Jag kan på inget sätt påstå att jag är någon virtuos i ämnet, men jag har inget att klaga på.

Några -:
- Det verkar finnas väldigt begränsade möjligheter att redigera inspelat material. På hårddisken kan man inte editera över huvud taget. Det enda man kan göra här är att kopera inspelade "filer" till DVD. Det går inte att slå ihop eller dela upp inspelningar. På DVD:n kan man skapa och dölja kapitel. Detta för att kunna ta bort t.ex reklam ur en film eller liknande. Jag antar att det man döljer fortfarande tar upp plats på skivan. Inte heller här kan man slå ihop eller dela upp "filer". Det är möjligt man kan stoppa in skivan i sin PC och mixtra med materialet där, men det är inget jag har möjlighet att prova. I vilket fall. Tycker man detta är viktiga funktioner ska man definitivt välja en annan modell.

- Ganska kass manual, men läser man den engelska varianten så går det ganska bra att gissa vad de menar. Jag kan inte påstå att jag har lusläst den, men detta är mitt första intryck.

- Menysystemet kan förbättras en hel del. Det känns omständigt och krångligt, men jag antar att man lär sig hitta med tiden.

- Fjärren känns plastig och gammalmodig.

Slutsats:
Jag tycker att detta verkar vara en helt OK budgetapparat. Är man ute efter editeringsmöjligheter eller andra mer eller mindre nödvändiga funktioner får man nog titta lite högre på prisskalan. Men är man ute efter en basic apparat som klarar många format och har gott om in och utgångar så är min åsikt, för tillfället, att denna är klart prisvärd. Jag har som sagt bara använt den en kort stund, men detta är mina första intryck.

#5

Postad 20 maj 2005 - 10:11

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Trevligt att fläktljudet är lågt, jag har hört att exempelvis Xamba 300 ska ha ett ganska högt fläktljud. Ett par frågor:

* Jag antar att du inte haft några problem med "Disk Protected"-buggen?
* NetOnNet påstår att den är regionsfri, har du haft möjlighet att testa region 1 skivor?
* Jag är själv helt ny på hårddiskinspelare, vet du var det är för slags disk som sitter i? Är det en helt vanlig dator-hd som man kanske kan uppgradera själv? I sådana fall finns ju ingen anledning att lägga 1.000 kr extra på ytterligare 80 gig. Eller?

Låter bra i övrigt tycker jag. Priset ligger ju mycket trevligt till för sådana som jag som mest är ute efter en apparat som "klarar jobbet" snarare än en high end maskin.

#6

Postad 20 maj 2005 - 10:39

Kimka
  • Kimka
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Det låter onekligen rätt bra, måste jag säga. För jag är ute efter en apparat som kan ersätta min gamla VHS.

Tackar så mycket för recensionen.

Mvh Kimmo

#7

Postad 20 maj 2005 - 13:32

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

* Jag antar att du inte haft några problem med "Disk Protected"-buggen?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej jag har inte sett till den. Har inte brännt så värst mycket på DVD än, men det lilla jag har provat har funkat.

* NetOnNet påstår att den är regionsfri, har du haft möjlighet att testa region 1

<{POST_SNAPBACK}>

Nej inte än. Jag har tänkt att göra det så fort jag får tag på en reg 1 skiva. Jag har inga själv.

* Jag är själv helt ny på hårddiskinspelare, vet du var det är för slags disk som sitter i? Är det en helt vanlig dator-hd som man kanske kan uppgradera själv? I sådana fall finns ju ingen anledning att lägga 1.000 kr extra på ytterligare 80 gig. Eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte vad det sitter för disk i den. Jag gissar på att det är en vanlig HDD. Däremot är jag skeptisk till att man kan byta ut den mot en större. Antagligen stöder inte mjukvaran det. Man jag vet inte... Det är väl bara att prova ;-)

Jag funderade på att köpa varianten med en större HDD men kom fram till att 80GB räcker för mig. Den ersätter som sagt en VHS och HDD:n rymmer i storleksordningen 10 ggr fler timmar inspelat material (med för mig godtagbar kvalitet). Dessutom tänker jag inte använda HDD:n för långtidslagrong. Det jag vill spara bränner jag på skiva i stället.

