Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yakuza: Dead Souls

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2012-04-23

Betyg: Betyg: 7


 

 

Ø  Genre: Action/Äventyr

Ø  Släppdatum: 2012-03-16

Ø  Utvecklare: SEGA        

Ø  Utgivare: SEGA

Ø  Plattform: PS3

 

Bångstyrig kontroll men underhållande.


Skribent: Filip_M

Yakuza hoppar på zombietåget som sköljt över kulturvärlden de senaste åren. Samtidigt som man leker med tanken om ett seriebrytande koncept med zombies, så testar man även om Yakuza passar sig väl som en shooter á la Resident Evil – fast med seriens typiska stil och humör.

Yakuza: Dead Souls berättar om en alternativ verklighet, ett år efter Yakuza 4, då en plötslig zombieepidemi drabbar staden. Ingen vet riktigt hur, var eller varför viruset har brutit ut, men det blir upp till gamla bekanta som Majima, Akiyama, Kazuma och Goda att gå till roten av problemet. Fast de ska förstås få tid över till att gå på massage och pubar under tiden.

För er som är obekanta med serien så bjuds man på ett sandbox i ren GTA-stil, fast med japansk touch. Många sidemissions utlovas.

POSITIVT


Hållbarheten – Precis som vanligt, alltså. Även om det inte är lika stort som förr (färre sidemissions, lite kortare huvudkampanj vad jag vet) så är det en hel del att fördjupa sig i. Se fram emot åtminstone 15-25 timmar.

 

RPG-et – Med RPG syftar jag främst på weapon craftingen som man kan göra. Man har kunnat kombinera items för att göra ett/en vapen/armor/tillbehör osv. i de tidigare titlarna också, men i Dead Souls är det än viktigare då vapnens potential att bli ännu starkare är väldigt stor. Dessutom släpper zombies otroligt mycket loot, så man kan få rätt starka vapen väldigt tidigt. Jag är inte säker på om det varit så i föregående titlar, men man kan i alla fall levla upp sig och bli bättre på saker (skjuta mer precist, kunna sparka när man ligger ner, kasta tyngre saker) och det förs sedan över till nästa huvudrollsinnehavare.

Man får även med sig medhjälpare som man kan levla upp och göra starkare allt eftersom. Rätt trevligt då det kan bli mycket att hålla reda på, och de reder sig ju faktiskt rätt bra.

Berättelsen – Upplägget är helt vansinnigt, men den typiska värmen och lättsamheten som Yakuza-teamet lyckas få med i varje spel i serien skiner igenom även här. En zombieapokalyps har förstört Kamurocho och läget är väldigt kritiskt. Samtidigt verkar det finnas aktörer som aktivt försöker sprida zombieviruset för egna ändamål. Under tiden ser Goro Majima det hela som en lekstuga och Akiyama springer på en skallgång efter en påstådd internetkändis utan kläder som visar sig vara en transvestit. Galet – ja. Kul – ja. Något att lägga tid på – ja.

Det jag kan klaga på är att olustigheten ändå infinner sig, eftersom man attackerar något som jag tycker är lite heligt i mina ögon... Kamurocho ska vara en fristad, men blir ändå demolerat och tydligt påverkat av apokalypsen. Man tappar lite av personligheten, eftersom zombies inte direkt är något man gråter över. Sammantaget är det som att se något välbekant bli förändrat.


Röstskådespeleriet – Som vanligt låter de flesta trovärdiga och det cinematiska värdet stärks när man har medryckande röstskådespelare, även om jag inte är så värst duktig på japanska. Låter de rätt så låter de bra.

Ljudet i övrigt vill jag knappt nämna dock, det lider lite av samma problem som grafiken. Föråldrat och trångsynt.


Gameplay – Även om jag inte tycker om denna spin-off lika mycket som jag gillar spelen ur serien så kan jag ändå se kärnan från Yakuzaserien som får mig att stanna kvar. Det blir jäkligt tråkigt att skjuta över tio tusen zombies efter ett tag, jovisst, och det är tveksamt om man känner sig manad att lira vidare när det är så enkelt, men det finns liksom alltid något nytt att upptäcka och man känner sig intresserad av att veta mer, vilka side missions som finns, hur storyn fortsätter, vad man kan göra allt eftersom man fördjupar sig i spelet.

