Alltså, vilka komponenter (moderkort, CPU, diskar etc) ska man använda för minsta möliga energiförbrukning, prestandan behöver ju inte vara svindlande för en server...
Bygga en server som är energisnål.
Postad 29 July 2005 - 15:02
Alltså, vilka komponenter (moderkort, CPU, diskar etc) ska man använda för minsta möliga energiförbrukning, prestandan behöver ju inte vara svindlande för en server...
Postad 29 July 2005 - 15:17
Ska du köra filserver så krävs det en del minne men du behöver ju ingen kraftfull processor, typ en sån här bör räcka: http://www.komplett....=304148&cks=PRL
Sen kan du sätta dit en tyst Zalman fläkt till CPU så bör du i princip få en ljudlös dator
Redigerat av BerraJobb, 29 July 2005 - 15:20.
Postad 29 July 2005 - 15:49
Drar mycket lite ström och är bara 17x17cm. Dessutom är dom riktigt billiga oxå. Finns i olika utföranden på www.komplett.se
Postad 29 July 2005 - 20:24
Jag kör en P3 700 MHz, (fläktlös), som filserver på 1,3 terabyte. Min filarea består av 9(!) konkatinerade diskar. Inte så energisnålt, men det är gammalt "skrot" som återanvänts istället för att kastats.
Det som står på tur nu, är att bygga ett RAID5-filsystem eftersom det förmodligen INTE blir roligt ifall en disk krashar.
Återkom gärna när du är färdig och beskriv hur din uppsättning ser ut.
Postad 29 July 2005 - 22:50
Snabbt och tyst: Pentium M Desktop- moderkort från AOpen och DFI
Postad 30 July 2005 - 03:35
Använd en stor disk istället för flera mindre, detta tar mindre ström. Samt så kan du köra på det inbyggda grafikkortet och ett nätagg utan fläkt: http://www.datorbuti...artId=ANTPH350W
Ska du köra filserver så krävs det en del minne men du behöver ju ingen kraftfull processor, typ en sån här bör räcka: http://www.komplett....=304148&cks=PRL
Sen kan du sätta dit en tyst Zalman fläkt till CPU så bör du i princip få en ljudlös dator
Duu, en 350Watt's nätdel e nog i det klenaste laget... Sitter själv på en filserver, där jag fick peta in en 550W för att maskinen skall gå stabilt...
Postad 30 July 2005 - 09:39
Postad 30 July 2005 - 09:43
Inte nödvändigtvis, har man en skit-PSU med dålig effektgrad så får man trycka på med extra W för att maskinen skall gå stabilt.Duu, en 350Watt's nätdel e nog i det klenaste laget... Sitter själv på en filserver, där jag fick peta in en 550W för att maskinen skall gå stabilt...
Personligen skulle jag också satsat på ett VIA-system, eller det billigaste det bara går att få för pengar, tex ett AMD-moderbord och CPU, plus 256 MB minne, kostnad under 1000-lappen.
Tom begagnat funkar ju (någon som vill köpa ett Abit Max2 v2 eller Abit VI7 + ev CPU ?
Redigerat av frollic, 30 July 2005 - 10:35.
Postad 30 July 2005 - 10:26
Pengar, pengar, pengar. Vill ju lägga det mesta på att bygga mitt hembiorum.....
Postad 30 July 2005 - 13:58
Postad 30 July 2005 - 16:19
snl
Postad 31 July 2005 - 08:33
Då måste du ha väldigt många diskar för att det skall krävas 500W. Vill du ha något som drar lite ström kan du ju investera i 2.5" diskar, dock är ju dessa dyrare, ungefär 3 ggr/gig.Vad är det i en server med långsam CPU o utan grafikkort som kan dra 500 W? Väldigt många diskar?
Som jag ser det har du två alternativ, köpa billig hårdvara som drar mycket ström, eller dyr hårdvara som drar lite ström, eller lägga dig någonstans i mitten, men idag går inte ekvationen energisnål och billig riktigt ihop.