#8

Postad 20 maj 2005 - 15:08

guggenheim
  • guggenheim
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Vet du om den kan skicka ut progressiv tv-signal? Är tunern i den bra?

Kör just nu på en dassig Funai-video som tuner, så det kan ju iofs inte bli så mycket sämre antar jag...

Mvh

Gugge

#9

Postad 20 maj 2005 - 15:50

tord00
  • tord00
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
DVI eller HDMI?

Mvh
/T

#10

Postad 20 maj 2005 - 19:23

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Nu har jag också köpt denna. Har ej särskilt stora krav på den utan vill bara ha nåt att spela in ¨på. Blir det tv eller projje sen modell större så kommer en annan dvd-spelare att få sköta jobbet som uppspelare.

Redigerat av Hinken74, 20 maj 2005 - 19:24.


#11

Postad 20 maj 2005 - 20:30

Joakim_A
  • Joakim_A
  • Forumräv

  • 782 inlägg
  • 0

Nu har jag haft apparaten i ca 1 vecka. Jag kan inte påstå att jag hunnit testa alla fuktioner, men jag kan delge mitt första intryck.

Kort och gott. Den verkar funka. Den har sina brister, men det är ju åxå den billigaste hårddiskinspelaren på marknaden för tillfället. Med tanke på det så tycker jag den är helt OK.

I mitt fall skulle den ersätta en pensionerad VHS-spelare och bara det faktum att man kan börja uppspelningen av ett program medan inspelningen fortsätter är ett stort lyft.

Några +:
+ Den verkar klara av det den säger sig klara av. Time shift funkar. Den kan spela åtminstånde vissa av mina DivX filmer. Jag har inte testat så mycket att jag kan säga vad som stöds och inte. Jag har tänkt göra en grundligare undersökning med tiden.

+ Tyst. Jag störs inte av fläktljudet.

+ Schysst finish. Jag tycker att den ser OK ut, om man bortser från fjärrens ganska plastiga intryck.

+ OK ljud och bild. Åtminstånde med mina mått mätt. Jag kan på inget sätt påstå att jag är någon virtuos i ämnet, men jag har inget att klaga på.

Några -:
- Det verkar finnas väldigt begränsade möjligheter att redigera inspelat material. På hårddisken kan man inte editera över huvud taget. Det enda man kan göra här är att kopera inspelade "filer" till DVD. Det går inte att slå ihop eller dela upp inspelningar. På DVD:n kan man skapa och dölja kapitel. Detta för att kunna ta bort t.ex reklam ur en film eller liknande. Jag antar att det man döljer fortfarande tar upp plats på skivan. Inte heller här kan man slå ihop eller dela upp "filer". Det är möjligt man kan stoppa in skivan i sin PC och mixtra med materialet där, men det är inget jag har möjlighet att prova. I vilket fall. Tycker man detta är viktiga funktioner ska man definitivt välja en annan modell.

- Ganska kass manual, men läser man den engelska varianten så går det ganska bra att gissa vad de menar. Jag kan inte påstå att jag har lusläst den, men detta är mitt första intryck.

- Menysystemet kan förbättras en hel del. Det känns omständigt och krångligt, men jag antar att man lär sig hitta med tiden.

- Fjärren känns plastig och gammalmodig.

Slutsats:
Jag tycker att detta verkar vara en helt OK budgetapparat. Är man ute efter editeringsmöjligheter eller andra mer eller mindre nödvändiga funktioner får man nog titta lite högre på prisskalan. Men är man ute efter en basic apparat som klarar många format och har gott om in och utgångar så är min åsikt, för tillfället, att denna är klart prisvärd. Jag har som sagt bara använt den en kort stund, men detta är mina första intryck.

