Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kane & Lynch 2: Dog Days

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2010-08-29

Betyg: Betyg: 7


 

  1. Genre: Action
  2. Release: 2010-08-20
  3. Utvecklare: IO Interactive
  4. Utgivare: Eidos Interactive
  5. Plattform: Xbox 360, PS3, PC

 

Mycket får man vara med om som TV-spelare, men att skjuta sig igenom en hel bana med två vuxna män utan en enda tråd på kroppen, det var faktiskt något nytt..

Första spelet var ganska bra, tyckte det fick obefogat mycket kritik från en del håll. De två brottslingarna Kane och Lynch flydde från dödsdom och fängelse, blev motvilligt legosoldater i Venezuelas djungler för en brottsliga som höll Kanes fru och odrägliga, förhatliga dotter Jenny gisslan, och räddade till slut dagen, även om Jenny aldrig kunde få in det i sin hjärna och höll en kylig relation till sin far.

Tvåan fokuserar istället på Lynch och utspelar sig i Shanghai, Kina, där Lynch skaffat sig ett liv, kinesisk fru och allt. Lynch ber om Kanes hjälp en sista gång med en kupp som ska säkra deras framtid. Men vad som ska vara ett trivialt sidospår dessförinnan går helt snett och grabbarna får hela kinesiska Triaden efter sig. Korrupt polis, militär och en drös gangstrar är nu ute efter vår tvåmansarmé. Uuups.

Bakgrund är alltid bra att ha men i ärlighetens namn är storyn väldigt tillbakadragen och ganska dåligt presenterad. Slutet är oförklarligt dåligt. I första spelet knöt man absolut inte ihop säcken och fansen efterfrågade en fortsättning i tvåan (som inte blev av), men här gör man inte ens ett försök. Nåväl, de båda polarnas ständiga tjatter med varandra ger en viss behållning – också den enda när det kommer till storyn och det bleka persongalleriet utöver protagonisterna.

Spelmässigt är det dock en tämligen trivsam upplevelse, mycket beroende på samarbetsläget genom storyn, både off- och online. Det är en linjär tredjepersonshooter, ganska arkadmässig i sitt utformande, som tar oss genom intensiva skjutsekvenser i trånga och väldigt varierade lokaler fulla av detaljer. Jag uppskattar att man aldrig får en deja vu-känsla av omgivningarna som känns enormt genomtänkta och utseendemässigt olika.

Däremot är upplägget (vågor av cannonfodder, peppra, repeat) repetitivt. Man hinner dock inte tröttna på det då spelet med sina 5-7 timmar är kort. Skjutvapnen kunde varit bättre, de saknar tyngd i både känsla och ljud och skiljer sig dessutom inte från varandra tillräckligt. De flesta har dessutom riktigt dålig träffsäkerhet, vilket kanske är realistiskt i sig, men varför sätter då AIn 90%? Detta kan dock kontras av att man har riktigt gott med ammo och att det finns en del vapen som är träffsäkrare. Klickar magasinet tomt så är det bara att ta upp ett nytt vapen från närmaste lik och fortsätta peppra. Tyvärr saknas en melee-button (och handgranater), men kommer någon nära kan man ta honom och använda som mänsklig sköld istället.

Mycket tid spenderas bakom skydd, IO har totalrippat Gears of War i det avseendet. De har även rippat dem när det gäller de få sekvenser i spelet där Kane & Lynch går åt olika håll. Dör en så dör den andre också, medan man i normala fall kan återuppliva varandra (den som håller på att dö trycker frenetiskt på X för att hålla sig vid liv så länge som möjligt, dvs. ungefär 10 sekunder en bra dag). Dör man så är det dock aldrig långt sen senaste checkpointen autosparades. En grej jag gillar är att man oftast innan man dör faller till marken och liggandes kan skjuta och kravla som en sista utväg. Det kan ge bra skydd och räddar ofta livet på en. Ser också helfestligt ut när man är naken. Vissa objekt går också att förstöra, t.ex. trästaket. Så undvik att ta skydd bakom dessa.

Ljudmässigt är spelet överlag svagt, grafiskt/estetiskt är det totalt omgjort från ettan. Man ser sig från en slags vy som närmast kan beskrivas som filmad med en dokumentärsfilmskamera. Tänk Manhunt. Bilden är grumlig, mörk och skakar som in i h-vete när man springer. Tanken är att det ska se realistiskt ut. Det gör det också, men problemet är att man inte ser så mycket. Speciellt i splitscreen kan det ibland vara svårt att se var fienden är och detaljer är bara att glömma. Det känns dock som att man är med mycket mer när kameran sitter så nära, men varför göra bilden så oskarp och svårsedd? Jag vet inte om det var en bra idé så här i efterhand men tanken var god och det höjde vissa aspekter av spelet såsom närvarokänslan. Färger saknas också (stor kontrast mot ettans färgglada djungler) och sikten försvåras ytterligare av att regn bildar regndroppar som gör kameran suddig och att bilden är helt rödfärgad av blod när man håller på att dö. Viss screentearing var också märkbar och när vi ändå är inne på tekniska problem så frös spelet två gånger och andraspelarens kontroll var tvungen att dras ut och sättas in varje gång vi startade spelet för att inte snurra konstant.

I tvåan finns till skillnad från ettan ett onlineläge. Tre olika lägen, där du möter datorn i två av dem, vilket är totalt onödigt imo. I det tredje möter man människor, rånare mot poliser, och det gäller att som grupp samla 4 miljoner på 4 minuter och för polisen att stoppa rånarna. De verkar ha en fetisch för siffran 4 men whatever. I slutändan är banorna för små, över för snabbt, tar för lång tid att ladda, och spelläget helt enkelt inte roligt nog att konkurrera med andra mycket mer etablerade onlinespel.

Jag tycker helt klart att Kane & Lynch är värt en genomspelning eller två, men man bör spela coop för att få ut mest av det. IO har tagit några modiga designbeslut som bara delvis fallit väl ut, men de måste slipa på en hel del aspekter för att kunna konkurrera med storsäljarna. Bättre än senaste Army of Two dock, förra gången var det tvärtom så det tar sig för IO.

+ Kul arkadmässigt spel för två
+ Bra variation, varierade omgivningar
+ Intensivt

- Ljudet
- Storyn
- MP-läget


 

7/10 - Bra

Skribent: Zoiler



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.