Riktigt så illa är det inte, däremot så bör du kanske undvika vissa nätverkskretsar, som belastar CPUn mer än andra, tex det mesta från Realtek ingår i den kategorin.Processorkraften i VIA-systemen är såpass begränsad att de riskerar att gå på knäna vid snabb filöverföring i LAN. Ja, om man inte skaffar ett nätverkskort med processor på, som kostar lite mer än VIA-burken då.
Här är dock några relativt prisvärda alternativ.
http://buggy.no-ip.c...ax=&q=intel 100
Samma här, P3 Cel 1.2, 640 MB ram, 3 HDs (utav det äldre slaget, dvs inte direkt strömsnåla), DAT-bandstation, tre nätverkskort, SCSI-kontroller, TV-kort och grafikkort. Allt på ett 300Ws PSU från Codegen (inte direkt kända för sin effektivitet).Jag kör en 1Ghz p3 som server/dvr. De sitter ett 350w nätagg i den och bara en 80:s hdd. Den bör väl inte dra allt för mycket när den är upp and running. Ska ha den som ftp/web-server.
F.ö så ligger tråden i fel forum.
Redigerat av frollic, 31 July 2005 - 10:47.
Postad 31 July 2005 - 08:57
Använd en stor disk istället för flera mindre, detta tar mindre ström. Samt så kan du köra på det inbyggda grafikkortet och ett nätagg utan fläkt: http://www.datorbuti...artId=ANTPH350W
Duu, en 350Watt's nätdel e nog i det klenaste laget... Sitter själv på en filserver, där jag fick peta in en 550W för att maskinen skall gå stabilt...
Har man inte ett fett grafikkort så behöver man inte mer än 350W, dessutom kan man ju köra på 1st 500GB disk istället för 5st 120GB som exempel. Om man ska vara strömsnål köper man inte ett 500W nätagg
Postad 04 August 2005 - 13:36
Storlek på nät agg är ovesäntligt om den kan leverera tillräckligt med ström. Det är belastningen som avgör.
Postad 04 August 2005 - 13:37
Sen om jag flummar vidare, har jag redan fel så kan jag fortsätta ha fel =)
Samma sak gäller väl med processorer, självklart drar de olika mycket ström i idle, men bortsett från det så behöver väl inte en snabb processor vara så mycket mer strömslukande än en långsam beroende på hur mycket de behöver jobba för att få nåt gjort.
Jag inbillar mig att en snabb processor som ligger runt 10-20% drar mindre ström än en lite äldre och långsammare processor som får ligga och pressa på 100% för att få samma sak gjord?
Rent logiskt tycker jag det borde vara så, eftersom en processor som kör hårt blir varmare och det måste ju betyda att den drar mer ström än i idle.
Fast allt mitt flummande kanske bara funkar i teorin, i praktiken så är det inte alls samma sak. Eller?
Postad 04 August 2005 - 16:46
När det gäller processorer så drar de inte heller fullt hela tiden. Men det är skillnad på en långsam och en snabb. Ju snabbare desto mer ström kan man säga. Bästa är att ha en så låg fart på processor man tänkas kan behöva och hoppas på att den inte används allt för mycket. Man kan likna en dator med en bil.
En bil utnyttjar bara alla slöa ponnys när man accar eller belastar. En liten motor drar oftas mindre på tomgång en stor saftig V8. Däremot drar V8 kanske mindre soppa när man drar en stor tung husvagn....
Sedan när man bygger en server skall man veta att vanliga dator delar inte är anpassade för det slitage som uppstår när en dator inte stängs av.
Redigerat av MGK, 04 August 2005 - 16:49.
Postad 04 August 2005 - 21:52
Sedan när man bygger en server skall man veta att vanliga dator delar inte är anpassade för det slitage som uppstår när en dator inte stängs av.
