- Genre: Fighting
- Släppdatum: 2012-10-05
- Utvecklare: Spike co.
- Utgivare: Namco Bandai
- Plattform: Xbox 360
Rent skräp.
Dragon Ball Z for Kinect. När det kom hem till mig pumpade det inte direkt ut adrenalin genom kroppen. Normalt brukar jag inte döma spel på förhand men just Kinect-spel och Dragon Ball har inte direkt varit fantastiska mästerverk för sig själva och ett spel där du alltså ska vara dessa fighters framför Kinect-kameran... det kan ju inte bli annat än viftande tänkte jag.
Ta nu en titt på Loadings Oskar Skog när han spelar Dragon Ball Z for Kinect.
Han överdriver inte. Precis så ser det ut, det är den dystra verkligheten. Starta striden, vifta som en galning, se en mellansekvens med dåligt röstskådespel, vifta mer, kame-hame-haaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Slut på striden. Ingen utmaning. Ingen underhållning. Oavsett vem du är. Och för att ens fatta minsta lilla måste du vara en Dragon Ball-fan, de som inte är insatta blir helt överkörda storymässigt.
Livet som spelrecensent är inte bara glamoröst. Ibland måste man uthärda saker få personer utsätter sig för frivilligt. Men så är det, man får ta det goda med det onda.
Det är trist med Kinect, det känns som att den aldrig kommer att fungera bra till annat än dans- och fitnesspel, möjligtvis något sportspel. Alla andra genres lyckas inte, det har kanske funnits två eller tre spel i övriga genrer som varit spebara. Och det öppnar tyvärr för såna här spel, spel som inte har något existensberättigande annat än att lura småbarnsföräldrar med DBZ-intresserade kids på pengar.
Slutsats: Det finns liksom inga ursäkter. Det är typexemplet på ett billig cash-in-försök och jag ser ingen anledning till att lägga ner mer tid på recensionen än de gjort på att utveckla spelet.
1/10 – Katastrof