<{POST_SNAPBACK}>


Hej!

Bra att någon recencerat denna nu!!

Men har du provat timern??

Hur bra funkar den??

Hur många inspelningstillfällen kan den lagra??

Ett vanligt fel som jag hört talas om på billigare inspelare är att efter att man använt timern så kan kanallistan försvinna!! Några sådana lustigheter??

Kan man programmera vilken kanal man skall ha på vilken kanalplats man vill ha??. Vissa billiga inspelare låter en endast ha den ordning som den bestämt att man skall ha.

Kvaliten på tunern är det bra bild och är den i Stereo?? Otroligt nog finns vissa inspelare som inte ens har stereo pga skittuner!!.

Redigerat av Joakim_A, 20 maj 2005 - 20:37.


#12

Postad 21 maj 2005 - 00:51

therutten
  • therutten
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Verkar som denna är en clone av lenco hdvr-80
http://www.lenco-aud...ex2.php?lang=en

#13

Postad 21 maj 2005 - 06:42

Joakim_A
  • Joakim_A
  • Forumräv

  • 782 inlägg
  • 0

Verkar som denna är en clone av lenco hdvr-80
http://www.lenco-aud...ex2.php?lang=en

<{POST_SNAPBACK}>


Hej!

Verkar inte som det då Lencon inte kan spela upp Divx och Xvid!!

#14

Postad 21 maj 2005 - 12:21

therutten
  • therutten
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Om man kollar manualen står där att den spelar divx.
Manualen som för övrigt är samma som den till xamba.


Om divx sida 28
http://www.lenco-aud...HDVR-80_ENG.pdf

#15

Postad 23 maj 2005 - 00:11

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0
Sådär, nu har även jag lagt en beställning på denna. Verkar vara restnoterad på NetOnNet så jag får väl vänta ett par veckor innan jag får se om det är värt pengarna.

#16

Postad 23 maj 2005 - 06:45

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Men har du provat timern??

Hur bra funkar den??

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har provat timern. Den verkar funka. Den har en liten egenhet dock. Man ställer in starttid och längd istället för starttid och sluttid, som jag är van vid. Det har ställt till lite förvirring, men ställer man bara in den rätt verkar den funka.
Om man väljer VPS-VideoProgrammingSystem ON när man ställer in en timerispelning så startar den inte. Jag vet inte riktigt vad VPS betyder, men jag antar att apparaten då väntar på någon signal som inte kommer. Jag googlade lite efter VPS och det verkar som om det är ett system som finns i tyskland som håller koll på om sändningstiden för ett program ändras och "ställer om" apparaten till att spela in då programmet faktiskt sänds.

Hur många inspelningstillfällen kan den lagra??

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du timern så kan man ha 16st.
Menar du antal "filer" på HDD:n så har jag inte upptäckt någon gräns än.

Ett vanligt fel som jag hört talas om på billigare inspelare är att efter att man använt timern så kan kanallistan försvinna!! Några sådana lustigheter??

<{POST_SNAPBACK}>

Nope, inga sådana konstigheter noterade.

Kan man programmera vilken kanal man skall ha på vilken kanalplats man vill ha??. Vissa billiga inspelare låter en endast ha den ordning som den bestämt att man skall ha.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp det går bra. Man kan namnge dem åxå om man vill.

Kvaliten på tunern är det bra bild och är den i Stereo?? Otroligt nog finns vissa inspelare som inte ens har stereo pga skittuner!!.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte tänkt på att de skulle vara dålig, men jag är som sagt ingen ljudochbildvirtuos. Hur det ligger till med stereo har jag inte kollat. Ska se om jag kan få min TV att berätta hur det ligger till med det.
Det enda jag har märkt är att färgen på texttvsidorna är lite dassig när jag tittar genom DVD:n, men jag har inte reagerat när jag har kollat på tv eller film.

