Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

färg i hall och kök?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 June 2005 - 17:55

Unregistered41389
  • Unregistered41389
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Jag tänkte måla om i hallen och köket..
Jag har knappt några ide'er... Vill ha ett ganska modernt utseende.. dock inga skrikiga pastellfärger.. Kan tänka mig nån form av väggmålning..
Jag ska även måla köksluckorna i köket, eventuellt svarta luckor.. och en ljus väggfärg.
tips?

Postad 07 June 2005 - 22:44

Unregistered68da168c
  • Unregistered68da168c
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hmmm....vitt? :) Alternativt ljusgrått. Många skyr vitt och tror att det ska bli psykhem av det hela.... och till viss mån har de rätt. Dock vill jag poängtera att färgerna fixas enklast genom tavlor, gardiner, mattor o.s.v Vit/ljusgrå grund är i min mening det snyggaste och smartaste (iom att byta gardin, tavla eller matta är billigare och enklare än att tapetsera/måla om). Jag har inte ens tavlor i min vita hall utan låter mig imponeras av ljuset och luftigheten.

Kör vitt i köket med. Det kommer bli snyggt med svarta luckor.

/z

Postad 08 June 2005 - 11:49

ikeaboy
  • ikeaboy
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Vi gjorde hallen i ljus/mellangrått med lister och dörrfoder i vitt och detaljer i orange. Vi har dragit ner den vita takfärgen till de stucklister som sitter ca 250 cm upp på väggen. Den lite mörkare grå färgen ger ett väldigt sobert intryck som bryts väldigt snyggt mot det orangea. De vita dörrarna med grå speglar och att vi dragit ner den vita takfärgen en bit på väggen gör att det inte känns för mörkt. Färgerna för sig är kalla men kombinationen dem emellan tillsammans med furugolvet ger faktiskt ett ombonat intryck.

Postad 08 June 2005 - 12:28

Unregistered946c9b90
  • Unregistered946c9b90
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Ett tips är en mkt ljus färg i hall som brukar vara ganska mörka vilket ger intrycket av att dom är små. Till köket kan jag rekommendera nougat-aktig färg..... funkar iaf super till vita lister och naturmaterial.... blir mkt snyggt, håller själv på att måla om i sådan färg..... ska posta lite bilder runt renoveringen när jag börjar bli klar....

Postad 08 June 2005 - 16:14

akkakabuto
  • akkakabuto
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag tycker att det är läckert att fortsätta upp med golvet på en vägg eller kanske klä en vägg med t.ex. trekantslist. Något som också är trendigt är att låta vägg och golv alt. vägg och tak gå in i varandra. Svårt att förklara hur detta ser ut men du kanske ser det framför dig ändå. Det förstnämnda kräver dock att du målar golvet med en golvfärg som du sedan låter gå upp på väggen och väggfärgen ner på golvet.

Att måla en vägg i skiftande nyans är superfint men det kräver MYCKET tålamod och slit. Du börjar med en mörkare nyans i ena änden av väggen och i andra änden där har den skiftat över till en ljusare. Detta ska målas så att man inte ser vart "brytningarna kommer".

Nordsjö har förresten en folder som heter "måla kök", i den kan du hitta en del inspiration samt lite tips & trix.

Lycka till med målningen.

/Akka

Postad 08 June 2005 - 17:50

Unregistered41389
  • Unregistered41389
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
det lutar åt kritvitt i hallen.. sedan sköter jag färgsättninen med matta och tavlor så det inte känns för kallt. frågan är vilken matthet man skall ha.. har man helt matt färg så blir det skitigt ganska fort kan jag tänka mig..?

i köket har jag inte bestämt mig.. funderar på kritvitt där med, med svarta luckor och vita handtag.. men hur är det med svarta luckor? allt dam syns bra osv?
är det svårt att få en fin yta på luckorna så de blir blanka och fina?

vilken annan färg går bra med svarta luckor? jag har en välvd vägg i mitt kök som jag från början hade tänkt göra i en annan färg, som en fondvägg. isf vilka två färger passar bra tillsammens +svart..? kanske den välvda väggen i en färg, resten i vitt och luckorna i svart..
kanske den välvda väggen i nån sandfärg..
tänker högt :(

Postad 08 June 2005 - 20:49

Unregistered92f1eb31
  • Unregistered92f1eb31
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Välj glans 7 om du inte vill ha helmatt. Det absolut vanligaste valet i svenska hem, avtorkningsbart men ändå nästan matt. Helmatt är annars lättare att bättra än 7 glans om det skulle hända ngt som inte är åtgärdat med avtorkning. Helmatt blir inte skitigare fort men kommer du åt väggen lite oftare syns snart fingeravtrycken.

Använder du en bra korthårig elementroller till luckorna blir det säkert slätt och fint. Förutsatt att luckorna är helt släta. Väljer du svart kanske du inte ska ta den allra blankaste färgen. Annars är det lätt att varje litet tumavtryck syns. Ta halvblank runt 40-50glans eller matt 10 glans.

Färger som passar bra till svart är ganska lätt, de flesta. Stort urval mao. Beror lite på vilken stil det är du vill skapa. Tänk lite på vad det är du har för möbler, vilka färger vill du ha på textilier o s v. Ta framför allt en färg du gillar. Sandkulörer är inte alls dumt, bli inte för feg bara, tänk på att vilken färg du än väljer kommer den se ljusare ut bredvid de svarta luckorna.

Även om du kanske inte gillar pasteller - som förresten är riktigt modernt i dagsläget - är en starkt turkos riktigt vasst ihop med svart. Kanske inte pastellturkos utan en med lite mer kulörstyrka i.

Postad 08 June 2005 - 20:58

Unregistered41389
  • Unregistered41389
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
just turkos är nog inte min favoritfärg...
jag funderar på att eventuellt måla den välvda väggen i nån röd färg.. kanske en ganska stark röd.. och resten vitt samt svarta luckor.. finns för många färger som sagt.. kanske ska börja med att måla luckorna svarta och väggarna vita för att sen bestämma om jag ska ha, och isf vilken, färg på den välvda väggdelen..

Postad 08 June 2005 - 21:12

Unregistered92f1eb31
  • Unregistered92f1eb31
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Rött är helrätt! Med lite grafitgråa detaljer så har du ett klockrent grafiskt och stilrent kök.

Ingen dum idé att vänta med väggen för att se intrycket av de svarta luckorna.

Postad 08 June 2005 - 21:20

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

det lutar åt kritvitt i hallen.. sedan sköter jag färgsättninen med matta och tavlor så det inte känns för kallt.  frågan är vilken matthet man skall ha.. har man helt matt färg så blir det skitigt ganska fort kan jag tänka mig..?

<{POST_SNAPBACK}>

Skitigt? Vi har rätt matt färg, men jag har då aldrig sett att det skulle vara skitigt :(

Som andra påpekat så är vitt helt rätt. Så mycket lättare att färglägga med allt annat runtomkring då. Lätt att hålla stilrent i vilken stil man vill med vitt.

3 vita väggar och en fondvägg är inte fel heller. Vi testade det i ett rum, och det blev så GALET bra att vi var tvugna att göra det i alla :(

Vitt är däremot förödande för projektorljuset :)

Postad 09 June 2005 - 17:03

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Citron gul i hallen :( De e en fin färg det..

Postad 12 June 2005 - 21:16

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Vi valde en lite ljusare latteton i hall/vardagsrum och sedan tog vi samma nyans men bröt mjukare så den går åt äggskal/gräddvit till köket. Med vita luckor och ekdetaljer blev det riktigt bra faktiskt!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.