Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Need For Speed: Most Wanted (2012)

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2012-11-02

Betyg: Betyg: 6


 

  • Genre: Racing
  • Släppdatum: 2012-11-02
  • Utvecklare: Criterion Games
  • Utgivare: EA
  • Plattform: Xbox 360/PS3/PC/Wii U/Vita

 

Inte lika bra som varken Burnout Revenge eller Need For Speed: Most Wanted från 2005.

 

Ett spel ur Need For Speed-serien görs av arkadmästarna Critierion, kända för Burnout-spelen. Kan bara bli bra?

Nja, det känns som att detta spel är skräddarsytt för att INTE passa mig. När man startar spelet berättar en kvinnlig röst vad spelet går ut på, nämligen att klättra i rankingen bland de av polisen mest eftersökta fartdårarna (10 stycken) för att till slut ta plats nummer 1. Därefter slängs du in i den öppna racingvärlden.

Hur klättrar man på rankingen då? Jo, allt man gör - höga hopp, åker förbi fartkameror, vinner race, krockar sönder motståndare - ger poäng. När man får tillräckligt kan man utmana nummer 10 på listan. Vinn över denne i ett race och preja sedan sönder honom för att ta hans plats. Och så fortsätter det.

För att ta det positiva först. Musiken är svängig, billjudet är bra, grafiken är rätt snygg (men frameraten dippar när mycket händer på skärmen och laddningstiderna är långa) och det finns över 100 licensierade bilar, vilket är riktigt grymt. Fartkänslan är bra. Spelet är godkänt, man kan ta sig igenom det. Till det negativa.

Jag saknar är någon form av progression i singleplayer. Problemet för mig är att alla bilar är upplåsta från början. Det gäller bara att hitta dem. De är gömda i den öppna staden, vissa helt synliga, andra dolda på svårhittade ställen. Men man kan hitta en värstingbil det första man gör bara man letar. Vissa kanske gillar det men jag vill inte ha det så. Jag vill vinna lopp med en viss bil och sedan uppgradera till en ny, inte leta efter dem som om det vore Pokemon. Varje bil har fem lopp med varierande svårighetsgrad bundna till dem. När man har klarat dem är man klar med den bilen, det var det liksom.



Via styrkorset kan du snabbt och lätt byta bil när du vill. Bra i teorin, men problemet är att man inte kan byta bil där man är. Om du vill byta så måste du warpa till en parkering där bilen står. Så om man hittar ett häftigt hopp men har en för långsam bil så är det inte bara att byta till en snabb, för den står parkerad flera mil därifrån. Helt galet beslut, och så fungerar det inte i multiplayer.

Om det är något jag ogillar i bilspel så är det att behöva köra till varenda race. Så är det i Burnout Para.. jag menar Need For Speed: Most Wanted 2012. Varför inte ge oss alternativet att teleportera till startlinjen så kan man välja själv?

Sen saknar jag en story. I Most Wanted från 2005 fanns en story med en cool CG-effekt som inte har gjorts om sedan dess. ”First I’m gonna take your ride, then your girl”. Klassiskt. Nu? Ingenting. Inga karaktärer alls. Helt generiskt och opersonligt.

För att diskutera själva racingen så känns bilarna rätt flyktiga att köra. Det är arkadstyrning förstås, men bilarna överstyr i svängar och ”dansar” så att man måste motkompensera ganska mycket. Svängarna fungerar som Ridge Racer light, ett snabbt tryck på bromsknappen för att inleda en sväng. Detta vänjer man sig vid i och för sig.

Men vad jag inte kan vänja mig vid är polisen och de civila bilarna. Polisen känns helt malplacerad, de är ute efter dig hela tiden känns det som. Bara dig. Och när loppet är över är de fortfarande ute efter dig så du måste skaka av dig dem. Eller? Nah, det behövs inte. För du får inget straff för att bli fångad. I Most Wanted 2005 fick du betala dyrt om du blev fångad, värre ju fler poliser du hade efter dig. Här slipper du undan så gott som gratis och det gör att man gärna blir fångad av polisen efter ett lopp än att försöka ditcha dem under fem minuter. Komiskt faktiskt. Men under själva loppet är de bara ett tråkigt störningsmoment.



De civila bilarna är som självmordsbombande tanks. De gör sitt yttersta för att köra in i dig och bara du nuddar dem så krashar du. Polisen och dina motståndare kan du göra slarvsylta av, men passa dig för de civila bilarnas pansarbeklädda armor.

Vidare, det finns ingen manuell växling (för den som nu vill ha det), man kan inte modifiera sina bilar utöver det man vinner i loppen, och det finns typ två kameravinklar (ingen cockpittvy). Varningen vid svängar är dålig och det är svårt att hinna med att se vart man ska ibland (eftersom spelet går så snabbt och man måste hålla koll på trafikanter och polisen) så ofta missade jag genfarterna. Man kan inte inaktivera crashkameran och den visar ändå inte takedownen som i Burnout: Revenge, utan fokuserar bara på dig.

Jobbigt är också att man måste vinna ett race med varje bil innan man låser upp den nödvändiga boostfunktionen för bilen ifråga. Borde ingått som standard, nu väljer man ju alltid loppet med boostpriset först ändå.

Sist men inte minst, gummibandseffekten är i full fart vilket innebär att dina motståndare kan komma ikapp dig även om du kör bra, och tvärtom. Vilket jag inte heller gillar i bilspel.

Så som singleplayerspel är det nog mycket bättre att köra på Forza Horizon. Som multiplayer då? Tydligen har Most Wanted fått mycket beröm för dess MP men av det jag testat fattar jag inte varför. Du delas in med en  grupp människor och sedan gäller det att så snabbt som möjligt ta sig till eventets startpunkt. Det kan vara ett vanligt race, att hoppa långt, köra snabbt förbi en kamera... men i varenda grej jag testade körde folk in i mig och försökte förstöra för varandra. Tydligen är det detta som är poängen med MP, att sabba för varandra. Någon sa att, ni vet hur jobbiga människor kan vara online i bilspel när de bara försöker preja dig och inte fokuserar på att köra i mål? I Most Wantd uppmuntras detta beteendet och det är AWESOME!

Öh? Ja, eller hur? Det är som att EA skulle göra ett FIFA där de uppmuntrar folk att springa ut med målvakterna eller göra självmål, vilket de ändå gör hela tiden. Jättebra idé. MP-konceptet kanske är kul om man är 13 år eller så men jag förstår inte riktigt poängen med det.
 


 

Slutsats: Most Wanted 2012 lider av så många designmissar enligt mig. Både singleplayer och multiplayer har så många irriterande brister. Visst, det är spelbart, det är helt okej, men med NFS-mått mätt är det ett av de sämre spelen som gjorts. Forza Horizon lär vara det bättre alternativet för racerfans.

 

 

6/10 – Godkänt



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.