Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ridge Racer: Unbounded

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2012-03-29

Betyg: Betyg: 5


 

 

Ø  Genre: Racing

Ø  Släppdatum: 2012-03-30

Ø  Utvecklare: Bugbear Entertainment

Ø  Utgivare: Namco

Ø  Plattform: Xbox 360 II PS3 II PC

 

Avviker från seriens koncept – men är för svårt för sitt eget bästa.

Skribent: Zoiler

 

Ridge Racer: Unbounded har ingenting gemensamt med Ridge Racer. Det behöver inte vara något dåligt eftersom serien inte har varit särskilt aktuell sedan Playstation-tiden, förutom på PSP då. Arkadracing-genren har utvecklats de senaste 10 åren och med Burnout, Blur, Need For Speed och Split/Second är konkurrensen hård.

I RR:U är ditt mål att förstöra så mycket du kan för att samla boost och komma först i racen. Du börjar från botten och jobbar dig upp medan du låser upp nya, ointressanta bilar och nya delar av staden. Du samlar boost genom att lägga dig bakom (jaga) andra förare, köra sönder saker, eller drifta. Därfter trycker du på X och åker därmed snabbare samtidigt som du också kan ”fragga”/köra sönder bilar eller ta genvägar genom polishus, kontor, glasfönster etc. Det går även att ta sig online och köra mot andra.

Spelet är mer eller mindre en kopia av Split/Second, fast inte lika flashigt.

NEGATIVT


Allt för svårt på ett billigt sätt
– RR:U är svårt från första åket och inte på ett bra sätt. För att komma etta måste du i stort sett åka helt perfekt eftersom dina motståndare nästan alltid kör i snabbare bilar än dig och dessutom fuskar med gummibands-AI så att de kommer ikapp dig om du ligger före. Dessutom kan de köra på dig med boost bakifrån så du krashar och tappar flera platser.

Det är också svårt att se riktigt vad som går att köra sönder och vad som innebär en frontalkrasch.

Visst kan du lyckas på första, fjärde eller sjätte försöket, men det är helt slumpmässigt. När jag vinner känns det inte som att jag vann för att jag var bra utan mer på grund av slumpen.

Jag tycker även det är väldigt svårt att få någon kontroll över driftingen/sladdarna, vilket gör det mycket svårt att ta svängar på annat sätt än att dunka in med sidan i väggen och sedan köra vidare.

Också takedowns (som de kallas i Burnout när man kör prejar sönder en motståndare) är tråkiga. Du måste nästan använda boost, att försöka göra det med en hederlig krock i sidan är snudd på omöjligt. Burnout Revenge hade ett mycket bättre fysiksystem och gav en känsla av bataljer med motståndarna.


Banorna/repetitionen
  Man åker omkring i en trist, mörk och grå stad där banorna upprepar sig ofta och ser nästan identiska ut. Jämför med senaste Need For Speed som hade grymt stor variation i sina banor.



Ingen belöning
 Man får exp för att vinna eller komma tvåa och trea, men det man låser upp är identitetslösa bilar och banor på det mest linjära av sätt. Jag blir inte motiverad att köra vidare för det finns heller ingen story att tala om som det kan finnas i vissa Need For Speed.

 

Laddningstiderna  Det tar 20-30 sekunder att ladda en bana. Inte okej.

POSITIVT


Fysiken
  Det mesta i staden går att köra sönder och bilarna voltar, sprängs och brinner när de deformeras. Det ser snyggt ut åtminstone men graifkmotorn är trots det inget över det vanliga.



Baneditorn  Om man gillar att skapa banor och lägga upp online så finns det en avancerad editor för det ändamålet. Det är dock inget för mig.

 




Slutsats: Skaparna av Flatout har omdefinierat Ridge Racer. Om serien kommer att fortsätta i samma spår eller gå tillbaka till rötterna med nästa iteration återstår att se, men i den genren serien nu befinner sig finns det klart bättre alternativ i form av Burnout, Blur och Need For Speed. Spelet är för svårt på ett billigt sätt, har gummibands-AI och tråkiga repetitiva miljöer. Då hjälper det inte med flashiga kamerakrockar och byggnader som kan raseras. För som det är nu känns det som att alla utvecklare tror att mer action = bättre försäljning, oavsett om det är skräckgenren, FPS, eller bilspel. Att man ”fraggar” sin motståndare är ju löjligt bara det. Gör gärna ett actionbetonat bilspel, men glöm inte av grunderna – att man ska kunna köra bil och förbättra tider beroende på hur skicklig man är, utan att behöva vara rädd för att en motståndare ska förstöra hela ditt lopp genom att köra in i dig bakifrån.

Ha dock i åtanke att jag inte heller gillade Split/Second så om det spelet föll dig i smaken lär du även gilla Unbounded.

 

5/10 – Mediokert



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.