Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation All-Stars Battle Royal

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2012-12-16

Betyg: Betyg: 10


 

  • Genre: Fighting/Party
  • Släppdatum: 2012-11-21
  • Utvecklare: Superbot Entertainment
  • Utgivare: Sony
  • Plattform:Playstation 3/Vita

 

En chockerande bra Smash Bros-”kopia”.

 

När jag var yngre såg jag det första Super Smash Bros (till N64) i en affär och ställde mig och spelade med min klasskamrat efter skolan. Vi stod och spelade tills vi mer eller mindre blev artigt utslängda.

Några år senare köpte jag Smash Bros Melee till Gamecube och spelade med mina bröder offline. Vår speltid blev ungefär 500 timmar. Det var Gamecubens överlägset bästa partyspel.

Jag vet inte hur många gånger jag sagt: om bara Nintendo hade online och vi fick spela Smash Bros 2 vs 2 online, fatta hur kul det hade varit? Vi hade inte behövt något annat onlinespel. Visserligen släppte man Brawl till Wii men onlinedelen var för det första buggig som få och det gick inte att spela två spelare lokalt ens.

Men jag har också många gånger undrat varför Sony, som har så många karaktärer, inte bara kopierar konceptet. Nå, de har till slut år 2012 förstått att Nintendos koncept att låta sina populära figurer slåss mot varandra i ett fightingspel är ett ganska smart spelkoncept. Och därmed har vi spelet med det dubiösa namnet Playstation All-Stars Battle Royale.

Jag kallade spelet en Smash Bros-kopia. Det är inte riktigt sant, men konceptet är helt kopierat. 20 olika karaktärer från Sonys egna spel och en del trejdepartsspel slåss mot varandra på banor tagna ur Sonys (för det mesta) spel. Superbot har dock kommit med en del förändringar som gör att det ändå känns fräscht.

Den stora skillnaden är sättet man dödar sina motståndare på. I Smash Bros har alla en livmätare och man ska slå ut dem ur skärmen. Ju mer skada man tagit desto lättare är man att slå ut. Har man 300 % så flyger man ut av minsta lilla attack, t.ex.

I Battle Royale kan man enbart dö av superattacker. Varje attack man träffar med ger actionpoäng (AP). När man samlat ihop tillräckligt får man en lvl 1 superattack, som kan döda om man träffar. Samlar man ännu mer får man lvl 2 och sedan till slut lvl 3. De blir starkare och starkare - den sista attacken är enormt kraftfull och det är inte ovanligt att man dödar 3-4 liv med den. Kratos får t.ex. ett enormt svärd som täcker en stor del av skärmen, Ratchet hoppar in i sitt rymdskepp och plötsligt sitter man och siktar med ett hårkors på motståndarna som desperat försöker fly undan.


POSITIVT



Gameplay (multiplayer) – Det finns två olika lägen i skrivande stund: 2 vs 2 och Free For All (FFA, 4 spelare, alla mot alla). 1 vs 1 verkar vara på väg att patchas in snart. Om du inte har en polare att spela med i 2 vs 2 kan du spela ändå och då får du spela med någon slumpmässig i varje match. Dock kan du bjuda in spelare så om du hittar någon bra är det bara att bjuda in denne.

Man kan även, precis som i Smash Bros, anpassa sina matcher. Om man inte vill ha en tidsbegränsning på tre minuter kan man istället köra med tre liv per gubbe. Man kan dessutom välja att köra med eller utan föremål. Själv föredrar jag utan för en renare fight.

Jag har enbart kört 2 vs 2 och det är otroligt beroendeframkallande, timmarna bara flyger iväg. I början var vi helt okunniga och även om vi vann klart fler matcher än vi förlorade första gången vi gick online (tack vare Smash Bros i ryggmärgen), så insåg man när man mötte de som kommit till max lvl att man hade mycket kvar att lära.