Om man kollar manualen står där att den spelar divx.
Manualen som för övrigt är samma som den till xamba.


Om    divx    sida 28
http://www.lenco-aud...HDVR-80_ENG.pdf

<{POST_SNAPBACK}>

Manualen är onekligen väldigt lik. En skillnad är dock att VPS-funktionen inte nämns i Lencomanualen.

#17

Postad 24 maj 2005 - 14:23

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Ska se om jag kan få min TV att berätta hur det ligger till med det.

<{POST_SNAPBACK}>

Min TV påstår att det är stereoljud som kommer från DVD:ns tuner, och jag har ingen anledning att misstro den.

#18

Postad 24 maj 2005 - 15:37

opteron
  • opteron
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Kan man skicka in signalen från tex en boxer till den via scart och direkt ta ut signalen från progressiv komponent till tex en projektor eller plasma??
:)

#19

Postad 24 maj 2005 - 15:57

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Kan man skicka in signalen från tex en boxer till den via scart och direkt ta ut signalen från progressiv komponent till tex en projektor eller plasma??
:)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ingen möjlighet att prova. Tyvärr

#20

Postad 25 maj 2005 - 07:53

tord00
  • tord00
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
l-mattias... har du prövat att häkta på en USB disk och spelat tex VOB eller divx filer från den?

/T

#21

Postad 27 maj 2005 - 10:51

Ludde76
  • Ludde76
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Har nu fått hem mitt ex av denna, en liten fundering dock. Hur ställer man in en timerinspelning från extern ingång, t.ex digital box ansluten med scart?

Nu har jag ju möjlighet att ta signalen via RF ut på min gamla sagem och köra en kanalsökning för att få in den via vanliga kanallistan men det vore ju bättre om man kunde köra timerinspelning via scart.


Edit: Hittade hur man ställer in en timerinspelning från scart...

Redigerat av Ludde76, 27 maj 2005 - 15:43.


#22

Postad 27 maj 2005 - 11:12

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

l-mattias... har du prövat att häkta på en USB disk och spelat tex VOB eller divx filer från den?

/T

<{POST_SNAPBACK}>

Nope. Jag kan inte hitta nåt hål att stoppa in USB-disken i.

#23

Postad 28 maj 2005 - 20:50

znyder2005
  • znyder2005
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Är det någon av er som köpt spelaren som lyckats göra den regionfri? och i så fall, vet ni om det går med RCE kodade filmer?
Inga andra negativa saker ni kommit fram till?

tacksam för all info från er som vågat slå till på den här spelaren!

/Mattias

#24

Postad 29 maj 2005 - 22:28

ehsrand
  • ehsrand
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej,

hittade följande kommentar på videohelp.com:

"Of the 6 normal DVD movies (such as LionKing, Matrix) I played, none could be played back without being very jumpy (several seconds freeze). I returned the DVD recorder immediately. The open/close mechanism is also very slow and makes a lot of noise, as do the DVD player when seeking between chapters, etc. Don't buy it!"

Några kommentarer från er som redan har köpt?

#25

Postad 31 maj 2005 - 05:45

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Hej,

hittade följande kommentar på videohelp.com:

"Of the 6 normal DVD movies (such as LionKing, Matrix) I played, none could be played back without being very jumpy (several seconds freeze). I returned the DVD recorder immediately. The open/close mechanism is also very slow and makes a lot of noise, as do the DVD player when seeking between chapters, etc. Don't buy it!"

Några kommentarer från er som redan har köpt?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte haft några som helst problem med att spela DVD-filmer. Det har dock hänt att vissa DivX filmer krånglat, men det gör de på PC:n åxå. Mekaniken har jag inget att anmärka på heller. Han har kanske tappat den i golvet??

#26

Postad 01 juni 2005 - 22:35

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Är det någon av er som köpt spelaren som lyckats göra den regionfri? och i så fall, vet ni om det går med RCE kodade filmer?
Inga andra negativa saker ni kommit fram till?

tacksam för all info från er som vågat slå till på den här spelaren!

