Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Deathsmiles

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2011-02-27

 

  • Genre:  Shooter
  • Släppdatum: 2011-02-25
  • Utvecklare: Cave
  • Utgivare: Rising Star Games
  • Plattform: Xbox 360

 

Skärmen fylls av rosa prickar och jag blir anfallen av en galen ko. Kawaii!!!!

Det är väldigt sällan man får se att en arkadshooter släpps i butik, boxad med skiva och allt, men det är precis vad som sker med Deathsmiles. Det släpptes först som ett arkadspel 2007, sedan i Japan och USA under 2009 och 2010, och nu alltså till slut här i EU. Inkluderat i boxen är soundtracket som är faktiskt är rätt bra och låter ungefär som Castlevania, ett spel som Deathsmiles verkar hämtat mycket inspiration ifrån med tanke på fiender och den gotiska, ockulta stilen.

Gameplay fungerar som Gradius eller R-type, man åker framåt med sitt skepp och skjuter fiender och undviker kulor. Twisten är, som ni ser på omslaget, att skeppen bytts ut mot japanska småflickor.I ett annat annorlunda drag kommer fienderna både bak- och framifrån. Man kan därför skjuta åt båda riktningarna.

Det är svårt att rekommendera Deathsmiles till fullpris. Jag kan egentligen inte recensera det, varför jag heller inte sätter något betyg, därför att man måste vara en viss typ av gamer. Man måste vara en så kallad ”scorewhore” som gillar att jaga poäng och ligga på leaderboards. Någon annan behållning finns inte när spelet går att varva på trekvart och man har obegränsat med continues. Visst kan jag tycka att spelet var småkul den lilla tiden jag spelade, det är inget fel på själva gameplay. Men jag fick det gratis. Jag har svårt att tro att folk (som inte gillar att jaga poäng) som betalar fullpris kommer att bli nöjda med att spela igenom det två-tre gånger. Vi (det går att spela med en kompis) spelade igenom det två gånger sen kändes det färdigt.

Det är skillnad mot att spela Deathsmiles och lite mer konventionella shooters, typ Ikaruga, där man måste lära sig banan och var fienderna kommer för att ta sig vidare. Det finns ju ingen sådan utmaning när ens continues är obegränsade. Frågan är om det hade gått att klara av dock då Deathsmiles är ett kulhelvete. Det sprutar ut rosa kulor i olika mönster, så till den grad att man inte har en chans att akta sig. Inte de första fem banorna kanske, men under den sista stegras svårighetsgraden markant. Man måste använda sig av bomber som rensar skärmen för att klara sig, men man har inte många nog.

Man kan välja olika svårighetsgrader på banorna. På Xbox360achievments.org är Deathsmiles klassat som en tia, svåraste möjliga att ta alla achievments i. Som ett exempel sägs det att en enda person i världen har klarat av bedriften att fixa alla banor på svåraste nivån utan att bli träffad en enda gång. Det är en bedrift kan jag säga och inget vi vanliga dödliga kommer i närheten av. Kolla valfri youtube-video och gråt.

Som sagt, det är en väldigt nischad produkt. Nischad till och med inom själva nischen shooters. Egentligen borde det i min mening släppts som DLC. Uppenbarligen är kritikerna i USA nöjda dock så för scorewhores är det säkerligen bra och djupt men för en vanlig svensson som mig är denna typ av underhållning mycket begränsad.


+ Bra djup för poängjägare
+ Musiken, soundtracket följer med i boxen
+ Co-op


- Extremt kort om man inte gillar att jaga poäng
- Den udda japanska stilen kommer inte gå hem hos alla
- Groteskt svårt på sistabanan om man inte hade haft obegränsade continues

 

Skribent: Zoiler



 Medelbetyg:
Allmän produktfakta

Allmänt

Antal skivor 1 st
Genre Äventyr FPS Shooter
Max antal spelare (oavsett spelsätt) 2 spelare
Plattform
Rek. åldersgräns 11 år

Funktioner

Funktioner

Spellägen

LAN-stöd
Lokal multiplayer
Online multiplayer Ja

Övrigt

Lanseringsår 2011
Utgivare Rising Star
Utvecklare
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.