Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarbyggen

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 July 2005 - 18:02

j_son8888
  • j_son8888
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
jag har tänkt att bygga mig egna högtalare till min hemmabio.
men jag vet inte vilka högtalare, diskanter,mm som man ska köpa.

finns det nån som kan tipsa mig var jag ska leta, så skulle jag vara tacksam.
eller om nån vet några produkter som är bra.

john.

Postad 26 July 2005 - 20:13

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Valutronic har ett par olika modeller som är bra och billiga.

SQ-50 finns det ett par trådar om på forumet t.ex.
De är ruskigt prisvärda.

Postad 26 July 2005 - 20:15

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Valutronic har ett par olika modeller som är bra och billiga.

SQ-50 finns det ett par trådar om på forumet t.ex.
De är ruskigt prisvärda.

Postad 28 July 2005 - 00:30

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Ett litet tips är att börja fundera på hur mycket pengar man vill satsa.

Det gjorde nämligen inte jag utan brände alldeles för mycket pengar på nyhetens behag, tex ett RF Power steg för 18K , 4 st RF Punsch 12:or , JBL:s grymmaste kit mm. Nog för att det spelade alltid -> 146dB i bilen & 20min sedan var strömmen slut, dvs under 10volt. (för er som inte vet hur 146dB känns kan jag säga att det känns ungefär som man håller på att tappa luften, hela kroppen vibrerar, man hör inte vad man säger men det känns som man har robot röst när man vrålar)

En sak som min farsa sa när basbyggandet var som värst var.
Lite bakgrundsinfo, var att han låg & sov när jag stod &spelade testskivor på uppfarten till villa vid andra änden av huset & farsan vaknade av att spegelvägen i sovrummet vibrerande, så han trodde den skulle ramla ner.
Han sa då att det skulle ha varit mycket billigare med en freestyle & hörlurar & en kompis bredvid som slog mig i magen i takt med musiken.
Säga vad man vill om det utalandet, men nu förstår jag honom
Det är lätt att förledas och köpa mer än man tänkt sig, för det är alltid kul med grymma grejor. Men försök iallafall att göra nån form av budget. För den kommer ändå att spräckas, grejen är då att vet man iallafall ungefär vet vart det hamnar.

Så nu är iallafall min filosofi att : Man inte behöver ha allt samtidigt, utan att man kan satsa långsiktigt och lyssna runt mycket. Var kräsen det är ändå dina pengar

Visst kan det vara kul att bygga eget. Men det är ju en fördel om man känner sitt eget ljudideal.
Många firmor erbjuder färdiga lådor med korrekta nettovolymer till till sina högtalarkit, så varför inte be att få lyssna på en högtalare i orginallåda.
Kolla vilka kablar som används, samt elektronik. Då kommer du att kunna bilda dig en uppfattning om du skulle vilja ha större/mindre element i kitet, en sub som delar högre/lägre i frekvens.

Som sagt lycka till i byggandet & kom ihåg det är inte säkert att det är lätt,men det är kul...

/Passerati

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.