Vilka delar menar du då? Har kört servrar hemma 24/7 i flera år, bytte för ett tag sen då jag fick problem med diskstödet, den gamla datorn funkade inte med 200gig diskar.
Postad 05 August 2005 - 07:47
Det jag försökte få fram när det gäller processor var att man ska anpassa processorn efter sina arbetsuppgifter.
En långsam äldre processor kanske får kämpa mer och längre med sina uppgifter och därmed utvecklar mer värme och drar mer ström.
Medans en nyare snabbare kanske får jobbet gjort både snabbare och utan att behöva anstränga sig så mycket. Detta leder till mindre värme och mindre ström.
Och när den nyare ligger i idle så kanske den har nån ny teknologi som gör att den kan vila bättre än en äldre.
Det jag försöker komma fram till är att i slutändan kanske det inte är så jättestor skillnad mellan en ny och gammal processor, när man ser till strömförbrukning. Fast det kan vara skönt att ha en processor som orkar gasa på när det behövs.
Mina tankar förutsätter ju iofs att processorn ska sitta i nåt serverliknande, inte i en spelmaskin.
Postad 05 August 2005 - 10:50
För längesedan så hörde jag att de flesta elektroniska saker mådde bäst av att stå igång. Det är på och avstängningar som sliter. Men det kanske är föråldrade kunskaper, var ju bra länge sedan jag hörde det.
Var inte så länge sen jag läste att hårddiskar tex mår bäst av att snurra hela tiden, det är tydligen spin upp som sliter hårdast.
Det jag försökte få fram när det gäller processor var att man ska anpassa processorn efter sina arbetsuppgifter.
En långsam äldre processor kanske får kämpa mer och längre med sina uppgifter och därmed utvecklar mer värme och drar mer ström.
Medans en nyare snabbare kanske får jobbet gjort både snabbare och utan att behöva anstränga sig så mycket. Detta leder till mindre värme och mindre ström.
Och när den nyare ligger i idle så kanske den har nån ny teknologi som gör att den kan vila bättre än en äldre.
Mest besparing o svalast inne i chassiet är nog att slänga i ett gamalt passivt kylt graffe, ta ur eller stänga av ljdkortet om det inte behövs, samt att ha en vettig luftcirkulation runt hårddiskar, särskilt om man har flera som sitter nära varandra.
Postad 05 August 2005 - 11:12
Givetvis håller troligen vanliga arbetsmaskin komponenter också. Har själv en "server" hemma som snurrat i tre år nu.
Mestadels är det mekanika delar som slits. Värmen är den stora boven för eletroniken och damm den andra. Kondensatorer tappar även värden med tiden. Tyvärr går pris och driftsäkerhet hand i hand pga efterfråga/tillgång.
Postad 10 August 2005 - 13:29
Postad 11 August 2005 - 10:26
Tex Nvidia 6600GT och 6800GT?
Postad 11 August 2005 - 10:31
Är det arbetsmaskin eller server ?
Postad 11 August 2005 - 10:51
Jämför gärna med en riktig server. Vad är skillnaden ? Jo de komponenter som sitter i en riktig server är konstruerade för dygnetrunt drift i flera år. Vanliga dator komponenter är kontruerade att användas några timmar per dag.
På jobbet så används dell dimension till att styra maskiner i dammig miljö, dom står på 24/7 o verkar efter ett par år funka aldeles utmärkt.
Postad 11 August 2005 - 12:16
Klart en arbetsstation klarar sig men den är inte på någolunda sett ett säkert kort. Man skall ha klart för sig att det lltid är en snål-Ove lösning för ett företag som kan bli attans dyr.
De maskiner som föregående talare nämner kanske inte är så viktiga. Och då lätta att byta ut.
På detta forum så önskar man nog utrymme till att lagra film och musik.
Och då är en Maxtor "NAS" ett mycket bra val.
Postad 19 October 2009 - 14:21
Jag har planer på att bygga en filserver och behöver lite hjälp att välja komponenter.
