Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Efter ett besök på Takt&Ton (Luleå)

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 July 2005 - 16:45

MullBenkt
  • MullBenkt
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Jahapp. Med Dali Concept 2 och B&W DM601S3 färskt i minnet efter besöket på HifiKlubben begav jag mig till Luleå och Takt&Ton.

Den här gången fick jag med mig en skiva jag själv lyssnat på mycket hemma. En bränd blandskiva, men referenslåten är If my heart had wings, med Faith Hill.

Nåväl. För att äntligen få höra dessa burkar så ställdes KEF Q1 upp (kopplade till en Sherwood surroundreceiver och en Linn CD) och skivan åkte in i spelaren.
Första intrycket var ett burkigt ljud (lådigt ljud) med framträdande mellanregister. Lågbasen och midbasen var förvånansvärt bra. Diskanten var lite klen och inte tillräckligt informativ.

Efter detta ställdes det dit ett par AE Aegis Evo 1.

Sämre lågbas (i kvantitet, vilket pga det mindre elementet är förståeligt), bättre mellanregister. Det var det första jag märkte. Lite längre in i låten märktes en mycket mer kontrollerad diskant av. Fortfarande saknade jag den där sista toppen. Midbasen var dock helt borta. Lyssna på andra tonen som basisten tar. Samma ton som första, fast en oktav upp. Den tonen försvann.

Nåja, det må vara hänt. Vi slängde dit KEF QCompact. Konstigt nog lät den bra mycket bättre än sin storebror. Mindre baskvantitet, men allt annat var mer balanserat. Dock saknas fortfarande den där sista diskanten.

*Vänta nu, gick jag inte förbi ett par MA Bronze B2 påväg till lyssningsrummet....? Jo!*

Dåså, ett par MA Bronze B2 ställs dit och... hej vad det lät bra! Där fanns den där sista diskanten jag saknade. Mycket bättre balans mellan toopp, diskant, mellanregister, midbas och lågbas. Allt var mer definerat.

Jahapp, vad mer nudå? Jag fick ett par konstiga ting placerade framför mig. Linn Unik. Inte min stil designmässigt. Men ljudet! Minst bas av alla, men mest öppet ljud av alla. Inte ens jämförbart.

Dessa byttes ganska snabbt ut mot ett par Linn Katan. Dessa raringar går lös på 10,000:-. Löjligt mycket högtalare för pengarna om ni frågar mig. Nu hade vi dock bytt till en Arcam-stärkare som kontrollerade hela registret mycket bättre.

Sen var jag tydligen tvungen att lyssna på Linns nya flaggskepp till stativare. Minns inte vad den hette, men det är en fyrvägare i alla fall. Två sådana som front, centern i samma serie, två Katan som bakkanaler, och en Velodyne-sub (vilken fick jag itne reda på). In med Pink Floyd (SACD). Det första som slog mig var att B&W 805S inte har en suck. Speciellt att återge röster, att öppna upp ljudbilden och lufta till allting.

Nu orkar jag inte skriva något mer!

Vill Du veta något mer? Fråga på!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.