Jag har funderingar på att möblera om hemma. Detta kommer göra att mina nuvarande högtalarkablar INTE kommer räcka. Ommöbleringen kommer resultera att jag kommer behöva
Slutsteg - VF = 3,5m
Slutsteg - C = 3,5+2,5+1,2 = 7,2m
Slutsteg - RF = 3,5+4,3=7,8m
TOTALT: 3,5+7,2+7,8= 18,5m
Dessutom (även om det inte har betydelse för ommöbleringen, men) en liten nagel i ögat är analog-kablaget bakom.
Mitt system är Rotel RSP-1066, och ett RMB-1066. Här emellan kör jag lakrits

Mellan DVD-spelarn och försteget kör jag analogt med Xindak AC-01 när jag spelar CD-skivor och en HAMA-digital kabel vid film och HDCD-avkodning. (försteget avkodar, inte dvd-spelarn)
Högtalarna jag kör med som högtalarkablarna skall gå till är Infinitys största Beta-serie.
Iom att jag flyttar Utrustningen men inte bildvisarn kommer jag även få byta bildkablaget som i det här fallet är scart. Summan blir en scart på 6 meter. Vet att längden nu blir något att beakta, men iom min bildvisare som är en 28" WS så tror jag inte att kabeln här blir någon större flaskhals.
Utöver 5 kablar där emellan så skulle jag vilja ha 5.1 kablar mellan DVD och försteg oxå, för DVD-A uppspelning.
Med detta sagt så funderar jag på Audioquests billigaste kablar till allt detta. pga högtalarkablarnas kanske märkliga längder lär det kanske vara svårt att hitta dessa begagnat.
Men räknar man snabbt på priser från ljudmakarn så blir det:
AudioQuest Type4, 75kr/m * 18,5 = 1387,5 kr.
AudioQuest G-Scart, 650+950 = 1600 kr
AudioQuest G-snake, 395kr/par*6 par = 2370 kr.
Detta blir ungefär 5360 kr.
Frågan är nu.
1. Hur tror ni mitt system kommer skilja sig med detta köp?
2. Hur står sig Type4 mot Xindak SC-01?
3. Kan det finnas prutmån om man handlar kablage för över 5000:-? Hur mycket är rimligt.
4. Ingår kontaktdon i högtalarkablaget, är dem färdigterminerade när man får dem från ljudmakarn? Om inte, finns det någon handlare som gör det? Hur mycket mer kostar detta isf?
5. (kanske fel ställe att fråga på) Men är AudioQuests billigare prisvärda.. Om man funderar på kablage i dessa serier, bör man titta efter andra leverantörer som kanske skullevara bättre pris/prestanda?
(finns säkert fler frågor, som jag inte kommer på nu, men dem dyker väl upp under följande diskution)
//Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 12 November 2005 - 12:58.