Servern ska ha plats för minst 4, helst 6, hårddiskar. Servern måste vara strömsnål i idle-läge då den kommer att stå på 24/7, men när den väl arbetar så gör det inte så mycket om cpu:n drar som en vanlig desktop-cpu.
Servern kommer även att användas som surfstation, då det är en dator som ändå alltid står på (smidigt att bara starta en skärm istf att starta en till dator).
I övrigt kommer servern att få agera brandvägg och hosta 2-3 hemsidor (joomla och eventuellt någon jboss / gwt app-server) med väldigt få besökare.
Som operativsystem funderar jag på OpenSolaris, Nexenta, FreeBSD eller OpenBSD; men det lutar åt OpenSolaris alt. Nexenta då jag inte är säker på ZFS-supporten hos *BSD. FreeNAS var även ett val, men det föll bort p.g.a. man inte kan använda det som desktop-OS också.
ZFS vill jag ha då själva filsystemet verkar överlägset andra fs och raid-z har bättre säkerhet vid skrivningar än raid-5. Jag gillar även self-healing-, snapshot- och clonefunktionaliteten (har dock ej provat dessa).
Jag har funderat på om en atom 330 skulle kunna duga eller om cpu-kraften kanske är lite för klen för att köra software raid. Är det någon som provat det på en atom 330? Vad blir överföringshastigheten via gigabitnätverk?
Är det någon som har något/några förslag på lämplig hårdvara?
Postad 21 October 2009 - 10:58
Det kan bli ett problem, cpu som flaskhals. Samtidigt vet jag inte vilka krav du ställer, det kanske är OK om den sackar ihop lite emellanåt?
Jag är kanske lite 'stel' i mitt tankesätt, men jag får en uppfattning om att du vill använda servern på många håll. Lite filserver, lite webbserver (joomla), brandvägg och samtidigt kunna arbeta vid consolen. Det tar en del CPU, och det kräver lite 'bredd'. Atom:en är begränsad, detta är lite utanför dess funktionsområde. Det funkar säkert, men snabbt kommer det nog inte gå...
Jag skulle satsa på en billig quad. Nu hittar man dessa cpu:er för ca 1000kr. Kanske det går att hålla budget ändå?
Lycka till!
//m
Postad 22 October 2009 - 22:15
Vi är två personer i familjen och servern kommer till 99.9% inte att belastas alls. När servern väl används kommer arbetssysslan bestå av att skicka en film till en annan dator kopplad till tv:n via en samba share. I vissa fall kommer jag sitta på någon annan dator och redigera lite bilder vilket innebär att ett par gig bilder kommer skickas fram och tillbaka ett par gånger över nätverket.
Det är nog redigera-bilder-fallet som är det mest krävande fallet för servern. Visseligen duger det kanske med en atom 330 (de verkar kunna leverera 20mb/s från krypterat zfs i freebsd) men det är ju lite störande att behöva vänta
När det gäller hemsidorna så kommer de knappt ha några besökare alls, de är mest för personligt bruk och lek.
Jag kom på att man kanske kan ha servern avstäng med wake on lan.. på så sätt skulle jag kunna ha en lite kraftigare burk och ändå spara ström efterssom den får ligga i viloläge alt. vara avstängd större delen av dagarna.. Hemsidan kan jag lösa med att ha en billig wrt54g linux router mellan servern och internet. Den skulle kunna skicka wake-on-lan-paketet till servern när den detekterar trafik riktad till servern.
Fast jag vill nog ändå ha en strömsnål hårdvara även om jag har en bättre cpu än en atom.. Finns det några snåla varianter av core 2 duo och snåla moderkort med inbyggd grafik?
Postad 22 October 2009 - 22:39
Sedan så kan man ju ställa in i bios "halt on : no errors", då kan man installera och göra allting klart med grafikkortet inkopplat. När de är klart är det bara att montera bort grafikkortet helt eftersom man ändå kommer att fjärrstyra burken.