Jag har läst den svenska kritikerkårens recensioner och efter många timmar med Battle Royal kan jag säkert säga att inte många av dem förstår sig på spelet. Allra minst Loadings recensent som gav det försmädliga 4/10, vilket är tjänstefel:

“Slumpen är istället ersatt av en otrevlig enkelspårighet. Vanliga rörelser blir sekundära, eftersom deras främsta syfte är att fylla specialmätaren. Det spelar ingen större roll om man blir träffad, så länge man lyckas undvika superattackerna. Så man följer samma mönster i varje match, kastar sig in i kaoset och väntar. Och när möjligheten väl kommer är det bara att hålla tummarna för att det där dyrbara slaget fäller så många som möjligt.”

Det här är skrivet av en nybörjare som inte lärt sig spelet. Det här är anledningen till att spelet verkar sälja dåligt. Inte hans recension förstås, utan det här tankesättet. Att de flesta inte kommer orka lära sig spelet och ge upp - de är dåliga (naturligtvis, eftersom de är nya) och skyller detta på att spelet har brister eller inte spelas som de hade tänkt eller trott. ”Det är bara en Smash Bros-klon ändå”. Men det är det inte.

Om vi tar en titt på hans första klagomål, att vanliga rörelser blir sekundära. Det stämmer inte alls. Det är snarare väldigt viktigt att man dominerar det vanliga spelet eftersom man på så sätt samlar AP. Ju mer du bankar skiten ur din motståndare, desto fler chanser får du att träffa med dina supers, och desto större chans har du att vinna. Ju mer du dominerar desto snabbare kan du komma upp i lvl 3 super och på så sätt få poäng på löpande band.

Samma sak gäller tvärtom. Om du är sämre än de du möter så kommer de samla på sig supers och till slut vinna matchen. Det är helt enkelt väldigt viktigt att träffa så mycket som möjligt samtidigt som du själv blir träffad så lite som möjligt.

Hans andra klagomål, att man får hoppas på det bästa med supers, är också felaktigt. Visst, det är inte säkert att du träffar och du kan därmed ”slösa bort” det du hittills tjänat, men ju mer man spelar desto mer lär man sig NÄR man ska göra sina supers. Det har inte mycket med slump att göra (man kan dock ha otur), mer med strategi och planering. Maximal utdelning i 2 vs 2 får man när man sätter båda motståndarna med en lvl 1 super.

Samtidigt gäller det att planera, ska man satsa på många lvl 1 supers eller köra på en lvl 2, eller kanske t o m försöka få tag i en lvl 3? Varje match är annorlunda, beroende på motståndet och hur de spelar.

Spelet är ganska djupt. Det finns helt enkelt mycket att hålla koll på och lära sig under matcherna. Samtidigt som man slåss mot sina motståndare måste man hålla koll på vad man själv har för supers, vad de har för supers och när de kan tänkas använda dem, försöka ta items (om man kör med det). Man måste lära sig alla 20 karaktärers olika supers (60 totalt) så man kan akta sig så effektivt som möjligt, man måste lära sig alla karaktärers attacker (alla har sina egna unika), ens egna ska sitta i ryggmärgen och samtidigt ska man ha koll på hur lång tid det är kvar på matchen och vad det står (spelet berättar nämligen inte detta) om man kör tidsmatcher. Man behöver verkligen kunna multitaska för att det inte ska bli rörigt.

Ju mer man spelar desto bättre blir man. I början slår man kanske bara hejvilt, sedan lär man sig sina och andras attacker bättre och bättre, lär sig blockera och rulla undan, lär sig kasta för att på så sätt stjäla AP från motståndarna för att försöka hindra dem från att få supers eller för att bryta deras block. Man lär sig att hålla koll på två motståndare samtidigt och att sätta supers i rätt läge samt akta sig för andras, man lär sig kombos, man lär sig att samarbeta i 2 vs 2 så att den ene kanske slår en motståndare till sin kompis så han kan avsluta med en super. Man lär sig att lura sina motståndare in i supers, eller lura dem att ta supers själva och sedan lätt akta sig.