De har även infört en smått meningslös achievementlista som låter en jaga efter specifika mål, t.ex. döda femtio zombies med enbart headshots – i rad – eller döda fem av en speciell mutantzombiesort. Jag tycker dock att det känns kul att, om motivationen tryter, checka av listan i brist på annat.


NEGATIVT


Kontrollen – Har aldrig varit ett fan av den japanska TPS-modellen, som Resident Evil är mest känd för. Tredjepersonsshooters kan lätt bli veliga om man har en styltig och väldigt kamera- samt positionsberoende kontroll. Som nämnt försöker Yakuza emulera RE vilket resulterar i kass kamera, en riktigt frustrerande kontroll som skapar onödigt svåra situationer och en i allmänhet tveksam framtoning under striderna som är spelets huvuddel. På tal om något helt annat så är inventoryn också märkbart begränsad och man behöver ödsla mer tid än nödvändigt åt att fundera på vad som ska med och inte.


Laddningstiderna
– Rysligt långa väntetider mellan mellansekvenser, kapitelövergångar, saves, när man går in eller ut från ett område osv. Se fram emot minutlånga loading screens emellanåt.


Repetitivt
– Där Yakuza-serien vanligtvis hämtar sin styrka så verkar Dead Souls gå ifrån det vinnande konceptet. Vanligtvis kan det mesta hända i Yakuza – men just Dead Souls har en mer actionorienterad och därmed linjärare betoning i sitt gameplay, en egenskap som lätt leder till att man kan bli less på innehållet. Det är svårt att gilla att gå från A till B och under tiden kötta sönder svärmar av zombies som aldrig tar slut. Jag talar om uppenbar spawning som verkligen inte har någon limit, och har du rensat ett område och återvänder en minut efteråt så är det fullpackat återigen. Positivt är dock att man slipper alla random encounters.


Svårighetsgraden – Otroligt enkelt att bara köra över det mesta. Akiyama är i princip odödlig och oftast kan man ”crafta” till sig en rätt så stor pickadoll som t.o.m. konkurrerar ut bossar – precis det scenariot skedde när jag mötte min första miniboss. Tog typ tio skott eller liknande innan han dog, och jag hann inte ens bli skadad. Zombiehjorderna är sällsynt lätta att ta kål på och det är egentligen bara en fråga om vem som nöter ut vem först, du eller fienderna.


Grafiken – Tänker bara säga att åldern har tagit ut sin rätt, Yakuza ser väldigt hängigt ut nu. Det mesta är urk och det är väl i princip bara ansiktena och vissa effekter som ser någorlunda OK ut.


Fienderna – Ingen vidare fantasi, det är problemet. OK, att göra zombies unika är inte lätt, men man har skapat mutantzombies och zombiebossar som sticker ut lite. Tyvärr är det nästan ett fall av copy + paste då många av dem liknar de från Left 4 Dead-serien. Lamt.

 

 

Slutsats: Yakuza både lider av ålderskrämpor och lite brist på fantasi, samt har problem med att få sin TPS-spinoff att klaffa kontrollmässigt. Man har även gått ifrån sandboxstilen en smula. Mycket av det kärvänliga i den ursprungliga serien har gått förlorat, men är du ett fan, eller gillar Resident Evil för sitt spelupplägg, eller vill ha en skön story med habilt gameplay så fungerar Yakuza: Dead Souls utmärkt. Ska bli skönt dock med kommande Yakuza 5 med ny grafik och mer innehåll. Se Dead Souls som något att fördröja tiden med tills dess.

 

7/10 – Bra



Allmän produktfakta

Allmänt

Genre Äventyr RPG
Antal skivor 1 st
Max antal spelare (oavsett spelsätt) 1 spelare
PlayStation 1
PlayStation 2
PlayStation 3
PlayStation 4
PlayStation 5
Rek. åldersgräns 18 år

Bildegenskaper

Stödda videoformat 720p 1080p (Full HD) 1080i

Design

Exklusiv utgåva (samlarutgåva/limiterad) Nej

Funktioner

Funktioner

Spellägen

LAN-stöd Nej
Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer

Övrigt

Lanseringsår 2012
Utgivare SEGA
Utvecklare SEGA
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.