Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Shift 2: Unleashed

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2011-04-06

Betyg: Betyg: 6


 

  • Genre: Racing
  • Släppdatum: 2011-03-31
  • Utvecklare: Slightly Mad Studios
  • Utgivare: EA
  • Plattform: PC, PS3, Xbox 360

 

Satsar inte fullt ut på varken realism eller arkad, och får lida för det.

Målet med Shift 2: Unleashed är att så småningom kunna ta bort Need For Speed helt och hållet och få folk att tänka... ”när kommer nästa Shift?” utan att associera med NFS. NFS är trots allt arkadracing och EA vill sin vana trogen inte vara utanför i någon genre, därför är Shift ett försök att slå sig in i simulatorgenren. Ganska tufft med tanke på motståndet.

Det lite lustiga är dock att Shift inte är någon simulator. Det är inte heller ett arkadspel. Det ligger någonstans mittimellan, dock utan tvekan mer åt simulatorhållet.

Upplägget känner vi igen. Man börjar med farfars bilar och jobbar sig sedan i ett styrt och planlagt schema uppåt mot kraftigare vrålåk med pitstopp hos retro- och muskelbilar på vägen mot F1-vidundren. Det finns drifting, eliminator, race på tid och race mot datorn.

Driftingen, i just driftingmomenten, är horribel. Jag har problem att åka rakt framåt eftersom spelet vill sätta igång drifting så fort det blåser lite mot sidan av karossen. Jag snurrar runt som om det vore is på banan. Hemskt. Som tur är behöver jag inte göra dessa events för att ta mig vidare.

I normal körning mot datorn är spelet ok, i tidskörning är det som bäst, även om det är lite väl ojämna svårighetsgrad. Vissa tider tar man hur lätt som helst, andra i samma tävling känns omöjliga. Men det är ändå här spelet glänser.

De vanliga åken mot datorn är fortfarande ok, oftast ganska roliga, men det beror på hur svängarna ser ut. AI:n känns nämligen billig. Gummiband-AI är det definitivt, hur bra man än kör så vinner jag inte med mer än några sekunder. Och det största problemet är att AI:n verkar tro att det här är Carmageddon Unleashed då de kör in i en och mer eller mindre våldtar en bakifrån. Man själv har problem med att göra någonting för att putta bort dem, men så fort de nuddar en lite lätt bakifrån eller kör in i sidan så är det bye-bye.

När man krockar i den mycket, mycket välgjorda cockpitkameran så skakar skärmen ordentligt, det blir svartvitt och spelet blurras. Man tappar helt och hållet fattningen för ett tag. Det underlättar inte vid krockar men det gör att man passar sig mer för att krocka och ger bättre känsla. Dessutom kan bilen totalkvaddas både funktionellt och visuellt i spektakulära krascher. Det är det som är grejen med Shift 2 känns det som, att perspektivet är så bra och allt runtomkring som smutsstänk på fönsterrutan, skakningar och ljud i cockpit ger en bra känsla.

Vad gäller styrningen så är mina upplevelser att det går bra att styra inledningsvis, men det är som sagt ingen simulator.  Jag har inte spelat ettan men av vad jag läst så ska tvåan inte ha utvecklats så mycket på den punkten, aningen mer grepp bara. Jag testade att slå av alla hjälpmedel (jag är ingen hardcore simfantast så jag kör på experienced) men märkte faktiskt ingen större skillnad. Olika bilar styrs olika, så vissa är väldigt lättstyrda medan andra är enormt svårstyrda. De snabbare bilarna måste man nog tuna ordentligt om man vill få dem riktigt åkbara för där snackar vi överstyrning och sladd i kurvor även i låga farter. Det känns lite svävande och bromsarna känns inte som de tar ordentligt. Man hoppar i backar (en gång hoppade jag på ledarbilen och fick lift i säkert 100 meter innan han tappade mig) och känner verkligen att man åker en snabb bil. Fartkänslan är jättebra, man trycks bakåt och blur fyller skärmen.

De långsammare är som sagt inga problem att styra, de är lite småsliriga i kurvor men det är inte så farligt och går att bemästra. Jag har ingen ratt så alla intryck är med handkontroll. Mina två största problem är att det är svårt att lära sig hantera de snabbare bilarna och att AI:n inte låter en lära sig dem. Jag känner mig som Pac-Man som jagas av spökena när de är på en och nafsar i baken, bara väntar på att krocka ut mig och omöjliga att köra ifrån pga gummibandet. Hade jag fått köra banan i time trial så hade jag till slut lärt mig men... Man kan som sagt tuna bilarna för att få dem mer lättstyrda men det krävs en del kunskap om tuning för att få till bra inställningar på svårstyrda fordon och då tappar man de som inte är intresserade av den aspekten eller har kunskapen.

Å ena sidan så är det alltså inte jättekul att köra med de skitbilar man har i början men det är enkelt att köra med dem, å andra sidan är det svårt att lära sig att köra med de snabbare bilarna man får senare, men de är egentligen roligare att köra med.

Audiovisuellt är Shift 2 en angenäm upplevelse. Snygga och många banor med mycket (kanske lite för mycket) att kolla på runtom, bra ljuseffekter och fordonsmodeller. Schyssta effekter och helt förstörbara bilar. Det enda är väl att AA:n inte är fullt tillräcklig på Xbox 360 (bättre på PS3) och att det går i 30 FPS. Och att det inte finns några vädereffekter.

Ljudmässigt låter bilarna mycket bra och varierat, dock inte realistiskt (efter vad jag hört från experter). Detsamma gäller som en sidonotis även bilegenskaperna som inte stämmer helt överens med verkligheten. Musiken i menyn är skön att lyssna på. Däremot stör jag mig på ett ljud som uppstår ofta när man kör som påminner om en travande häst och tydligen ska simulera att man kör över gummi och skräp på vägen. Inte helt lyckat.

En annan negativ grej är presentationen. Nya grejer presenteras med filmklipp på riktiga snubbar som tror att de är gangsterrappare och coola och ska lära oss att köra bil. De ger oss t o m sin bil när vi vinner tävliogar, oh wow. Dessa filmklipp som tar flera minuter kan man inte ta bort. Irriterande. Laddningstiderna kunde nog varit snabbare också och det är trist att bläddra igenom bilarna när man måste vänta 10 sekunder innan varje bil renderas.

Sammanfattningsvis är Shift 2 en stark sexa. Det gör mycket rätt men också en hel del fel. Cockpitkameran är nog den bästa jag sett och man får känslan av att vara där. Det är snyggt och låter bra (minus hästarna), men billig AI, usel drifting och svårstyrda vrålåk gör att det inte når några jättehöjder i min bok. Det går att lägga mycket tid på att tweaka och uppgradera bilarna och få till en mer kontrollerad styrning, men jag tycker utvecklarna kan göra det åt oss i nästa upplaga, så kan vi koncentrera oss på att få köra. För det är det, åtminstone jag, vill.


+ Grafik och ljud
+ Cockpitkänslan
+ Varje bil känns annorlunda att köra
+ Bra banor


- Driftingen
- AI:n
- Svårt, svårstyrt och tidskrävande längre fram
- Laddningstider
- IRL-filmklippen




6/10 – Godkänt

Skribent: Zoiler



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.