/Mattias

<{POST_SNAPBACK}>

Fick hem en idag och har bara testat det allra mest basic man kan tänka sig ännu. Var lite skeptisk till NetOnNets beskrivning av reginosfriheten ("via fjärrkontrollen") men det följde med ett A4 med en snabb beskrivning hur man tog sig in i servicemenyn och vad man skulle ändra. Hela processen tog ca 10 sekunder och jag har hittils inte haft några problem att spela region 1.

Vet inte om någon av skivorna jag testade hade RCE-kodning. Vilka bolag är det som kör med det? Anges det på fordralet? Har ett gäng region 1, men köpte dom innan jag hörde talas om RCE.

I övrigt känns det som ett helt ok köp än så länge för en så pass billig penning. Inget designunderverk men ser ändå gedigen ut, märker inga eftersläpningar, inga störande fläktljud (hörs ett väldigt svagt sus då teven är utan ljud, men inget som märks under "drift"). Ska fippla lite mer med den i morgon och se om jag kan få den att spela in och bete sig allmänt som jag vill. PM:a mig gärna med specifika frågor så kanske jag kan svara.

#27

Postad 01 juni 2005 - 22:38

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Kan man skicka in signalen från tex en boxer till den via scart och direkt ta ut signalen från progressiv komponent till tex en projektor eller plasma??
:)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det verkar vara fullt möjligt. Den har en scart-in och en komponent-out (bland annat).

#28

Postad 02 juni 2005 - 10:50

Ludde76
  • Ludde76
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Är det någon av er som köpt spelaren som lyckats göra den regionfri? och i så fall, vet ni om det går med RCE kodade filmer?
Inga andra negativa saker ni kommit fram till?

tacksam för all info från er som vågat slå till på den här spelaren!

/Mattias

<{POST_SNAPBACK}>

Fick hem en idag och har bara testat det allra mest basic man kan tänka sig ännu. Var lite skeptisk till NetOnNets beskrivning av reginosfriheten ("via fjärrkontrollen") men det följde med ett A4 med en snabb beskrivning hur man tog sig in i servicemenyn och vad man skulle ändra. Hela processen tog ca 10 sekunder och jag har hittils inte haft några problem att spela region 1.

Vet inte om någon av skivorna jag testade hade RCE-kodning. Vilka bolag är det som kör med det? Anges det på fordralet? Har ett gäng region 1, men köpte dom innan jag hörde talas om RCE.

I övrigt känns det som ett helt ok köp än så länge för en så pass billig penning. Inget designunderverk men ser ändå gedigen ut, märker inga eftersläpningar, inga störande fläktljud (hörs ett väldigt svagt sus då teven är utan ljud, men inget som märks under "drift"). Ska fippla lite mer med den i morgon och se om jag kan få den att spela in och bete sig allmänt som jag vill. PM:a mig gärna med specifika frågor så kanske jag kan svara.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha! När jag läste att du fått med en beskrivning var jag tvungen att kolla papperna som jag slängde i en låda när den kom, och mycket riktigt där var ju instruktionen!

F.ö är jag nöjd förutom en sak och det är informationen som visas när man spelar upp. Man kan bara ta fram en stor ruta med förfluten tid och inte återstående tid /kapitel mm.

#29

Postad 02 juni 2005 - 11:57

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

F.ö är jag nöjd förutom en sak och det är informationen som visas när man spelar upp. Man kan bara ta fram en stor ruta med förfluten tid och inte återstående tid /kapitel mm.

<{POST_SNAPBACK}>

Den visar väl [nuvarande kap.]/[totalt antal kap]?? Eller har jag fel för mig?

En funktion som jag tycker är smutt är att man i rutan som nämns ovan kan välja tidsfältet och knappa in en tid så hoppar uppspelningen dit.