Kort sagt, Battle Royale är ett strategiskt djupt spel som kräver multitasking som få andra spel gör och samtidigt extremt roligt och beroendeframkallande. Nu har jag mest snackat om ”tävlingsinriktat” spelande, men man kan ha minst lika roligt offline med fyra spelare och bara lattja runt. Det är ett partyspel trots allt.

NEGATIVT

 

Matchmakingtiderna – I skrivande stund kan det ta allt från några sekunder till ett par minuter att hitta matcher, beroende på hur mycket tur man har. Och dessutom kan man stöta på samma motståndare 10 gånger på raken, det har hänt.

Sen borde de straffa spelare som quittar online mer än de straffar dem nu. Jag har varit med om matcher där fegisar drar när de håller på att förlora med två sekunder kvar av förlängningen. What’s the point? Det finns ingen heder online. Tyvärr vinner man inte ens matchen när detta händer.

 

Viss obalans – Det är svårt att balansera 20 karaktärer när alla har många olika attacker och dessutom tre olika unika supers. Med tanke på det har man lyckats bra men vissa lvl 3 supers är bra mycket sämre än andras. Vad gäller karaktärerna så balanseras de med patcher, t.e.x var Sackboy alldeles för OP och nerfades ordentligt ganska omgående med en patch. Nu är det min egen favorit Kratos, samt Raiden och Nathan Drake som verkar vara på väg att bli balanserade.

Mitt eget främsta klagomål blir dock på Sly Cooper. Den j-veln har obegränsad osynlighet och det är väldigt svårt att se honom. Detta måste nerfas bort.

 

Ingen morot – Det finns ingen morot för att spela vidare utöver att spelet är så fantastiskt underhållande och att testa flera karaktärer. Åtminstone inte om man bara spelar online som jag gör (det intresserar mig inte att spela mot datorn så jag har inte ens testat singleplayer där jag hört att det finns mer att låsa upp). Det finns endast EN ENDA kostym att låsa upp till var och en av sina karaktärer, och max lvl är 999, vilket man kommer upp i på 15-20 timmar.

 

Karaktärerna– Ett litet minus för karaktärerna som naturligtvis inte kan rå på Nintendos legendariska spelikoner. Kratos, Parappa, Ratchet och Dante i all ära men de har inget att sätta mot Link, Mario, Donkey Kong och Pikachu.

Sony har väl insett detta och därmed låtit tredjepartsstudios bidra med t.ex. Big Daddy från Bioshock och Raiden från Metal Gear Solid, men av de 20 som är med är det kanske 10 som används ofta online, vilket inte är så konstigt då karaktärer som Fat Princess, Toro Inoue, Sweet Tooth, Spike och Sir Daniel inte direkt är populära eller superkända.

Dessutom har Cole från Infamous-serien två karaktärer, men det har å andra sidan Smash Bros fler av (Link - Young Link, Pikachu - Pichu etc). Dock kommer två till, Emmet Graves från Starhawk och Kat från Gravity Rush som gratis DLC efter nyår.

Jag ställer mig dock undrandes till varför inga Final Fantasy-figurer (Sephiroth?) eller t.ex. Lara Croft som varit med och format Playstation finns med.

 

 

Slutsats: Jag trodde aldrig att Battle Royal skulle bli så bra som det blivit. Jag trodde det skulle bli en dålig till medioker kopia (se Little Big Planet Karting jmft med Mario Kart), men här har vi faktiskt ett fantastiskt bra Smash Bros-liknande spel till Sonys konsoler med ett onlineläge som jag alltid önskat mig. Så bra är Battle Royal att jag hellre spelar det än Halo 4 i MP, eller något annat spel för den delen i nuläget. Och då har jag bara spelat med en enda karaktär (Kratos), jag ser fram emot att lära mig övriga karaktärer.

I mina ögon är Battle Royal det bästa fightingspelet jag någonsin spelat, efter Smash Bros Melee. Underbart att en tvåa trots allt verkar vara i startgroparna. Givet köp för alla som diggar genren, se till att ha någon att spela med bara.

 

10/10 – Världsklass



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.