Mitt råd är, köp nytt! Titta på effektspecen till processorn. Välj nätagg med bra verkningsgrad. Satsa på en stor HDD istället för flera små, vad jag hört så ska western digitals "gröna" hårddiskar vara riktigt strömsnåla.
EDIT: Sedan så finns det strömsparfunktioner i de flesta moderkort idag. De undervoltar och klockar ner när den går på "tomgång" för att sedan dra upp igen när du drar igång något krävande.
Redigerat av nixlaz, 22 October 2009 - 22:44.
Postad 28 October 2009 - 15:50
Precis som nixlaz säger, de snabba cpu:erna behöver inte vara speciellt strömkrävande. En E8400 + moderkort (som du nämnt) ligger på runda slänga 80-100w idle, det är när den belastas som det springer iväg. Om vi börjar 'klyva atomer' kanske du skall titta på 'watt per cycle'. Ett Atomsystem är dock utan tvekan mest strömsnålt, tex ligger Asus EEE boxar på ca 25-30w vid full load.
Frågan är dock, är det en fråga om ekonomi eller mijlö?
Personligen orkar jag inte med väntetider, och att betala några kronor per månad för att ha en hyffsad snabb server kan vara värt det. Är det däremot en miljöfråga, då får man kanske vänta snällt? Eller så köper du endast grön el, vindkraft (vilket jag gör).
//M
Postad 30 October 2009 - 19:18
Hmm... jag har ju min "tv-dator" med en e8400 och 8gb ram som endast används för att kolla på film medhightower:
Precis som nixlaz säger, de snabba cpu:erna behöver inte vara speciellt strömkrävande. En E8400 + moderkort (som du nämnt) ligger på runda slänga 80-100w idle, det är när den belastas som det springer iväg. Om vi börjar 'klyva atomer' kanske du skall titta på 'watt per cycle'. Ett Atomsystem är dock utan tvekan mest strömsnålt, tex ligger Asus EEE boxar på ca 25-30w vid full load.
Det är mest frågan om ekonomi. En dator drar rätt mycket även om den inte belastas hårt. Jag kommer ihåg när jag och sambon bytte från var sin athlon xp till var sin laptop. Vår elräkning blev en tredjedel så hög. Den gick ner från 1500kr/kvartalet till runt 500 kr/kvartalet.Frågan är dock, är det en fråga om ekonomi eller mijlö?
Postad 31 October 2009 - 13:19
Hmm... jag har ju min "tv-dator" med en e8400 och 8gb ram som endast används för att kolla på film med
Tänkte försöka börja använda den som en riktig arbetsdatorn den dagen jag får tag på en villa.. just nu har jag inte ens ett skrivbord jag kan ha den på, därav att den får arbeta som tv-dator istället. Lite synt mtp att den är rätt överdimensionerad för det jobbet.
Det är mest frågan om ekonomi. En dator drar rätt mycket även om den inte belastas hårt. Jag kommer ihåg när jag och sambon bytte från var sin athlon xp till var sin laptop. Vår elräkning blev en tredjedel så hög. Den gick ner från 1500kr/kvartalet till runt 500 kr/kvartalet.
Ta en redig cpu om du vill köra zfs, bra med ram skadar inte heller.
Postad 01 November 2009 - 10:04
Jag har mätt effektförbrukningen på datorn och den drar ca 75 W.
Postad 01 November 2009 - 23:53
Jag har en HTPC med en E8200 klockad till 3,2 GHz, Radeon HD3650 (passivt kylt) samt tre diskar med sammanlagt 2 TB och ett 450 W nätaggregat (tror det är Corsair).
Jag har mätt effektförbrukningen på datorn och den drar ca 75 W.
75W är ju inte farligt! Förutsatt att det stämmer... Vanliga effektmätare som man kan köpa billigt brukar ha problem att mäta switchade laster. Har t.o.m. läst en post i nått forum där en killes mätare sa att hans tv drog mindre ström när han slog på datorn
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder
55 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?