#30

Postad 07 juni 2005 - 23:48

Unregistered94bbe618
  • Unregistered94bbe618
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
:)
Hej
Hur är texten på DivX/Xvid-filmer.
Finns åäö ?

:lol:

#31

Postad 08 juni 2005 - 09:16

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

:)
Hej
Hur är texten på DivX/Xvid-filmer.
Finns åäö ?

:lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du subtitles? Har provat att spela en del divx utan problem, men aldrig något med svenska tecken eller ens subtitles. Måste prova det nån dag.

#32

Postad 09 juni 2005 - 13:18

Jahar
  • Jahar
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej, kan någon förklara hur jag kopplar ihop dvd:en med en digital box så att det går att spela in på boxen. Manualen var ingen hjälp :( .

#33

Postad 09 juni 2005 - 16:51

Ludde76
  • Ludde76
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Hej, kan någon förklara hur jag kopplar ihop dvd:en med en digital box så att det går att spela in på boxen. Manualen var ingen hjälp  :( .

<{POST_SNAPBACK}>

Spela in på boxen?? menar du spela in från boxen?

Jag har iaf kopplat en scart från digitalboxen till xamban...

#34

Postad 09 juni 2005 - 18:24

Jahar
  • Jahar
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Ja jag menar från boxen, men hur ska det kopplas? Ska det vara
TV - Box - DVD
eller
TV - DVD -BOX
Och begövs det bara en scart sladd?

#35

Postad 09 juni 2005 - 19:43

Ludde76
  • Ludde76
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Ja jag menar från boxen, men hur ska det kopplas? Ska det vara
TV - Box - DVD
eller
TV - DVD -BOX
Och begövs det bara en scart sladd?

<{POST_SNAPBACK}>

På min digitalbox (gammal sagem för comhem) finns 2 scart-ut så jag har kopplat en till tv:n och en till dvd:n.

#36

Postad 09 juni 2005 - 23:28

Thobbe76
  • Thobbe76
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Läste i ett annat forum om att Centrum Xamba har en analog tv mottagare, vilket skulle göra den opraktisk om några år...
Men det spelar väl ingen roll om man som jag, och fler här har jag läst, har en digital tv mottagare? (comhem)
Då är det bara att koppla in allt via den väl?

http://www.gmf.se/fo...?TOPIC_ID=81799

/Thobbe

#37

Postad 09 juni 2005 - 23:49

Unregistered94bbe618
  • Unregistered94bbe618
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
:ph34r:
Hej
Ja, ska man bara vänta å vänta, då kan man ju aldrig handla nått :o

#38

Postad 10 juni 2005 - 05:58

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Läste i ett annat forum om att Centrum Xamba har en analog tv mottagare, vilket skulle göra den opraktisk om några år...
Men det spelar väl ingen roll om man som jag, och fler här har jag läst, har en digital tv mottagare? (comhem)
Då är det bara att koppla in allt via den väl?

http://www.gmf.se/fo...?TOPIC_ID=81799

/Thobbe

<{POST_SNAPBACK}>

Har du redan en digitalmottagare så spelar det ingen roll. Argumentet att du skulle betala för något man inte använder är rätt tunnt. Jag har svårt att tänka mig att den analoga tunern står för speciellt många procent av priset. Har du dessutom en analog utgång på boxen (vilket jag antar att de flesta har) så kan man ju alltid koppla den till DVD:n om man nödvändigtvis känner att man måste använda alla in och utgångar.

Ja jag menar från boxen, men hur ska det kopplas? Ska det vara
TV - Box - DVD
eller
TV - DVD -BOX
Och begövs det bara en scart sladd?

<{POST_SNAPBACK}>

Om man känner att man vill spela in saker från Boxen så kan det vara bra att koppla den till DVD:n. Vill man sedan titta på saker på DVD:n kan det vara idé att koppla den till TV:n. Har man sedan utgångar kvar på boxen (och ingångar kvar på TV:n) kan man om man har lust, men det är inte nödvändigt, koppla den direkt till TV:n

#39

Postad 10 juni 2005 - 08:11

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0
Det säljs väl inga DVD spelare med hårddisk som har en digital tuner i Sverige? Trodde det närmaste var England och Tyskland.

