Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Armored Core V

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2012-04-18

Betyg: Betyg: 4


 

 

Ø  Genre: Action/Simulator

Ø  Släppdatum: 2012-03-23

Ø  Utvecklare: From Software

Ø  Utgivare: Namco Bandai

Ø  Plattform: Xbox 360 II PS3

 

Core som i hardcore.

Skribent: Freezard

 

Mechaspel ser man inte alltför ofta här i väst då de har sitt ursprung i Japan och aldrig riktigt blivit populära någon annanstans. Armored Core är heller ingen familjär serie för mig, däremot har jag spelat en del strategiska mechaspel tidigare som Super Robot Taisen och Front Mission. Armored Core V är dock inte ett särskilt strategiskt spel utan är uppdelat i två olika genrer: action och simulator. Direkt när jag startade spelet fick jag strikta orders att gå med i ett lag, vilket jag tyckte var lite märkligt eftersom jag visste att det skulle finnas en slags kampanj som man kan spela ensam. Jag valde då att gå med i någon annans lag för att komma igång med spelet så snabbt som möjligt.


Efter att ha sett ett imponerande förrenderat intro och kört ett tutorialuppdrag möttes jag så av huvudmenyn där en stor världskarta scrollade in framför mig tillsammans med en mängd olika valmöjligheter. Det hela liknade ett strategispel likt Europa Universalis och mycket riktigt märkte jag att man tydligen slåss online lag mot lag om territorier på världskartan, och att själva storyläget (som går att spela med andra i sitt lag) inte har en särskilt stor roll alls. Tydligen hade jag också kommit en bra bit in i spelet utan att göra någonting, då mitt lag var på nivå 40, så jag startade raskt ett eget lag för att börja om från början.

 


Jag fortsatte med att köra storyn som jag fått en försmak av i tutorialen, och förstod snabbt at kärnan i spelet är ren action där man styr en gigantisk robot utrustad med alldeles för många vapen, och att storyläget bara är en ursäkt för att man ska få möjligheten att spränga sönder allt man ser. Både storyn och röstskådespelet är nämligen pinsamt dåligt och gör det hela mer patetiskt än coolt. Robotarna och dess vapen är dock feta och kan skräddarsys mellan uppdragen, något jag försökte mig på utan resultat då det var alldeles för krångligt. Lite synd eftersom jag ville ha det coola eldsvärdet från tutorialen som de sedan tog ifrån mig. Den grafiska stilen är väldigt märklig, dyster och grå. Lite småcoolt men med superlågupplösta texturer och inget direkt imponerande ser det bara föråldrat ut. Soundtracket är däremot riktigt bra, kanske det bästa med Armored Core V.


Slutsats: En sak är säker: Armored Core V är gjort för japaner och entusiaster. Nykomlingar får det väldigt svårt att komma in i spelet då man inte får någon sorts vägledning. Istället blir man bara frustrerad över hur och varför man gör saker. Storyläget är uselt, det går mest ut på att skjuta sönder allt och erövra världskartan med sitt lag som får mig att tänka på Europa Universalis blandat med FIFA. Simulatordelen är en dock en stor del av spelet då om du har tålamod kan sitta länge med att skräddarsy din mech, dessutom lutar kontrollen definitivt mer åt simulatorhållet än arkad – ibland räcker knappt fingrarna till. Front Mission Evolved är ett liknande spel som är bättre för nykomlingar av genren, dock rekommenderar jag att du håller dig borta från de bägge.

 

 

4/10 – Dåligt



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.