#40

Postad 10 juni 2005 - 12:12

Unregisterede6099cda
  • Unregisterede6099cda
  • Lärjunge

  • 410 inlägg
  • 0

Läste i ett annat forum om att Centrum Xamba har en analog tv mottagare, vilket skulle göra den opraktisk om några år...

Alla inspelare som säljs i Sverige har analog mottagare (finns också några utan mottagare alls också tror jag).

Det säljs väl inga DVD spelare med hårddisk som har en digital tuner i Sverige?

Korrekt.

Och frågan är om vi kommer att få se några såna i närtid ens. Det går ju oerhört trögt och jag tror det beror mycket på att man valt Viaccess som CA-system i det här landet.

#41

Postad 10 juni 2005 - 13:19

Unregistered51e43403
  • Unregistered51e43403
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Finns det någon form av jukebox-funktion likt LG:s RH-serie på denna spelare? Dvs kan man lägga in sin musik på hårddisken och spela upp med olika spellistor? Går det att spela upp överhuvudtaget?

#42

Postad 10 juni 2005 - 18:44

Ludde76
  • Ludde76
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Finns det någon form av jukebox-funktion likt LG:s RH-serie på denna spelare? Dvs kan man lägga in sin musik på hårddisken och spela upp med olika spellistor? Går det att spela upp överhuvudtaget?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hittar ingen funktion för att lägga in musik på HD:n, däremot kan man lägga mp3:or på en dvd-skiva och skapa spellistor...

#43

Postad 10 juni 2005 - 19:03

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Finns det någon form av jukebox-funktion likt LG:s RH-serie på denna spelare? Dvs kan man lägga in sin musik på hårddisken och spela upp med olika spellistor? Går det att spela upp överhuvudtaget?

<{POST_SNAPBACK}>



Jag hittar ingen funktion för att lägga in musik på HD:n, däremot kan man lägga mp3:or på en dvd-skiva och skapa spellistor...

<{POST_SNAPBACK}>


Mp3-låtar på en DVD-skiva räcker egentligen alldeles utmärkt, om man inte har väldigt många Mp3-låtar, en dual layer skiva räcker väl till ungefär 2500 låtar. Frågan är bara om Xamba 500 har någon form av random funktion, kanske både inom katalog och på hela skivan?

#44

Postad 12 juni 2005 - 10:51

xtravagan
  • xtravagan
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan börja titta på en en timer inspelning under pågående inspelning.

Dvs, om den är inställd på att börja inspelningen kl 20 och man kommer hem kl 20.10, kan man då börja titta på inspelningen direkt eller måste man vänta på att den tar slut?

På LGs RH modeller verkar detta vara en skumbegränsning

Om det inte går så kan man väl rent teoretiskt bara stoppa timer inspelning och starta en manuell inspelning, titta på första delen och sedan titta med time shift på den andra.

Någon som vet om Xamban har denna begränsning också?

#45

Postad 12 juni 2005 - 18:49

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Finns det någon form av jukebox-funktion likt LG:s RH-serie på denna spelare? Dvs kan man lägga in sin musik på hårddisken och spela upp med olika spellistor? Går det att spela upp överhuvudtaget?

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, man kan göra och spela upp spellistor från en DVD eller CD-skiva och man kan kopiera ner DVD-innehåll till hårddisken, dock vet jag inte hur det funkar med att kopiera ner MP3or till hårddisken och om man sedan kan göra spellistor av dem när dom väl ligger där.

#46

Postad 12 juni 2005 - 18:51

Unregisteredbd4cda37
  • Unregisteredbd4cda37
  • Lärjunge

  • 383 inlägg
  • 0

Någon som vet om man kan börja titta på en en timer inspelning under pågående inspelning.

Dvs, om den är inställd på att börja inspelningen kl 20 och man kommer hem kl 20.10, kan man då börja titta på inspelningen direkt eller måste man vänta på att den tar slut?

På LGs RH modeller verkar detta vara en skumbegränsning

Om det inte går så kan man väl rent teoretiskt bara stoppa timer inspelning och starta en manuell inspelning, titta på första delen och sedan titta med time shift på den andra.

Någon som vet om Xamban har denna begränsning också?

<{POST_SNAPBACK}>

Du tänker på chasing playback? Har inte sett något stöd för detta på Xamban tyvärr.

#47

Postad 12 juni 2005 - 20:16

Unregistered94bbe618
  • Unregistered94bbe618
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
[/quote]
Du tänker på chasing playback? Har inte sett något stöd för detta på Xamban tyvärr.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

;)
"NYHET! Regionsfri inspelningsbar DVD-spelare med inbyggd hårddisk på 80 GB. Fullmatad med funktioner som samtidig in/uppspelning, möjlighet att pausa TV-program (Time Shift), Progressive Scan, i.Link och Showview.

Skall bli spännade å se va den går för, ja får nog min i morrn. ;)

#48

Postad 12 juni 2005 - 20:41

xtravagan
  • xtravagan
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jojo:

Ja, chasing playback, fast så vitt jag förstår så finns det inget universiellt begrepp utan de olika märkena kallar sina funktioner för olika saker.

Det står så här på Centrum t.ex.

"Simultan inspelning och avspelning innebär att material kan spelas in på hårddisken samtidigt som man tittar på ett annat program som tidigare har spelats in alternativt börja titta på det program man håller på och spelar in"

Vilket är chasing playback för mig.

Det jag undrar dock är om det fungerar även för inspelningar som startas med en timer inställning, för på LG 7500/7800 så funkar inte detta och Centrum för väl betraktas ha liknande kvalitet om inte sämre än LG, så risken finns att de flummar till det på funktioner som inte borde ställa till det.

Av alla er som har en Centrum, har ni provat detta?

#49

Postad 12 juni 2005 - 21:02

Unregistered94bbe618
  • Unregistered94bbe618
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
;)

Skall verkligen testa maskinen ordentligt.
Typ, hur funkar undertexter på DivX.....

Återkommer med resultat närja testat. ;)

#50

Postad 13 juni 2005 - 07:26

Tomper
  • Tomper
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Okej, nu har jag testat uppspelning på min och är irriterad och sur...

Jag kopplade in den via Scart till min Sony TV samt ljud via Coax till min Sony STR-DE485E reciever.

Till en början gick allt bra. Riktigt bra ljud tyckte jag. Jag provade att spela upp film från Region 1 och 2 (efter att ha gjort den regionsfri) samt spelade film från DivX, och även DVD från DVD+R, DVD+RW och DVD-RW.

Men! När jag stoppade in filmen Rovdjuret (Predator) och valde DTS så får jag inget ljud alls. Min reciever känner inte av någon insignal via Coax. DD5.1 funkar hur bra som helst med inte DTS.
Jag testade att stoppa in Sagan om Konungens Återkomst och blev ännu mer förbryllad... hela menysystemet är tyst... och det går inte att välja något förän efter en minut... väljer jag DTS så hörs återigen ingenting i filmen.

Jag har lusläst manualen för både Xamban och min reciever men hittar inget. Xamban kan ställa in DTS till antingen "PCM" eller "Bitstream" och det är ju Bitstream man vill ha... men inte fan funkar det.
Bitstream funkar för Dolby Digital dock.

Nån som har några goda råd? Är min Xamba defekt eller skall det vara så?

Jag funderar på att ringa Netonet imorgon och se om jag kan returnera den som defekt, eller om jag tvingas skicka tillbaka den som Öppet Köp och tvingas betala frakten själv.

Är det någon som har testat och fått ut DTS ljud på sin reciever? Nån som har samma fel?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.